*

Iloa, eloa ja älyä! Kansamme parhaaksi!

Kokonaisveroaste meillä ja muualla

Kokonaisveroaste eräissä OECD-maissa oli vuonna 2010 seuraava:

Tanska     48,2%;

Ruotsi      45,8%;

Belgia      43,8%;

Italia       43,0%;

Ranska    42,9%;

Norja      42,8%;

Suomi      42,1%;

Itävalta   42,0%;

Alankomaat 38,2%;

Saksa      36,3%;

...

USA        24,8%

Vuodesta 2010 luvut ja järjestys ovat saattaneet hieman muuttua, mutta eivät merkittävästi. Verojärjestelmissä on eroja, mutta nuo ovat tilastoihin merkityt luvut. Suomessa on yli 20 veromuotoa. Useimmissa muissa maissa on vähemmän.

Suomi oli kokonaisveroasteessa siis 7. sijalla. Mm. Tanska, Ruotsi ja Norja olivat Suomea kireämmän verotuksen maita.

Pohjoismaissa on perinteisesti laaja julkinen sektori. Ihmisistä ja ympäristöstä pidetään huolta julkisin varoin. Koulutus sekä sosiaali- ja terveydenhuolto eivät perustu laajasti maksuihin tai yksityisiin vakuutuksiin. Turvallisuus ja maanpuolustus vaativat panostuksia. Talviolosuhteet asettavat vaatimuksia mm. infran rakentamiselle ja kunnossapidolle. Hallinto vie lopulta melko pienen osan, mitä ilman eivät muutkaan toiminnot voisi pelata.

Valtio ja kunnat velkaantuvat jo viidettä vuotta. Valtion velka on euroissa laskien kaksinkertaistunut vuodesta 2008. Tänä vuonna uutta velkaa otetaan noin 8 mrd euroa. Varmuutta velkaantumisen taittumisesta ei ole. Korkomenot kasvavat väistämättä.

Jos Suomessa kokonaisveroaste nostettaisiin Ruotsin tasolle eli runsaalla kolmella prosenttiyksiköllä, velkaantuminen loppuisi ja saisimme jopa panostettua uusiin kohteisiin ilman, että tarvitsisi supistaa koulutuksesta tai terveydenhuollosta kuten nyt tapahtuu.

Mutta yksikään puolue ei uskalla mainitakaan kokonaisveroasteen nostamista Ruotsin tai Tanskan tasolle.

En minäkään sitä tavoitteeksi ehdota, mutta uskallan asiaa pohtia ja kysyä, ovatko asiat naapurimaissamme paljon huonommin kuin meillä, vaikka niillä kokonaisverotus on tuntuvasti korkeampi?

Erittäin suuri merkitys on sillä, mihin ja keihin verotus kohdistuu. Kulutuksen verotus (myös tuontiin kohdistuvan) on paikallaan, kun varmistetaan, että jokaisella ihmisellä on riittävä toimeentulotaso.

Kataisen hallitus on joitakin veroja kiristänyt (mm. alv, varainsiirtovero, alkoholi ja tupakka) ja jos se toimii ohjelmansa mukaisesti, edessä on 50/50%- periaatteella menoleikkauksia ja verojen kiristyksiä velkaantumisen katkaisemiseksi.

Kunnat elävät omaa elämäänsä ja se merkitsee myös verotuksen kiristymistä palvelujen heikenemisen ohella. Edes suurkunnat, joihin hallitus pyrkii, eivät johda menojen vähenemiseen. Päinvastoin, kuten on liitoskunnissa nähty. Terveydenhuollon menojen kasvu on voimakasta, vaikka niiden osuus bkt:sta on Suomessa suhteessa yhä alhainen.

Edessä on siis kokonaisveroasteen nousu, julkisten menojen leikkaukset ja toivottavasti myös rakenteellisia uudistuksia. Kataisen hallitus kykenee kuitenkin vain verojen kiristämiseen ja näennäisiin säästöihin ja rakenteellisiin uudistuksiin.

Paljon riippuu globaalien markkinoiden ja eurokriisin kehityksestä. Valoa ei vielä näy.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (52 kommenttia)

Mike Amory

Ei kokonaisveroaste kerro kaikkea. Tärkeintä on se mitä sillä käteen jäävällä rahalla saa. Ja Suomessa saa aika vähän kun kaikki on niin kallista kuten ruoka, asuminen ja poltto-aineet.

Eli jos tienaan 100 euroa ja verottaja vie siitä 99% niin se on ok, jos sillä jäljelle jäävällä eurolla voi elättää 4-henkisen perheen, maksaa vuokran tai yhtiöövastikkeen, maksaa kaikki pakolliset maksut jne.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Ei kerro. Olet oikeassa.

Kuinka suuret erot eri Pohjoismaiden välillä sitten on esim. asumis- ja elinkustannuksissa, sitä en ole selvittänyt. Se on tärkeä tieto.

Tuntuma kuitenkin on se, että Pohjoismaissa ei keskimäärin ole kovin suuria eroja. Harva taitaa nykyisin muuttaa esim. Suomesta Ruotsiin kustannustasoeron takia. Työpaikka vetää Norjaan joitakin.

Pohjoismaissa yhteiskunnat on rakennettu vuosikymmenten aikana julkissektorivetoisiksi. Se on merkinnyt korkeaa veroastetta. Kuitenkin maailman onnellisimmat ihmiset taitavat olla näillä seuduilla. Ollaan siis valmiita maksamaan palveluista ja turvallisuudesta.

Juhani Piironen

Toimin kannattaisi katsoa muitakin tilastoja. Suomi velkaantuu 20 miljoonaa euroa joka päivä. Julkisen sektorin menojen osuus on noin 55 prosenttia bruttokansantuotteesta. Eli erotus katetaan koko ajan velalla.

Olemme siis eräänlaisessa sosialismissa.

Muutaman prosenttiyksikön veroasteen nosto itseasiassa todennäköisesti suurentaisi julkista velkaa, koska se syrjäyttäisi yksityistä kulutusta ja saisi loputkin yritykset pakenemaan ulkomaille.

Samalla työnteko säilyisi huonona vaihtoehtona ja lusmuilu toisi samat tulot, kuin ns. "paskahommat".

Ainut kestävä tie syrjäiselle Suomelle olisi että täällä olisi muuta maailmaa halvempi kokonaisveroaste.

Jokaisen, joka kykenisi itse nostamaan kättään ja pyyhkimään perseensä, olisi silloin tavallaan velvoitettu ottamaan työtä vastaan.

Ei sallittaisi sitä että jonkun toisen täytyy herätä aamulla kello neljä ja ajaa töihin, maksaakseen sen elämisen, joka jää nukkumaan.

Kyllä se Toinikin pian oppii että oleskeluyhteiskuntaan ei ole enää varaa.

Kaikki haluavat tulla tänne oleskeluyhteiskuntaan ja ne jotka maksavat niitä veroja miettivät koko ajan että olisiko sittenkin parasta asua Virossa.

Oletko muuten Toini huomannut että Kalle Palander, Jari Litmanen ja muutama muukin rikas suomalainen ei asukaan oikeasti Suomessa?

Tämäkö on Toimin tavoite?

Finnairin nuoret lentäjäkin muutivat Viroon urakalla ja lensivät joka aamu Helsinki-Vantaalle, josta lähtivät töihin. Sitten tämä käytäntö ikäänkuin kiellettiin yhtiön sisällä.

Mitä sitten, kun lennot Suomesta ulkomaille hoitaakin Norvegian? Aikooko Toimi kieltää ulkomaiset yhtiöt Suomessa?

Aikooko Toimi aloitaa kauppasodan?

Tosiasia on että järkevät ihmiset pakenevat verohelvettiä.

Kuvitelma, että ihmiset ovat tyhmää karjaa, jota voi verottaa ilman seuraamuksia, on tyhmää.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #17

Juhani, mistä moinen ankara syytösryöppy? En mitään tuollaista esittänyt.

Nostin vain esille nuo eri maiden kokonaisveroasteet.

Ruotsissa ja Tanskassa aste on tuntuvasti korkeampi kuin meillä. Miksi noissä maissa yhä on ihmisiä ja yrityksiä, jotka suostuvat korkeaan kokonaisveroasteeseen eivätkä muuta pois?

Suomen valtion (ja kuntien sekä kotitalouksienkin) velkaantumisvauhti on melkoinen. Menoja on leikattava, mutta harva esittää konkreettisesti, mistä leikataan niin, että syntyy miljarditason supistukset.

Palataan asialliseen keskusteluun!

Käyttäjän timpuri kuva
Timo Uppala Vastaus kommenttiin #17

Juuri näin Juhani! Kiitos hyvästä kommentista. Tätä vaaraa ei tajuta ennenkuin on liian myöhäistä.

Maailma globalisoituu myös asuinpaikkana. Toimin veronkorotus"ratkaisulla" vinoutettaisiin edelleen tilannetta. Tänne muuttaa nettosaajia ja täältä lähtisi entistä enemmän verotulojen tuottajia.

Miken kommentti elinkustannuksista on myös oleellinen, näin merkittävää asiaa ei noin vaan voi sivuuttaa.

Toivottavasti Toimin bloggaus on henkilökohtainen kannanotto, eikä se enteile perussuomalaisten tulevia linjauksia. Verotusta keventämällä saataisiin sisämarkkinoille lisää virtaa ja työntekoa toimettomuutta kannattavammaksi.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Rahasta ei ole kun riesaa!
Mitä tämäkin blogi todistaa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Verrataan nyt vaikka Ruotsin verotuskäytäntöön:

"Ruotsin verottaja vaatii energiayhtiö Fortumille 415 miljoonan kruunun eli noin 47 miljoonan euron jälkiveroja."

"Mätkyt johtuvat Fortumin harjoittamasta verosuunnittelusta, joka on ollut kiellettyä Ruotsissa vuodesta 2009 lähtien."

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Minua kiinnostaisi tietää paljonko tuosta verotuksesta menee suoraan yritysten hyväksi. Mikäli kun/jos menee ja se lopetettaisiin niin paljonko veroaste laskisi?

Tämän pohdinnan jälkeen esitänkin onko täsä mitään järkeä ja kuinka pitkälle olemme menneet harhaan..

Juhani Piironen

Yritysten hyväksi ei mene mitään. Kaikki yritykset ovat jonkun omaisuutta. Yritykset ovat niitä, jotka maksavat veroja ja työllistävät.

Haluatko ne viimeisetkin yritykset pois tästä maasta?

Kateus on sairaus.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Älä lässytä,koska kaikki tiedämme asian menevän toisin.

Kerro ne luvut niin katsotaan ja olet itsekkin sitä mieltä,että yrityksiä ei saa tukea,jotta markkinatalous toimisi paremmin tai tietysti sitten kaikkia yrityksiä pitäisi tukea tasaisesti. Siksipä tätä asiaa kyselen myöskin.

Jonas Hellgren

Sellainen 4 miljardia menee pelkästään maatalous"yrityksille".
Muut siihen päälle, ennen kaikkea paisuva sosiaali-ja terveysalan "yritysttoiminta".
Lainausmerkit siksi että molemmat ovat laillistettua varastamista.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Yhdessä jutussa ei voi koskaan kaikkia näkökulmia esille tuoda. On viisaammilla lupa täydentää.

Vuonna 2000 taisi Nokia Oy alihankkijoineen vielä tahkota melkoisia yhteisö- ja muita veroja ja työllisti mittavasti suomalaisia. Samoin monta paperikonetta nykyistä enemmän jauhoi vientituloja ja veroja meille. Telakoillakin saattoi olla tilauksia. Silloin elettiin vielä 1993-94 devalvoituneen markan aikaa. Vienti veti. Nyt ollaan eurossa ja on menty alaspäin liki kaikessa.

Viimeinen suuri metsäteollisuuden uusinvestointi tehtiin vuonna 1997. Sen jälkeen on vain ajettu alas ja viety tuotantoa muualle.

Velallahan nyt yhteiskunta pyörii aika suurelta osin. Näin tuskin voi jatkua. Ei kokonaisveroaste paljon auta, jos ei ole verotettavaa tuloa.

Juhani Piironen

Verosasteen nosto ajaa vimeisetkin investoinnit Suomesta.

Miksi kukaan haluaa investoida kylmään, syrjäiseen verohelvettiin, joka on täynnä kateellisia ihmisiä?

Käyttäjän MarkkuKemppi kuva
Markku Kemppi

Kun puhutaan Suomen velkaantumisesta, onko silloin unohdettu, että Suomihan on toiminut vain postikonttorina ja välittänyt ottamansa lainat EU: n kriisimaille mm. Kreikkaan jne. Tästähän on luvattu Kataise ja Urpilaisen suulla, syntyvän nettotuloa Suomelle. Otetaan siis velkaa ja lainataan se eteenpäin, maksukyttömille. Oman maan infra rapistuu käsiin ja työttömyyskin lisääntyy entisestään kun sekä uus- että korvausinvestoinnit ovat jäissä ja ylläpito laiminlyöty. Siillat rautatiet, koulut , maantiet jne.
Pieni joukko lähinnä kokoomuksesta etunenässä Vapaavuori, vastustaa Keansylaista talouspolitiikkaa, elvytys hänen mielestään velkaannuttaisi Suomea kestämättömälle tasolle. Niin varmaan onkin, kun ensin on hölmöilty ja velkaannuttu korvia myöten välimeren maiden auttamiseksi. Muualla maailmassa, myös näissä Välimeren kriisimaissa ja USA,ssa, Saksassa jne. uskotaan elvyttämiseen. Vapaavuoren logiikka ei näytä toimivan. Osaako hän edes kansantalouden fundamenttien keskinäisiä suhteita, epäilen, että ei osaa.
Jos pidetää jonkinlaisena haamurajana 60% BKTstä , niin samalla täytyy muistaa sekin, että se on yksi EU maiden alhaisempia.
Kekkonen teki aikanaan ainakin yhden hyvän kysymyksen : ONKO MEILLÄ MALTTIA VARASTUA?
Jos Eu n kriisimaat eivät maksa velkojaan , silloin olemme tosi kurimuksessa, tämänhetkinen on lasten leikkiä siihen verrattuna. Ja luulempa että kaikenlainen elvytyksestä kieltäytyminen onkin jo varautumista siihen, että " takkiin tulee ja lujaa"
Muistan hyvin kun viime eduskuntavaalien alla puolueet väittelivät siitä kuinka paljon budjettivaje oikeasti on . urpilainenkin väitti, että muut puolueet suurentelevat vajetta. Toisin kävi, se oli rohkeimpiakin kaavailuja ei siis laskelmia, suurempi. Hän sanoi edelleen, että sitä voitaisiin pikata velkaa ottamalla ja menoleikkauksilla 50/50 niin on tehtykin, erityisesti mm. armeijan osalta.
Miksi tämä kaikki on maksatettava yhdellä ainoalla tai korkeintaan kahdella sukupolvella?

Tässä olis vielä paljonkin kirjoitettavaa, mutta jatkan myöhemmin, jos yleensä jään tähän maahan asumaan. Olen kyllä harkinnut Kreikkaa tai Espanjaa . Siellä pystyn nauttimaan enempi vuosien varrella Suomeen maksamistani veroista ja niihin verrattavista muista maksuista.. Onnea hallitukselle. Tuurilla ne laivatkin seilaa....ei tidoilla osaamisella eikä tutkimuksella , siis hallitus, tarkoitan.

Käyttäjän MarkkuKemppi kuva
Markku Kemppi

Kun puhutaan Suomen velkaantumisesta, onko silloin unohdettu, että Suomihan on toiminut vain postikonttorina ja välittänyt ottamansa lainat EU: n kriisimaille mm. Kreikkaan jne. Tästähän on luvattu Kataise ja Urpilaisen suulla, syntyvän nettotuloa Suomelle. Otetaan siis velkaa ja lainataan se eteenpäin, maksukyttömille. Oman maan infra rapistuu käsiin ja työttömyyskin lisääntyy entisestään kun sekä uus- että korvausinvestoinnit ovat jäissä ja ylläpito laiminlyöty. Siillat rautatiet, koulut , maantiet jne.
Pieni joukko lähinnä kokoomuksesta etunenässä Vapaavuori, vastustaa Keansylaista talouspolitiikkaa, elvytys hänen mielestään velkaannuttaisi Suomea kestämättömälle tasolle. Niin varmaan onkin, kun ensin on hölmöilty ja velkaannuttu korvia myöten välimeren maiden auttamiseksi. Muualla maailmassa, myös näissä Välimeren kriisimaissa ja USA,ssa, Saksassa jne. uskotaan elvyttämiseen. Vapaavuoren logiikka ei näytä toimivan. Osaako hän edes kansantalouden fundamenttien keskinäisiä suhteita, epäilen, että ei osaa.
Jos pidetää jonkinlaisena haamurajana 60% BKTstä , niin samalla täytyy muistaa sekin, että se on yksi EU maiden alhaisempia.
Kekkonen teki aikanaan ainakin yhden hyvän kysymyksen : ONKO MEILLÄ MALTTIA VARASTUA?
Jos Eu n kriisimaat eivät maksa velkojaan , silloin olemme tosi kurimuksessa, tämänhetkinen on lasten leikkiä siihen verrattuna. Ja luulempa että kaikenlainen elvytyksestä kieltäytyminen onkin jo varautumista siihen, että " takkiin tulee ja lujaa"
Muistan hyvin kun viime eduskuntavaalien alla puolueet väittelivät siitä kuinka paljon budjettivaje oikeasti on . urpilainenkin väitti, että muut puolueet suurentelevat vajetta. Toisin kävi, se oli rohkeimpiakin kaavailuja ei siis laskelmia, suurempi. Hän sanoi edelleen, että sitä voitaisiin pikata velkaa ottamalla ja menoleikkauksilla 50/50 niin on tehtykin, erityisesti mm. armeijan osalta.
Miksi tämä kaikki on maksatettava yhdellä ainoalla tai korkeintaan kahdella sukupolvella?

Tässä olis vielä paljonkin kirjoitettavaa, mutta jatkan myöhemmin, jos yleensä jään tähän maahan asumaan. Olen kyllä harkinnut Kreikkaa tai Espanjaa . Siellä pystyn nauttimaan enempi vuosien varrella Suomeen maksamistani veroista ja niihin verrattavista muista maksuista.. Onnea hallitukselle. Tuurilla ne laivatkin seilaa....ei tidoilla osaamisella eikä tutkimuksella , siis hallitus, tarkoitan.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Julkisen sektorin bkt osuus on tällä hetkellä 56%. Lähde veronmaksajien keskusliitto. http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/tutkimuksetjatil....

93-Laman jälkeen se oli suurempi. Mutta tällä asteella ei kasvua tule. Ja voidaan sanoa, että julkisia menoja ei veroja kasvattamalla kiinni oteta. Veroja nostamalla saadaan aikaan vain työttömyttä yksityisellä puolella.

Kyllä meillä on kaikkea. Itse törmäsin juuri koulutusrahastoon, josta sain 500e stipendin. Täältä löytyy, starttirahaa, kotitalousvähennstä, yle-maksua, vaikka mitä turhaa, jolla ei yhtään lastensairaalaa makseta.
Jokaista maksua ja vähennystä hoitamaan tarvitaan, joukko virkamiehiä. Ne ovat turhia, koska niitä ei tarvittaisi, jos verotus olisi kohtuullista.

Meiltä Raisiostakin löytyy päällekäisyyksiä, jotain siitä tiedän kun 4vuotta toimin tarkastulautakunnan puheenjohtajana. Kyllä säästökohteita on. Tyhmintä verojenmaksua on nykyään yle. Sen kautta rahoitamme mm amerikkalaisia sarjaohjelmien tuottajia. Ne ovat hyviä, mutta kyllä ne voidaan muutenkin kustantaa. Tästä päästään taas oopperaan jne... Eduskunta on nostanut myös osuuttaan valtoin budjetista. Jotopäätös... Tälle tuhalaillule tulee loppu kun velkarahaa ei enää halvalla saa. Sitten meille nauraa kreikkalaisetkin.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Meillä muistaakseni otettiin eurooppalaiseen tasevertailuun myös eläkeyhtiöiden varat, joten eikö silloin pitäisi myös eläkemaksut ottaa mukaan veroasteen laskentaan, jotta tulos olisi vertailukelpoinen?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Niin juuri. Ja sittenkin löytyy tilastoissa viilaamista edelleen loputtomasti. Jo siitäkin syystä, että raha ei ole arvon mitta.
Väitän että tänä päivänä kun raha liikkuu fotonin nopeudella pilvissä, sellaista neroa ei löydy, joka pysyisi mutkissa mukana.
BKT ei mittaa oikeasti mitään ja siksi ei ole myöskään vertailukelpoinen.
Kankaanniemen esittelemät prosenttiluvut mahtuvat kaikki virhemarginaaliin ja siten vertailu on turhaa.

Käyttäjän Mikko-VilleMtt kuva
Mikko-Ville Määttä

http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?qu...

Suomi on listalla kovassa nousussa. Parin vuoden sisällä meillä on mahdollisuudet top3:een, kunhan pidämme huolen siitä ettei yhteiskuntamme ja verojärjestelmämme täysin romahda sisäisen devalvaation pyörteissä.

ulf fallenius

Mielummin säästöt kyllä verotus on nyt jo ylikireätä tälläisseen talouteen kuin Suomi.Täytyy muistaa että Suomi on pienin maa vertaillukohtessiin nähden niin markkinat on myös pienempiä .Katsos se ei ole sanottu että 5% kokonaiskiristys toisi lisää rahaa kassaan kuin konkurssivirta aika kasvussa koko ajan voisi käydä pikkemmin päinvastoin .Numerot on vaarallisia jos ei syvempään osaa nähdä.Jos vaikka 5% kokonaisveron nosto tarkoittaisi 100000 työtöntä lisää niin johan ei kävisi hyvin +että Suomessa menee pirun paljon huonommin kuin Ruotsissa tai Norjassa mutta Ranska on jo ongelmamaa vaikka kireä verotus.

ulf fallenius

Sen unohdin mainita että Suomessa on viimeiset kaksi vuotta kerätty ennätysmäärin veroja ellikkä enemmän kuin koskaan vuonna 2011 yli 83miljardia ja vuonna 2012 yli84 miljardia ja nyt kesäkuussa taas uusi ennätys tuloveroissa ja alveissa jopa lähemmäs 30% nousu vuoteen aikasempaan joka tosin johtuu investointien puuttesta eillikkä alv vähennyksiä huomattavasti vähemmän kuin aikasemmin mutta summarum kyllä veroja tulee ja hyvin ja sen takia on nyt syytä katsoa valtion menopuolta ja kunnolla koska rahavuoto on kauheata luokkaa turhuksiin niinkuin virkamiesten jatkuva turha lisääminen.Se että yhteisöveroja on menetetty on kompensoitunut muualta ja enemmän kuin hyvin.Mutta kuin ei mikään riitä.Kankkullan kaivo on Suomen valtiontalous tällä hetkellä ja kaikki häpeä siitää hallitukselle.

Käyttäjän timpuri kuva
Timo Uppala

Eilen uutisoitiin, että Suomi on vaarassa pudota surullisen kuuluisasta AAA-luottoluokituksesta vuonna 2015. Jos näin käy, se ilmeisesti tarkoittaa suurempia velanhoitokuluja. Huh huh. Ja joku täällä vielä ehdottaa demareiden lisäksi elvyttämistä velkarahalla.

Yksityissektorille lisää työpaikkoja kaikin keinoin. Työntekeminen toimettomuutta kannattavammaksi. Julkissektorille mittavat leikkaukset. Kotitalousvähennyksien määrää nostettava.

Arto Granlund

Uppala, tänään aamu-tv:a elvytystä kannatti persujen puoluesihteeri.

Petri Haapa

Ainoa tie taloudelliseen nousuun on elvyttäminen. Leikkaamalla kuihdutamme.

Joachim Seetaucher

Jos elvyttäminen tarkoittaa julkisten menojen edelleen paisuttamista velkarahalla, niin olen eri mieltä. Jos sillä tarkoitetaan yrityssektorin toimintaedellytysten parantamista, niin sitten asia on ok - tietyissä rajoissa.

Petri Haapa Vastaus kommenttiin #39

Jos yhteiskunta tekee esimerkiksi korjauksia homeisiin kouluihin, niin se lisää työn kysyntää niille yrityksille, jotka homevauriokorjauksia tekevät. Nämä yrtikset taas palkkaavat lisää työntekijöitä ostavat materiaaleja ja työkaluja ja energiaa toteuttaakseen niiltä tilatut hankkeet. Työntekijät ostavat taas kulutustavaroita, mikä tietenkin lisää näiden tavaroiden kysyntää jne. Yritysten toimintaedellytyksiä on ihan tarpeeksi jo parannettu.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Elvytyksestä ei ole pidemmän päälle hyötyä, jos eurooppalaista pankkikriisiä ei ratkota ensin tai samalla. Siihen kannattaa varata muutama tuhat miljardia.

Elvytimmehän tuossa jo 2009. Tulos on tässä.

Ongelma elvytyksessä tässä tilanteessa on se, että se antaa kansalaisille harhaanjohtavan käsityksen, että tilanne on hallinnassa. Sitten ne poloiset menevät ja kahmivat sitä asuntovelkaa kahta kovemmin. Ja sitten kun elvytysvara loppuu niin ollaan taas YT-rumbassa.

Petri Haapa Vastaus kommenttiin #46

Elvytysvara on elvytysvara ja YT-neuvottelut ovat ihan toinen juttu.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #57

Niin ovat, näennäisesti. Kerroin millä kohtalokkaalla tavalla ne todennäköisimmin kuitenkin kietoutuvat toisiinsa.

Petri Haapa Vastaus kommenttiin #72

Kietoutuvat samalla lailla kuin hajuvesi ja lihapullat. Lihapulliakin voi tehdä hajuvedessä uitettu daami

Pjotr Hadermann

Miten Suomen veroaste voi olla 42%?

Palkasta menee 38% veroa ja ALV on 24%. Muita välillisiä veroja en edes laskenut. Taitaa mennä lähelle 80%.

''Eilen uutisoitiin, että Suomi on vaarassa pudota surullisen kuuluisasta AAA-luottoluokituksesta vuonna 2015''

Siinä vaiheessa kun valtionlainan korko on 10 miljardia on hauska nähdä joko kansa tulee kaduille.

Joachim Seetaucher

Se johtuu siitä, että Suomessa on paljon työttömiä, toimeentulotuen varassa eläjiä, pieneläkeläisiä, y.m., joilla ei ole tuloveroa käytännössä lainkaan. Nettoveronmaksajan näkövinkkelistä asiat näyttävät niin toiselta kuin todellisuus on.

Eikähän tuo ALVi suoraan mene veroprosentiksi tuloihisi, vaan ainoastaan siltä osin kuin ostat jotain kaupasta. Ja kauppaan käytät vain osan NETTOpalkastasi. Sitä ennen ovat jo menneet verot, lainanhoitokulut, laskujen maksut, säästöosuudet, j.n.e.

Pekka Heliste

Veroasteet eivät ole vertailukelpoisia .

Esim USA ilmoittaa veroasteeksi 27,5 % ja Suomi 42,1 %

Mutta ku katsoo USA:n julkisen vallan käyttämää rahaa niin valtion, osavaltioiden ja kuntien menot ovat n 6000 miljardia ja kun bkt on n 15000 miljardia taalaa niin todelliseksi veroasteeksi tulee n 40 %

Ja USA:sta puuttuu kirkollisvero, joka Suomessa lasketana veroasteeseen niin veroasteet ovat hyvin lähellä toisiaan

Minusta jos maksaa kirkollisveroa niin ei ole oikeutettu valittamaan veroista

Joachim Seetaucher

En ole myöskään aivan varma siitä onko tuollaisessa tilastossa tilastoitu veroluonteisiksi eriksi joka maassa kaikki samankaltaiset erät kuten pakolliset eläkemaksut, sosiaaliturvamaksut, työttömyysvakuutusmaksut, y.m.

Kyllä tässä blogisti hiukan pistää mutkia suoraksi kun noin heppoisella perusteella ilman tarkempaa selvitystä alkaa peräänkuuluttaa verojen nostamista.

Jonas Hellgren

Pekka taisi unohtaa USA:n julkisen puolen velkaantumisen. Verotulot eivät ole kattaneet menoja vuosikymmeniin. Pikkukaupungkeja, kuten Detroit, menee jatkuvasti konkurssiin.

Pjotr Hadermann

Suomessa on julkinen sektori 60%/BKT. Tosin 15% budjetista katetaan lainarahalla toistaiseksi.

Sitten rytisee kunnolla, kun lainaa ei enään saa ja korko hyppään moninkertaiseksi.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Jos Suomessa olisi pohjoismainen veroaste, meillä ei olisi alijäämää eikä velkaa.

(Laskutoimitus: ero Ruotsiin ja Tanskaan 4-6 %-yksikköä. Meidän BKT on noin 200mrd joten ero tekee 8-12 miljardia euroa. Suomen velkaantumisvauhti on noin 7.5mrd vuodessa nyt)

Joachim Seetaucher

Tuo on pinnallista, mekaanista ja kamreerimaista laskelmaa, joka ei päde todellisuudessa. Myös Tanskalla ja Ruotsilla, jopa Norjalla on valtion velkaa aivan miehekkäästi eikä niissä maissa silti törsätä julkisiin palveluihin sen enempää kuin Suomessakaan.

Jos korotetun veroasteen kautta suuri osa nykyisistä työllisistä lankeasi työttömyyskorvausten tai sosiaalihuollon varaan, niin rahaa tarvittaisiin entistä enemmän. Se tie on siis hyvin paha noidankehä. Verojen korottaminen pienetää kulutuskysyntää normikansalaisen kohdalla.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Rahaa tarvitaan jatkuvasti enemmän, mutta raha ei tarvittaisi ollenkaan, se on turha kulu kansantaloudelle.
Näin on; "paha noidankehä" on koko vallitseva talousjärjestelmä.
Erittelyn sijaan käytetetyllä kielikuvalla voi sanoa, että valuvikaisia sääntelysunnitelma-pelastuspaatteja tuotetaan liukuhihnalla, koska veneen muotissa puuttuu pohja.

Pjotr Hadermann

Nyt Antti reipaasti veroja korottamaan, niin talous jysähtää huippuunsa. Suomen duunarilla on mistä verottaa............

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Eiköhän Vasemmistoliitto komppaa? Ainakin ministeri Arhinmäen avustaja tuli tänne valittelemaan Suomen lähtevän yritysverotuksen osalta "haitalliseen verokilpailuun", mutta oli ilmeisen tyytyväinen, että saatiin sentään osinkoverotusta nostettua.

Käyttäjän JarnoHalme kuva
Jarno Halme

Kun Suomi 90-luvun alussa syöksyi lamaan oli julkisten menojen osuus BKT:stä alle 50% (1990). Jokainen tuon ajan elänyt muistaa miten karmea kokemus lama oli. Pahimpaan lama-aikaan em. menojen osuus keikkui reilu 60%:ssa BKT:stä.

Eli kun bruttokansantuote laski ja sosiaalitukien yms. tulonsiirtojen absoluuttinenkin määrä nousi oli julkisen sektorin osuus BKT:sta v. 1992-96 yli 60%. Laman ansiosta nousua oli yli 30% jos verrataan vuosia 1990 ja piikkiä v. 1993. Älkääkä nyt sekoittako prosentteja ja prosenttiyksiköitä :P

Nykymenolla olemme päässeet ilman lamaa samoihin lukuihin. Jos nyt Suomea kohtaisi samanlainen lama, olisi 90-luvun lama kevyt taantuma siihen verrattuna.

En ymmärrä miksi julkisen sektorin paisumista katsellaan vierestä ja kuvitellaan että jatkuva verotulojen kasvattaminen ratkaisee ongelman.

Maksan itse elinkeinonharjoittajana /yrittäjänä itseni kipeäksi veroista ja veroluonteisista maksuista kuten pakolliset vakuutukset. Tämän vastapainoksi olettaisi saavan esim. säädyllisiä julkisen terveydenhuollon palveluita, myös niitä ennaltaehkäiseviä.

Rouvani soitti pari viikkoa sitten terveyskeskukseen (Hki) ja tiedusteli pääsisikö 10-v. poikamme näöntarkistukseen, siristelee silmiään lukiessa ja valittaa välillä päänsärkyä. Hänelle vastattiin kohteliaasti että pitäisi odottaa koulujen alkua, kouluterveydenhuollon kautta pääsee kerran ala-asteella ja kerran yläasteella lähetteellä julkiselle puolelle näöntarkistukseen. Ja jos haluatte hoitaa homman heti niin menkää yksityiselle, kertoi ajanvarauksen asiakaspalvelija.

Sama juttu hammashuollon kanssa: yritäppä varata Helsingissä aikuisena aika hammaslääkärille tarkistusta varten. Nyt kun olet nopea voit ehkä ehtiä ennen joulua jonoon.

Julkisen terveydenhoidon menot ovat kasvaneet kuluneen 20 vuoden aikana n. 50%. Mihin nämä verorahat on kaadettu? Vai onko jonkun mielestä palvelu parantunut samassa tahdissa?

Toivottavasti nykypoliitikkojen kaltaisista verouskovaisista päästään joskus eroon. Ei ole paljon perusteita sille että verotulojen jatkuva kasvattaminen jotain muuttaisi ainakaan parempaan suuntaan.

Voisitteko Toimi ja muut "politiikan konkarit" (sic) välillä kokeilla miltä tuntuu olla nettomaksaja joka tuottaa jotain mistä veroja maksetaan? Katsoin Toimin CV:tä, eipä siellä paljon verotuloja tuottavia tahoja näkynyt, lähinnä niitä nettosaaja -puolelle kuuluvia.

On sairasta että Suomessa on jaloa vaatia muita jakamaan enemmän ja enemmän itse tienaamiaan rahoja mutta ahneutta yrittää pitää kiinni omista rahoistaan.

Pjotr Hadermann

''Julkisen terveydenhoidon menot ovat kasvaneet kuluneen 20 vuoden aikana n. 50%. Mihin nämä verorahat on kaadettu?''

Hallintoon.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Kokonaisveroaste lasketaan OECD-maissa samalla kaavalla. Ne ovat melko tarkkaan vertailukelpoisia.

BKT:hen sisältyy paljon muuta kuin palkat. Vaikka yksittäisen palkansaajan palkasta menisi veroja ja sotu-eläke-ym maksuja yhteensä 60%, ei se tarkoita, että kokonaisveroaste olisi 60%.

Harmaan talouden osuudeksi viime vaalikaudella eduskunnan tarkastusvaliokunta sai 10-14 mrd euroa ja verotulomenetyksen suuruudeksi 4-5 mrd euroa. Jos tästä saataisiin edes puolet verotuksen piiriin, julkinen talous saisi mukavan piristyksen. Kataisenkaan hallitus ei ole kuitenkaan asiaan tosissaan paneutunut.

Valtiontaloudessa voitaisiin melko pienin "vaurioin" säästää jokaisen ministeriön menoista 5%. Se tekisi 3-4 mrd euron säästöt. Jokainen ministeri pitäisi panna tekemään tuollainen säästö hallintoa ja monenlaisia muita menoja karsimalla.

Lopettamalla eurokriisimaiden vastuiden ottaminen vastuullemme toisi myös valoisampia näkymiä talouteemme ja estäisi luottoluokituksen alenemisuhan toteutumisen.

Kunnatkin pystyvät vielä säästämään, vaikka työttömyyden kasvu ja ikääntyminen tuovatkin uusia menoja.

Tuossapa se velkaantumisen katkaiseminen olisikin ilman veroasteen nousua.

Joachim Seetaucher

Mitä siihen harmaaseen talouteen tulee, niin käyn silloin tällöin ostamassa kebabin tai pizzan kulmakioskilta ja maksan kuusi euroa kolikoilla ilman kuitin pyytämistä. Jos hintaan lisätään pari euroa verojen vuoksi, niin en enää käy sitä ostamassa. Jos monet muutkin menettelevät samoin, niin puoti menee nurin.

Paljonko valtion verokertymä tällöin lisääntyy tuosta kontrollista?

Pekka Heliste

USA on OECD maa , mutta ilmoittaa veroasteeksi 27,5 % vaikka suorat julkisen sektorin menot ovat 40 % bkt. Tuosta puuttuvat vielä pakolliset yksityisiin rahastoihin sijoitetut sosiaaliturvamaksut.

Enpä usko, että kykenet selittämään tätä ristiriitaa ?

Minäkin usloin noin, mutta törmäsin entiseen OECD:ssätyössä olleeseen asiantuntijaan ja hän kertoi, että he ilmoittavat sen mitä jäsen valtioit ilmoittavat

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ei pelkkä laskentakaavan samanlaisuus vielä tee tilastoista
vertailukelpoisia. Osiot voivat olla erilaisia.
BKT on niin monista osasta kasattu mutkikas indeksirakennelma, että kukaan ei loppujen lopuksi tiedä mitä se "mittaa".

Pekka Heliste

BKT on niinkin standardi, mutta julkiset menot on arvioitu poliittisen tarkoituksenmukaisuuden mukaan

Esim USA:ssa olisi poliittinen itsemurha ilmoittaa todellinen veroaste.

Suomessa taas valtio halutaa kuvata verenimijänä ja mukaan lasketaan sellsisia eriäkin kuin kirkollivero, joka on vapaahetoinen jäsenmaksu

Se siitä stndardista

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #65

Hyvä esimerkki siitä, mitä sisältyy "virhemarginaaliin", puhtaasti tilostomatemaattisen laskennan ohella. Siispä yllä esitetyllä luettelolla ei ole minkäänlaista merkitystä.
Mutta kiinnostavaan ja aika asiantuntevaan keskusteluluun se on antanut virikkeen, kuten Pekka Helisteenkin kommentista huomaan.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Kilpailuttaminen tulee kalliiksi.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Eikö kannattaisi lakkauttaa kokonaan yksityisen sektorin lääkäri- ja sairauspalveluista valtion maksuosuudet? Toimella saattaisi olla jopa vaikutusta saada paikatuksi puutetta lääkäreistä kunnallisiin palveluihin. Ehkäpä jonkin verran muutakin henkilöstöä vapautuisi kunnalliseen tarpeeseen.

Toimituksen poiminnat