Toimin nasta! Kansamme parhaaksi!

Irti eurosta - kolmeen valuutta-alueeseen

Ylen A-studiossa maanantaina 5.5.2014 kerroin näkemykseni eurosta. Tänään, kaksi päivää myöhemmin, professori Vesa Kanniainen yhdessä laajan asiantuntijajoukon kanssa julkaisi teoksen "Euron tulevaisuus - Suomen vaihtoehdot". Mielenkiintoinen yhteensattuma. Talousviisaiden viesti on sama kuin esittämäni. Euro on vahingollinen Euroopalle ja erityisesti Suomelle. Se on liian vahva. Se on näivettänyt Suomen vientiä ja hiipuminen jatkuu niin kauan kuin olemme eurossa.

Eurosta ei kärsi vain vientimme, vaan koko kansantaloutemme. Työttömyys, velkaantuminen, verojen kiristykset sekä eläkeindeksin, lapsiperhe-etuuksien ja työttömyysetuuksien heikennykset ovat osaltaan seurausta eurosta.

Talousviisaat ovat kanssani samaa mieltä. He esittävät kirjassaan kolme vaihtoehtoa, mutta eivät anna suositusta. Tosiasiassa he toki suosittavat Suomen luopumista yhteisvaluutasta, vaikka tämä jää julki lausumatta. Esitin A-studiossa, että euro jaettaisiin kolmeen valuutta-alueeseen. Ns. rupumaat (anteeksi termi) muodostaisivat yhden, keskitason maat toisen ja ne maat, joiden talous on vielä kunnossa, kolmannen. Suomi on vielä viime mainitussa.

Kukin ryhmä muodostuisi keskenään melko homogeenisista maista. Näin syntyisi yhtenäisiä, mutta yhtä maata laajempia valuutta-alueita. Perusta olisi olosuhteisiin nähden terve. Se antaisi hyvän kilpailuaseman kullekin maalle ilman, että valuutta olisi altis spekulaatioille.

Nykyinen euro on tuhoon tuomittu. Se oli alunperin sosialistien ja markkinaliberaalien yhteinen poliittinen hanke, jossa ei ollut järjen hiventä. Suomelle euro on vahingollinen. Sen lisäksi, että se on liian vahva, se sitoo meidät valtaviin vastuisiin muiden euromaiden, em. rupumaiden, ja niiden pankkien veloista. Suomen on päästävä mahdollisimman pian irti nykyisestä eurosta. Tätä esitin ja nyt myös professorit ja talousasiantuntijat ehdottivat kirjassaan.

Ero ei ole katastrofi, vaan pelastus. Se ei ole helppo ratkaisu, mutta se on välttämätön suurtuhon estämiseksi. Euroopalla ja Suomella ei ole varaa sellaiseen seikkailupolitiikkaan, johon Lipposen hallitus maamme vei. Nyt tämä on pakko jokaisen vastuullisen tunnustaa.

Onneksi meillä on vaihtoehto. Siihen on tartuttava. Nykyeurosta irrottautuminen on iso häpeä Sdp:lle, Kokoomukselle ja hallituksessa 1990-luvun lopulla istuneille puolueille ja myös nykyisille hallituspuolueille, elleivät ryhdy valmistelemaan Suomen pelastamista suurista vaikeuksista. Kiitän "Euron tulevaisuus - Suomen vaihtoehdot" teoksen tekijöitä! Ansaitsette totuuden julkistamis- ja isänmaan pelastamispalkinnon! - Lisää ajatuksiani löydät täältä: http://toimi-kankaanniemi.blogspot.fi Eu-vaaliehdokas no 87 - Perussuomalaiset rp - Itsenäisenä paras Suomi!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

15Suosittele

15 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (58 kommenttia)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"Kukin ryhmä muodostuisi keskenään melko homogeenisista maista."

Entä kun jonkun maan talous kasvaa ja toisen kutistuu? Ovatko silti tuomittuja ryhmiinsä, vai oletko keksinyt ikiliikkujan?

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Kukin valtio valitsee oman valuuttansa. Periaatteessa valtio voi liittyä tai erota. Käytännössä se voi olla hankalaa, mutta pakkoa ei itsenäisellä valtiolla ole. Yhteisvaluutan sijaan alue voi muodostua myös valuuttakorista. Kellutus on mahdollista, jos niin päätetään. Vain nykyeuro on "vankila".

Anne Lindell

Kopioin tähän suoran copy pastella eurovaaliehdokkaan Erkki Havansin blogikirjoiuksesta oman kommenttini:

"Älkää hyvät ihmiset menkö halpaan, sillä kyllä nyt tuntuu selvästikin siltä, että kansalaisia hämätään valtamediassa (varsinkin Yle & Hesari) äänestämään Eurovaaleissa kolmen suurpuolueen Keskustan, SDP:n ja Kookomuksen ja muitten hallituspuolueitten EU-, euro- ja liittovaltiomyönteisiä ehdokkaita tehokkaalla ja ylhäältä johdetulla mediamanipulaatiolla. EU- ja eurokielteiset ja etenkin Liittovaltiota jyrkästi vastustavat Perussuomalaiset halutaan leimata stressihaulikkohaastatteluissa häröileviksi, änkyttäviksi ja hikoileviksi, kun taasen muut puolueet saavat leppoisat TV-keskustelut konsensuksen hengessä.

Miettikää hyvät ihmiset! Nämä Yle TV1:sen eurovaalikeskustelujen valmiiksi sorvatut asetelmat ovat malliesimerkkejä median manipulaatiosta ohjata meitä äänestämään liitovaltiokehityksen puolesta.

Älkää menkö tähän halpaan, vaan kuunelkaa näitä talousasiantuntijoita ja etenkin Toimi Kankaanniemeä (osaa ajatella omilla aivoillaan), ja sitä mitä hän sanoi tuossa surullisenkuuluisassa Yle1:sen eurovaalihaastattelussa; linkki haastatteluvideoon löytyy täältä http://annemargaretalindell.puheenvuoro.uusisuomi....

Kaikki ei todellakaan ole sitä, miltä media haluaa teille näyttää. Toimi Kankaanniemi oli haastattelussa harvinaisen oikeassa – kuten eräät talousasiantuntijatkin tänään ilmestyneessä kirjassaan: Euro ei ole hyväksi Suomelle - liian yliarvostettu valuutta - on vienyt meiltä kilpailukyvyn. EU:ta on kehitettävä (palautettava) siihen suuntaan miksi se oli alunperin tarkoitettukin, eli takaisin vapaakauppaunioniin. Nyt se on muodostumassa ylhäältä, rahamaailman valtaeliitin taholta johdetuksi käskyvallaksi.

Myös Pohjoismaista yhteistyötä on kehitettävä. Tätä mieltä olen minä ja Kankaanniemi myös ... mitä meiltä te olette?"

...........
P.S. En usko, että Kankaanniemi panee pahakseen, kun häntä näin kehuskelin, sillä aina kannattaa ja pitääkin kehua, kun aihetta kehuun löytyy.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Kun nyt on alettu kehua Toimi Kankaanniemen juttuja, pyytäisi häntä julkistamaan ke 30.4. ESS:ssa Lukijalta-palstalla olleen kirjoituksen tai sen linkin ainakin . Jutun otsikko kuului: "EU ja euro eivät täytä lupauksia". Mielestäni julkaisemisen arvoinen juttu US-blogiinkin "EU:n ja euron lupauksista". Vieläpä selkokielisenäkin.

Anne Lindell

Kankaannimelle vinkiksi, voisit ainakin liittää tuon jutun omalle blogillesi, jonka linkin jaoit kirjoituksessasi - eli tänne http://toimi-kankaanniemi.blogspot.fi. Lukijakunta kiittää varmasti.

Käyttäjän ViljoRafaelHeinonen kuva
Viljo Heinonen

Jossan varaan voi rakentaa mitä vain. Sitä nimenoman ovat haaveilut paremmasta tulevaisuudesta oman arvoltaan heitelevän valuutan kanssa. Haaveilun sijasta pitää keskittyä talouden kehittämiseen. Se tarkoittaa mm. investointeja, jotka ovatkin käynnistyneet.

Euro perustettiin liian löysin säännöin, mutta se ei ole peruste yhteisvaluutasta luopumiselle. Sen sijaan pitää tehostaa paremmalle eurooppalaista yhteistyötä. Yksi iso mahdollisuus on poistaa kaupan esteitä Euroopan ja USA:n välitä. Sekin työ on käynnissä.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

IS:n pääkirjoitus 8.5.2014 antaa Tuomiojalle tunnustusta:
"Entisestä näsäviisauteen taipuvaisesta taivaanrannanmaalarista on sukeutunut varmaotteinen reaalipoliitikko siitä luonnollisesta syystä, että [Ukrainan] kriisi on vienyt haaveelliselta toiminnalta elintilan."

Libera ajatuspajan kirjanjulkistamistilaisuudessakin Tuomioja oli henkisesti jo valmis ottamaan vastaan senkin, että eurokriisin seurauksen itse eurokaan ei ole enää ikuinen - etenkään Suomelle. Tosiasiat voittavat lopulta.

Blogistin pettymykseksi torean, ettei kukaan em. tilaisuudessa ehdottanut vielä kolmea euroaluetta. Tämän linkin takana on sarja lehtikommentteja aiasta:
http://morelivers.blogspot.fi/2014/05/7th-may-spec...

Anne Lindell

Seppo, etkö tajunnut, että Kankaanniemi yritti löytää edes jotaan uutta ratkaisua EU:n jäsenvaltioitten säilyttämiselle edes jossain muodossa. Esim.: jos ja kun pitää olla jokin "talousunioni", niin olkoon sellainen sitten sellaisten jäsenvaltioitten kesken, jotka edes jollain lailla ovat jo homogeenisia. - Kankaanniemi voi korjata tätä ajatustani, jos olen ymärtänyt hänen sanomansa väärin.

Jukka Mäkinen

Nyt kyllä Toimi menee metsään. Suomen ei missään tapauksessa kannata sitoa itseään Saksan kanssa samaan valuuttaan. Bundesliiga on liian kova sarja HJK'lle tai KUPSille. Siinä ainoastaan Suomi taantuu taloudeliseksi periferiaksi minne saksalaiset dumppaavat tuotteensa ja maahan tulevat elintasopakolaiset. Pienen maan ainoa kortti millä se voi pelata on joustavuus ja ketteryys, ja siihen tarvitaan oma kelluva valuutta.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Olen tästä aivan samaa mieltä. Ei kannata hypätä ojasta allikkoon ja korvata katteetonta toiveajattelua toisella katteettomalla.

Terveessä valtiossa on aina toimivat sisämarkkinat pohjalla. Olemme tuijottaneet aivan liikaa vientiin ja kärsineet eurossa raskaita menetyksiä jopa strategisesti tärkeimmillä tuotannon aloilla.

Kannattaa huomata, että vaihtotaseemme on keikkunut viime aikoinakin pakkasen puolella, vaikka viemme kallista ja tuomme halpaa. Kun ostovoima laskee sisäisen devalvaation vuoksi, eikä omaa tuotantoa ole, on vaihtotaseen suhteen odotettavissa vielä suurempia ongelmia.

Meillä vallitsee omasta valuutasta aivan virheellinen käsitys. Se pystytään haluttaessa suojaamaan spekuloinnilta aivan hyvin.

Oma raha on myös se kriittinen tekijä, jolla kotimaisen työvoiman kilpailukyky voidaan sopeuttaa tuontityövoimaan hävittämättä eläke- ja sosiaaliturvaa.

Tässä yhteydessä on erittäin tärkeätä muistaa, että valuuttaakin suurempi ongelma on talousjärjestelmä, jossa sitä käytetään. Itsenäisenä toimijana voimme tehdä ja meidän täytyykin tehdä siihen remontti, joka takaa vakaamman pohjan pitkäjänteiselle kansalliselle strategialle.

Euroero on sinänsä ainoa oikea johtopäätös, mutta ei sen tilalle kannata ottaa toista euroa. Kaikissa yhteisvaluuttaratkaisuissa joudutaan luopumaan liiaksi omasta päätösvallasta, joten eden pohjoismainen yhteistyö ei ole tässä suhteessa perusteltua.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

Mitä on kruunu ilman leijonaa tai leijona ilman kruunua? Minulla on pyörinyt mielessä yhteisvaluutta kaikkien Pohjoismaiden kanssa. Muutenkin vahva Pohjola on jo esihistoriallisesti ollut oma alueensa. Mieluummin siis Ruotsin ja Norjan suuntaan kuin Saksan suuntaan.

Käyttäjän Yhteiskuntajutustelija kuva
Janne Koski

Samaa mieltä. Lisäksi Pohjoismaat, Britannia ja Sveitsi voisivat perustaa taloudellis-poliittisen yhteistyöjärjestön.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen
Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Laitoin tämän kommentin toiseen blogiin, mutta laitan tännekin:

Euroeron tie minusta riskialttiimmalta kuin eurossa pysymyisen tie. Viittaan tässä esimerkiksi asuntolainoihin.

Jos "uusi markka" devalvoituisi voimakkaasti, nousisivat euroissa otetut lainat arvoltaan ehkä kestämättömiksi suhteessa markkatuloihin. Miten tämä ratkaistaisiin?

Entä sitten korkomaailma? Monen asuntolainat on mitoitettu niin äärimmilleen, että korkojen epävakaus ja heilahtelut voisivat aiheuttaa suuria henkilökohtaisia ongelmia. Alemmas korot eivät Suomessa nykyisestään menisi, arvelen.

Tässä vain pari ajatusta tuosta tuntemattomasta maailmasta.

Teorioissaan pätevät kirjoittajat eivät ajatelleet asiaa ehkä ihan loppuun suomalaisen asuntovelallisen näkökulmasta.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Eikö vahvojen maiden irtautuminen eurosta vaikuttaisi mitenkään euron arvoon? Suomi tuskin olisi ainoa lähtijä, mikäli joku näyttäisi esimerkkiä.

Käyttäjän Mikko-VilleMtt kuva
Mikko-Ville Määttä

Eivät korot olisi sen epävakaampia kuin Ruotsissakaan. Myös suomalaisten asuntolainat ovat pääosin suomalaisista pankeista, ne muuttuisivat markkamääräisiksi.

Ainoa uskottava skenaario, jossa koroista tulisi ongelma, olisi uuden markan "puolustaminen" keinotekoisen korkeilla koroilla. Ei Suomen talous vielä siinä kunnossa ole, että sellaiseen pitäisi tulla mitään kiusausta.

Jos uskot ajatelleesi asian loppuun asti, ehkä rakennat meille uskottavan skenaarion, jossa korot heiluisivat epävakaasti?

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

En ehdottanut, mitkä valtiot olisivat missäkin ryhmässä. Kukin tekee oman valintansa. Mallini mahdollistaa myös sen, että Suomella olisi oma kelluva valuutta, jota kuitenkin monet pitävät epävakaana ja riskinä. Sitä se onkin pienenä valuuttana. Pohjoismaat ja Hollanti esim. voisivat muodostaa yhteisen valuutta-alueen tai -korin.

Nyt Suomi on Saksan kanssa yhteisvaluutassa. Mukana on myös mm. Kreikka, Kypros jne. Tämä on pahin mahdollinen sekajoukko.

Tärkeintä on tunnustaa tosiasiat. Euro ahdistaa Suomea nyt ja johtaa yhä syvempiin vaikeuksiin.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Hullunkurista on, mutta taloudellisesti optimaalisinta voisi Suomelle olla Ruotsin kruunun ottaminen käyttöön. Siinähän ei olisi yhtään haittoja, vaan pelkkiä hyötyjä?

Poliittisesti ja henkisesti Ruotsin kruunu ei ole Suomelle tietenkään realiteetti. Eivät monet muutkaan Suomessa ihan itsekseen ajatellut valuuttaratkaisut ole Suomelle mahdollisia.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Väärin. Ei ole järkevää sitoa rahapolitiikkaa keskeiseen kauppakumppaniin ja kilpailijaan, etenkin, kun ei ole mitään takeita siitä, että Ruotsi toteuttaisi edes itselleen sopivaa rahapolitiikkaa. Ruotsihan mokasi oman rahapolitiikkansa muutama vuosi sitten kiristäessään sitä ja toimiessaan vastoin omaa, virallista rahapoliittista tavoitettaan (2% inflaatiotavoite). Erityisesti Ruotsi ei taatusti asettaisi rahapolitiikkaansa Suomen tilanteiden mukaiseksi.

Käyttäjän Mikko-VilleMtt kuva
Mikko-Ville Määttä

Juhani on oikeassa Ruotsin suhteen. Kannattaa katsella mitä Lars Svensson kirjoittelee Ruotsin tilanteesta:
http://larseosvensson.se/

Juuri katsoo valuuttakurssien kautta tilannetta, kruunussa olisi juuri nyt kireämpää kuin eurossa. Voisi jopa sanoa, että pelkkiä haittoja, eikä mitään hyötyjä.

Tuossa on hyvää vertailua Suomen ja Ruotsin tilanteesta:
http://thefaintofheart.wordpress.com/2014/05/07/fi...

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen Vastaus kommenttiin #55

Tosin deflaatiorupeama sai näköjään Mammaspojkarnatkin järkiinsä: nyt Ruotsissa hillitään asuntolainakuplaa regulaatiolla, eikä rahapolitiikalla:

Sweden Turns Macro-Prudential – WSJ
Sweden’s financial markets regulator raised capital requirements in an effort to control already heady levels of private sector debt and what looks like a housing bubble without having to resort to higher rates.
http://blogs.wsj.com/moneybeat/2014/05/08/sweden-t...

Käyttäjän JarmoNevalainen kuva
Jarmo Nevalainen Vastaus kommenttiin #62

Juuri näin. Suomessakin on varoiteltu asuntokuplasta. On sairasta kun alle 30-vuotias ihminen asuu 200m2 omakotitalossa joka on ostettu täysin velaksi.

Ruotsissa ei edes moninpaikoin yritetä lyhentää velkaa vaan hoidetaan vain lainakulut.

Asuntovarallisuus on suurimalla osalla suomalaisista ainoa todellinen varallisuuslähde. Sen hankkiminen on ollut vuosikymmenten kovan työn tulosta.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Huusko, jos olisin sinä, värväisin "Tyhmyri"-nimimerkin yksinoikeudella, "vapaat kädet"-periaatteella, Usarin bloggariksi. Mutta vaatii anonymiteetin.

Käyttäjän JarmoNevalainen kuva
Jarmo Nevalainen

Toimin malli on sama kuin piraattipuolueen Ahto Apajalahden MTV3 esittämä.

Kumpikaan ei ole miettinyt ihan loppuun asti "ideaansa" eri kerrosten valuutoista.

Mitenhän kavisi sille kerrokselle jossa olisivat Saksa, Suomi, Hollanti ym. hyvin asiansa hoitaneet maat???? Valuutta vahvistuisi eurosta nykyarvosta huomattavasti ja siinä vaiheessa kyllä vientimme leikkaisi lopullisesti kiinni. Tätäkö Toimi yhdessä Ahto Apajalahden kanssa haluavat?

Toisekseen Toimin puhe on tyypillistä vaali retoriikkaa. Saksa ei tule ikimaailmassa hyväksymään mitään 3 kerroksen valuuttajärjestelyä.
Jos kokenut politiikko Toimi ei tätä muka tiedä niin sitten kannattaa kyllä jo harkita politiikasta luopumista ja eläkepäivistä nauttimista.

Anne Lindell

Voi, voi, Markku ... ajattele vielä kerran. Miksi ihmeessä EU:sta ja eurosta irtaantuneen Suomen keskuspankki alkaisi kostaa kansalle esim. korkojen hurjalla kertanostolla? Jos tämä on mielestäsi ainoa kauhuskenaario, jotta roikkuisimme edelleenkin kouristuksenomaisesti kiinni eurossa, niin minun mielestäni ainoa ehdmahdollinen edotus eduskunalle on, että: antaa mennä vain! Äänestäkää Suomi heti irti eurosta ja EU:stakin, jos meidät aiotaan ujuttaa salakavalasti liittovaltioon.

Eu ja euro ovat olleet täysin epäonnistunut kokeilu. Kukin jäsenmaa palatkoon tahoilleen ja nuolkoon haavansa.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Yksi asia, johon olen kiinnittänyt huomiota: euroeroa eivät vaadi Suomessa tuotantoa harjoittavat yritykset ja niiden päättäjät, vaan asiaa pitävät Suomessa esillä muutamat finanssitaustaiset henkilöt, yksi kansantaloustieteen professori ja eduskunnan ulkopuolinen Itsenäisyyspuolue.

Yhtä kaikki, asiasta on syytä keskustella ja sen eri puolia pitää punnita. Tuore kirja on mielenkiintoinen lisä tähän debattiin.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Niinkö? Aika mielenkiintoista on sitten, että Ipun ehdokkaissa ei ole ainuttakan finanssialalta suoraan tulevaa henkilöä, mutta noin puolet sellaisia, joilla on laaja kokemus juuri tuotannollisesta yrittämisestä ja sen yhdistämisestä finanssipuolen vaatimuksiin.

Euro on juuri finanssipuolen viritys ja tehnyt tuotannollisen investoimisen järjettömän riskialttiiksi huonojen rahoitusvaihtoehtojen ja luomiensa spekulointivälineiden vuoksi.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

On hyvä kysymys, miksi asiasta pitäisi erityisesti kysellä yrityksien päättäjiltä. Ensinnäkin, he eivät ole aiheen asiantuntijoita, ja toisekseen, varmasti euro on monella tapaa hyödyllinen heille. Ongelmaksi muodostuu, että euron aiheuttamat ongelmat kaatuvat alkuvaiheessa muille tahoille kuin suuryrityksille (valtiontalous, kokonaiskysyntä ja kotimarkkinat, työttömyys, palkkajoustot jne). Mikäli yritysjohtajat eivät usko Suomen mahdollisuuksiin eurossa, he eivät investoi Suomeen. Simple as that.

Toinen kommentti Huuskolle täällä:
http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/167435-...

EDIT: lisään vielä sen verran, että ei se porukka nyt ihan aikuisten oikeasti niin pieni ole, kuin mitä Huusko tuohon kirjoitti. Korkman sanoi eilen, että mikäli euro ei toimi ilman liittovaltiota, se joutaa romukoppaan Bretton Woodsien ja muiden valuuttakokeilujen kanssa. Voiko tuota tylymmin sanojaan taitavasti laittava enää eurosta sanoa?

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen Vastaus kommenttiin #26

"On hyvä kysymys, miksi asiasta pitäisi erityisesti kysellä yrityksien päättäjiltä."

Siksi, koska heidän varaan enenevässä määrin lasketaan Suomen nostaminen suosta ml. kestävyysvajeen paikkaaminen.

Lisään vielä, että mielestäni ulkoiset devalvaatiot aikoinaan tehtiin nimenomaan suurteollisuuden "pyynnöstä". Samalla tosin (edelleen mielestäni) siirrettiin metsäsektorin kehitystä jatkojalosteiden suhteen ainakin 10 vuodella ja PKT sektorin kehitys niinikään viivästyi.

Nyt näyttäisi siltä, että ollaan siirtymässä terveenpään suuntaan - kun Nokian vaikutuskin on normalisoitumassa.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen Vastaus kommenttiin #36

Keskustelu elinkeinoelämä & euro käynnistyi täällä: (jostain syystä Turunen ei kiinnittänyt huomiota muihin kohtiin viestissäni. Jos toivoo tulevansa kuulluksi, varmaan kannattaa silloin myös puhua.) http://sjphki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/167454-ruot...

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen Vastaus kommenttiin #36

Seppo, jos ymmärsin tekstisi läheskään oikein, ei tuo ole kuin osatotuus.

Yritykset toimivat niissä kehyksissä, mitkä niille on yhteiskunnan toimesta annettu.

Nyt kun ollaan yhteisvaluutassa, miten ulkoinen devalvaatio on mahdollinen? Jos työn ja tuotteen hinnat eivät jousta kiinteässä valuutassa, on työllisyys ainoa joustava tekijä.

Ja sitä se on myös tehnyt - huonompaan suuntaan.

Kestävyysvajeen paikkaminen yritysten toimesta taitaa tällä menolla kestää kauan? Varsinkin kun "perälauta vuotaa".

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Markku!

Itsenäisyyspuolue kirjoittelee musta-tuntuu-juttuja.

Minä kirjoitan faktaa kokoomusaktiivina.
Sain puoluetoimistosta helmikuussa viestiä, että joudun poistamaan Kokoomuksen tunnukset. Poistin.

Mutta kokoomuslaisuuttani en salaa, sillä olen jäsen ja minulla on Kokoomuksen luottamustehtäviä.

Häpeä ei ole Kokoomuksen, vaan demareiden ja presidentti Koiviston suojelijoiden. Koivisto teetti juoksupojillaan valtiopetoksen, ja osallistui valtiopetoksiin (useita) myös itse.

Käyttäjän Mikko-VilleMtt kuva
Mikko-Ville Määttä

Mikä on suomen sisämarkkinoilla toimivien pienten ja keskisuurten yritysten kompetenssi rahapolitiikan suhteen, ei kovin kummoinen keskimäärin. Lisäksi ne eivät saa ääntään kuuluville paljon paremmin kuin tavallinen kansalainenkaan.

Suuret taas pystyvät harjoittamaan tuotantoaan missä tahansa, miksi niitä pitäisi kiinnostaa, vaikka Suomi putoaisi maailman reunalta?

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Asuntolainojen korkojen nousulla on peloteltu 15 vuotta. Matala korkotasoon ollut Ruotsissakin, vaikka se ei kuulu euroon. Suomessa se ei siis ole pääasiassa euron ansiota.

Suomen velkaantuminen ja olematon talouskasvu johtavat luottoluokituksen laskuun ja korkojen nousuun. Eurosta huolimatta ja osin sen takia.

Nyt eurokriisin takia pankit on pakotettu kiristämään asuntolainojen ehtoja niin, että monelle asunnontarvitsijallelainan saanti on mahdotonta. Euro siis ahdistaa asunnon tarvitsijoita jo nyt ja nousevat korot pian yhä enemmän.

Euroaikana ensin suuria lainoja jaettiin hulvattomasti ja nyt kiristetään kohtuuttomasti. Näin sekä asuntolainojen suhteen Suomessa ja euroalueella Kreikassa ym maissa. Todella järjetöntä.

Euro aiheuttaa yritysten siirtymisiä pois Suomesta ja siis kasvavaa työttömyyttä ja köyhyyttä. Tämä johtaa leikkauksiin ja veronkiristyksiin. Se on suuri ongelma, joka johtaa syvään kriisiin.

Nykyeuro on ongelma. Siitä emme pääse minnekään.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

En itse vertaisi Ruotsia ja Suomea suoraan. Voidaan jossitella, että Suomi olisi voinut aikoinaan tehdä saman oman valuutan ratkaisun ja se olisi voinut olla hyvä - tai meille vähemmän sopiva.

Nyt jos tällainen irtiotto tehtäisiin Suomessa, voisi se osua joihinkin vakauteen tottuneisiin velallisiin todella pahasti, myös yrityksiin. Devalvaatioyllätykset kaatoivat 1990-luvun alussa yrityksiä yhdessä yössä, kun lainat kallistuivat. Moni entinen yrittäjä kärsii vieläkin ja on katkera sen ajan päättäjille.

Devalvaatio on aina tulonjakotilanne. Vähän ulkomaisissa valuutoissa velkaantunut (ja/tai valuuttapositionsa oiken pelannut) vientiyritys voittaa, tulonsa kotimaasta saava ulkomaiseen valuuttaan velkaantunut häviää. Nykytilanteessa tämä tarkoittaisi myös tavallisia kansalaisia, joiden lainat ovat euroissa, jotka siis muuttuisivat erossa ulkomaan rahaksi.

Käyttäjän Mikko-VilleMtt kuva
Mikko-Ville Määttä

"Devalvaatio on aina tulonjakotilanne."

Kukaan järkevä ei devalvoi huvikseen. Kelluva valuutta olisi ainoa ratkaisu käytännössä. Joudumme siihen ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa. Kyse on siitä kävelemmekö sinne omin jaloin, vai kannetaanko meidät.

Kannattaa myös miettiä miksi 90-luvulla devalvoitiin. Jos markka olisi kellunut vuodesta 1980 asti, oltaisiinko 90-luvulla devalvoitu? Kumpi siis oli oikea ongelma, se devalvaatio, vai se voima joka pakotti devalvoimaan? Mitä tapahtuu, jos sellainen voima vaikuttaa, eikä valuutan arvo muutu, mikä silloin joustaa taloudessa?

Annan vihjeen:
http://research.stlouisfed.org/fred2/graph/?g=yzG

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen Vastaus kommenttiin #57

Ei tuo mene jakeluun, koska "vakaus".

Käyttäjän TeroIln kuva
Tero Ilén

Korkeat korot johtuivat käsitykseni mukaan siitä, että Mauno Koivisto kumppaneineen piti ideologista vahvaa markkaa väkisin pystyssä.

Tilanne on nyt sama, vahvaa euroa pidetään väkisin pystyssä niin kauan kunnes talouden tuho tulee niin suureksi että on pakko ottaa tosiasiat huomioon ja heittää ideologiat romukoppaan.

Suomen talous korjaatui heti kun idiotismiin sortuneen Maunon Koiviston ajama vahvan markan politiikka hylättiin ja markka päästettiin kellumaan.

Oma valuutta markka ei aiheuttanut korkeita korkoja, ne aiheutti Mauno Koivisto ja hänen ideologiansa. Miten voimme estää ettei joku toinen idiootti ala sormeilemaan valuuttakursseja onkin toinen juttu.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Irti eurosta, koska Suomen markan poistamiseksi Hallitusmuodon 72 §:stä ei ole olemassa lakia.

Miten näin pääsi käymään?

Vastaus:
Eduskuntaa harhautettiin syksyllä 1994 tekaistulla EMU-varaumalla, joka kirjoitettiin pykälän 6 muistutusvirkkeeksi salaiseen pöytäkirjaan 16/1993 20.12.1993.

Kokouksessa puheenjohtajana toiminut Esko Aho joutui tämän presidentinvaalikirtueellaan Huittisten Risto Ryti-salissa tunnustamaan allekirjoittaneelle n 150 hengen läsnäollessa 1.12.1999. Olin saanut otteen pöytäkirjasta aamupäivällä...
Kysyin tuolloin Aholta, mikä on Suomen Hallitusmuodon mukainen rahayksikkö tällä hetkellä?
Aho vastasi: Se on markka.

Juha Korkeaoja on myös tunnustanut, ettei markan hävittämisestä ole olemassa lakia.
Juha pyysi SataSeutu-lehden päätoimittajalta audienssin haastateltavaksi mediadebatin jälkeen, joka Kokemäellä tuolloin ilmestyneiden kolmen lehden palstoilla käytiin Kokemäen valtuuston 90-vuotisjuhlakokouksen johdosta. Aiheena valtuustolistalla oli eurotaksoitus.
Juha tyrmäsi kansanedustajan arvovallalla valtuuston kokouksessa rivivaltuutetun sanoen, että eurosta ei päätetä Kokemäen valtuustossa. Valtuuston puheenjohtaja ei antanut rivivaltuutetulle jatkopuheenvuoroa. Rivivaltuutettu kirjoitti lehteen koko sivun kirjoituksen markan hävittämistä laittomalla tavalla. Kaksi muuta lehteä kirjoittivat toimitukselliset kirjoitukset.

Kolmas tunnustus on suuresti kunnioittamaltani henkilöltä nimeltä Toimi Kankaanniemi:
http://kalevikannus.puheenvuoro.uusisuomi.fi/11543...

Tässä on kotisuvulleni kokoamaani faktaa liittyen edelläolevaan
http://jormajaakkola.fi/EMU-petos

Totuusterveisin
Jorma Jaakkola
Kokoomus
http://jormajaakkola.fi

Jari Vuorinen

Onko muuten poliitikoilla enää omaa valtaa ja itsenäistä ajattelua(muilla kuin Perussuomalaisilla)koska globaalit markkinat sanelee jo itse asiassa kaiken päätöksenteon.

Tottahan toki maailman talouseliitti pitää euron vahvana kun se samaan aikaan toimii halvan työvoiman maissa.Pitämällä euron vahvana eliitti pitää huolta ,että kaupan painopiste pysyy aasiassa eikä euroopassa.

Vahva euro on halpamainen ääri-ilmiö jonka takana on perimmäinen ahneus.

Entä toimisinko itse siten,että pitäisin euron vahvana muun eliitin kanssa jotta omat businekset luistaisivat paremmin aasiassa,jos olisin yksi maailman suuromistajista.Todennäköisesti toimisin samalla tavalla.

Joku saattais tosin sanoa ,että nyt tää peli loppu mutta mistä löytyy sellainen giljotiini joka tän pelin todella lopettaa.Sellaista ei ole näköpiirissä ellei kolmatta maailmansotaa lasketa jossain hamassa tulevasisuudessa.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Tässä Markulle hieman 90-luvun laman taustoja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_1990-luvun_alu...

En oikein ymmärrä Toimin esitystä kolmesta valuutta-alueesta. Mitä muuta se muuttaisi kuin tekisi "kolme pientä EU: ta"? En näe EU: ta kauppaliittona ongelmana muuta kuin byrokraattisuutensa ja epädemokraattisuutensa vuoksi. Ongelma on tuo yhteinen valuutta euro.

Muuten haastattelusi meni hyvin ja sait "pinnat kotiin" Timoa paremmin tämän Susannen tarkoitushakuisessa ja "räksyttävässä haastattelussa".

Itse en näe kuin kaksi vaihtoehtoa: joko euro tai oma kelluva valuutta, joista viimeksimainittua pidän paljon parempana Suomen työllisyyden ja viennin kannalta.

Mistä syystä korot nousisivat pilviin markassa?
Miksi markan arvo romahtaisi - mieluumminkin sillä ilsi riski nousta. Mutta veikkaisin markan arvon kelluvan 5-10 % alaspäin. Mikä olisi Suomelle hyvä ja sopiva.

DirtyDeeds Deeds

Hei!

Eurosta en niin tiedä, mutta alkaisko poliitikkojen olla aika korjata vaikka tällaisiakin perusasioita ensin:

http://ala-sairastu-vakavasti.blogspot.fi/2014/05/...

Tämä kun on ikävä kyllä arkipäivää...

Käyttäjän AnttiHanelius kuva
Antti Hanelius

Vaihtaminen pois eurosta on turha väliaikainen liike, sillä koko EU:n kattava yhteisvaluutta tulee kuitenkin liittovaltion myötä. On selvästi nhtävissä, että vain täydellisen liittovaltion Eurooppa pystyy tasaväkiseksi toimijaksi Kiinan, Yhdysvaltojen, Venäjän ja muun nousevan maailman kanssa. Samalla se takaa kansalaisilleen sen elämänmuodon, jota kutsumme länsimaiseksi demokraattiseksi parlamentarismiksi.

Jukka Mäkinen

Ei jum....ta, miten joku voi olla noin pihalla. Liittovaltio nimenomaan tappaa demokratian ja parlamentarismin. Se on byrokratian hallitsema hirviö jossa kabinettien muutamat päättäjät eivät ole vastuussa kenellekään ja millekään. Länsimaisen demokratian ja parlamentarismin koti, Britannia, on jo jättämässä koko unionin taakseen. Hyvästä syystä. Eikä tuonne ole Norja tai Ruotsikaan kauheasti tyrkyllä.

Käyttäjän AnttiHanelius kuva
Antti Hanelius
Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Velkojen vastuiden jakamisessa kaikki muut järjestelmät ovat parempia, mutta kilpailukyvyn kannalta markka on Suomelle paras tavoiteltava päämäärä.

Käyttäjän saarinenj kuva
Juhani Saarinen

Näinhän tässä on käymässä, huomataan että keisarilla ei ollutkaan vaatteita.?
On suorastaan naurettavaa kuinka politiikan saralla monikaan kansanedustaja ei ole huomannut sitä kuinka heitä on uitettu kölinali oikein kunnolla, miten on mahdollista että Suomalaiset politiikot EU asioissa on niin kovin yksisilmäisiä, että ei ole kuin yksi totuus jota EU byrokraatit syöttää, ja ei muuta totuutta kuin se jota byrokraatit tarjoilee, koko Suomalainen talouseliitti huutaa EU:n puolesta, ei nähdä tosiasioita siitä että Brysselin byrokraatit syöksee Suomalaiset pohjattomaan suohon.?
Olisi korkea aika herätä ruususen unesta, ja Paavo Lipposen propakandasta, uskoikohan Paavo ihan oikeasti siihen jota hän syötti Suomalaisille EU:n kaikkivoipaisuudesta ja onnelasta mihinkä jäsenyys tulisi viemään.?
Hölmölässä ollaan pois pääsyä ei taida olla olemassa, tyhmistä päätöksistä kärsii koko kansa se taitaa olla Suomalaisten osa jatkossa.

Jukka Mäkinen

Pienellä maalla ei oikein olisi varaa typeriin johtajiin, ja niistä on nyt kärsitty jo liian kauan.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Kun on vallankahvaan päästy,niin siitä pidetään kynsin,hampain kiinni. Tosiasiat eivät merkitse mitään. "Onko se Urpilainen nyt sitten paras valtiovarainministeri,kun ollut pikkutytöstä politiikassa mukana"?

Käyttäjän TeroIln kuva
Tero Ilén

Kannatta ottaa huomiooon, että kaikki muut maat ovat meidän kilpailijoita, joten meidän ei kannata liittoutua yhdenkään maan kanssa vaan hoitaa oma rahapolitiikkamme aivan itse.

Me voisimme myydä tuotteitamme paljon halvemmalla ja kauppa kävisi hyvin.

Valitettavasti tämä halvempi hinta ei Saksalle sovi koska se pystyy myymään omat tuotteensa meitä kalliimmalla.

Olemme siis antaneet Saksan hinnoitella oman työmme ulos, koska Saksaa kiinnostaa vain sen oma etu.

Meidän omaa etua ei aja kuin me itse, on todella typerää kuvitella että joitakin muita maita kiinnostaisi Suomen etu.

Käyttäjän JarmoNevalainen kuva
Jarmo Nevalainen

Juurikin näin. On myös huomioitava että suomen omavaraisuusaste on surkea (reilusti alle 10%).

Kun rupeaisimme tekemään taas itse täällä käytetäviä tavaroita niin sitä kautta myös vahtotase paranisi. Osa tuotteista olisi varmasti niin laadukkaita että kelpaisivat vientiin.

Tämän yksikertaisen "filosofian" noudattaminen pakottaisi Suomen taas innovoimaan enemmän ja se loisi myös valtavasti uusia työpaikkoja.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Yli puolet, ehkä jopa kaksi kolmasosaa devalvaatioiden hyödystä tulee itseasiassa kotimarkkinoiden aktivoitumisesta, eikä vientisektorista.

Tämä ansaitsee noston:
Martin Feldstein, Harvardin yliopiston taloustieteiden professori, National Bureau of Economic Research:in President Emeritus, Ronald Reaganin Council of Economic Advisers:in puheenjohtaja 1982-1984, George Bushin Foreign Intelligence Advisory Board:in puheenjohtaja, Barack Obaman Economic Recovery Advisory Boardin puheenjohtaja 2011. Lisäksi johtokunnan jäsenyydet Council on Foreign Relations, Trilateral Commission, Group of 30.

Feldstein vappuaattona:
Heikompi euro vahvemmalle Euroopalle
...
Taloustieteissä on vain vähän helppoja ratkaisuja. Mutta reipas euron valuuttakurssin heikentäminen – sanotaanko 15% - helpottaisi monia euroalueen ongelmia. Heikompi euro nostaisi sekä tuonti- että vientitavaroiden hintoja, nostaen euroalueen inflaatiota. Devalvointi kasvattaisi myös euroalueen bruttokansantuotetta elvyttämällä vientiä ja kannustamalla kotimaista tuotantoa korvaamaan tuontitavaroita ja –palveluita. Vaikka Euroopan sisäinen kilpailukyky säilyisi ennallaan, heikompi euro parantaisi merkittävästi euroalueen kauppatasetta muun maailman kanssa.
http://www.project-syndicate.org/commentary/martin...

Vaikka Feldstein puhuu eurosta, täsmälleen sama logiikka pätisi myös kansalliseen valuuttaan. Ehkä tuo nyt sitten olisi sellainen "tarpeeksi uskottava nimi", ja kun on oikein ameriikoista, niin ei taida edes olla persu. Mutta eipä tässä mitään, kun "vakaus". VMP.

Jari Leino

Olet esittänyt todella hyviä ajatuksia EU-erosta ja euroerosta.

Toivottavasti saat juntattua nämä ajatuksesi myös PS:n viralliseksi linjaksi!

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Paljon kiitoksia kaikista kommenteista.

Korkeasti koulutetut tutkijat ovat eurosta erimielisiä. Ei siis ihme, että me muutkin esitämme pokkeavia näkökantoja. Keskustelu on tärkeää. Nyt sitä sain aikaiseksi. Koko totuutta tuskin kukaan osaa esittää.

Euro on ongelmallinen. Niin ovat sen vaihtoehdotkin. Suomi on syvässä kriisissä. Suunnan muutos on välttämätön. Kataisen johdolla sitä ei saatu aikaan. Ajopuuna emme voi jatkaa.

Keskustelu jatkukoon! Kiitos!

Jukka Matti

Hyvä keskusteluketju. Olen etsinyt euroehdokasta, ja Toimi on ollut ehdokkaiden listalla kärkipäässä. Nyt taisi tulla ratkaitstua asia, Toimi on mun ehdokas.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset