Toimin nasta! Asiaa

Huonosti valmistellut lakiesitykset?

 

Kautta aikain eduskunnassa on moitittu hallituksen lakiesitysten valmistelua.  Oppositio kokee velvollisuudekseen moittia. Jos muuta moitittavaa ei löydy niin aina voi iskeä valmistelun puutteisiin.

 

Viime vaalikaudella moitteita ei kovin paljon esitetty. Syy oli se, että hallitus ei saanut juurikaan esityksiä eduskuntaan asti.  Kaikki tärkeät uudistukset kaatuivat hallituksen saamattomuuteen. Kauden lopussa eduskunnassa hallituspuolueiden kansanedustajat kaatoivat ryminällä oman hallituksensa esityksiä.  Se oli rumaa katseltavaa.

 

Tänä syksynä valmistelumoitteita on kuultu poikkeuksellisen paljon.   Hallitus on luopunut joistakin suunnittelemistaan esityksistä.  Siinä ei sinänsä ole mitään moitittavaa.

 

Sipilän hallitus sai perintönä edelliseltä hallitukselta lähes konkurssitilaan ajetun valtiontalouden.  Velka ja työttömyys oli kovassa kasvussa, vienti lamassa, investoinnit sammuneet.  Talouden näkymät olivat  - ja ovat yhä -  poikkeuksellisen synkät. 

 

Edellisten hallitusten tapaa hoitaa  -  eli jättää hoitamatta -  maan asioita ei uusi hallitus voinut jatkaa. Hallitusohjelmaan kirjoitettiin menosopeutus, työelämän uudistukset ja suuret rakenneuudistukset. Tällä kokonaispaketilla käänne on mahdollista saada aikaan.

 

Hallitusohjelman liitteeseen kirjattiin ne menokohteet, joista hallitus päätti leikata.  Lista on yksityiskohtainen. Leikkaukset päätettiin tietoisesti tehdä etupainotteisesti eli pääosin jo vuoden 2016 alusta alkaen.

 

Yksityiskohtainen lista ja etupainotteisuus johtivat siihen, että tarvittavien lakiesitysten valmistelulle jäi hyvin vähän aikaa. Hallitus aloitti toukokuun lopussa. Sitten tuli kesätauko.  Syksyllä piti esitykset saada eduskuntaan.  Valmistelulle ei jäänyt riittävästi aikaa.  Esimerkiksi vaikutusarvioiden tekeminen kattavasti vaatii aikaa.

 

Mainituista syistä hallitus on viisaasti ja vastuullisesti arvioinut syksyn aikana hallitusohjelmassa päätettyjä sopeutustoimia. Kymmenien esitysten joukosta vain viitisen esitystä on peruttu tai siirretty myöhempään ajankohtaaan. Se ei ole paljon.

 

SSS-hallitus toteuttaa erittäin vaikeita sopeutustoimia. Ne toteutuvat, koska velkaantuminen on saatava hallintaan.  Lisäksi hallitus toteuttaa työelämän uudistukset, koska historiallisina jäänteinä olevat jäykkyydet eivät sovi euro-aikana globaaleilla markkinoilla toimiville yrityksille.  Kolmanneksi hallitus jo toteutti eläkeuudistuksen ja sopi suuresta sote-uudistuksesta päälinjat. Myös muut rakenneuudistukset etenevät.

 

Tuoreet talousluvut ja mm. pääjohtaja Erkki Liikasen viesti kertoo, että Suomella ei ole aikaa odotella uudistusten kanssa.  Ne on tehtävä.  Oppositiolla ei ole valmiutta uudistuksiin kuten ei ollut viime vaalikaudellakaan.  Työmarkkinajärjestöillä ei myöskään ole valmiutta kantaa osuuttaan. 

 

Onneksi hallituksella on sekä halu että kyky tehdä kipeitäkin uudistuksia.  Siksi Suomella ja sen tulevilla sukupolvilla on toivoa!

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Nykyhallitus ei toteuta juuri mitään. Se uhkailee ja peruu uhkailujaan ja laittaa vireille uusia, viimeksi hankkeen paikallisesta sopimisesta. Käytännössä hallitus ajaa työmarkkinoille järjestelmää, jossa työnantaja sopivan tilaisuuden tullen voi paikallisen sopimisen nimissä alentaa työntekijöiden palkkoja.

On hallitus jotain toteuttanutkin. Viimeksi se on antanut kunnille oikeuden nostaa palvelumaksuja 30 prosentilla.

Jos hallitus aikoo aidosti kohentaa yhteistyötä työpaikoilla, pitää ensimmäisenä lisätä työntekijöiden tietojen saantia ja päätösvaltaa yrityksissä. Nyt työntekijöille lykätään pelkästään vastuita.

Eniten tässä on ihmetyttänyt se, että perussuomalaiset ovat osoittautunet vallan innokkaimmiksi työehtojen heikentäjiksi työllisyyden parantamisen nimissä. Tulos on päinvastainen. Kun työaikoja pidennetään, selvitään tuotannosta entistä vähemmällä väellä. Työttömyys siinä lisääntyy ehkä eniten siksi, että kulutuskysyntä vähenee.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Kun korkea virkamies toteaa seuraavaa

"Aikaa on yleensä vähintään vuosi ja aikaa voidaan käyttää neljäkin vuotta. Nyt aikaa on ollut maksimissaan neljä viikkoa" (HS 7.12.)

voidaan todeta, että kyllä tässä mennään kuuluisasti juosten kusten.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Kun taloustilastoja ja asiantuntijoita kuuntelee niin joutuu toteamaan, että aikaa ei ole yhtään.

Edelliset neljä vuotta kului jahkaillessa. Syntyi 100 000 uutta työtöntä ja valtion velka kasvoi 20 mrd euroa. Kasvoikohan noiden 100 000 työttömäksi joutuneen ostovoima velkaelvytyksellä?

Ainoa "saavutus" oli demarivaltiovarainministeriltä yhteisöveron raju alennus (24,5%:sta 20%:iin), joka nyt näkyy muhkeina suuryritysten osinkoina.

On todella aika tehdä päätöksiä.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

On mielenkiintoista kuinka hanakasti nykyiset hallituspuolueet haukkuvat edellisiä ja perustelevat sillä huonosti valmisteltuja ja jopa täysin perustuslain vastaisia päätöksiä.

Perussuomalaisilta tämän ymmärtää, koska omat sisällöt ovat nollatasoa ja hallituksessa ei olla jouduttu olemaan näyttämässä tätä esiin. Keskusta ja Kokoomus taas ovat olleet pääministeripuolueita 12 vuotta. Ovatko pääministerit olleet juoksupoikia toisten naruissa vai kuinka näin on ollut?

Perussuomalaiset kannatti muuten kaikkien muiden puolueiden tavoin yhteisöveron alentamista, joten sillä ei kannata hurskastella.

Huono päätös ei tule hyväksi vain sillä, että se tehdään.

Neljä viikkoa Suomen historian suurimpiin kuuluvan työlakiuudistuksen on häpeä lainvalmistelulle. Ilmeisten tärkeiden kohtien jättäminen pois lausunnoista on suorastaan törkeää.

Pakko ei ole kuin maksaa veroa ja ministerien ei sitäkään.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Edellisen hallituksen haukkumiseen on kyllä hyvät perusteet. Kannattaa katsoa vaikkapa tuosta

http://www.suomenpankki.fi/fi/suomen_pankki/ajanko...

Liikasen kalvosarjasta, miten se hallitus sai käännettyä Suomen talouden laskuun ja jäämään jälkeen muun Euroopan kehityksestä, joka sekään ei ole mitenkään kehuttavaa ollut.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #8

Kiitos Jaakko!

Tuo pääjohtaja Erkki Liikasen aineisto kannattaa jokaisen tutkia huolella.

Erityisesti sosialidemokraattien on syytä paneutua siihen ja uskoa, mitä ex-demaripuoluesihteeri-komissaari esiin tuo.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen Vastaus kommenttiin #13

Edelleenkin pääministeripuolueena on koko ajan ollut jompikumpi nykyisistä hallituksen pääpuolueista jo vuodesta 2003 lähtien, joten eipä tämä nyt ihan vakuuta silti.

Miksi nyt yhtäkkiä samat puolueet osaisivat tehdä oikein? Ja miksi niitä on muka saatu kyykyttää kaksitoista vuotta pienempien toimesta. Se olisi se mielenkiintoinen asia tietää.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #15

Kyykyttäminen valitettavasti onnistui, kun nykyisillä oppositiopuolueilla oli Kataisen hallituksessa 14 ministeriä ja Kataisella ei ollut sisua hallituksensa hajoittamiseen. Talouden käyrät taittuivat alaspäin vuonna 2011, mikä näkyy selvästi Liikasen kalvoissa. Aikaisempia hallituksia ei tähän kannata vetää mukaan.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Muistaakseni yhtään Sipilän hallituksen esitystä ei ole kaatunut perustuslakivaliokunnassa perustuslain vastaisuuteen. Kuten aina ennenkin pieniä muutosta edellyttäviä huomautuksia on tullut.

Viime kaudella hallituksen sote-esitys kaatui perustuslakivaliokunnan lausuntoon. Se oli perustuslain vastainen esitys.

Kilpailukykylakipaketin osalta ei ole perustuslakivaliokunnan lausuntoa olemassa. Valiokunta ottaa kantaa vasta hallituksen esitykseen. Sitä ennen annetut kannat ovat mielipiteitä, joihin on oikeus, mutta niillä ei ole lopullista merkitystä.

Jos lausuntokierroksella tulee esiin ongelmallisia kohtia niin hallitus ottaa ne huomioon esitystä tehdessään. Näin tämä menee. Malttia!

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

"Myös muut rakenneuudistukset etenevät",näetkö myös myönteisenä käynnissäolevan väestörakenneuudistuksen, josta korkea virkamies on launut islaminuskoisten rikastuttavan geeniperimäämme, ei usko vaikuta perintötekijöihin.

Hallitus ja eduskunnan oppositio ovat varsin yksimielisiä turvapaikanhakijoiden tulvan suhteen.

Perussuomalaisilla on myös sopimus suomalaisten kanssa, nyt olisi aika oikeusministerin käynnistää vihdoinkin maahamme Perustuslakituomioistuimen perustaminen,

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Ilman perussuomalaisia Suomessa olisi paljon enemmän maahantulijoita. Jos "punavihreät jaakonsaarelaiset" olisivat vallassa niin Suomi olisi kaaoksessa.

Hallitus on toiminut ja nyt on selkeä ja vahva ote maahanmuuttoasioihin, kun muutkin hallituspuolueet ovat taipuneet Ps:n linjalle.

Jos Suomesta itsehallintoalueuudistuksen myötä jonkinlainen liittovaltio, on harkittava perustuslakituomioistuinta. Sellainenhan on yleensä vain liittovaltioissa. Istuisivatko siinä samat perustuslakiprofessorit, jotka nyt "määräävät" perustuslakivaliokunnan kannat? Mikä muuttuisi?

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

"Olemme pyrkineet tekemään niin hyvää työtä, kun tässä lyhyessä ajassa on voitu" Tämän suuntaisesti ministeri Lindsröm vastasi Jukka Gustafsonin epäilyyn heikosta valmistelusta eduskunan kyselytunnilla. Tämän hallituksen suurin virhe on tehdä päätöksiä aikataulu, ei asiat edellä, ja suttahan siitä on tullut ja tulee.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Niinpä. Päätösten hyvyys punnitaan laadulla, ei määrällä ja nopeudella.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Ministeri Lindströmin vastaus oli viisas ja rehellinen.

Hallitus toi syksyn aikana eduskuntaan arviolta sata lakiesitystä sekä budjetin ja sen täydennyksen. Mitään vakavaa moitetta esitysten laadun suhteen ei valiokunnissa tai täysistunnoissa esitetty.

Hallitus luopui sakon muuntorangaistusta koskevasta esityksestä ja eläkkeensaajien asumistukiuudistusesityksestä ennen niiden antamista eduskunnalle. Normaalia menettelyä. Näin on tehty lähes joka vuosi niiden 25 vuoden aikana, jotka olen eduskunnassa ollut.

Monta kertaa aiempien hallitusten läpiviemiä lakeja on heti jouduttu eduskunnassa korjaamaan hallituksen uudella esityksellä. Hallituksen valmistelu on näissä tapauksissa ollut puutteellista. Nyt näin ei ole tapahtunut. Korjaaminen on aina mahdollista ja järkevää. Erehtyväisiä ovat aina ministeritkin olleet. Joskus saamattomiakin - onneksi ei nyt!

Nyt tarvitaan sekä asiat edellä etenemistä että nopeutta. Toiseen neljän vuoden pysähtyneisyyden aikaan ei ole varaa.

Timo Lehtonen

Avioliittolain muutoslain 156/2015 säätämiseen johtaneessa vastalauseessa esitetty lakialoite oli erittäin huonosti valmisteltu!
https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?...

https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?...

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Hallitusohjelma laaditaan yleensä 3-4 viikossa. Siinä sovitellaan monen puolueen tavoitteet yhteen. Joka ainoa kerta on käynyt niin, että ohjelmaan kirjataan asioita, jotka eivät ole sellaisenaan tai edes muutettuna mahdollisia. Tämä selviää aina vasta hallituksen esitystä laadittaessa. Nyt näin kävi parin asian osalta. Lisäksi perussuomalaiset ovat tyrmänneet hallitusohjelmaan sisältymättömiä hankkeita.

Vuonna 2011 hallitusneuvotteluissa kuusi puoluetta teki yhteisen hallitusohjelman. Aikaa kului lähes kaksi kuukautta. Siitä huolimatta hallitus ei saanut uudistuksia tehtyä, vain työttömyys ja velka kasvoivat. Esim. sote ja toisen asteen koulutusuudistus epäonnistuivat.

Nyt uudistuksia tehdään etupainoisesti kuten on tarpeen. Oppositio huutaa, mutta se on sen tehtävä, kun mitään vaikutusvaltaa sillä ei ole.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset