Toimin nasta! Asiaa

SSS-hallitus teki puolessa vuodessa enemmän kuin edeltäjät neljässä vuodessa

 

Olin hallitusneuvotteluissa 2011 ja 2015.  Tässä pientä vertailua neuvotteluista ja hallitusten tuloksista.

 

Vuoden 2011 neuvotteluissa olin avustavassa roolissa ja 2015 yhdessä neuvotteluryhmässä. Näin, miten neuvotteluja käytiin.

Vuonna 2011 mukana oli kuusi puoluetta, kukin suurella joukkueella.  Neuvottelut  - vatulointi -  jatkuivat lähes kaksi kuukautta. Ne katkesivat välillä kokonaan sosialistien ulosmarssiin.  He kuitenkin palasivat takaisin.

Neuvottelut takkusivat koko ajan. Luottamus oli heikko. Lopulta syntyi neuvottelutulos. Se oli toiveita täynnä ja perustui harhaisille arvioille talouskehityksestä. Yksityiskohdissaan se oli pilkun tarkka. 

Pilvilinnoista ja yksityiskohtaisuudesta tulikin Kataisen hallituksen kompastuskivi. Hallitus ei saanut mitään tuntuvaa aikaan. Aina joku kuudesta vetosi hallitusohjelmaan ja niin Suomi pysähtyi. Vain velka ja työttömyys kasvoivat. Muutosta ei tullut senkään jälkeen, kun ensin Vasemmistoliitto ja sitten myös Vihreät lähtivät oppositioon eduskuntavaaleihin valmistautumaan.  Sdp jatkoi katkeraan vaalitappioon asti.

 

Vuoden 2015 neuvotteluissa oli alusta alkaen vain kolme puoluetta ja pienehköt joukkueet.  Alusta alkaen pyrittiin lyhyehköön hallitusohjelmaan. Se syntyikin kuukaudessa. Monet tärkeät asiat jätettiin tietoisesti sovittaviksi hallituksessa. Kolmen puolueen kesken sopiminen on mahdollista. Näin onkin tapahtunut.

Edeltäjiensä jäljiltä Sipilän hallitus sai lähes konkurssipesän hoitoonsa. Valtava velkaantuminen, työelämäuudistusten pysähtyneisyys ja suurten rakenneuudistusten täydellinen laiminlyönti tai epäonnistuminen edellyttivät kokonaan uutta otetta.

Lyhyt strateginen ohjelma, jonka liitteeseen sisällytettiin kaikkien puolueiden  - myös oppositioon jääneiden -   ennen vaaleja lupaaman suuruiset säästötoimenpiteet otsikkotasoisesti, merkitsi sitä, että yksityiskohtaisten lakiesitysten laatiminen jäi ministeriöiden tehtäviksi. Kun talous oli edellisten sd-valtiovarainministerien jäljiltä syvenevässä kriisissä, oli pakko aloittaa menosopeutus etupainotteisesti. Kesälomien jälkeen vaikeat lakiesitykset laadittiin ministeriöiden virkamiesten toimesta pikaisesti. Pääosin ne ovat olleet hyvää lainsäädäntöä eikä eduskunnan tarvinnut niitä korjailla.

Äärimmäisen kireästä aikataulusta huolimatta hallitus luopui vain kolmesta hallitusohjelmassa mainitusta lakiesityksestä.  Se on vähän, kun esityksiä kaiken kaikkiaan oli lähes sata.  Normaalia on se, että peruuntumisia on paljon enemmän ja eduskunta korjaa esityksiä monilta osin. Nyt näin ei juurikaan käynyt.

Hallitus luopui Perussuomalaisten eduskuntaryhmän vaatimuksesta eläkkeensaajien asumistuen yhdistämisestä yleiseen asumistukeen sekä lääkekorvausten leikkauksesta kaavaillussa määrin. Lisäksi sakon muuntorangaistuksen palauttamisesta luovuttiin.

Edellisen eduskunnan yksimielisestä ponnesta huolimatta hallitus luopui tehokasta katumista koskeneesta lakiesityksestä.  Jo valtiovarainminsiteri Antti Rinteen aikana valmisteltu hallintarekisterilakihanke ei ollut hallitusohjelmassa. Sen torjui ensisijassa Perussuomalaisten eduskuntaryhmä.

 

Kataisen ja Stubbin hallitukset eivät edes vatuloineet. Ne eivät saaneet aikaan yhtään merkittävää uudistusta. Valtio velkaantui niiden aikana reaalisesti lähes 30 mrd eurolla.  Ainoa merkittävä uudistus oli valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen, sd, läpirunnoma, etupäässä suuryritysten ja EK:n tahdon toteuttanut yhteisöveron raju alennus. Ensi keväänä se näkyy muhkeina osinkoina.

 

Tosiasiassa Sipilän-Soinin-Stubbin hallituskaan ei ole vatuloinut. Se vei syksyn aikana läpi ohjelmansa mukaisesti puolueiden ennen vaaleja lupaamat sopeutustoimet, jotka astuvat voimaan vuoden vaihteessa.  Se vei syksyllä läpi myös eläkeuudistuksen, jota Sdp ja Vasemmistoliitto vielä taannoin jyrkästi vastustivat, mutta käänsivät takkinsa ja hyväksyivät eläkeiän nostamisen nyt yhtä kevyesti kuin ns. taitetun indeksin taannoin.  Hallitus teki päätöksen sote-aluehallintouudistuksen pääsisällön ja aikataulun täysin suunnitelmiensa mukaan. Kuntien tehtävien karsiminen alkoi jo ja valmistelu jatkuu.

 

Hallitusneuvotteluissa 2011 ja 2015 oli valtava ero.  Kataisen hallitus sortui pikkunäpertelyyn eikä sitten saanutkaan mitään aikaan. Sipilän hallitus ryhtyi töihin heti ja on saanut jo puolessa vuodessa aikaan enemmän kuin edeltäjänsä neljässä vuodessa.  Erityisen merkittäviä Sipilän hallituksen saavutukset ovat siksi, että sen edeltäjältään saama perintö oli pääosin velkaa, kilpailukyvyttömyyttä ja kasvavaa työttömyyttä.  Kun lisäksi loppukesällä alkoi hallitsematon ja hoitamattomana kalliiksi tuleva maahanmuutto, on Sipilän hallituksen työlle syytä antaa hyvä arvosana. Sillä on aikaa vielä reilusti yli kolme vuotta!

 

Suomella on toivoa.  Monet säästöpäätökset ovat olleet kipeitä eikä niitä kukaan olisi halunnut tehdä, mutta vaihtoehdot ovat olleet vähissä.  Vasemmisto-opposition vaihtoehto olisi jatkaa velkaantumista ja uudistusten vastustamista. Siitä on kokemusta seitsemältä viime vuodelta eivätkä tulokset ole kannustavia. Päinvastoin.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (31 kommenttia)

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Puolessa vuodessa Sipilän porvarihallitus sai puoli Suomea seisahtamaan, työmarkkinat umpikujaan, uhkailua hallituksen kaatamisella, koko Suomi tuntuu olevan sekaisin, tähän ei kyennyt näin lyhyessä ajassa edes Aho-Viinasen porvarihallitus ja kaiken lisäksi kolmen SSS:n hallituksen suosio on sulannut kansalaisten keskuudessa alle 50% Kyllä kansa tietää, eikö vain Kankaanniemi.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Kyllä toki kansa tietää! Gallupit eivät äänestä.

Viime keväänä kansa äänesti Sdp:lle romahduksen sen jälkeen, kun Jutta ja Antti olivat olleet Kokoomuksen apupuolueena neljä vuotta. Urpilaisenkin olisi edes kerran pitänyt uhata hallituksen kaatamisella, mutta hän vain kiltisti toteutti EK:n tahdon ja romahdutti yhteisöveron ilman minkäänlaista vastapalvelusta tai edes lupausta. Kyllä kansa tietää!

Nyt Sdp ampuu kaikkea sitä, mitä se ajoi viime vaalikaudella.

Työmarkkinoilla on edelleen täysi vapaus tehdä sopimuksia, joilla kilpailukykyä palautetaan ja työttömille luodaan työpaikkoja. Sen luulisi kiinnostavan Sdp:ta.

Onneksi nyt on hallitus, joka tekee päätöksiä.

Käyttäjän ollimarkkanen kuva
Olli Markkanen

>Onneksi nyt on hallitus, joka tekee päätöksiä.

Ja onneksi se peruu ne heti perään.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila Vastaus kommenttiin #11

>#11:

Entisessä työpaikassani oli tapana sanoa, ettei se ole isopomo eikä mikään, jos ei tee heti aamusta päätöstä ja iltapäivällä peru sitä.

Parempi kaksi askelta eteenpäin ja yksi taaksepäin kuin seisoa paikallaan. (Venäläinen strategia)

Käyttäjän raffu kuva
Rafael Rantala

Nyt oli yritystä ja tekemisen meininkiä. Sipilälle kiitos siitä.
Ainoastaan turvapaikkakuviossa menty EUn selän taakse ja vatuloitu (lue Orpo) eikä tehty nopeasti tarvittavia päätöksiä, joka syönyt perussuomalaisten uskottavuutta. Siitäköhän se Orpo nyt sitten saa kiitosta!?

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Kyllä tekemisen meininki on nyt vahva. Tuloksia tulee, vaikka vastavoimat uhkailevat jopa lakoilla.

Mikä olisikaan Suomen maahanmuuttotilanne, jos Ps ei olisi hallituksessa tai Sdp, Vas ja Rkp olisivat hallituksessa! Kammottava ajatus.

Atrid Thors ei halunnut maahanmuuttoministerinä tehdä edes luovutussopimuksia silloin, kun monet muut maat tekivät. Erkki Tuomiojaa ulkoministerinä asia ei kiinnostanut yhtään enempää.

Sipilän hallituksen päätöksistä johtuen ja erityisesti Ps:n ansiosta Suomen houkuttelevuus on laskenut niin, että tulijamäärä on vähentynyt merkittävästi. Valitettavasti EU on epäonnistunut tässäkin asiassa ja me kärsimme sen jäsenyydestä.

Perustuslain ja kansainvälisten sopimusten muuttaminen ei ole helppoa. Siksi tilanne ei ole niin hyvin hallinnassa kuin pitäisi olla.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Mulle Sipilästä on jäänyt mieleen reilun puolen vuoden ajalta mm ssa

1. Sote kepulointi, jonka avulla lisätään hallintokoneistoa ja möhömaha organisaatioita
2. Oman kodin mainostaminen maahanmuuttajille, glorian hurskas sädekehä pään päälä keikkuen.
3. Päätösten vatkaaminen edes takaisin.
4. Haluttomuus vähentää kuntien määrää
5. Avustajan palkan korotus
6. Salamannopea pakolaiskeskuskesn poisto Kempeleestä.
7. Vatulonti rajojen valvonnan tehostamisessa
8. Esko Ahon neuvonanto
9. Velka
10. Vanholiislestadiolaisuus.

Varmaan muitakin juttuja löytyy, mutta nämä nyt ihan ekaksi tuli mieleen.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Henkilökohtaisuuksiin meneminen jääköön omaan häpeäänsä.

Sote purkaa valtavasti hallintohimmeleitä. Noin 200:sta siirrytään 18:aan. Sitä ei edelliset hallitukset kyenneet tekemään. Edellisen hallituksen yritys epäonnistui täydellisesti.

Päätösten vatkaamista ei ole tapahtunut. Työmarkkinaosapuolilla on vapaus tehdä sopimukset.

Kuntien määrää ei hallitus päätä. Vuodenvaihteessa tapahtuu 3-4 kuntaliitosta. Hyvä niin.

Sipilän hallituksessa on 14 ministeriä. Edellisessä oli 18. Avustajia on puolet edellisten hallitusten määrästä. Mittava sästö. Avustajien työmäärä on tietysti kasvanut, mutta menot eivät.

Rajojen valvonta tapahtuu lakien ja kansainvälisten sopimusten mukaisesti. Ne on laatinut ja hyväksynyt aiemmat hallitukset.

Urpilainen ja Rinne ottivat viime kaudella reaalisesti uutta velkaa reaalisesti lähes 30 mrd euroa ja vastuut päälle. Se oli häpeällinen ennätys.

Näin on tosiasiat.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

#7

Niin, en ymmärrä mihin viittaat henkilökohtaisuuksilla, kommentointini osuu hallituksen puolen vuoden matkan mieleenjääneisiin virstanpylväisiin.

Kun Sipilä mainostaa olevansa L positiivinen, tai kun hän käyttää apunaan Ahon neuvontapalveluja, tai jos hän pääministerinä mainostaa omaa kotiaan sadoille miljoonille lukijoille, niin silloin pm edustaa kommenteillaan omaa poliittista linjaansa, ja se vaikuttaa myös hallituksen päätöksiin, vai kuinka ?

Onko niistä kertominen jotenkin häpeällistä, nehän ovat faktoja, ja ovat mm ssa jääneet mieleen hallituksen puuhastelusta.

Se olis henkilökohtaista, jos jotakuta syytettäisiin vaikkapa seksuaalisesta ahdistelusta, tai panettelusta, tai oman edun tavoittelusta. Sellainen se olisi kovin rumaa ja henkilökohtaista.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #16

Kankaanniemi on näköjään ottanut käyttöön Tossavaisen metodit; hyökkäys on paras puolustus, kuten kommentti tähänkin:

http://mikaelhyytiainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

SSS on onnistunut luomaan kammottavan, riitaisan ja epäreilun tunnelman, jossa köyhät ankeutetaan ja omien avustajien palkkoja samalla nostetaan. Hallituspuolueiden suojissa aletaan ajas maailman vapainta mediaa, luodaan epäluuloisuuden mielialaa ja ylenkatsotaan asiantuntijoita.

Nopeiden säätöjen ja "hallituskriisien" teatterilla luodaan mielikuvaa tehokkaasta hallituksesta, kun todellisuudessa kyse on hätiköinnistä ja typeristä ja kokemattomissa käsissä tehdyistä siirroista. Sotesopu oli mielestäni lähes vitsi.

Suomen maine on muuttumassa kylmäksi ja luotaantyötäväksi.

Perussuomalaiset myivät kaikki periaatteensa saadakseen läpi vain huonoja kierteitä ruokkivaa maahanmuuttopolitiikkaa ja halla-aholaista ihmisen instrumentaaliarvoa. Siltikään tuo politiikka ei ole tarpeaksi kovaa kaikkien mielestä vaan kansansuosiota valloittaa omakätinen terroristinen riehunta. Puolustusministeri on oikukas ja ylimielinen "lähdenköpois"-mies, jolle en soisi yhtäkään kovan luokan kriisitehtävää, ulkoministeri käyttäytyy kuin koulukiusaaja ja laittaa päänsä pensaaseen kun omat hölmöilevät, eikä näin ollen johda kunnolla.

Pisteitä antaisin toistaiseksi vain Petteri Orpolle, joka on kantanut raskaan ja vaikean salkkunsa inhimillisesti. Muilla on vielä paljon petrattavaa ja toivottavasti tästä suunta on vain ylöspäin.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Edelliset hallitukset eivät tehneet juuri mitään muuta kuin ottivat velkaa. Maksettavaa riittää monelle sukupolvelle.

Lopultakin tehdään sote, joka säästää verovaroja ja parantaa palveluita. Edelliset hallitukset saivat aikaan vain sotkua ja loivat kansainvälisille veroparatiisiyhtiöille rahastusmahdollisuudet.

Perussuomalaiset ei ole luopunut yhdestäkään tavoitteestaan kuten teki mm Sdp edellisessä hallituksessa. Maahanmuuttopolitiikka on otettu haltuun, vaikka "jaakonsaaret" ovat huutaneet vastaan. Petteri Orpokin on joutunut toteuttamaan Ps:n tahtoa.

Nyt asiat ovat hallituksella hallussa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"Petteri Orpokin on joutunut toteuttamaan Ps:n tahtoa."

Perussuomalaisetko hallituksessa yksin määräilevät ylitse keskustan ja kokoomuksen?

Soinin Ruotsin yhteydenotot eivät tunnu sujuvan hyvin, eivätkä ilmeisesti neuvottelut Irakinkaan kanssa koska Orpo ilmoitti lähtevänsä tarvittaessa Irakiin.

Kyligt mottagande av Timo Soini i Sverige

http://www.friatider.se/kyligt-mottagande-av-timo-...

Käyttäjän ArtoNakkila kuva
Arto Nakkila

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tutkij...

Asiantuntiat "kaikenmaailman dosentit" nyt kuitenkin on erimieltä..

Voi vain arvailla kumpaa kansa uskoo enemmän. Valehtelevia, takkinsakääntäviä, puolueesta toiseen oman edun perässä hyppääviä politikkoja vai alansa ammattilaisia...

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Tällä hallituksella ei ole mikään asia hallinnassa, sen on todennut mm. eläkkeellä oleva entinen kansliapäällikkö Erkki Virtanen ja moni, moni muu. Tuo, kepun satavuotinen unelma itsehallintoalueista tulee paisuttamaan julkista sektoria omine vaaleineen, virkamiehineen, luotamushenkilöineen, kun kunnat kuitenkin jatkavat virka-ja luottamusmiehineen omaa eläämäänsä.

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen

Jos aluksi hallitusten lakiesitysten ja välikysymysten määrä suhteutetaan toisiinsa vaikkapa..

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Edustaja Kankaanniemi ihan suoraan valehtelee tässä blogissa.

Edelliset hallitukset mm.

Uudistivat perusopetuksen opetussuunnitelman, josta saatiin vihdoin edes yksi viikkotunti uskontoa pois alakoulun puolelta.

Asumistuen suojaosan luonti ja asumistuen säilyttäminen edes jollain muotoa elämisen mahdollistavalla tasolla. Tasolla, josta nykyhallitus päätti luopua.

Isyysvapaata pidennettiin. Valitettavasti esimerkiksi PS:n ja SDP:n vastustuksesta perhevapaita ei kiintiöity.

Luotiin nuorisotakuujärjestelmä ja etsivän nuorisotyön valtionrahoitus. Molemmista nykyhallitus pyrkii eroon, koska nuorilta ja lapsilta on kiva leikata, kun eivät ole eturyhmä.

Vanhuspalvelulaki tuli voimaan. Tämänkin uudistuksen hyvät puolet nykyhallitus haluaa ajaa alas, koska vanhuksetkaan eivät ole eturyhmä.

Hallitus neuvotteli Suomelle hiilinielukompensaatiot

Saatiin vaalipiiriuudistus PS:n ja Keskustan vastusteluista huolimatta. Keskusta ja PS eivät halua oikeudenmukaista vaalipiirijakoa, koska se toisi lisää demokraattista päätöksentekoa, joka ei ole näiden puolueiden ideologian mukaista.

Saatettiin voimaan koko kansalaisaloitejärjestelmä, joka on valtava uusi demokraattinen uudistus. Vastustikos PS tätäkin?

Lisäksi hallitus mm. hylkäsi ACTA-sopimuksen ratifioinnin, joka oli vapaan tiedonkulun ja avoimuuden voitto. Muutenkin avoimen datan ja avoimen tiedon käytössä ja käyttöönotossa otettiin merkittäviä askeleita.

Lisäksi kymmenet tärkeät askeleet luonnon- ja ympäristönsuojelun eteen, kestävän kehityksen eteen ja energiatehokkuuden ja tulevaisuuden eteen.

Tietysti demokratia, avoimuus ja tulevaisuus ovat asioita, jotka edustaja Kankaanniemen mielestä eivät ole mitään. Tosiasiassa kuitenkin edellinen hallitus piti Suomen kasassa vaikeassa tilanteessa ja teki toimia, joilla edetään kohti huomista. Nykyinen hallitus sen sijaan haluaa meistä taas 1970-luvun Suomen, jossa pelkäämme jokaista naapuria ja huolehdimme vain meistäkin vain niistä, joilla on rahaa taskussaan.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

"Uudistivat perusopetuksen opetussuunnitelman, josta saatiin vihdoin edes yksi viikkotunti uskontoa pois alakoulun puolelta."

Kyllä ja samalla tekivät sen että siirsivät 2 tuntia ruotsin opetusta 6 luokalle ja samoin vähensivät taide- ja taitoaineiden tunteja Ja muuttivat käsityön askartelun suuntaan. Tuossa ei vahongossa ei paljon kannata yhdestä uskonnontunnista riemuita. Lukion uudistushan jäi torsoksi.

"Luotiin nuorisotakuujärjestelmä ja etsivän nuorisotyön valtionrahoitus. Molemmista nykyhallitus pyrkii eroon, koska nuorilta ja lapsilta on kiva leikata, kun eivät ole eturyhmä."
Totta nykyään onkin huomattavasti vaikeampaa vaihtaa koulutusalaa jos huomaa valinneensa väärin, no tietenkin siihen hieman auttaa kun eroaa vanhasta opiskelupaikasta ennen uutta hakua.
Niin väittämääsi voi tarkastella vaikka hallituksen kärkihankeita vasten.

"Vanhuspalvelulaki tuli voimaan"
Ihan hyvä, mitä nyt lisää paperityötä ja kuluja jotka sitten katetaan koulutuksen puolelta.

"Saatiin vaalipiiriuudistus" voittajan on aina helppo olla oikeassa

"Hallitus neuvotteli Suomelle hiilinielukompensaatiot" tosiaan siitä tuossa onkin juttu http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomi-...

"Tosiasiassa kuitenkin edellinen hallitus piti Suomen kasassa vaikeassa tilanteessa ja teki toimia, joilla edetään kohti huomista."

Jos SOTE olisi päässyt maaliin kuten pari muutakin isompaa uudistua esim. kuntarakenteeseen liittyen noin voisi todeta mutta mitään todellista suurta toimea ei tehty.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Ruotsinopintojen siirtäminen ei ollut mielestäni perusteltua. Siihen monta syytä. Olemme samaa mieltä. Uudessa opsissa on kuitenkin paljon hyvää ja kannatan sen sisältöjä erityisesti oppiaineristikkäisyyksien ja ilmiöpohjaisen oppimisen kannalta.

Toki sinne jäi myös huonoja asioita. Ei se tarkoita, etteikö se olisi ollut suuri uudistus. Kankaanniemi väitti suoraan, että nykyinen hallitus olisi tehnyt enemmän. Ei ole.

Hallituksen kärkihankkeet ovat silkkaa roskaa. Kun niitä hiukankaan tarkastelee minkäänlaisen budjettikehyksen läpi näkee kuinka tyhjiä ja onttoja ne ovat. Itse kirjoittelin useammankin tekstin siitä kuinka esimerkiksi perusopetuksen kärkihanke on ihan täyttä lumetta.

Vanhuspalvelulaki velvoitti kuntia ensimmäisiä kertoja oikeasti huolehtmiaan vanhusten toimintaedellytyksistä. On ihan turha väittää, että se olisi jollain tavalla pelkkää paperityötä.

Vaalipiiriuudistuksessa voittajia olivat äänestäjät, joiden äänellä on enemmän merkitystä kuin aiemmin. Meillä on vieläkin liikaa vaalipiirejä ja pienten alueiden äänestysvääristymä on edelleen ongelma. Vain muutama suurin vaalipiiri toimii oikeasti fiksusti.

Tiesithän, että meidän viime hallitus neuvotteli nurin tuon Durbanin sopimuksen hiilinielukompensaation osalta? Joten siltä osin jepu :)
https://www.vihreat.fi/blogit/ville-niinisto/2014/...

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi Vastaus kommenttiin #24

"Vanhuspalvelulaki velvoitti kuntia ensimmäisiä kertoja oikeasti huolehtmiaan vanhusten toimintaedellytyksistä. On ihan turha väittää, että se olisi jollain tavalla pelkkää paperityötä."

Lisää menoja kunnille mikä katetaan supistuvalla tuntikehyksellä, tämä on tosiasia vaikka näitä asioita ei vastakkain saisi laittaa. Tosin suurimmat menolisäykset tapahtuvat terveydehuollon puolella.

"Uudessa opsissa on kuitenkin paljon hyvää ja kannatan sen sisältöjä erityisesti oppiaineristikkäisyyksien ja ilmiöpohjaisen oppimisen kannalta."

Todellisuudessa uusi OPS on täynnä uusia sanoja jotka korvaavat vanhat, jo nyt voimassa olevassa on mahdollista toimia oppiainerajoja ylittäen jos vain halutaan. Ei silti olen aina kannattanut kokemuksen kautta tapahtuvaa oppimista. Yksi aiheeseen liittyvä linkki mikä on varmaan jo tuttu http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-142793424950...

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen Vastaus kommenttiin #25

No tuossa opsityössä mukana olleena en ole ihan samaa mieltä, mutta olkaamme siis eri mieltä, kun ei jankkaaminen mitään auta.

Tuo Ilta-sanomien uutinen taas on ihan hömppää. Ei kukaan ole opettamista kieltämässä. Iltapäivälehden lööppiuutinen ilman sisältöä.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi Vastaus kommenttiin #29

IS:n juttu oli lähinnä vain toteamassa että eräät asiat ovat olleet jo vuosia sitten kirjoitettu, samoin oppiainerajat on ylitetty aihekokonaisuuksissa joita on siellä nykyisessä viisi. On toinen juttu onko niitä toteutettu kouluissa.

Silanderin ilmiö jutut vuosia sitten olivat tietyllä tapaa mielenkiintoisia kuunnella, vaikka liika sivistyssanojen käyttö ei aina ole hyvä asia kuulijakuntaa ajatellen.

OPS on silti mielenkiintoinen kirja sillä vaikka sinne sivujen sekaan satasia piilottaisi niin niitä ei sieltä kukaan löydä.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Vihreät hallituksessa = lisää hiilen poltto, lisää ydinvoimaa, lisää työttömiä ja lisää velkaa.

Siinäpä tärkeimmät.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Oletteko oikeasti myös kansanedustajan toimessanne noin yksinkertainen ja piittamaaton vai vain tällaisella blogialustalla.

Tämä kommentti oli suorastaan nolo. Koko kirjoituksenne oli falski ja populistinen roska, mutta tämä kommentti on jotain suorastaan typerää.

On oikeasti huolestuttavaa, jos tällaisella perustelu- ja käsityskyvyllä olevat ihmiset päättävät meidän asioistamme.

Samantasoisella argumentilla Perussuomalaiset on kautta historian huonoin hallituspuolue, koska sen aikana työttömyys on pelkästään pudonnut. Kaikkien muiden puolueiden hallitustaipaleilla on edes joku kohta, kun työllisyys on noussut.

Surkeaa. Todella todella surkeaa ja kansanedustajan arvon latistamista.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Joistakin kommenteista paistaa katkeruus, miksi?

Käyttäjän ArvoTammela1 kuva
Arvo Tammela

Kansanedustaja Kankaanniemeltä asiallinen ja hyvä kirjoitus. Se näköjään kolahti erityisesti oppositiota kannattavien kommentaattoreiden nilkkaan.
Katsoessani eilisiltana Hertta Kuusisen elämänvaiheista tehdyn tv-sarjan viimeisen jakson en voinut olla vetämättä yhtäläisyyksiä Kuusisen ja hänen edustamansa puolueen toimintatapojen ja maamme nykyisen opposition harjoittaman ja nostattaman älämölön kesken. Nyt oppositiomme ei saa ilmeisestikään neuvoja Venäjältä, mutta on masinoinut käsikassareikseen demarien ja vasemmiston apupuolueina suosiollisesti toimivat ammattiliitot. Lakkouhkaukset ja valtavat mielenosoitukset ovat juuri samaa kuin 1940-luvulla kommunistien ajamat toimet. Ei siinä terveen järjen äänellä ole minkäänlaista jalansijaa. Se on varmasti sitä politiikkaa millä omien puolueiden kannatus nousee ja vastuussa olevien laskee. Oman maan edulla ei ole mitään väliä.

Käyttäjän HannuTaskinen kuva
Hannu Taskinen

Hallituksen päätöksiä:
Arvonlisävero ei nouse, bensavero ei nouse, autovero laskee. Yle-vero poistuu 300 000 pienituloiselta. Takuueläke nousee, omaishoidon tukea korotetaan. Hornetit saavat lisää lentotunteja, ulkomaalaisen työvoiman tarveharkinta jatkuu, lukukausimaksut tulevat EU- ja ETA-alueen ulkopuoleisille opiskelijoille, sisäiseen turvallisuuteen lisää rahaa 50 miljoonaa euroa. Kauppojen ja esim parturien aukioloaikojen vapautus ja
Soteuudistus.
Näiden lisäksi useita valtion menoja vähentäviä päätöksiä.
Mielestäni nämä kaikki ovat hyviä päätöksiä.
Onko tämä ei mitään????

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Mallikkaita päätöksiä. Puolessa vuodessa paljon hyviä asioita.

Verotuksessa tapahtuu vuoden vaihteessa. Pieni- ja keskituloisten verotus kevenee ja hyvätuloisten verotus hieman kiristyy. Lähtötasohan on se, mihin Antti Rinne ja demarit ym sen asetteli viime kauden lopulla - oikeudenmukaisuus kasvaa.

Ilari Aittapelto

Uusi asbestilaki, mikä pahimmillaan pysäyttää korjaus rakentamisen tai ainakin siitä puolet. Viime vuonna rakentamista tapahtui 6 miljardilla eurolla, ensi vuonna voi luku olla puolet pienempi tai enemmän lisääntyneiden kustannuksien takia. Esim, kph remontti mikä oli kokonais kustannuksineen 2000-5000e. Siihen lisätään vuoden alusta kartoitus ja mahdolliset purku kustannukset. Hinta tulee olemaan 2000-4000e lisää per kylpyhuone, asiaa voi miettiä mitä se maksaa koko asunnon remonttia tekevältä. Jo nyt ei ihmisten varallisuus riitä kunnolliseen remonttiin. Mitä tapahtuu vuoden vaihteen jälkeen?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Tämä uusi asbestilaki on perus Stubbin hallituksen ajalta ja perustunee jälleen kerran paljon puhuttuihin EU säännöksiin.

HE:ssä todetaan mm. näin; "2.2.2 Asbestipurkutyön sääntely eräissä Euroopan
unionin maissa

Asbestipurkutyö on Euroopan unionin jäsenmaissa säännelty tarkasti. Useimmissa
maissa asbestipurkutyön tekeminen edellyttää etukäteen saatua lupaa tai hyväksyntää."

Taitaa olla kuitenkin niin että korjausrakentajat joutuivat jo ennen lain voimaan tulemista tarkistamaan (näyte) onko korjauskohteessa käytetty asbestia ja jos on, niin vaatii erikoisen toimenpiteet poistoon. Asbestin on todettu olevan terveysriski, joten varotoimet ovat tarpeen korjausrakentamisessakin.
"Asbestipurkutyöntekijän pätevyysvaatimuksena on ammattitutkinto
tai sen soveltuva osa. Ennen vuotta 2011 saatu asbestipurkutyöntekijän
koulutus on edelleen voimassa kaksi vuotta lain voimaan
tulosta. Tämän jälkeen työntekijällä on oltava suoritettuna ammattitutkinto."

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsity...

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150684

https://www.tyosuojelu.fi/documents/14660/899621/T...

Käyttäjän PanuRaatikainen kuva
Panu Raatikainen

Jos lukemattomat kelvottomat esitykset ja niiden takaisinvetäminen lasketaan aikaansaamiseksi...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset