Yhtiöittämisen riski – punavihreät?
Muutamat älykkäinä pidetyt poliitikot ovat samaistaneet yhtiöittämisen ja yksityistämisen. Vastuutonta ja jopa valheellista kuten Metsähallituksen osalta tiedetään.
On ymmärrettävää historian valossa, että punavihreät – sdp, vasemmistoliitto ja vihreät – ideologisista syistä vastustavat julkisten toimintojen yhtiöittämistä. Siis kaukaisempaa historiaa tarkastellen. Lähihistorian valossa vastustus on erikoista.
Paavo Lipposen hallitukset, joissa olivat mm. sdp, vasemmistoliitto ja vihreät, olivat erittäin oikeistohenkisiä markkinataloushallituksia. Niiden aikana ei vain yhtiöitetty, vaan myös yksityistettiin. Halvalla meni mm. Sonera.
Viime vaalikaudella samaiset puolueet hoitivat Carunan yksityisen voitonsaalistuksen kohteeksi. Kuluttajat maksavat ja monopoli tuottaa hyvin.
Valtiolla ja kunnilla on paljon yhtiöitä. Niiden päätarkoitus ei ole voiton tavoittelu. Kun jokin tällainen palveluyhtiö myydään yksityiselle, siitä tulee voiton maksimointiin pyrkivä. Muutos on suuri.
Sipilän hallitus selvittää, mitä etuja ja haittoja olisi liikenneverkon yhtiöittämisestä. Oppositio huutaa, että hallitus yksityistää. Perätöntä. Punavihreillä on jalka jarrulla, pysyvästi. Mikään ei muuttua saa. Ei saa edes selvittää. Taantumuksen ydin elää nyt oppositiossa.
Selvittäminen, valmistelu ja päätöksenteko ovat eri asioita. Ensin selvitetään, sitten valmistellaan ja vasta sen jälkeen on päätösten aika.
Yhtiöittämisen suurin riski on se, että jokin tuleva hallitus voi myydä yhtiön yksityisille. Näin teki Carunan osalta sosialidemokraatit. Punavihreillä on siis näyttöä vastuuttomasta yksityistämisestä. Tästä riskistä huolimatta on viisasta selvittää liikenneverkon yhtiöittämisen edut ja haitat ja sen jälkeen punnita niitä ja tehdä päätökset joko puolesta tai vastaan.
Näin kirjoittaa siis PS:n kansanedustaja. Samainen puolue, joka itse vastustaa liikennekaarihanketta, vaikka istuu hallituksessa.
PS alkaa olla enemmän ja enemmän surkuhupaisa pelkän ammattitaidottoman sijaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hallitus päätti yksimielisesti selvittää liikennekaaren edut ja haitat.
Yksikään hallituspuolue ei kannata eikä vastusta hanketta.
Taksiliikenteen yksioikoista vapauttamista Ps vastustaa, koska kokemukset siitä ovat eräissä muissa maissa huonot.
Otamme kantaa liikennekaareen sen jälkeen, kun selvitys on tehty ja lainsäädännön valmistelu mahdollisesti alkaa.
Ilmoita asiaton viesti