Yhtiöittämisen riski – punavihreät?

 

Muutamat älykkäinä pidetyt poliitikot ovat samaistaneet yhtiöittämisen ja yksityistämisen.  Vastuutonta ja jopa valheellista kuten Metsähallituksen osalta tiedetään.

 

On ymmärrettävää historian valossa, että punavihreät  – sdp, vasemmistoliitto ja vihreät –   ideologisista syistä vastustavat julkisten toimintojen yhtiöittämistä.  Siis kaukaisempaa historiaa tarkastellen.  Lähihistorian valossa vastustus on erikoista.

 

Paavo Lipposen hallitukset, joissa olivat mm. sdp, vasemmistoliitto ja vihreät,  olivat erittäin oikeistohenkisiä markkinataloushallituksia. Niiden aikana ei vain yhtiöitetty, vaan myös yksityistettiin.  Halvalla meni mm. Sonera.

 

Viime vaalikaudella samaiset puolueet hoitivat Carunan yksityisen voitonsaalistuksen kohteeksi.  Kuluttajat maksavat ja monopoli tuottaa hyvin.

 

Valtiolla ja kunnilla on paljon yhtiöitä.  Niiden päätarkoitus ei ole voiton tavoittelu.  Kun jokin tällainen palveluyhtiö myydään yksityiselle, siitä tulee voiton maksimointiin pyrkivä.  Muutos on suuri.

 

Sipilän hallitus selvittää, mitä etuja ja haittoja olisi liikenneverkon yhtiöittämisestä.  Oppositio huutaa, että hallitus yksityistää.  Perätöntä.  Punavihreillä on jalka jarrulla, pysyvästi. Mikään ei muuttua saa.  Ei saa edes selvittää. Taantumuksen ydin elää nyt oppositiossa.

 

Selvittäminen, valmistelu ja päätöksenteko ovat eri asioita.   Ensin selvitetään, sitten valmistellaan ja vasta sen jälkeen on päätösten aika.

 

Yhtiöittämisen suurin riski on se, että jokin tuleva hallitus voi myydä yhtiön yksityisille. Näin teki Carunan osalta sosialidemokraatit.  Punavihreillä on siis näyttöä vastuuttomasta yksityistämisestä. Tästä riskistä huolimatta on viisasta selvittää liikenneverkon yhtiöittämisen edut ja haitat ja sen jälkeen punnita niitä ja tehdä päätökset joko puolesta tai vastaan. 

toimikankaanniemi
Perussuomalaiset Jyväskylä

Olen ollut kansanedustaja vv. 1987-2011 ja 2015 alkaen edelleen. Ministerinä (UM ja STM) olin vv. 1991-94. Olin kaikkien ministerivaliokuntien ja monien työryhmien jäsen. Eduskuntatyössä ollessani olen ollut liki jokaisen valiokunnan jäsen tai varajäsen jossakin vaiheessa.
Olen valtiovarainvaliokunnan ja ulkoasiainvaliokunnan varajäsen. Lisäksi olen Eduskunnan ja Kansaneläkelaitoksen tilintarkastaja sekä Finnfund Oy:n hallintoneuvoston jäsen.
Tulin ylioppilaaksi Vammalan yhteislyseosta ja opiskelin Tampereen yliopistossa kunnallistutkinnon pääaineena kunnallisoikeus. Opiskelun jälkeen olin kunnallisvirkamiehenä noin 12 vuotta 1975-87.
Uuraisten kunnanvaltuuston puheenjohtajana olin vv. 2001-2014. Lisäksi olin Keski-Suomen maakuntavaltuutettu ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymän valtuutettu saman ajan. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin hallituksen jäsen ja Kehitysyhtiö Jykes Oy:n hallituksen jäsen sekä Vitapolis Oy:n hallituksen puheenjohtaja olin 2013-2014.
Nykyisin olen Jyväskylän kaupunginvaltuuston jäsen ja Keski-Suomen maakuntavaltuuston varajäsen. Edelleen olen Suomen Kuntaliiton hallituksen ja työvaliokunnan jäsen sekä Kuntaliitto Holding Oy:n ja Suomen Kuntasäätiön hallituksen jäsen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu