*

Iloa, eloa ja älyä! Kansamme parhaaksi!

Työllisyysasteen nosto on avainasia!

 

Työllisyysasteen nostaminen on avainasia. Se tapahtuu teoilla, ei toivomalla.

 

Se korjaa julkisen talouden. Se luo pohjan kulutuskysynnän kasvulle. Se tarjoaa perustan kaikille investoinneille ja velan maksukyvylle. Se korjaa myös yksityisen talouden.

 

Sipilän hallitusohjelma on kokonaisuus, joka koostuu monesta tärkeästä osiosta. Sillä rakennetaan vahva perusta tavoitteen toteutumiselle. Muutos näkyy jo.

 

Vuosina 2010-2015 julkinen talous velkaantui yli 40 mrd euroa.  Joka vuosi ns. pitkän momentin työllisyysmäärärahoja budjetoitiin 0,5-1,0 mrd euroa. Tästä huolimatta työttömyys kasvoi reippaasti.

 

Sipilän hallitus panostaa elinkeinoelämää ja samalla ihmisiä palvelevan liikenneinfran parantamiseen historiallisen paljon. Se työllistää suoraan ja luo perustan työpaikkojen syntymiselle.  Viisasta ja vastuullista. 

 

Työministeri Jari Lindström on kymmeniä kertoja eduskunnassa ja muualla korostanut ns. passiivisten työllisyysmäärärahojen aktivoimista.  Kaikki 5-6 mrd euroa, jotka nyt käytetään työttömyysongelman hoitamiseen, eivät ole passiivisia, mutta erittäin suuri osa on. Tästä osasta on kysymys. Aktivointi on täysin välttämätöntä. 

 

Työministeri on esitellyt aktivointitoimia ja lisää on luvassa syksyllä. Todella tärkeää. 

 

Oppositio huutaa vastaan, kun aikansa eläneitä ja jähmettyneitä järjestelmiä uudistetaan. "Mikään ei muuttua saa", on punavihreän opposition linja.  Vaikka viime vaalikausi vakuuttavasti osoitti, että uudistukset ovat välttämättömiä, oppositio elää menneisyydessä ja näyttää jopa ihannoivan passiivisuutta.

 

Kannustan ja tuen voimakkaasti työministeri Lindströmin uudistuslinjaa.  Olen vakuuttunut siitä, että keväällä 2019 työllisyysaste on selvästi korkeampi kuin nyt ja 110 000 uuden työpaikan tavoite on lähelle toteutunut.  

 

Pidetäänpä mielessä se, että viime vaalikaudella menetettiin 100 000 työpaikkaa ja julkinen sektori kulutti 40 mrd euroa enemmän kuin sai tuloja. Uskomatonta, kun valtiovarainministeriö ja työministeriö olivat sosialidemokraattien hallussa. 

 

On muutoksen aika!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (113 kommenttia)

Reijo Jokela

"Kaikki 5-6 mrd euroa, jotka nyt käytetään työttömyysongelman hoitamiseen, eivät ole passiivisia, mutta erittäin suuri osa on".
Laitan saman kuin tuonne Työministerillekin. 2.5 miljardia on työttömyysturvaa ja loput 3.5 miljardia on työttömyyden ympärille syntynyttä bisnestä ja byrokratiaa.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Tarkoista euromiljardiluvuista voidaan riidellä loputtomasti. Melko hyödytöntä.

Tärkeintä on siirtyä passiivisesta ylläpidosta aktiiviseen toimintaan. Se on kaikkien etu. Siihen työministeri tähtää.

Reijo Jokela

En nyt kjatsoisi, että se on mitenkään hyödytöntä. Kuten itsekin näet, niin nämä aktivoimistoimet maksavat jo tällä hetkellä noin 1.5 kertaa sen mitä itse työttömyysturva, joten jos ei kustannuksia merkittävästi nosteta entisestään on ainoa keino "aktiivisuuden" lisäämiseksi pakkotyö työttömyysturvaa vastaan. Eli ollaanko nyt ihan tosissaan luomassa kahden kerroksen työmarkkinoita?

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Lyhyellä aikavälillä uudistukset lähes poikkeuksetta aiheuttavat lisäkustannuksia. Työllisyyspolitiikan aktivoimisenkin osalta näin tapahtuu, mutta jo muutamassa kuukaudessa alkavat myönteiset tulokset näkyä.

Suomessa on ollut jo pitkään vähintään kahden kerroksen työmarkkinat. Noin 10% työvoimasta on työttöminä ja tämä joukko kasvoi viime vaalikaudella jopa 100 000:lla. Loput 90% ovat työssä, mutta hekin jakautuvat "etuoikeutettuihin" ja "epävarmoihin".

Nyt hallitus työministeri Lindströmin johdolla panostaa vahvasti siihen, että työttömät saavat kunnollisen ja pysyväisluonteisen työn. Edellisten hallitusten aikana on panostettu muutaman kuukauden pätkä- ja sirpaletöihin. Jokainen voi arvioida, kumpi on järkevämpää sekä työttömien että yhteiskunnan kannalta!

Reijo Jokela Vastaus kommenttiin #10

Kankaanniemi:
"Lyhyellä aikavälillä uudistukset lähes poikkeuksetta aiheuttavat lisäkustannuksia. Työllisyyspolitiikan aktivoimisenkin osalta näin tapahtuu, mutta jo muutamassa kuukaudessa alkavat myönteiset tulokset näkyä".

Meillähän on noita aktivoimistoimia ollut käynnissä jo vuositolkulla. Kertoisitko hieman niistä myönteisistä tuloksista tarkemmin. Nimittäin tilastoista niitä on hiukka vaikea maallikon löytää.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #41

Ei niitä ole yksikään aiempi hallitus edes yrittänyt. Ei työttömien pakkotyöllistäminen tai jatkuva päämäärätön kurssittaminen ole mitään aktivointia.

Nyt ensimmäistä kertaa aktivoidaan miljardit työpaikoiksi.

Kirjoitin uudistuksista yleisesti. Lähes poikkeuksetta ne aluksi maksavat ja tuotto tulee myöhemmin.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #48

Eipä niitä miljardeja näy budjetissa

Se, että työttömyyskorvaus muutetaan vastikkeelliseksi niin ja myydään työttömät orjiksi ei ole mitään todellista työllistämistä

Firmat vain potkivat vakituiset ulos ja palkkaavat orjan tilalle

Reijo Jokela Vastaus kommenttiin #10

"Nyt hallitus työministeri Lindströmin johdolla panostaa vahvasti siihen, että työttömät saavat kunnollisen ja pysyväisluonteisen työn. Edellisten hallitusten aikana on panostettu muutaman kuukauden pätkä- ja sirpaletöihin. Jokainen voi arvioida, kumpi on järkevämpää sekä työttömien että yhteiskunnan kannalta"!
Voiko tätä hallituksen tekemää miljardiluokan ostovoiman leikkausta pitää yhtenä tuollaisena toimenpiteenä, jolla luodaan näitä oikeita työpaikkoja?

Reijo Jokela

"Pidetäänpä mielessä se, että viime vaalikaudella menetettiin 100 000 työpaikkaa ja julkinen sektori kulutti 40 mrd euroa enemmän kuin sai tuloja. Uskomatonta, kun valtiovarainministeriö ja työministeriö olivat sosialidemokraattien hallussa".

Pidetäänkö myös mielessä, että jokainen työllistämistuen varassa pyörivä työpaikka todellisuudessa paisuttaa tätä julkista sektori entisestään?

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Tuokin on totta. Sinänsä ei ole niinkään tärkeää, millä sektorilla uusi työpaikka on, jos se tuottaa hyvää sekä tekijälleen että yhteiskunnalle.

Reijo Jokela

"Tuokin on totta. Sinänsä ei ole niinkään tärkeää, millä sektorilla uusi työpaikka on, jos se tuottaa hyvää sekä tekijälleen että yhteiskunnalle".
Miten verovaroin maksettu työpaikka ylipaisuneella julkisella sektorilla voisi edes teoriassa tuottaa hyvää yhteiskunnalle?

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Miksi ei kysyä suoraan työttömiltä ja niiltä jotka Kotona vapaaehtoisesti oleskelee mitä pitäisi niille tehdä että he menisivät töihin?

Ei ne työt lisäänny vaikka jokainen ihminen pakotettaisiin töihin. . Tosin voihan avannosta toiseen avantoon vettä kuljettamista töiksi kutsua ja antaa siitä sen saman rahan kuin kotona istumisesta..

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Olen havainnut, että nyt meillä on työministeri, joka kuuntelee hyvin tarkasti kaikki ehdotukset ja selvityttää niiden toteuttamismahdollisuudet. Koskaan aiemmin en ole vastaavaa kuuntelijaa ja aktiviteettia ministeriltä tavannut ( 30 vuotta olen seurannut).

Juuri tuo "avannosta toiseen veden kantaminen" on työttömien aliarvioimista. Sellaista on tehty aivan liian paljon ja se ei hyödytä ketään.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Kuuntelee joo. Mutta se ehdotus jonka se teki,joka onneksi haudattiin oli surkea ehdotus jossa ei kyllä ideoita oltu kuunneltu.. pisteet siitä et hän osasi haudata sen, kun kritiikkiä tuli todella paljon. . On monta ministeriä jotka ajavat asian väkisin läpi. .

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Mutta mitä on "työllisyysaste"?

Tarkoitetaanko sillä että mahdollisimman moni tekee sellaista työtä, joka voi olla täysin hyödytöntä ja samantekevää, mutta että siitä joku muu maksaa kuin valtio tai kunnat?

Vai kenties jotain todellista? Sellaista jossa jotain todellista ja hyödyllistä saadaan aikaan? Enkä tarkoita hyödyllisyydellä rahaa vaan jotain ihan oikeata.

SOS-hallitus kulkee raha edellä, eli niin, että todellisilla aikaansaannoksilla ei ole väliä, kunhan raha liikkuu. Mieluimmin omistajien taskuihin.

Sellainen ei omasta mielestäni ole minkään arvoista "työllisyyttä".

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Työllisyysaste on täysin vakiintunut käsite niin Suomessa kuin mm. Eurostatin osalta.

SOS-hallitus nimenomaan ei kulje "raha edellä", vaan työ edellä. Siihen koko järkevä passiivisten työttömyystoimenpiteiden aktivointi johtaa.

Omistajien taskuihin menee se osa, minkä työn tuottavuudesta ja siihen kohdistuvista velvoitteista jää. Esim. viime vaalikaudella vvm Urpilaisen ajama yhteisöveron raju alennus (24,5%:sta 20%:iin) kasvatti tätä summaa tuntuvasti.

Kiky-sopimus, jonka työntekijäjärjestöt ja työnantajajärjestöt solmivat, kasvattaa summaa edelleen tuntuvasti. Hallitus osallistuu tuloverokevennyksin, jotka annetaan suoraan työntekijöille.

Näin parannetaan suomlaisten tuotteiden hintakilpailukykyä maailmanmarkkinoilla.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

No siinä tuli oikein poliitikon ulkoaopittu vastaus.

Kaikella kohteliaisuudella: mielestäni sillä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Varsinkaan todellisuuden.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Hyvä Toimi..

Joillekkin sosialismi on tärkeämpää kuin saada ihmiset elämään ja töihin kiinni.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Kerrohan mitä tahoa tarkoitat tuolla?

Sosialismissa meinaan kaikilla oli töitä..ei vain ollut väliä mitä töitä ja pakolla. Minusta Lindströmmin toiminta liippaa kovin lähelle tuota. Ylipäätänsä työllisyyden lisäys on hyvin sosialistista toimintaa. Mutta kerro sinä mitä tarkoitat ettei tässä synny väärinkäsityksiä.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

En ole Kalevi Sorsan valtakauden jälkeen havainnut kenenkään puhuvan saati pyrkivän vanhakantaiseen sosialismiin. Paavo Lipponen oli Suomen historian merkittävimpiä oikeistopoliitikkoja. Samaa linjaa ovat edustaneet hänen seuraajansa Sdp:n johtajina ja ministereinä.

En siitä heitä moiti, mutta heidän politiikkansa laskuja maksamme vielä pitkään.

Kuihtuneessa Vasemmistoliitossa on joitakin sosialisteja, ehkä kommunismin salarakkaitakin. Vihreissä lienee vielä enemmän. Mikäpä siinä, ainahan perinnekerhoja on arvostettu.

Oma näkemykseni ei perustu sosialismiin eikä oikeistolaisuuteen tai kapitalismiin. Ihanteeni on sosiaalisesti, eettisesti ja ekologisesti kestävä markkinatalous, jossa sivistys on kunniassa.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Onko sosiaalisesti ja eettisesti kestävää pakottaa ihmiset töihin joko ilmaiseksi tai laittaa toiset työntekijät maksamaan tämän pakotuksen toteuttajien ja pakotettujen palkat?

JOS halutaan syvemmälle mennä,niin pitää analysoida markkinataloutta sen osalta,että pystyykö se toteuttamaan sosiaalisesti ja eettisesti kestävää pohjaa ja jos ei..niin tehdä johtopäätökset.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Lainaan tänne vastaustani Jari Lindströmille:

Ei tuo valtion tukityöllistäminen toiminut Neuvostoliitossa eikä toimi Suomessakaan, kulut ovat suuremmat kuin tulot lasketaan miten tahansa. Toki jonkilaista virkistystä voi saada jos työ on edes mielekästä. Ministerin olisi hyvä vain tunnustaa tosiasiat ja joko ajaa tuntuvia palkanalennuksia koska valuutta ei jousta tai tehdä toisenlaisen johtopäätöksen. Toisiasioiden tunnustaminen on viisauden alku.

Ps. Työnantajat jo sanoivat ettei kiky riitä yhtään mihinkään, minkä itse sanoin jo viime blokissasi.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Ministeri tai edes koko hallitus ei päätä palkoista. Ne sovitaan työmarkkinaosapuolten kesken.

Tukityöllistämistä tarvitaan vajaatyökykyisten tueksi, esim. vammaiset ja kuntoutujat tarvitsevat. Terveille työkykyisille tuet ovat lähes poikkeuksetta tarpeettomia ja ainakin ne tulevat hyvin kalliiksi. Siksi hallitus uudistaa jähmettyneitä ja aikansa eläneitä rakennelmia, jotka oppositiolle näyttävä't olevan hyvin rakkaita.

Ministeri Lindström on tunnutstanut tosiasiat ja panostaa juuri oikeisiin asioihin. Hän jaksaa. Pian tulokset alkavat näkyä!

Ps. Kiky ei yksin riitä. Siksi hallitus toteuttaa myös laajan työllisyys- ja yrittäjyyspaketin ja monia muita tärkeitä tomenpiteitä.

Pekka Heliste

Orjatyöläisen palkasta päättää hallitus ja Edsukunta

Arto Granlund

Tässä blogissa puhuu ihminen joka koko ikänsä on saanut toimeentulonsa veronmaksajien rahoista. Leikkaamalla koulutuksesta ja innovaatioista, mitä tämä hallitus nyt tekee, niin on sopivaa kysyä, että näilläkö hallituksen eväillä Suomi nousee, ei varmasti. Omalla kelluvalla valutallako, no ei, palkankanalennuksillako, ei, no millä sitten? Sillä, että osaisimme tukea maailman mittakaavassa korkeammin koulutetun nuorisomme kykyjä luoda uutta, jalostusarvoltaan tuotteita joilla naailmanmarkkinoilta maksetaan korkeaa hintaa. Kankaanniemimi haikailee bulkkituotannon perään, joka varmasti pistää meidät kilpailemaan entisten NL:n "sateliittivaltioiden" ja Aasian maiden kanssa ja se on tuhon tie.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

AG jaksaa pilkata satojatuhansia suomalaisia, jotka tekevät arvoskasta työtä julkisella sektorilla. Suomessa on sananvapaus ja myös pilkkaamisen vapaus, joten se siitä.

Edellinen hallitus leikkasi valtion menoja rajusti koulutuksesta ja tutkimuksesta, mutta teki sen suurelta osin kuntien valtionosuuksia supistamalla. Kunnat velkaantuivat vv. 2011-2015 lähes seitsemällä miljardilla (kuntien velka kasvoi 10 mrd:sta 17 mrd:iin euroon).

Nyt ei siirretä velkavastuuta valtiolta kunnille, vaan asteittain supistetaan valtion velkaantumisvauhtia aidosti ja rehellisesti.

Muistutan, että vv. 2010-2015 julkinen talous velkaantui yli 40 mrd eurolla. Jos näin olisi jatkettu, Suomi olisi hyvin pian IMF:n ja EU-komission holhouksessa ilman omaa päätösvaltaa.

Koulutuksesta ja tutkimuksesta on leikattu, mutta monissa yliopistoissa ja muissa koulutuslaitoksissa leikkaukset on tehty tehostamalla tilojen käyttöä, yhdistelemällä yksiköitä, keventämällä hallintoa, luopumalla toisarvoisesta toiminnasta ja projekteista jne. Varsinaiseen opetus- ja tutkimustoimintaan ei niissä ole leikkauksia kohdennettu. Poikkeuksiakin on, mm. maan suurin yliopisto lähti heti irtisanomisiin, mitä on vaikea ymmärtää.

Nyt Suomi nousee ja tulee mahdollisuus panostaa lisää tutkimukseen ja kehittämiseen.

Pulkkituotanto on sinänsä tarpeellista ja hyödyllistä enkä halveksi (kuten AG) sen tarjoamia työpaikkoja ja tuloja. Sillä emme kuitenkaan tulevaisuutta rakenna, vaan osaamisella ja uusilla tuotteilla, jollaisia mm. Äänekoskella nyt kehitellään.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

"Muistutan, että vv. 2010-2015 julkinen talous velkaantui yli 40 mrd eurolla. Jos näin olisi jatkettu, Suomi olisi hyvin pian IMF:n ja EU-komission holhouksessa ilman omaa päätösvaltaa."

Valtio ottaa tänäkin vuonna 5-6 miljardia lainaa joten tahti on pysynyt samana. On muuten sama summa mitä käytetään työllisyyden hoitoon.

Sinänsä lainan nyt ei ole väliä paljonlo lainaa on tai tullaan vuosittain ottamaan, tärkeää on saada bkt nousuun, kun on isot tulot niin on varaa ottaa/maksaa lainaakin.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #20

Valtio ottaa tänä vuonna 5,7 mrd euroa uutta velkaa. Miljardi kuluu maahanmuuttajien kustannuksiin. Kunnilta ei enää leikata, joten ne eivät velkaannu kuten viime vaalikaudella.

Julkisen sektorin velkaantumisvauhti on nyt noin 3 mrd euroa/vuosi alhaisemmalla tasolla kuin oli viime vaalikaudella sd-valtiovarainministerien aikana.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #26

Olin ymmärtänyt niin, että maahanmuuton kustannukset laskevat kun PS pääsee hallitus vastuuseen. Ilmeisesti olin väärässä.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #43

Mamu-vyöry alkoi elokuussa 2015 ja hallitus otti sen hallintaan yllättävän hyvin. Nyt tulijoita ei juurikaan ole.

Punavihreät vaativat koko ajan rajoja täysin avoimiksi. Onneksi ovat oppositiossa. Kauheaa ajatellakin, että olisivat vallassa!

Arto Granlund

Olet väärässä TK, arvostan kaikkea työtä, tapahtuu se sitten julkisella tai yksityisellä puolella, mutta halveksin sitä tapaa, millä tämä hallitus kohtelee juuri niitä pienipalkkaisia, pääosin naisia julkisella puolella, jotka tämän taantuman maksumieheksi tämä porvarihallitus heidät laittaa. Tarvitaan muutoksia, mutta ei EK:n bulvaanin johdolla, EK:n juoksupoikahan tämä hallitus on.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #40

Minäkin ihmettelen, miksi ay-liike ajoi suurimmat leikkaukset julkisen alan työntekijöille hyväksyessään kiky-sopimuksen.

Kiitos AG, että lopultakin alat arvostaa myös julkisen alan työntekijöitä.

Harri Immonen

Nouseeko Suomi miljardisiirroilla siirtolaisille joiden työllisyysaste on heikko. Ei nouse. Miksi tämä ei häiritse Artoa?
Olet huolissasi Suomen työttömyydestä, mutta haluat ottaa koko ajan kouluttamatonta arabia liukuhihnalla sisään, jotta tilanteemme kärsisi entisestään.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Vai liukuhihnalta arabia, missä niin luki?

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

asiaa ei nähdä oikeasta kulmasta; käytetään rahaa työttömien aktivointiin kun pitäisi satsata siihen että työnantajat pystyvät luomaan oikeita työpaikkoja.

Kiky jutuilla ne ei synny vaan muilla keinoin: esim helpotus energia veroon ja kuljetuskustannuksiin, nämä sidottu työllistämisvelvoitteeseen.

Suomeen on syntynyt työttömien joukko joka ei koskaan tule menemään töihin, eivät pysty tai halua. Syynä voi olla alueellinenkin vinoutuma. Tämä pitää hyväksyä.

Sen sijaan pitää katsoa hiukan edemmäs, täytyy kohdentaa resurssit oikein, nykyiset nuoret pitää saada töihin (ei tempputöillä vaan pitää luoda oikeita töitä, tulevaisuuden aloja jne) ja huolehtia että jatkossakin näin käy. Toisin sanoen vältetään nykyisen kaltaista tilannetta.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Nyt satsataan ensi sijassa työpaikkojen syntymiseen, ei työttömyyden ylläpitämiseen kuten tähän asti. Viisasta.

Käyttäjän HannuSiipola kuva
Hannu Siipola

On aivan oikein, että rakennetaan teitä, satamia ja tietoverkkoja. Mutta ei ne auta yhtään mitään ellei niitä pitkin saada kulkemaan sellaista tavaraa jota maailmalla tarvitaan. Suomesta tavaraa ulospäin siis.

Palvelualoilla tehdyn tutkimuksen mukaan sieltä tulee katoamaan satoja tuhansia työpaikkoja lähivuosina. Se on selvää, sillä digitaalinen globaali kaupankäynti ja siihen liittyvä logistiikka kasvaa kovalla vauhdilla.
Automatisaatio lisääntyy, jolloin rutiinityöt jäävät pois. Nämä asiat ovat kylmiä tosiasioita ja näitä asioita nyky hallitus ei ole ottanut huomioon. Tai jos hallitus on huomannut ne, se ei ole niihin reagoinut millään järkevällä tavalla.

Se mitä me nyt tarvitaan on massiivinen koulutuspoliittinen ohjelma. Se on miljardiluokan hanke. Tarvitsemme kymmeniä- ellei jopa satoja tuhansia kielitaitoisia ohjelmistotekniikan ja automaation asiantuntijoita. Voidaan niitä varmasti kouluttaa joistakin maahanmuuttajistakin, mutta se on vielä kalliimpaa, koska niiden aikuisetkin pitää opettaa lukemaan ja kirjoittamaan ensin Suomea.

Palkoista sopiminen on vain työnantajan ja työntekijän välinen asia. Siihen ei tueksi tarvita mitään muuta kuin julkisia alakohtaisia palkka- ja verotaulukoita ja tilastoja. TS. verokalentereita joissa on nimet HT:t ja asuinpaikat reilusti esillä. Kaikki yleissitovat sopimusrakenteet, niin valtakunnalliset kuin paikallisetkin joutavat pois.

Perussuomalainen Oulusta

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

SOS-hallituksen kärkihankkeilla toteutetaan juuri esittämiäsi toimenpiteitä.

Tiestön ja muun infran parantaminen on tärkeää kuljetusten varmistamiseksi. Samalla se parantaa turvallisuutta ja alentaa kustannuksia. Kaikki hyötyvät.

Jokaisen kannattaa tutustua hallitusohjelmaan ja mm kärkihankkeisiin.

Käyttäjän HannuSiipola kuva
Hannu Siipola

Kaikella kunnioituksella Hallituksen ohjelmaa kohtaan , mutta minä en siihen usko.
Jos tarvittavasta miljardiluokan satsauksesta koulutukseen oltaisiin tekemässä siitä varmasti puhuttaisiin julkisuudessa paljon enemmän kuin SOTE:sta tai KiKy sopimuksesta yhteensä.
Samaa kertoo Oulun kaupungin päättäjien toimet. Keskiasteen koulutusta vähennetään. lukioita suljetaan, yliopistoa karsitaan, ala-asteen kielivalintoja vähennetään ja ryhmäkokoja suurennetaan.

Ainoastaan Oulun perussuomalaisen valtuustoryhmän ja puolet KePulaisiasta ja vasemmistoliitto vastusti, niin saimme reuna-alueiden lukiot säästettyä.
Onkohan nyt kysymyksessä tietokatkos? Ouluun on sentään melkein 600 kilometriä matkaa. Jos hallitus haluaa panostaa koulutukseen niin pitäisikö sinun Toimi käydä kertomasssa tästä asiastä myös täällä Oulussa ihan sillä tavalla henkilökohtaisesti. Täällä ei kaupungin viranhaltijat ja kokoomus ja puolet keskustan valtuustoryhmästä ja demarit ole kuulleet sellaisesta asiasta yhtään mitään. Se näkyy heidän toiminnassaan. Puheet on ihan sama. Niitä ei kannata uskoa. Ne puhuu mitä vaan, mutta tekevät aivan eri asioita. Niitä tekoja sinun Toimi kannattaisi tulla tänne tarkistamaan. Tai jos et itse ehdi niin laita se Sipilän Juha kertomaan Oulun päättäjille että toteuttaisivat sitä hallitusohjelmaa myös täällä. Jos ne uskoisi sitä.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Yrittäjyyteen pitää panostaa, jotta se olisi mukavaa ja joustavaa tehdä Suomessa.

Tosiasia on se, että työpaikkojen luonti tapahtuu viiveellä. Yrityksien talous pitää olla kunnossa palkatakseen duunareita, siinä mikään aktivoimiset auta.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Totta. Yrittäjyyteen panostetaan yrittäjyyspaketin toimenpitein.

Passiivisten työttömyysmäärärahojen aktivointi on juuri sitä, että luodaan uusia työpaikkoja ja vahvistetaan erityisesti pk-yritysten toimintaedellytyksiä.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Ja mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Vastaus ilman konkretiaa.

Uskokaa nyt rakenteellinen passiivisuus on ja pysyy, mutta ei sen tulevilla sukupolvilla tarvi olla niin!

Katse tulevaan!

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

3. Asiaa jotka pitäisi korjata.

1. Energian verot alas..
2. Logistiikkaan liittyvät verot alas

Mites on autoverot työkäytössä vaikka muuttoautot. Onko verot minkälaiset? Samat kuin normiautoissa?

3.Ajokorttien hinnat alas! Nykyisin on vaikka kuinka paljon avoimia työpaikkoja joissa vaaditaan ajokortti. Eikä työtyötömillä ole mahdollista hankkia korttia edes velalla..

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Hyviä keinoja, vientiteollisuus hyötyisi noista kautta linjan. Kiky näpertelyä ja samalla kerrotaan verotuksen alentamista palkansaajilla. Unohdetaan kiky ja veronalennukset logistiikkaan ja energiaan. Vaikka tuplana! Varmasti lisää kilpailukykyä!

Autokoulupointtikin hyvä, en voi käsittää miten 2-4 tuntia ajo-opetusta voi lisätä ajotaitoa? Kuka tahansa kun saa kortin, ajelee ensi alkuun niin paljon kuin mahdollista. Kokemusta tulee!

Ammattiajolupiin myös pitää saada muutos, en tunne alaa joten en osaa sanoa keinoja, mutta varmaan esim SKAL kertoo. Kapotaasilaista en edes puhu, en tunne kauheasti asiaa mutta mitä olen siitä ymmärtänyt niin ei hyvältä kuullosta. Hallitus persut mukana tämän hyväksyy ja etuajassa ottaa käyttöön.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Energiassa pyritään uusiutuvan käyttöön ja sen verotuksen alentamiseen. Fossiilisista pyritään eroon. Veropolitiikka on tässä yksi ohjausväline.

Logistiikan osalta energian/polttoaineiden verotus on keskeisin. Siinä toimitaan kuten edellä totesin.

Autokoulut toimivat vapailla markkinoilla. Ajokortin hinta määräytyy kilpailussa eikä valtio voi siihen merkittävästi puuttua. Jos saantivaatimuksia kevennettäisiin, saattaisi liikenneturvallisuus heikentyä.

Verotuksella ohjataan kulutusta ja kerätään tuloja julkiselle sektorille.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Surkeaa toimintaa tuossa uusiutuvan energian kanssa.. helevatan kallista joten tyhmää ihmiset pakottaa uusiutuvaan verotuksen avulla. .

Autokortin kohdalla kurssien määrät niin törkeän yli mitoitettu ettei mitään järkeä. Jo puolet tuosta niin ei turvallisuus katoaisi mihinkään. Tapahtuuko muissa Euroopan maissa enemmän onnettomuuksia kuin suomessa?

Onko onnettomuuksien määrä vähentynyt vaikka 10-vuoden sisällä jos otetaan huomioon autojen turvallisuuden kasvua. Ihmisten valistusta ja autokorttien määrä?

Oliko 90-luvulla surkeaa opetusta ja paaljon enemmän onnettomuuksia?

Reijo Jokela

"Energiassa pyritään uusiutuvan käyttöön ja sen verotuksen alentamiseen".
Uusiutuvassa energiassa ei ole Suomessa yhtään ratkaisua, joka olisi taloudellisesti kannattava ilman tukea. Jos loppukäyttäjille annetaan veroalennuksia, jotta heille tuo hinta olisi kannattava, niin jostakin on kerättävä rahat tämän touhun pyörittämiseen. Miten se tehdään? Tietysti kiristämällä muuta verotusta. Eli suomeksi sanottuna kerätään veroina varat verohelputuksiin. Järkevää?

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

Blogistin energiakommentteja on kiehtovaa verrata hänen edustamansa puolueen eduskuntavaaliteemoihin 2015:
- Käänne energia- ja ilmastopolitiikkaan
- Kilpailukykyä haittaavat viherverot alas

https://www.perussuomalaiset.fi/wp-content/uploads...

Näyttäisi siltä, että blogisti on eri mieltä puolueensa ohjelman kanssa.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Väärä tulkinta.

Peräänkuulutan järkeä. Vaaliohjelma on edelleen ok.

Vihreä hömppä tulee kalliiksi ja pn tehotonta.

Pekka Heliste

Älä viitsi, Ruotsissa ajokortin saa n kolmasosalla Suomen hinnasta ja liikenne on siitä huolimatta turvallisempaa kuin Suomessa.

Itse asiassa Suomessa on EUn kallein kortti.

Ja kun se kertautuu bussi-ja ka-kortteihin niin ei ole ihme jos kuljettajat ja kuljetusliikkeet tulevat muualta

Virossa kortin saa kun maksaa katsastusmiehelle muutaman satasen ja sen jälkeen pääsee Suomeen ajamaan yhdistelmää ja bussia

Kyllä ero syntyy hallinnosta, ei turvallisuuden maksimoinnista

Helppoheikkijuttuja

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Ajokortin hankinnan hinnanmuodostukseen on syytä paneutua.

Epäilettekö, että alalla on kartelli vai periikö valtio kohtuuttomia maksuja vai onko vaatimustaso liian laaja?

Otetaan asia selvitykseen heti kesän jälkeen.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Surkeaa toimintaa tuossa uusiutuvan energian kanssa.."

Totta puhut, Kankaanniemi toistelee hallituspropagandaa josta järki loistaa poissaolollaan. Uusiutuvilla eli aurinkopaneeleilla ja tuulimyllyillä ei kannata perussähköä tuottaa ja maailman kallein autokoulu ei puolustelua kaipaa.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Faktaa kirjoitin, en probegandaa.

Myönnän, että tuulivoimaan tuhlataan paljon verovaroja. Valitettavasti Vanhasen hallitus lupasi ns. pekkaristuet yhtiöille vuoteen 2020 asti eikä niiden lopettaminen käy päinsä.

Autokouluopetuksen osalta on syytä selvittää, miten hintaa voidaan alentaa. EU-säädökset ovat siinäkin osatekijänä.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Kyllä pitäisi pystyä peruuttamaan, jos havaitaan virheitä ja tähän käy tuomarin ohjeet.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #57

Niin pitäisi, mutta tuomarin ohjeet eivät ole laki. Tuulivoimaministeri pekkarinen ajoi läpi tuulivoimatuet ja saajilla on niihin oikeus vielä muutaman vuoden ajan.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi Vastaus kommenttiin #59

@59. Toimi. Siinä tapauksessa täytyy vähän tutkia Pekkarisen tekemisiä ja katsoa, että voiko niissä tapauksissa pistää hänet vastuuseen?

Vastuuta koko kansa on vaatinut. Tähän asti ei ole vastuuta ollut kenelläkään ja kuka tahansa voi rellestää pelkäämättä vastuuden osuutta.

TTIP pitää ehdottomasti kumota, ennen kuin siitä tulee ongelma meille ja maksamme rosvoille korvauksia.

Reijo Jokela

"Työllisyysasteen nostaminen on avainasia. Se tapahtuu teoilla, ei toivomalla".
Irrallisena lukuna tuo työllisyysaste ei kerro yhtään mitään. Kun työlliseksi lasketaan sellainen joka on tarkasteluviikolla tehnyt YHDEN tunnin palkkatyötä, niin tuota lukua manipuloidaan tarpeen mukaan miten huvittaa. Lisäksi tulevat kynttilänvalantakurssit sun muut "aktivoimistoimet" joilla tilastoja kaunistellaan.
On hyvin vaikea keksiä syytä sille miksi meillä ei tilastoida ja kerrota prosenttilukua joka osoittaisi kuinka suuri osuus työpontetiaalista on milloinkin käytössä. Voisi olla hiukan karumpi luku kuin nuo nykyiset manipuloidut työllisyysluvut.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Tilastokeskus laskee omalla tavallaan ja Tem omalla tavallaan. Näin on tapahtunut jo vuosikymmeniä.

Sinä Reijo voit laskea omalla tavallasi.

Laskentatavat määritellään myös kansainvälisesti mm. Eurostat ja ILO.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Toimi Kankaanniemi. Ei yksittäiset ongelmat ole yksittäisiä ongelmia vaan ne ovat oireita jostain suuremmasta kokonaisuudesta jonka päähän olemme tulleet. Ei pykäliä viilaamalla saada sitä suurta pyörää pysähtymään, joka meidät murskaa ennen pitkää kaikki.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Martti, olen samaa mieltä kanssasi. Kysymyksessä ovat oireet syvemmästä kokonaisuudesta. Yksi osa on euro ja eu.

Periksi ei kuitenkaan pidä antaa. Onneksi meillä on nyt hallitus, joka ei anna periksi, vaan tekee päätöksiä.

Vahva nousu näkyy jo kuten mm. Keskisuomalainen tänään kirjoittaa.

Pekka Heliste

Palkattoman orjatyön lisääminen vain lisää sosiaalimenoja kun yhä useampi palkkatyöpaikka muuttuu palkattomaksi orjatyöpaikaksi

Meillä tekee palkatonta orjatyötä jo n 350000 henkeä ja näillä orjatöillä syödään yli 100000 palkkatyöpaikkaa

Pekka Heliste

SOS hallitus pyrkii polkemaan kansan palkkatason Afrikan tasolle

On mielenkinntoista nähdä kenellä on varaa ostaa palveluja ja tuotteita afrikkalaisella palaklla

Palkanalennukset leikkaavat bkt ja elintaso vain vaipuu

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Meillä on yhä yleissitovat työehtosopimukset ja toivottavasti pysyvätkin, vaikka paikallista sopimista helpotettaisiinkin.

Palkoista ja myös niiden alentamisista sopivat työmarkkinaosapuolet. Orjatyöstä pitää kysyä SAK:lta, ei hallitukselta.

Jos orjatyötä käytetään, katse kääntyy edellisen hallituksen työministeriin, sdp. Tällä kaudella ei ole sellaisia päätöksiä tehty.

Pekka Heliste

Miksi sitten 350000 ihmistä tekee palkatonta orjatyötä ja persut ovat vain lisäämässä sitä esim työkokeilu on tämän orjatyön laajentamista

Ja miksi persut eivät lopeta palkatonta orjatyötä jos kokevat sen vääräksi ?

Ja orjatyön palkasta päättää Eduskunta ja hallitus , ei ay-liike

Missä työehtosopi,uksessa tunnetaan palkaton orjatyö ? Esitäpä esimerkki jos osaat

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #68

Pekka, tutustupa asioihin ennenkuin esität mielipiteitäsi.

Työkokeilusta sinulla ei ole edes perusasiat hallussa. Tosin se kokeilu ei toteudu.

Kaikkia edellisten hallitusten luomia juttuja ei ole lopetettu. Yksi tällainen on tukityö, jota täällä kutsutaan orjatyöksi. Voitte kysyä Lauri Ihalaiselta, miksi hän sitä ylläpiti ja laajensi.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen Vastaus kommenttiin #70

Saammeko kysyä, miksi nykyinen hallitus ei ole sitä lopettanut, vai onko tämä vain edellisen hallituksen haukkumiskeskustelu?

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #87

Korjaukset ovat tulossa. Pysähtyneisyyden aika on ohi.

Jari Lindström tekee loistavaa työtä.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #70

Työkokeilu on samaa orjatyötä,mutta siitä ei makseta edes ytuota 9 euron päiväkorvaus.

Myöskin vakuutus,työsuojelu,suojavaatetus asiat ovat epäselviä.
Samoin vastuut, kuka korvaa virheet työkkärin, työllistäjä vai henkilö itse.

Ja kun Työkokeilu on ohi kiin tilalle otetaan uusi

Ja kun työkkärin täti kirjoittaa suunnitelmaan, että osallistuu työkokeiluihin niin siitä syntyy pakko. Ja jos kieltäytyy suunnitelmassa olevista kokeiluista seuraa karenssi

Ja jos ei allekirjoita suunnitelmaa niin siitäkin syntyy rangaistuskarenssi

Kankaanniemen on pihalla kuin lumiukko

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #90

Olet täysin väärässä. Mitään työkokeilua ei ole. Pelkkää demarien panettelua ja vääristelyä.

Pysypä totuudessa.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #94

Eli ei tehdä mitään ? Työkokeiluhan oli SOS hallituksen kärkihanke

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #99

Nyt nimenomaan tehdään. Pysähtyneisyyden aika on ohi.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #100

Mitä ? Jutuistasi puuttuu konkretia.

Pelkkää unelmahöttöä

Vai onko palkattoman orjatyön lisäääminen , palkkojen ja etuuksisien polkeminen , rangaistusten lisääminen, kyykyttäminen ja byrokratian pilkun viilaaminen sitä "uudistamista "

Karensseja on alettu lätkiä niin, että työttömyyskorvauksita säästetään satoja miljoonia

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #70
Jukka Nieminen

Arwon Toimi Kankaanniemi varmaan ymmärtää että työttömiä on nykyisellään hivenen yli 300 000 ja erinäiset piilotyöttömät muodostaa toisen puoliskon. Kokonaisuutena vailla vakituista työtä olevien määrä lienee jossakin 600 000 - 800 000 välillä.
Jokainen jolla vielä on jalat maanpinnalla voi arvata jo näistä luvuista että "vastikkeellisen sosiaaliturvan" ajatus on mieletön jos näille kaikille pitää etsiä muutaman tunnin "työpaikka". Vaikka tämä kuuluukin hallituksen ns. kärkihankkeisiin, koko juttu on puhdasveristä utopiaa.

Edes tämä kuulu tuottamaton työ ei kata millään moista ihmismassaa. Eikä siinä ole mitään järkeäkään koska valtaosa näistä töistä on sellaista joka hoituu nopeiten, kustannustehokkaasti ja vain muutaman ihmisen avulla kun käyttää ihmismassojen sijasta koneita. Yksi aurauskone siivoaa lumet kadulta puolta lyhyemmässä ajassa ja halvemmalla kuin sata työllistä lapiot kourissa.

Olisi varmaan hyvä alku jos alkaisi nyt miettiä jos osaisi päättää haluaako kärkihankkeen olevan vastikkeeton perustulo vai vastikkeellinen sosiaaliturva. Toinen on umpikuja ja toinen ei.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Noin mista-valkoinen tilanne ei ole. Kun työttömiä on 300 000 tai 500 000, joukossa on niitä, joille vastikkeellinen sosiaaliturva on käypä malli ja niitä, joille perustulo on sopiva. Osalle yhdistetty työ ja sosiaaliturva, jolloin toimeentulo on turvatumpi.

Nyt näitä valmistellaan ja se on tärkeää. Aiemmin on vain jaettu rahaa ja kortistoitu ihmisiä.

Piilotyöttömiä on aina ollut ja jonkin verran tulee olemaankin.

Jukka Nieminen

"Kun työttömiä on 300 000 tai 500 000, joukossa on niitä, joille vastikkeellinen sosiaaliturva on käypä malli"

Ehkei ajatukseni auennut vielä. Oli työttömiä sitten kumpi tahansa luku, ei ole toivoakaan luoda niille kaikille "vastikkeellista" työpaikkaa. Jos dumbataan kaikki kunnat, yhdistykset, työllisyyskurssit etc etc täyteen niin hyvä jos paikkoja riittää 20 000 ihmiselle.

Niinpä ennustan miten tulee käymään. Lakialoite tulee menemään läpi mutta sitä ei saada (koskaan) toteutettua. Niinpä päädytään temputtamaan vain avainryhmiä kuten iäkkäitä tai nuoria työttömiä, tai mihin nyt päädytänkään.

ja kuin varkain homma menee siihen samaan epäonniseen työllistämistöiden sarjaan jota tässä on katteltu 30 vuotta ja jotka on epäonnistuneet järjestelmällisesti mutta jonka jokainen hallitus keksii aina pilottihankkeekseen.

Hissuksiin hallitus lakkaa tästä puhumasta tajuttuaan epäonnistuneensa kuten aiemmatkin hallitukset vastaavissa yrityksissä. Koska kukaan tai mikään instanssi ei voi kuvitellakaan tunkevansa puolta miljoonaa ihmistä työpaikkoihin yhden yön aikana, voisi tämänkin energian alusta saakka käyttää johonkin järkevämpään.

Pekka Heliste

Höpö höpö, jos Urpo Leppänen järjesti työttömille oiekita töitä.

Persut haluavat vain lisätä palkatonta orjatyötä ja luovat orjayhteiskuntaa

Persut ovat vain suurpääoman juoksupoikia

Pekka Heliste

Työkkäreissä oli toukokuussa  työnhakijoita 641 900.

Heistä yleisillä työmarkkinoilla oli töissä  146 800

Eli virallaisia työttömiä oli 495100

Tämän päälle tulevat piilotyöttömät

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Isoja lukuja.

SOS-hallitus sai raskaan perinnön edeltäjiltään. Vahvat toimenpiteet ovat tarpeen. Liian kauan on vain toivottu. Nyt tehdään.

Reijo Jokela

"vastikkeellinen sosiaaliturva" = työ 4:n euron tuntipalkalla.

Pekka Heliste

Persut ja itse asiassa tuo malli antaa 1,1 euroa palkka

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #61

Ei Ps aja tuollaista mallia. Annat väärää todistusta.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #71

Ja mikähän se persujen malli on?

Ilmeisesti valtiosalaisuus,kun sitä ei uskalleta julkaista.

Ja mitkä ovat ne keskeiset erot entisiin malleihin??

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #92

Työllisyys-ja yrittäjyysohjelma ja alkusyksyllä tulee lisää.

Viime vaalikaudella tuli 100 000 uutta työtöntä valtavasta velanotosta huolimatta.

Nyt työttömyys alenee ja velkaantuminen hidastuu. Tärkeä suunnanmuutos jo nyt. Kolme vuotta aikaa.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Minulla on ollut 9 euron päiväpalkalla tehtyjä töitä työmarkkinatuen lisäksi. Paljon niitä eikä yksikään johtanut mihinkään töihin.

Siksi minua kiinnostaa se, että miten aktivoituminen voisi edistää työpaikan saamista, kun niitä ei yksinkertaisesti ole tai työnantajalla on niin heikko talous, ettei ole varaa maksella kunnollista palkkaa?

Minulla oli yksi aivan paska työnantaja. Lupaili hyvää palkkaa ja taloudellinen puoli mukamas kunnossa. Todellisuudessa työnantaja ei kyennyt maksamaan minulle 4 kuukauden palkkaa ja minä olin tyhjän päällä ja pyysin vanhemmiltani, sukulaisilta rahaa pitääkseni katon pään päälle.

Selvisin siitä kidutuksesta sekä vankina olemisena ja ihan tarkkaan haluan katsoa, että mitä tämä aktivoiminen tarkoittaa? Toimin pitää ymmärtää, että yrittäjiä ja niissä työnantajia tarvitaan perustaa enemmän, jotta voitaisiin luoda työpaikkoja ja niiden luonti vaatii viiveitä. Koska palkanmaksu on oltava kunnossa, ei niinkuin minulla aikoinaan kävi surkeasti.

Aktivoimisia ei voi vaatia, ellei työmarkkinoilla ole tolkuttomasti vapaita paikkoja avoinna.

Suomessa meillä on yli 600 000 ihmistä työttömänä.

Koitapa lähettää minut asiakaspuheluiden töihin, minä en kuule ja onpa helppoa hommaa.

Pekka Heliste

Viimeinen oikea työministeri oli Urpo Leppänen, hän poitsti työttömyyden muutamassa kuukaudessa

Sen jälkeen on tullut pelkkiä pellejä, Lindström mukaanluettuna

Leppäsen lain mukaan puoli vuotta työttömänä olleelle piti järjestää työpaikka, siis oikea palkkatyöpaikka, josta maksettiin normaalia työehtosopimuksen mukaista palkkaa.Ja vielä kokoaikainen

Ellei löytynyt yksityiseltä niin kunnan tai valtion oli järjestettävä työ.

Niinpä tuli selväksi kuka on pinnari, maatalon emännät, poromiehet ja pimeän työn tekijät joutuivat joko töihin tai ulos kortistosta.

Sairaat oli pakko panna tutkimuksiin ja ohjata eläkkeelle.

Pekka Heliste

Persut luovat pakkoyhteiskuntaa, jossa työttömät pakotetaan huijarifirmoihin orjatyöläiseksi

Leppäsen aikaan ihmisiä ei pakotettu töihin firmoihin , jotka tiedettiin riskityöpaikoiksi eli jättävät palkat ja sotut maksamatta ja lyövät laimin työsuojelua ja työterveyshuollon.

Nyt tästä ei välitetä vaan karenssi paukkuu, jos ei suostu huijattavaksi

Vielä moraalittomampaa persupolitiikkaa on, että työttömiä pakotetaan töihin firmoihin, joidne toiminta perustuu huijaamiseen esim vanhuksille myydään ylihintaisia sukkapaketteja eikä tilauksesta pääse esroon.

Työntekijä pakotetaan houkuttelemaan vanhus sanaomaan avainsanoja ja pätkistä kootaan lause, jossa vanhus on tilaavinaan ylihintaisen paketin

Ja jos työtön kieltäytyy niin rangaistus viuhuu oitis

Persujen moraali on romahtanut

Pekka Heliste

Kävin keväällä Fuengirolassa ja siellä suomalaiskapakassa. Juttelin yhden työntekijän kanssa. Hän oli suomalainen

Hän oli ravintolassa palkattoman harjoittelijana, hän opiskeli ravintolan hoitajaksi, töitä hän oli tehnyt 10 vuotta mutta tarvitsi alkoholitarjouluvastaavaksi jonkun pätevyyden ja meni koulun penkille

Opetukseen kuuluu puolen vuoden harjoittelu yrityksessä, mutta nykyään ne ovat kaikki palkattomia orjatöitä

Oppilöaitos tarjosi mahdollisuuden suorittaa harjoittelu Espamjassa, valtio maksaa matkat, asunnon + tuon 9 euroa päivässä. Mikäpä sen mukavampaa kuin lentää etelään puoleksi vuodeki valtion rahoilla ?

Jatkokeskustelussa selvisi, että kaikki työntekijät ravintolassa olivat palkattomia harjoittelijoita,vain omistajapariskunta oli vakituista henkilökuntaa ja puolen vuoden välein hnekilökunta vaihtui aina uusiin .

Tällä tavalla mm Trafin puhelinpalvelu saatiin siirrettyä Espanjaan ja monen puhelinfirmat ovat siirtäneet huijaritoimintansa sinne, kun valtio sitä avokätisesti tukee

Kertoo paljon persujen moraalin tasoata

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Onko tuokin Ps:n syytä? Voimassa olevat laitcovat aiempien hallitusten ajalta. Viimeksi Sdp niitä mestaroi neljä vuotta.

Pekka Heliste

PS on hallitusvastuussa ja se voi muuttaa asioita

Jos haluaa ja kykenee, mutta näyttää olevan, että se vain jatkaa vilunkiyrittäjien tukemista ja entistä innokkaammin.

Miksi äänestää persuja, jos he eivät kykene/halua muuttamaan mitään ?

Persut ovat näköjään vastuun pakoilijoita ja juoksevat muiden selkien taakse

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Hallituksessa on kaksi porvaripuoluetta, Keskusta ja Kokoomus Ps:n lisäksi.

Edellisessä velkavetoisessa hallituksessa demarit olivat apupuolueena leikkaamassa koulutuksesta ja antamassa roimat veroalennukset suuryhtiöille, mikä näkyi tänä keväänä huippuosinkoina. Työttömyys vain paheni - tuli 100 000 uutta työtöntä 2011-2015.

Nyt suunta on toinen. Velkaantumisen ja työttömyyden kasvu on taittunut. Ostovoimatilastotkin näyttävät paremmilta. Luottamus on palautunut.

Hallituksella on kolme vuotta aikaa tehdä hyviä päätöksiä ja niitä syntyy.

Gallupit joutuvat häpeään!

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #80

Persut ovat ,yös julistautuneet porvaripuolueeksi

Ja Tilastokeksuksen mukaan vuonna 2011 työllisiä oli 2 369 000 ja vuonna
2015 heitä oli 2 326 000 joten työttömyyden kasvu ei johtunut työpaikkojen kadosta vaan muodollisen eläkeiän nostosta.

Entisen mallin mukaan iäkäs työtön olisi siirtynyt eläkkeelle, nyt hänen pitää viettää viimeiset vuonna työkkärin kyykytettävänä ja orjatöissä

Ja persut ovat ajaneet tätä mallia innokkaasti

Persut palkitsevat 30-40-vuotta työtä tehneen eläkeköyhyydellä ja viimeisten vuosien kyykytyksellä

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #109

Sosialismiin emme usko. Se on tuhoisa.

Porvaripuolue emme ole.

Olemme tyypillinen kansanpuolue.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@72. Toimi. Ole realiteetti.

Jos aiemmissa päätöksissä on havaittu vakavia ongelmia, ne pitää pystyä peruuttamaan ja laitettava uusiksi. Ei ne aikaisemmat päätökset ole kiveen hakattuja, että pitäisi noudattaa loppuun asti?!

Minä en nykyisestä hallituksesta perusta yhtään mitään, kun siellä viime vuosina takinkääntäjiä on aina ollut ja huono kansalle.

Kansa haluaa nähdä todellisia uudistuksia, mitkä ovat kaikille hyvää. Aktivoituminen merkitsee vain huonoa omasta mielestäni, kun työpaikkoja ei kaikille riitä ja mitä koituu heille, ketkä eivät onnistu aktivoitumisessa? Karenssia vain siksi, että ei saanut työtä? Vai johtuisiko se siitä, että yrittäjyys ei kannata täällä Suomessa, mikä toisi edes muutaman työpaikan? PK-sektori on eniten työllistävä kuin suuryhtiöt, ketkä haluavat vain vähentää lukumäärää.

Niin, minua edelleen kiinnostaa tämä aktivoituminen, että mikä se on? Orjuuttaminen, minkä YK on kieltänyt?

Pekka Heliste

Ja persut leikkaavat köyhiltä kun eivät uskalla leikta hyvätuloisilta

Väite on, etteivät suurituloiset saa tulonsiirtoja, kuitenkin Tilastokeskuksen tulonjakotilasto osoittaa, että juuri keski-ja hyvätuloiset saavat eniten tulonsiirtoja, eivät köyhät

Kotitalouksien saamat tulonsiirrot tuloluokittain

I (pienituloisin 10 %) 10 397, II ) 15 431, III) 16 825, IV) 17 048 ,V) 15 893, VI) 15 159, VII) 14 375, VIII ) 13 756, IX) 13 327 ,X (suurituloisin 10 %) 16 318

Ja Suomen tuet ovat Romanian tasoa

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015021319186274_u...

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Vale, emävale, tilasto....

Oma perheeni ei saa tulonsiirtoeuroakaan tilille. Miten siitä leikkaat?

Veroprosentti on korkea. En valita. Maksan hyvillä mielin.

Sen havaitsin, että Antti Rinne peri perheeltäni vähemmän veroja kuin Alexander Stubb/Petteri Orpo.

Tosiasia on se, että hyvätuloisten verotus kiristyi ja pienituloisten keveni tämän vuoden alussa.

Pekka Heliste

Älä viitsi. Tuskinpa Tilastokeskus valehtelee

Jos se tekisi niin varmaan johto vaihdettaisiin.

Tosiasia on,että tulonsiirroista mone ovat ansiosidonnaisia ja suurituloisten saavat suuria tulonsiirtoja ja köyhät pieniä.

Rivät kaikki köyhätkään saa tulonsiirtoja eivätkä kaikki suurituloisetkaan

Kyseessä on keskimääräinen tulonsiirto

Näytät vain oman tietämättömyytesi vastauksellasi

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Kerroin vain sen, että perheeni tilille ei tule minkänlaista tulonsiirtoa.

Tiedän kyllä, että "wahlroosit" saa eu-maataloustukia ja lapsilisiä. (Molemmat pitäisi poistaa!)

Kerrohan tarkemmin, kun tiedät!

Käyttäjän VilleKauppinen kuva
Ville Kauppinen

Lyön vanhat alushousuni vetoa, että nettovelanotto tulee olemaan tänäkin vuonna vähintään samaa tasoa kuin edellisellä vaalikaudella. Budjetoidahan voi aina vaikka nollabudjetin mutta kahtotaanpa vuan kuinka se toteutuu.

Johan jo Kataisjykän ja Hetemäen powerpointit pelastivat Suomen talouden kerran vuodessa, mikään ei ole siitä juurikaan muuttunut. Lukuja paperilla vailla todellisuutta.

Pekka Heliste

Itse asiassa hallitus ottaa enemmän velkaa kuin edellinen hallitus.

Kankaanniemen lausuma on vain propagandaa,ei siis faktaa.

Toiveuni

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Verotulot ovat kasvussa ja leikkaukset pienentävät menoja.

Kolmannen lisäbudjetin mukaan uutta velkaa otetaan 5,7 mrd euroa. Siinä on sisällä noin miljardi maahanmuuton aiheuttamia kustannuksia. Viime vuonna nämä olivat noin 300 me.

Viime vaalikaudella hallitus otti uutta velkaa 20 mrd e ja leikkasi kuntien valtionosuuksia noin viisi miljardia ja kunnat velkaantuivat seitsemän miljardia. Tällä hallituskaudella ei leikata kunnilta.

Viime vaalikaudella valtion kassaa syötiin seitsemän miljardia. Siellä on jäljellä neljä miljardia, joten ei ole paljon syötävää. Omaisuutta myytiin 3,3 miljardilla. Korjausvelka kasvoi. Nyt sitä pienennetään.

Kokonaisuutena julkinen sektori kulutti viime kaudella lähes 40 mrd euroa enemmän kuin sillä oli tuloja. Siis 10 mrd euroa/vuosi.

Nyt jäädään paljon alle tuon summan.

Näin turvataan ajautuminen holhoukseen.

Käyttäjän VilleKauppinen kuva
Ville Kauppinen

Se nähdään sitten kun luvut lopullisesti valmistuvat.

On toki totta, että verokertymät ovat kasvussa:

Tammi-toukokuussa 2016 kerätyt verojen nettokertymät olivat yhteensä 24 644 miljoonaa euroa. Kasvua vuodentakaiseen tuli 701 miljoonaa (+2,9 %).

Vuonna 2015 kerätyt verojen nettokertymät olivat yhteensä 55,1 miljardia euroa. Kasvua vuodentakaiseen tuli 1,1 miljardia

Vuonna 2014 kerätyt verojen nettokertymät olivat yhteensä 54,0 miljardia euroa. Kasvua vuodentakaiseen tuli 1,3 miljardia euroa (+2,5 %).

Vuonna 2013 kerätyt verojen nettokertymät olivat yhteensä 52,7 miljardia euroa. Kasvua vuodentakaiseen tuli 2,9 miljardia euroa (+5,9 %).

-- verot ovat olleet kasvussa jo pitkään, tällä hetkellä kerättäneen n. 3.5 miljardia enemmän kuin vuonna 2013 mutta ei tämä maa verottamalla oikene. Varsinkin, kun monet kunnat nostavat maksuja ja veroja samanaikaisesti niin kuluttaja tuntee sen selässään. Ja sisämarkkinat.

Vain jos kokonaisverokiila olisi ennallaan tai peräti laskenut ja silti verotulot nousseet olisimme terveemmällä tiellä. Valitettavasti yhdelläkään hallituksella ei ole ollut rohkeutta laskea veroja - erityisesti silloin kun pelivaraa vielä olisi ollut.

Pekka Heliste

Hallitus on luvannut keventää pieni ja keskituloisten verotusta.

Kun he eivät maksa valtionveroa niin alennus on annettava kunnallisverolla

Eli lopputulema on sama kuin valtionosuusleikkauksilla

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #93

Olet väärässä.

Kun kunnallisveroa kevennetään, kuntien menetykset korvataan 100%:sti. Näin on.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #95

Ottamalla lisää valtionvelkaa

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #95

Ottamalla lisää valtionvelkaa

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #97

Viime kaudella hallitus leikkasi kunnilta eli siirsi vastuun pienempituloisille kunnallisveron maksajille. Se ei ollut säästöä, vaan vastuun siirtoa. Kunnat velkaantuivat, leikkasivat heikoimpien palveluja, irtisanoivat henkilöstöä ja kiristivät veroja. Vastuutonta.

Nyt valtio säästää rehellisesti.

Julkisen sektorin kokonaisvelkaantuminen vähenee selkeästi. Oikein.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen Vastaus kommenttiin #101

Toimi Kankaanniemi, oletko pannut merkille, että suurin osa kommenteistasi ja vastauksistasi alkaa sanoilla tai sisältää sanat "viime vaalikaudella" tai "edellinen hallitus". Eikö jo pitäisi hallituksen ottaa vastuu omista tekemisistä, korjata tehdyt virheet ja lopettaa se peräpeilin tuijotus?

Pekka Heliste

SOS hallitus kopioi vanhoja Nixonin oppeja

"Sipilän hallitus valmistelee samanaikaisesti sekä vastikkeetonta perustuloa että "osallistavaa sosiaaliturvaa", joka saattaa tehdä sosiaaliturvasta selvästi nykyistä vastikkeellisemman. Hallitus ei tunnu itsekään tietävän, mihin se pyrkii ja miksi."

Vuoden loppuun mennessä työ- ja elinkeinoministeriö ja työministeri Jari Lindström (ps.) esittelevät niin sanotun "osallistavan sosiaaliturvan" mallin, jota jo edellisessä hallituksessa valmisteltiin silloisen sosiaali- ja terveysministerin Paula Risikon (kok.) johdolla.

"Osallistava sosiaaliturva tarkoitti Risikon papereissa sosiaaliturvan vastikkeellisuutta eli sitä, että saadakseen nykyisenlaista sosiaaliturvaa työttömän olisi joka päivä parin tunnin ajan esimerkiksi tehtävä pihatöitä tai ulkoilutettava vanhuksia.

Idea pohjautuu Yhdysvalloista 70-luvulla levinneeseen workfare-ajatteluun. Presidentti Richard Nixonin tunnetuksi tekemä muotisana viittasi työn (work) ja sosiaaliturvan (welfare) yhdistelmään, jossa ilmaistöistä kieltäytyvä työtön menettäisi sosiaalitukensa."

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2016/07/08/...

Pekka Heliste

SOS hallitus aikoo lisätä yrityksiin pakotettujen orjatyöläisten määrää ja leikata kolmannen sektorin työllistämismahdollisuudet

Eli yrityksistä tehdään orjatyölaitoksia

"SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Työllisyysmäärärahaleikkaukset vaarantavat järjestöjen työn"

http://www.hameenkaiku.fi/viikko-hame/kunta-ja-pal...

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Vai Nixonin malli. Kaikkea kanssa.

On erittäin tärkeää, että valmistellaan ja tarjotaan monenlaisia mahdollisuuksia. Tähän asti on eletty järjettömän kapea-alaisesti.

Tuloksia alamme jo nähdä. Luottamus kasvaa ja aktiivisuus nousee.

Toimituksen poiminnat