*

Iloa, eloa ja älyä! Kansamme parhaaksi!

Investointivaraus ja yritystuet vastikkeellisiksi

HS kertoo, että hallitus - tai ainakin pääministeri - suunnittelee investointivarauksen käyttöönottoa. Se ei ole uusi ajatus meillä eikä muuallakaan.

 

Edellisellä hallituskaudella Sdp ajoi läpi roiman yhteisöveroalennuksen, josta etenkin suuryritykset hyötyivät. Myös niiden osakkeenomistajat, suurelta osin ulkomaiset, kuittasivat osin sen ansiosta muhkeat osingot. 

 

Investointivaraus on suoraa veroalea paljon parempi malli. Sen kautta yritykselle toteutuva veroale on sidottu investointiin. Se on siis vastikkeellinen.

 

Ns. Urpilaisen, sd, yhteisöveroalennus oli täysin vastikkeeton eli lahjamuotoinen. Vuonna 2006 toteutettu varallisuusveron poisto, jonka silloinen valtiovarainministeri Eero Heinäluoma, sd, junaili, oli myös pääosin vastikkeeton kädenojennus erittäin varakkaille.

 

Yritystemme suurin ongelma on niiden tuotteiden kysynnän heikkous. Suomen elinkeinorakenne on liian kapea. "Hittituotteet" puuttuvat.  Osin myös kilpailukyvyn ja markkinoinnin pullonkaulat. Niihin ei veroalennus tai investointivaraus merkittävästi auta.

 

Yhtenä toimenpiteenä investointivarauksen käyttöönotto kuitenkin kannattaa selvittää eikä sen luomista ole syytä vastustaa.  Tarvitsemme uusia keinoja taloudessa tapahtuneen käännöksen vauhdittamiseksi ja myönteisen työllisyyskehityksen tukemiseksi.

 

Suomi eli synkkää taantuman ja alasajon aikaa seitsemän vuotta 2009-2015.  Nyt käänne on tapahtunut ja sitä on ennakkoluulottomasti edistettävä.

 

Yksi ehto investointivaraukselle on asetettava. Sen tulee kattaa vain tuotannolliset investoinnit, jotka tehdään kotimaassa. Vienti Suomesta on saatava vetämään. Vastikkeettomat    - suorat ja verotuksen kautta annettavat -   yritystuet tulee poistaa tai muuttaa vastikkeellisiksi ja täysin läpinäkyviksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (46 kommenttia)

Reijo Jokela

"Yritystemme suurin ongelma on niiden tuotteiden kysynnän heikkous. Suomen elinkeinorakenne on liian kapea. "Hittituotteet" puuttuvat".
Voisitko tarkentaa millä tavalla tuo elinkeinorakenne on liian kapea.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Tarvitsemme useamman tyyppisiä vientituotteita. Nyt metsäteollisuus ja teknologiateollisuus ovat vahvimpia ja hyvä, että ovat, mutta kun niiden kysyntä heikkenee aika ajoin, olemme vaikeuksissa.

Onneksi nykyinen hallitus kärkihankkeillaan panostaa mm. clean techiin ja koulutusvientiin ym. Uusia kasvualoja tarvitaan.

Markku Leppänen

Ongelma on se, että tavanomaisten tuotteiden tuottaminen Suomessa on liian kallista. Täällä voidaan tehdä vain huipputuotteita, hyvä esimerkki on MB, halvemmat autot tuskin menisivät kaupaksi tuotettuna Suomen palkkatasolla. Itse tuotamme siitakesieniä ja olemme Euroopan kallein, myydään siis laadulla asiakkaat ovat Keski-Euroopassa. Hollantilaiseen siitakkeeseen olemme 50% kalliimpia, silti myymme hollantiin. Jos laatu pettää saamme tämän kaupan unohtaa, sama asia koskee kaikkea muutakin suomalaista tuotantoa. Esim. rahti Keski-Eurooppaan on meiltä 78% kalliimpi, kuin Etelä Ruotsista, joten aika monessa asiassa ollaan altavastaajia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Eihän tuo investointeihin käytettyjen rahojen verovapaus ole muuta kuin jo olemassa olevien poistosäännösten rukkaamista. Mitään vallankumouksellista ajatusta siihen ei sisälly, poistojen kautta investointeihin käytetyt varat ovat jo nyt osittain verovapaita.

Mutta miksi haluat pykälän, jonka mukaan huojennus voisi koskea vain tuotannollisia investointeja? Eikö se voisi koskea kaikkia työllistäviä investointeja sekä tuotekehitysinvestointeja?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Totta on että poistojen kautta voi tehdä investoinneista verotuksessa lain salliman vähennyksen. Tämä investointivaraus kuitenkin tehdään etukäteen ja kokonaan tulosta vähentäen, jolloin investoinnin toteutettua onkin poistojen määrä myöhempinä vuosina investointivähennyksen määrää pienempi. Etu on siis huomattava verotuksellisesti ja etupainotteisesti investointivähennyksen muodossa. Alla yksi KVL:n ennakkoratkaisu investointivarauksen käytöstä silloisen lain nojalla. Investointivarus voidaan lainsäädännössä kohdistaa tiettyihin investointihankintoihin. Siis jopa rajata kohteita.

https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Keskusverolautakunnan_KVL_ennakkoratkaisut/Tulo_ja_varallisuusverotus/1993/KVL1681993(11250)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Niin, toki kyse on huojennuksesta nykyiseen tilanteeseen verrattuna. Mutta kun vain voitolliset yritykset voivat niitä varauksia tehdä, niin ne ovat yrityksiä, jotka saisivat halpaa rahoitusta nykykoroilla tuottaviin investointeihin joka tapauksessa.

Ja tuottamattomia investointeja ei kannata tehdä kansantaloudellisesti ajatellen, vaikka jokin yksittäinen yritys saattaisi sellaiseen periaatteesta sortua välttääkseen verojen maksua, kun tuollainen investointivaraus olisi käytössä. Toisin sanoen on hiukan kyseenalaista saavutetaanko tällä kansantalouden kannalta kovin paljon muutosta parempaan. Ei se toki investointihalukkuutta heikentäisikään, mutta tästä ei ole syytä tehdä liian suurta numeroa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #7

Oletko jo tietoinen että tuon varauksen voi tehdä vain voitollinen yritys? Yrityksellä on oikeus vahvistaa tappio, jonka vähentäminen myöhempien vuosien voitollisest tuloksesta tulee kyseeseen. Elinkeinotoiminnan tulolähteen tappioksi vahvistettu tappio vähennetään elinkeinotoiminnan tuloksesta seuraavien 10 verovuoden aikana. Vuotuisina poistoina suoritetut investoinnit voidaan vähentää vain niissä prosnettirajoissa, jotka on määritelty laissa.
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Lomakkeet/Yritys_ja_yhteisoasiakkaiden_lomakkeet/Veroilmoitus/62_Erittely_varauksista_arvonmuutoksista(39795)

En usko että yksikään yritys joka tekee tappiota vuodesta toiseen lähtee edes investoimaan. Investoinnitkin kun taitaa olla rahoitettava velkarahalla, joka tällä haavaa on edullista, mutta miten mahtaa olla jatkossa? Viisas yrittäjä ottaa tuonkin huomioon. Et kai kuvittele, että investointia tehdään vain saadulla verohyödyn määrällä? Ei se hyöty kyllä investointeihin pitkälle riitä. Tuotakin verohyötyä joutuu odottamaan vuoden verran ennen kuin pääsee investoimaan.

https://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Liikkeen_ja_ammatinharjoittaja/Tuloverotus/Liikkeen_ja_ammatinharjoittajan_tappiot(26850)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #14

Talousanomista luin:

"Investointivaraus tarkoittaa, että yritys voisi tehdä verotettavasta voitosta varauksen, josta ei tarvitse maksaa veroa. Jos varaus käytetään tietyn ajan kuluessa investointiin, siitä ei tarvitse maksaa yhteisöveroa. Jos investointia ei tehdä, varaus purkautuu ja vero lankeaa maksettavaksi."

http://www.taloussanomat.fi/yrittaja/2016/07/27/hs...

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #15

Totta. Riippuu lainsäädännöstä.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Olen Antti Rinteen kanssa samaa mieltä siitä, että Suomesta vienti pitää saada vahvaan kasvuun. Siksi antaisin vero- ja muut porkkanat vastikkeellisesti vain tuotannolliseen toimintaan. Vientivetoinen politiikka on järkevää.

Myös työmarkkinaratkaisuissa pyritään vientialavetoisuuteen. Ruotsin mallia haetaan ja Ruotsihan pärjää. (Sillä ei tosin ole eurotaakkaa!)

Esim. kauppakeskusrakentaminen on jo ehkä liiankin rajua ainakin täällä Jyväskylän seudulla. Voi tulla ongelmia lähivuosina virheinvestoinneista?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Sinänsä hyvä perustelu, mutta tuo käsite "tuotannollinen" on aika paljon muuttunut ja muuttumassa tässä jälkiteollisessa yhteiskunnassa.

Esimerkiksi IT-ala (mm. pelifirmat) saattavat tehdä tuotekehitysinvestointeja, jotka tarkoittavat projektiluontoista työskentelytiimien palkkaamista ja heidän työnsä tuloksena syntyy sitten uusi tuote, digitaalinen sellainen, jota myös myydään vientiin.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #11

Totta. Oma rajaukseni perustuu liian perinteiseen ajatteluun.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

En ole ihan vakuuttunut, että tuo yhteisöveron alennus oli alunperin Urpilaisen päähänpistosta lähtöisin. Jotenkin tuntuu siltä kuunneltuani vuosien ajan kokoomuslaisten veronalennuspuheita, niin varsinkin edellisen hallituskauden pääministeri Katainen taitaa kuitenkin olla tuon veronalennuksen arkkitehti. Toteuttamaan tuon sitten joutui silloinen vvm Jutta Urpilainen.

Muistuupa mieleeni vain miten suurta polemiikkia ja perkunaa onkaan myöhemmin tällä hallituskaudella kuultu juuri demareiden puheissa kuinka yhteisöveronalennus johti suuriin osinkotuloihin, eikä tullut investointeja, joita oli tuolloin lupailtu. Sopiikin ihmetellä ja osin jopa naureskella demareiden käyttäytymiseen hallituspuolueena. Hehän yksissä tuumin äänestivät tuon lain hyväksymisen puolesta. Kannattaisi ensin miettiä mitä milläkin toimella voidaan saada aikaan, ennekuin tekee tyhmiä päätöksiä. Pitihän olla jokseenkin päivänselvää, että kaikista suurimmat hyötyjät ovat suuret yhtiöt ja niiden osakkaat.

Tuolloin Kataisen hallituksessa demareillekin kävi kaikki (jopa EVM huikean suuri pääomittaminen yht. 12,58 mrd euroa ja tietenkin velkarahalla), aikakin melkein, ja nyt kaikelle sitten sanotaan varmuuden vuoksi EI, EIja EI. ;)

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Vassarit eivät Urpilaisen-Kataisen-V Niinistön-Haglundin-Räsäsen yhteisöveroalea hyväksyneet. Vaikea sanoa, kenen idea se oli, mutta Urpilainen sen valmisteli ja esitteli. Kantoi siitä myös raskaan poliittisen vastuun kuten Heinäluoma 2007.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Niinkö? Ettei olisi sovittu jo -07-11 hallituksessa?
Kuten kelamaksun poisto n.870milj.yhteisöveroale yht.1,2 mrd/v-10
Osinkoverouudistus-09 EK-muistion mukaan.
Valtionvarainministeriössä toimii myös elinkeinoministeri.J.Häkämies ja hallitus oli kokoomuksen. Tuliko palkkiovirka ehkä tämän ajamisesta EK?

08.04.2010
EK vaatii yhteisöveron laskemista 20 prosenttiin
Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) mielestä yritysten verotusta pitäisi keventää selvästi. EK vaatii yritysten yhteisöverokannan laskemista 20 prosenttiin, kun se nyt on Suomessa 26 prosenttia.

Yhteisöveron alennus on keskeinen vaatimus EK:n verotavoitteissa, jotka järjestö julkisti tänään. EK perustelee esitystä sillä, että alempi yhteisöverokanta olisi Suomelle kilpailuetu, joka kannustaisi kasvuun ja houkuttelisi investointeja.
STT

Nythän sdp,vihr,rkp ,vas on oppositiossa.Joten PS tekevät nyt itse päätökset.

JK. Hyvinhän se sujui Krst. Ahon hallituksenkin vero-alet .Samoin eläkkeiden leikkaukset .
Eläkeuudistus-91 EK/hallitus
-92-96aikana,
Kevennettiin yritysten,valtion,kuntien maksutaakkaa (eläkemaksuja)
Sitähän jatkoi Viinanen itse VM ja S.Niinistö-96.

Verovaje 5 mrd jonka vuoksihallitus otti 5 mrd velkaa-15+korot.
505 000 palkkaverot on poissa valtion kirstusta.
108 000 tekee sosiaaliturvaa vastaan töitä 0 eurolla yrityksissä?
TEM-kesäkuu-16

JK. Lipponen ,Niinistön aikana talous pistettiin kuntoon.Yhtään verovapautta ei -95-03 saanut kukaan.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #29

Turun Sanomien 30.6.2012 s.3 mukaan
-"Hallitus on saamassa käsiteltäväkseen esityksen yritysten voittojen osittaisesta vapauttamisesta yhteisöverosta. Elinkeinoministeri Jyri Häkämies aikoo viedä konsernijohtaja Kari Stadighin ryhmän ehdotuksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan käsiteltäväksi".

Kyseinen Viron malli kuulostaa ensi tuntumalta loistavalta. Merkillisen siitä tekee se, että Häkämies pohtii verovapauden rajoittamista kasvuyrityksiin. Eli käytännössä tavalliset suomalaiset pienyrittäjät maksaisivat nykyistä korkeaa yhteisöveroa edelleen, mutta kasvuyritykset ja tuotekehitystä harjoittavat yritykset saisivat verovapauden.
-Uutisessa ei edes määritelty onko kasvuyrityksen kriteeri uusien työpaikkojen lukumäärän kasvu vai liikevaihdon kasvu.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Lainaus:
Kantoi siitä myös raskaan poliittisen vastuun kuten Heinäluoma 2007.

Yleensä kepun toimista kantaa vastuun joko KOK VM tai SDP VM.
Siitäkin huolimatta että hallitus on kepun jolla on eniten ministereitä,eduskuntaryhmässä 49 ,kuten nyt. Ps 39 kok 37

-05 oli rkp peesaasamassa kepua varallisuusveron poistossa. VM II RKP ministeri.
Lakialoite:
J.Leppä (kesk)
Kok
Perheyritykset,
-jotka siitä hyötyi eniten.Kone,Fazzer,Pauling,Hartwall ,ym.
Ja kun on tapana lakialoite kiertää lausuntakierroksella,palautuu valiokuntaan .Vasta sitten KO. ministeriön ministeri esittelee sen eduskunnalle.
Hallituksen Kepu,Rkp,Sdp esityksenä.

Yksin mikään puolue hallituksessa ei saa mitään läpi. EI nytkään jos PS vastustaa,hallitus hajoaa. Sillä ei ole enää enemmistöä eduskunnassa.Vaalit olisi edessä.
Ei pidä vääristellä yhden vähemmistöpuolueen "valtaa".(etenkään vihreiden jotka oli Vanhasen II porarihallituksessa eikä ole vasemmistoa.
Kuten ei PS enää hallituksessa "työväenpuolue"!
Ilman kok ja PS molempien lupaa ei Sipilän mikään aloitus mene läpi.

Reijo Jokela

"HS kertoo, että hallitus - tai ainakin pääministeri - suunnittelee investointivarauksen käyttöönottoa. Se ei ole uusi ajatus meillä eikä muuallakaan".
Ei olekkaan. Uusi ajatus olisi sen sijaan, jos materian tukemisesta siirryttäisiin ihmisten tukemiseen. Luotaisiin palkkavaraus, jolloin yritys saisi hyvänä vuonna verottomasti tehdä varausken tulevaan palkanmaksuun, Tällöin verotuksen avulla yrityksiä kannustettaisiin "pistämään sukanvarteen" niin, että selvittäisiin notkahdusten yli. Tällöin ei tarvitsi joka nousukaudella itkeä kun ei löydy ammattitaitoista porukkaa, kun he olisivat jäljellä yrityksessä, eivätkä siirtyneinä muualle. Töällaisen varauksen aihettama lovi verotuloissa kuittaantuisi suurelta osin sillä, että notkahduksen aikana ei tulisi työttömyyskustannuksia ja tuloverojen maksu jatkuisi entiseen malliin.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Aikanaan 1980-luvulla oli käytössä suhdannetalletukset. Holkerin-Liikasen hallitus ne lopetti liian holhoavana ja se oli yksi syy siihen lamaan, johon 1990 ajauduttiin.

Palkkavaraus olisi samantyyppinen.

Reijo Jokela

Mikä siis estää ottamasta uudelleen käyttöön tuon?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

HS/IS mukaan Ahon hallitus lopetti sen 1992
Kepu,kok,Krst,rkp.

Anne Lindell

Pitää paikkansa. Silloin myös oma yritykseni "harrasti" tuota ns. suhdannetalletusta. Se oli hyväksi koettu ja etenkin investointeja lisäävä, niin kauan kuin sitä lystiä riitti. Ja totta ... sattumaa tai aiheutettua, mutta sen loppumista alkoi lama.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Investointivaraus heikentää yrityksen näyttämää tulosta ja siten jakokelpoisten varojen määrää. Kukaan ei niitä tee huvikseen. Verojen kokonaismäärää varaus ei myöskään muuta ellei sitten verokannoissa satu tapahtumaan muutoksia. Ainoa todellinen muutos tuossa olisi vieraan pääoman tarpeen mahdollinen väheneminen investointeja tehtäessä. Sinänsä pankeilla kyllä on hyvät mahdollisuudet rahoittaa kannattavien firmojen järkeviä investointeja ja samalla rajoittaa pöljimpiä kohteita. Heikossa hapessa oleva firma taas ei hyödy varauksista eikä saa pankista rahaa.

Paikallinen sopiminen työehdoista on parempi tie joka tekee myös investoinneista houkuttelevampia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Verojen kokonaismäärää varaus ei myöskään muuta"

Miten niin?

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Kun varaus puretaan, se tulee verotettavaksi tulokseksi. Ja joskus se varaus on pakko purkaa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #18

JOS varaus puretaan! Se puretaan vain siinä tapauksessa, että suunniteltuja investointeja ei määräajassa tehdä ja tämähän ei ole kenenkään varauksen tekijän suunnitelmissa. Kyseessä on siis oikea veroale.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #19

Teknisesti ottaen varaus puretaan esimerkiksi samaa tahtia kuin poistoja tehdään. Poistot vähentävät verotettavaa tulosta ja varauksen purku lisää sitä. Lopputulos on siis, verokantojen pysyessä vakiona, sama kuin nyt. Kyseessä on tavallaan ennakkoon tehtävä poisto.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #20

Täytyy kuitenkin muistaa, että monissa investoinneissa poistoaika voi olla kymmenen vuotta, rakennusinvestoinneissa jopa 20 vuotta j.n.e.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #20

Teknisesti varaus puretaan tehdystä ivestoinnin hankintamenosta suoraan. Ei siis vuosittaisten poistoprosenttien edellyttämässä tahdissa. Noin aiemmin on lainsäädäntö velvoittanut. Kyseessä on ennakkoon veronalaisen tulon vähentämisestä varauksen määrällä. Riippuen lainsäädännöstä voidaanko varaus tehdä vain voitollisesta tulosta vai voidaanko vahvistaa tappiota, joka olisi vähennettävissä seuraavien enintään 10 vuoden aikana (tappiontasauslaki). Tappiotasaus mahdollisuuden kyseessä ollen yritys saisi investointivarauksesta verohyödyn jaksotettuna voitollisille vuosille. Lain sallimia poistoja ei kuitenkaan voisi tehdä kuin investoinnin kokonaishankintamenosta inv.varauksen määrällä vähennetystä määrästä.

Viittaan kommenttiini 4, jossa KVL:n ennakkoratkaisu, josta tekninen toteutus käynee selville.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen Vastaus kommenttiin #19

Esitän investointivaraukset tehtäväksi siten, että ne yritykset jiotka varauksia tekevät, maksavat varaussumman valtiokonttorille ja saavat sille talletuskoron. Rahat palautetaan yritykselle sitä mukaa, kun se tekee investointeja. Jos ne jäävät tekemättä, jäävät rahat valtiolle käytettäväksi palkkaturvasaatavien maksuun.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #18

Selitin varauksen purkamista kommentissani 23, mutta kertaus on opintojen äiti. Varaus puretaan tehdystä investointien kokonaismäärästä eli sen investoinnin kokonaishankintamenosta, jota varten lain sallima investointivaraus on tehty. Kyseessä on siis epäsuoratuloutus.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Hyviä huomioita edellä useita. Kiitos niistä!

On paikallaan, että asia selvitetään monipuolisesti kuten vm:ssä tehdäänkin, jos poliittinen taso/hallitus selvitystehtävän antaa. Oppositio tietysti vastustaa kaikkea jo ehdotusvaiheesta alkaen (unohtaa samalla omat tekemisensä hallituksessa).

On selvää, että investointivarauksen voi tehdä tai ainakin siitä voi hyötyä vain voittoa tuottava yritys. Toisaalta pitkään tappiollinen yritys, jos sitä pidetään pystyssä, tuskin investointeja juurikaan tekisikään.

Toki investointivaraus vähentää suoria verotuloja, jos investointi toteutetaan ja vähennys näin kuitataan. Itse investointi kuitenkin luo uutta tuotantoa, lisää tai tehostaa kilpailukykyä ja ehkä luo uusia työpaikkoja ja verotuloja ja on siksi veronsaajille edullinen. Jos investointia ei tehdä, varaus palautuu verotettavaksi.

Varovainen kaikenlaisten tukien ja verokevennysten suhteen on syytä olla. Julkinen talous velkaantuu edelleen, vaikka velkaantumisvauhti on hidastunut voimakkaasti viime vaalikaudesta. Kaikkien toimenpiteiden tulee on hyvin perusteltuja, tuottavasti kohdennettuja ja läpinäkyviä.

Verotuloista tulee pitää huolta.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Lainaus:
Oppositio vastustaa kaikkea

(unohtaen -11-15 oppositio vastustamisen perus-kepu)

Kansa muistaa vaalipäivänä-19 "Kikyistä"!.

http://www.talouselama.fi/uutiset/lennokasta-menoa...

Käyttäjän aveollila kuva
Antero Ollila

Suurin tarve investoinneille on mikroyrityksissä, joissa on töissä 1-5 henkeä ja jotka työllistävät eniten. Siellä pitäisi ottaa käyttöön Viron malli, että jos yrityksen voitto käytetään kasvuinvestointeihin, niin veroa ei tarvitse maksaa.

Reijo Jokela

Eihän Suomessakaan investoinneista makseta veroja. Eikös se merkittävä ero Viroon ole siinä, että Suomessa maksetaan verot syntyneestä tuloksesta ja Virossa yrityksestä ulos nostetusta tuloksesta. Viron malli siis suosii yrityksen kasvua ja Suomen malli varojen virtaa ulos yrityksestä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Investointeja ei voi vähentää suoraan tuloksesta, vaan niistä voi vähentää vuosittaiset poistot. Jos yrityksesi tulos on miljoona ja investoit tuotantokoneeseen miljoonan, niin maksat veroja kuitenkin sen miljoonatuloksen mukaan ja seuraavana vuotena voit vähentää satatuhatta tai kaksisataatuhatta tuloksesta poistona tuosta investoinnista riippuen siitä mikä kyseisen koneen poistoaika on.

Käyttäjän ollip1 kuva
Olli-Pekka Jalovaara

Näin minäkin olin ymmärtänyt Viron mallista.

Virossa ei varausta tarvitse tehdä ja varoja ei veroteta jos niitä ei vaan nosteta ulos yrityksestä. Varat voi sitten käyttää joko tulevaisuuden investointeihin tai muutoin yrityksen toimintaan tai voiton nostamiseen. Kaikissa näissä tapauksissa valtion voi saada omansa välittömästi ja kenties sitten välillisesti yrityksen kasvaessa, joka olisi valtion näkökulmasta ehkä se huokuttelevin.

Välittömästi:
1. Investoinneisssa, jos investoinnit tehdään kotimaahan: Alvina ja työntekijöiden verotuloina.
2. Yrityksen toiminta: Työntekijöiden verotuloina, sähkön ja muun alvina ja veroina. + Yrityksen toiminta voi jatkua. Kyseessä siis huonommat vuodet, jolloin yritykseen jätetty raha, pitää käyttää toiminnan jatkamiseen.
3. Voiton nostaminen: Yrittäjän palkoista henkilöverotuksen kautta ja osingosta pääomaveroina.

Välillisesti:
Yrityksen kasvaessa valtion verotulot joka tapauksessa nousevat vaikka yritys näyttäisi plus/miinus tulosta. Työntekijöille maksetaan enemmän, hyödykkeitä kulutetaan enemmän, alvia maksetaan.

Jos Suomi ei pysty kilpailemaan Viron kanssa, yritykset siirtävät toimintojaan Viroon ja ovat jo siirtäneet. Itse yrittäjänä ajattelen, että investointivaraus on minimi, mitä tähän pisteeseen kannattaa ajatella vaikka en ole veroasiantuntija, mutta useimmat yrittäjät eivät ole ja tässä jotakin yrittäjän näkökulmasta.

Käyttäjän aveollila kuva
Antero Ollila

Ilmaisin asian ilmeisen epäselvästi. Uusi yritys. Olen käsittänyt, että Viron mallissa, jos syntyy tulosta vaikkapa 100 000 euroa, joka menee normaalisti verolle, mutta jos yritys käyttääkin sen investointiin, niin tästä tuloksesta ei tarvitse maksaa veroa latin latia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Viron mallissa niitä voittoja ei veroteta edes siinä tapauksessa, että rahat jätetään yritykseen eikä niitä käytetä investointeihin.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Jos nyt halutaan nopeasti ihmisiä työllistää, niin ALV:n alaraja on nostettava järkevälle tasolle, Virossahan tuota ollaan nostamassa/nostettu 40000 euroon, moni työtön muuttuisi itsensätyöllistäjäksi tai mikroyrittäjäksi tätä kautta.

Tutkitun tiedon mukaan ALV ja sen kanssa taisteleminen on suurin vaikeus pienille yrityksille, jotenkin täällä Suomessa ei ymmärretä mikroyrittäjien ja itsensätyöllistäjien mahdollisuuksia.

Hallitus taiteilee noiden yrittäjien veroasioiden kanssa, mutta suunta on aina keskisuuriin ja isoihin yrityksiin, no eipä se kauhea ihme ole, kun katsoo mitä puolueita hallituksessa on.

Reijo Jokela

"Tutkitun tiedon mukaan ALV ja sen kanssa taisteleminen on suurin vaikeus pienille yrityksille, jotenkin täällä Suomessa ei ymmärretä mikroyrittäjien ja itsensätyöllistäjien mahdollisuuksia".
Tämä johtuu siitä, että mikään puolue ei aja noiden asiaa. Itsensä työllistäjät ovat Kokoomuksellle riesa, koska ne kilpailevat samoilla markkinoilla suurten yritysten kanssa. Vaalirahoitusta ja muuta rahoitusta puolueen toimintaan on huomattavasti vaikeampi kertä useita itsensä työllistäjiltä, joten on helpompi laulaa suuryritysten lauluja. vasemmistopuolueille nuo ovat taas punainen vaate siksi, että itsensä työllistäjä, joka hoitaa itse omat asiansa tuskin maksaa prosenttia ansioistaan ay-liikeen pohjattomaan kassaan, josta vasemmistopuolueita rahoitetaan. Lisäksi ay-liike on vasemmistolle merkittävä poliittinen käsikassara, joten vasemmistokaan ei näiden asioista piittaa.
Persujen piittaamisista en tiedä, eikä sillä ole väliäkään sillä huomenna he saattavat piitata taas eri asioista.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Mikä taho rahoittaa kepu ,kok ,Ps vaalikassaa?
MTK?
Perheyritykset?
EK?
Yrittäjät?
Nythän on niin että -03-19 porvaripuolueita 6-2 sdp,vas.
Eniten ollut-11-15 yhteensä vasem.54-146 porvarit.
Onko niin että vasemmisto vähemmistönä sanelee kepu,kok hallituksen ja porvarienemmistö eduskunnan päätöksiä?

Vaikka Kokoomuslaisen yritysjohtajan perustamassa Loimaan-kassassa on
-yli 350 000 jäsentä.
Vielä kun AY -jäsenliitoissa esim.Tehyssä ,Akavassa ym.on muidenkin puolueiden jäseniä kuin vain vasemmiston .
En usko että kaikki jäsenet olis hypännyt vasureiksi? Vai olisiko kun on huomannut kenen asioita perus-kepu-kok ajaa?

JK.Eikö ole vähän noloa kertoa esim. EU Sipilän ja Soinin että Suomea johtaa vasemmisto -03 lähtien.Eikä suinkaan porvaripuolueet?
Siksikö Soinia hävetti niin paljon että jätti kokouksen väliin "häiden" takia?

36 SDP kansanedustajalla oppositiosta -15-19 ei saa mitään läpi.
Eikä vasem.10 edustajalla.
Kepu,kok,Ps ollessa enemmistönä eduskunnassa.
Päätökset on puhtaasti edm.mitä-15 jälkeen tullaan tekemään,rkp ja krst. tuella.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Taisipa A Rinne eilen pyöräyttää vanhan levynsä: investointivaraus ei käy! Nyt hän haluaisi nostaa alv:n rajaa.

Miksi demarit hallituksessa ajoivat suuryrityksiä ja niiden omistajia hyödyttänyttä yhteisöveroalennusta, mutta eivät edes puhuneet alv:sta?

Populismi elää ja voi hyvin sdp:ssä.

Alv on erittäin tuottoisa veromuoto. Siihen eivät vm:n virkamiehet suosittele helpotuksia ja mm sd-ministerit tekivät juuri niinkuin virkamiehet ja kokoomus halusivat.

Ps on pienyrittäjien asialla!

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
"Populismi elää ja voi hyvin sdp:ssä.
Miten se eroaa persujen populismista-03-16?

1.)_Leikkauslista helmikuu -11
(Kiviniemi kepu/kok Katainen/VM-virkamiehet
esim.näistä leikataan oli hallituskokonpano mikä tahansa.
(Velat/VM-virkamiesten laskelmat)
a)-ALV25%
b) Tiilikainen ym.kesk. oppositiosta -11 ALV 25%
(Urpilainen piti sen 24%.Myönnytys porvar. Sosiaaliturvan korotuksista ensimmäisen kerran -94 (Kepu,Krist.rkp,kok) jälkeen köyhimmille,toimeentuulotukeen.+asumistuen korotus.
ennen -94-11 419,11e/kk myös yksinhuoltajalle.
-12 yksinhuoltajalle 560e/kk,yhdelle 480e/kk.
Nyt H.Mäntylä leikkaa ne taas -94 tasolle

c)Eläkkeiden ja lapsilisien leikkaukset
d)koulut
lähd:
Kuntatiedote-helmikuu-11

Persuthan jytkyn jälkeen vetipuihin ja jäi oppositioon ,vastuuta pakoillen.

Miksi talousvaliokunnan Pj .Kai Turunen Ps ei suitse valtioyhtiöden palkkioita?
esim.Tieto oyj johtaja sai -15 1,4 milj.palkkiot?
Valtionyhtiöistähän vastaa Sipilä? Aikaa oli 28.5-15 lähtien kohtuullistaa palkkiot.
Sen sijaan oli kiire leikata ja saada KIKY aikaan ,ennenkuin veroalet yrityksille alkaa ja johtajien palkkiot paljastuu.

Voisit myös avata Kepu hallituksen tilaaman -07 ja -10 USA konsulttifirman tekemät ohjelmat
Kouluista,Terv.palveluista,eläkkeistä,paveluiden maksujen korotuksista,eläkeiän pidentämisestä ym.

Joka eduskunnassa tapahtuvasta asiasta -11-15 tuli tiedote myös Soinin pöydälle.
Joka ministeriön valiokunnassa istuu PS 1 tai useampi.

Kelan asioista ja leikkauksista nyt:
PS 3/Kok3/kepu3
opposit. sdp2/vihr1/rkp1
Hanna Mäntylä/Rehula+ hallituspuol.9-4 oppos.

Jk. Ahon hallitus leikkasi lapsilisät toimeentulotuesta pois-94. On pois vieläkin .n.150 milj/v X 22v= leipäjonot.
Muka sisällytettiin lapsen toimeentulotukeen ,kun samalla vietiin myös kotihoidontuki,elatusmaksut ja lapsiperheiden muutkin tuet.
Peruustuslain vastaisesti suoraan kunnille,eikä eduskunta päättänyt siitä kuten laki edellyttää.

lainaus:
". Ministerinä (UM ja STM) olin vv. 1991-94.
jälki näkyy vieläkin.

PS ja kepu välikysymys 8e leikauksesta lapsilisistä oppositiosta?
Palauttaako Pers-kepu nyt tuon vai leikkaako lisää lapsiperheiltä .
Kuten kok,rkp,vihr,krst-2 sdp/vas.-11-15

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

LA 2.11-11
Kimmo Tiilikainen ym.kesk.
Lakialoitteessa ehdotetaan ylei­sen arvonlisäverokannan korottamista 25 prosenttiin,

-07-11
Kepu,kokrkp,vihr.
Growhow:n myynnin -07 jälkeen norjalaiset alkoivat korottaa reippaasti Suomessa myytävien lannoitteiden hintoja.
- Ruuan hinta jatkoi kallistumistaan,
- mitä yritettiin padota alentamalla elintarvikkeiden arvonlisäveroa.
-Se taas leikkasi verotuottoja,(n.870milj/v)
mitä paikattiin nostamalla kaikkia arvonlisäverokantoja. (23%)

Niinpä.Mutta pääasiahan oli että Rehun alvi aleni myös 12%
Ruuan ALV alennus söi elinkustannusindeksin kautta ,korotukset kaikista kelan tuista. Eläkkeistä ym.
Lapsilisiin tuli 40 senttiä 1.3-11
Kiinteistöveron,energiaveron ja ALV korotus kaikkeen kulutukseen 1% maksamiseen.

Kepu,kok politiikkaa jatkuu PS Kai Turusen johdolla,Mauri Pekkarisen-11-15 jälkeen talousvaliokunnassa .Omistusohjaus Sipilä (kesk)

Kuittasi yt-pommien jälkeen 500 000 euron lisätulospalkkion – pomojen bonukset nousivat rajusti valtio-omisteisissa yhtiöissä
Muiden muassa Mika Seitovaaran, Kimmo Alkion ja Veli-Matti Mattilan tulospalkkiot nousivat.

Julkaistu: 29.7. 10:31
Valtio-omisteisten yhtiöiden johtajien tulospalkkioissa on ollut roimia korotuksia.
Tieto oyj johtajalle 1,4 milj.?

JK.Noihinko hallitus keräsi rahaa ja nosti palvelumaksuja,leikkasi pienyrittäjien kotitalousilta ja eläkeläisiltä?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Eläkkeet - Suomi leikkaa, Ruotsi korottaa 4,2%
31.7.2015

Palkansaajat maksaa johtajien lisäeläkkeet aina -60 asti.
HS
Esim.Valtionyhtiöiden johtajille jolla oli Joulu keskellä kesää,lama Suomessa-16 .
IS

Sipilä,Soini,Orpo hallituksen aikana.

Toimituksen poiminnat