*

Iloa, eloa ja älyä! Kansamme parhaaksi!

Maakunta-sote toteutuu hallitusti, vakaasti ja hyvin

 

Hallitus sai asettamansa aikataulun mukaisesti maakunta-sote-uudistuksen sisällön osalta valmiiksi ennen joulua 2016.  Aikataulu on edelleen tiukka, mutta riittävä.

 

Uudistus on historiallinen. Se on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen ja Suomessa kaikkien aikojen suurin uudistus. Siksi se on myös työläs.  Uskallan sanoa, että mikään muu hallituspohja ei olisi tällaista kyennyt viemään edes tähän pisteeseen asti.  Uudistus on myös täysin välttämätön monestakin syystä.

 

Perussuomalaiset asetti sote-uudistukselle tavoitteet noin neljä vuotta sitten.  Nyt ns. reformiministeriryhmän työn tulos vastaa näitä tavoitteita.  Tiedän tämän, koska valmistelin taannoin tavoitteita ja olen nyt ollut uudistuksen valmistelussa melko tiiviisti mukana.  (Olen puolueen reformiryhmän jäsen, eduskunnan valtiovarainvaliokunnan kunta- ja terveysjaoston puheenjohtaja ja Suomen Kuntaliiton hallituksen jäsen.)

 

Keskiviikko 21.12.2016 jää siis Suomen historiaan suuren uudistuksen päivänä. 

 

Iso paketti maakunta-sote-uudistukseen liittyneitä lakiluonnoksia oli laajalla lausuntokierroksella syksyn aikana. Yli 750 lausuntoa sisälsi tärkeitä viestejä. Ne ministerit ottivat huomioon varsin hyvin.  Mm. kuntien näkökohdat pääosin toteutuvat mm. verokaton ja kiinteistöjen osalta.

 

Perussuomalaisille tärkeitä tavoitteita oli ihmis- eli asiakaskeskeisyys, sote-integraation toteutuminen, demokraattisen päätöksenteon toteutuminen maakuntatasolla, palvelun tuottajien kokonaisvastuu, joka estää "kermankuorinnan", pk-yritysten aseman turvaaminen, mikä toteutuu mm. siirtymäjärjestelyillä ja yhteistyömalleilla sekä valinnanvapauden toteutuminen asteittain hallitusti.  

 

Ministerit luopuivat ensihoidon, sairaankuljetuksen ja pelastustoimen keskittämisestä viidelle alueelle. Nämä liittyvät kiinteästi terveydenhuollon kokonaisuuteen ja ovat siksi tärkeä osa maakunnan kokonaispalvelua. Maakunnan liikelaitos on selvästi parempi malli kuin palvelulaitos, joka olisi ollut vaikeasti sovitettavissa perustuslain vaatimuksiin.  Hankintojen jättäminen maakunnan päätösvaltaan on oikea ratkaisu. Se lisää maakunnan toimivaltaa.

 

Perussuomalaiset pitävät tavoitteena maakuntaveroa, joka vahvistaa itsehallintoa ja vastuuta.  Tällä aikataululla ei kuitenkaan suurta veroremonttia olisi mahdollista toteuttaa, joten rahoitus tulee nyt pääosin valtiolta ja pieneltä osin asiakkailta. Rahoitus ja verotus joudutaan uudistamaan myöhemmin.

 

Asiakasseteli, palveluseteli ja henkilökohtainen budjetti ovat erinomaisia asiakasystävällisiä ja byrokratiaa vähentäviä tapoja. Niistä tulee varmasti maailmanlaajuisesti suuren mielenkiinnon kohteita. Perussuomalaiset ajoivat näitä.

 

Yksi suurimmista epävarmuutta ja jopa pelkoa herättäneistä asioista on ollut se, että suuret kansainväliset yhtiöt tulisivat valtaamaan markkinat.  Kokonaisvastuu, asteittainen eteneminen valinnanvapaudessa ja pk-yritysten aseman varmistaminen ovat kuitenkin ehkäisemässä tämän. Tosiasiahan on se, että jo 1990-luvun lopulla Lipposen hallituksen päätös avata Kela-korvaukset yksityisille tuottajille avasi näille "markkinat".  Nyt tehdään se, mikä vielä on tehtävissä.

 

Yhtiöittämistä on moitittu myös vahvasti. EU ei vaadi tätä, mutta valinnanvapaus, jota kaikki puolueet vasemmallakin haluavat, edellyttää kilpailuneutraliteettia. Yhtiöittäminen on tämän johdosta tarpeen. 

 

Sipilän- Soinin hallitus astui pitkän harppauksen uudistusten tiellä saadessaan maakunta-sote-uudistuksen kasaan.  

 

Lopuksi totean, että sain eilen SDP:n "Inhimillisempi sote" esitteen. Luin sen mielenkiinnolla. Totesin, että se sisältää valinnanvapauden eli yksityiset palvelut kuten hallituksenkin malli.  Käsittämätöntä SDP:n mallissa on se, että se on räikeästi perustuslain vastainen. Se on keskeisesti samansisältöinen kuin talvella 2015 perustuslain vastaisuuteen kaatunut kuntapohjainen malli.  Miksi SDP tarjoaa mallia, jonka toteuttaminen on täysin mahdotonta? Olihan SDP:n ministeri vastuussa kaatuneen mallin luomisessa. 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (52 kommenttia)

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Koko sosiaali- ja terveydenhuolto yhtiöitetään ja yksityistetään. Kansanterveyslain tarkoittama perusterveydenhoidon maksuttomuus poistuu lopullisesti.

Yhtiöittäminen merkitsee sitä, että tulevia suuria hinnankorotuksia perustellaan yhtiölain tarkoittamalla yhtiön tarkoituksella tuottaa omistajilleen voittoa.

Jos sote-yhtiö ei tuota kaupunkikeskuksissa riittävää voittoa, se nostaa hintoja ja vähentää työntekijöitä. Maaseudulla otetaan käyttöön kolmas rahavipu, yhtiö ei investoi hoitolaitteistoon ja infraan.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Väärin. Vain kilpailuasetelmassa oleva toiminta yhtiöitetään. Muuhun ei ole pakkoa. Maakunnan asukkaiden valitsemat poliittiset päättäjät päättävät.

Kaupungeissa on nykyisin valtava määrä yhtiöitä. Pitäisikö ne purkaa, jos ne ovat hirveitä mörköjä?

Palvelutuotannossa yhtiömuoto tuo tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä. Kun maakunnalla on valta, ei teknisenä tuottajana toimiva yhtiö ole huono malli.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Nyt hallitus on viemässä (Euroopan) demareiden suunnitelman.

Lukekaapa, mitä Kalevi Sorsa kirjoitti kirjaansa "Uusi itsenäisyys" (1992).
Sivulla 261 olevan sitaatin pitäisi avata vasemmistolaistenkin silmät:

”Julkisen sektorin tehostaminen on uusi tehtävä. Se on kehitettävä kilpailukykyiseksi yksityiseen sektoriin nähden. Tämä on nimenomaan sosialidemokraattien tehtävä, koska kukaan ei epäile heitä julkisen sektorin romuttamis- ja yksityistämispyrkimyksistä.”

Sitaatti sivulta 71:

"Euroopan yhteisöissä on jo ollut nähtävissä, että samalla kun kansallisvaltiot menettävät poliittista ohjausvaltaansa ja merkitystään, vahvat talousmaakunnat nousevat esiin."

Lue lisää
http://jormajaakkola.fi/kunta-%20ja%20sote-uudistus

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Ulkomaalaiset kasvottomat saalistusvoimat tarjoavat sote-palveluita

Sotepalveluiden yksityistämisessä ei ole kyse suomalaisesta yksityistämisestä, vaan palveluiden siirtymisestä ulkomaalaisten palveluntarjoajien - Attendo MedOnen, Mehiläisen ja Terveystalon -rahastettavaksi. Tätä en kokoomuslaisena voi mitenkään hyväksyä, sillä kyseisestä asiasta seuraa valtiontalouden tulojen väheneminen entisestään. Tästä taas seuraa kuntatalouden kurjistuminen entisestään.

Maakuntien sotessa on kyseessä on uudenlaisen demokratian eli välillisen demokratian luominen. Tämä tarkoittaa sitä, että terveydenhuollon kuntayhtymässä "päätöksentekijöiden" tehtävä on vain hyväksyä maksujen korotus.
Maakuntavaltuustojen tehtäväksi jää budjettien ylitysten ja lisälainan hyväksyminen sekä veroäyrin korotus.

-

Olen tutkinut ko. asioita kohta 20 vuotta saatuani asiakirjoja ulkoministeriöstä.
Sorsan kirja on mielenkiintoista luettavaa. Jo kirjan nimi "Uusi itsenäisyys" on mielenkiintoinen.

Ko. dokumentoinnin vuoksi tiesin kiinnitin huomiota uutisointiin. Alla oleva on yli 12 vuoden takaa.

Suomi ei saa tehdä kiusaa ulkomaalaiselle sijoittajalle

Suomi ei saa tehdä kiusaa ulkomaalaiselle sijoittajalle, etteivät suomalaisten pörssiyhtiöiden osakekurssit kehity epäedullisesti!

Soten taustalla on palveludirektiivi ja ns. eurooppayhtiölaki, joka mahdollistaa sen, että palvelun tarjoajien saama voitto valuu maan rajojen ulkopuolelle ja ulkomaalaiset toimijat jättävät verot Suomen valtiolle maksamatta.

Verokikkailulla ulkomaalaiset ovat saaneet sellaiset lähtökuopat palveluiden kilpailutukseen, että suomalaisten yrittäjien mahdollisuudet ovat vähäiset.
Tätä en kokoomuslaisena voi hyväksyä.

Helsingin Sanomien toimittaja Tuomo Pietiläisen 19.10.2005 kirjoittamassa artikkelissa kerrotaan näin:
“Suomalaiset pörssiyhtiöt ovat maksaneet ainakin kymmenen vuotta osinkoja ulkomaisiin hallintarekistereihin vastoin lakia. Asia on ollut vuosia verottajan tiedossa, mutta verotarkastajat ovat tyytyneet vain huomauttelemaan pörssiyhtiöitä."

"Pörssiyhtiöiden olisi pitänyt varmistua osinkojen lopullisen saajan kansallisuudesta, mutta yhtiöt ovat tyytyneet ulkomaisten pankkien ilmoituksiin. Esimerkiksi vuosina 2002 ja 2003 pörssiyhtiöiden olisi pitänyt pidättää osingoista ennakkoon noin miljardi euroa vuodessa, koska saajien kansallisuutta ei ollut varmistettu."

Vanhasen I hallitus antoi eduskunnalle takautuvasti lakiesityksen, jolla vallinnut laittomuus laillistettiin.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #9

Maakuntien Euroopasta kertoo myös sitaatti Eduskunnan pöytäkirjasta sivuilta 4285-86 Valtiopäivät 1991 Torstaina 9. tammikuuta 1992.
Aiheena on vuoden 1992 budjettikäsittely pääluokasta 26. Puhujana Tuulikki Ukkola, joka näyttää tietäneen EY:n aluehallintotavoitteen taustoja seuraavilla sanoilla:

"Suomen hallinto ja keskitetty hallintoideologia on peräisin Ruotsi-Suomen ja tsaarin-Venäjän ajalta. Eurooppalaista ideologiaa siinä ei ole, vaikka Eurooppaan olemme menossa. Eurooppalainen hallintomalli perustuu maakuntien itsehallinnolle."

Lue lisää kotisivultani "Sote- ja kuntauudistuksesta maakuntamalliin":
http://jormajaakkola.fi/Sote%20maakuntamalliin

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #10

Seuraavakin dokumentointi on em. osoitteesta
http://jormajaakkola.fi/Sote%20maakuntamalliin

Salainen EY-selvitys kertoi sosiaaliturvan rahoittamisesta omavastuuperiaatteella.

ILTA-SANOMAT kertoi lauantaina 21.12.1991 (A-P. Pietilä):

"Salainen raportti tukee Suomen EY-jäsenyyttä
Vain viisi ministeriä tuntee selvityksen

Ulkoministeriön laatima salainen selvitys tukee Suomen EY-jäsenyyttä. Toistaiseksi vain neljä ministeriä pääministerin ja presidentin lisäksi tuntevat raportin sisällön. Pääministeri Esko Aho (kesk.) kieltäytyi eilen jyrkästi antamasta tietoja selvityksestä eduskunnan ulkoasiainvaliokunnalle."

Sitaatti sivulta A 11:

"Valtiontaloudelle EY-jäsenyys aiheuttaisi myös suuria rahoitusongelmia. Rajojen avautuminen ja tavaroiden vapaa liikkuvuus kaikkien jäsenmaiden kesken merkitsisi tulli- ja valmisteverotuottojen tuntuvaa vähentymistä. Valtion tulot laskisivat noin kymmeneksellä eli 17-20 miljardia markkaa vuodessa. Tämä aiheuttaisi suuria paineita niin valtion kuin kuntataloudenkin supistamiselle. Esille nousisi myös sosiaaliturvan rahoittaminen omavastuuperiaatteella.”

Taustatietoa uutiseen:

Kyseinen selvitys tehtiin valtiosihteeri Martti Ahtisaaren johdolla. Tämä salainen 1000-sivuinen selvitys ”kuivui” 9.1.1992 eduskunnalle annetuksi selonteoksi.

Kysymys:

Kuka ministereistä vuosi salaisen selvityksen keskeiset tiedot Ilta-Sanomille?
Ministeri Toimi Kankaanniemikö?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #11

Juuri noin . Kukas se olikaan EY-kuriiri joka noita sopimuksia juoksi tekemässä -91-92-94?
Keskustan Esko Aho . Kepu,kok,rkp,Krst. antamalla valtakirjalla.
Hyväksyttiin edm.hallituksen enemmistö äänillä.

Musta ei muutu valkoiseksi vaikka puolueen nimi vaihtuu.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Uusi itsenäisyys. Taisi lukea jo Esko Ahon hallituksen ja EU sopimuksessa.
Siinä näet luki myös tuo työttömien kyykytys ja ilmaisen työn teettäminen.Jota SOS -hallitus vie nyt loppuun .E Ahon työreformin kariuduttua.

Muistaiskohan MSP/Ps Vistpakka ja Msp puoluesihteeri Soinikin esim.valiokuntien asiakirjoitas nuo edm.asiat-92.

Tuskin SDP sitä keksi vähemmistönä oppositiosta tuolloin.
Jatkoa seurasi Eurooppa 2020 ja Euro Plus sopimuksilla 2000luvulla.Kepu/kok.

Hyvää joulu siltikin kaikille (esim.hallitukselta)

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/20161223009170...

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #36

JK. esim. Eurooppa 2020/Suomi sopimuksessa
-EU kehoitti yksityistämisen vuoksi jopa tekemään perustuslakiin muutoksia että se mahdollistaa ulkomaalaisten firmojen toiminnan kuntien palveluiden tuottajina.
lähde:
EU-asiakirja

Perustuslakiinhan se on törmännyt jo monasti.
Kuntien on tuotettava verovaroilla kuntalaisten terveys ja hoivapalvelut.Pääsääntöisesti.

Meni syteen tai saveen on hyvä muistaa joulukuu-16 ja SOTE tekijät:Kepu,kok,Ps .
Eikä jälkikäteen oppositio tai seuraava hallitus.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Toimi,
toteat yhtiöittämisen tuottavan läpinäkyvyyttä. Asiahan on täysin päinvastainen, yhtiöittämisen myötä toiminta poistuu julkisuusperiaatteen piiristä ja jatkuvasti todetaan, ettei yhtiön tarvitse kertoa asioista ulospäin. Näitä esimerkkejä on Länsimetrosta alkaen..

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Toimi,
toteat seuraavaa: "Kaupungeissa on nykyisin valtava määrä yhtiöitä. Pitäisikö ne purkaa, jos ne ovat hirveitä mörköjä?" Tämän on tyypillinen vastahyökkäys, jossa ei ole mitään rakentavaa. Ei tarvi purkaa, mutta tässä hankkeessa on arvioitava yhtiöittämisen tarve ja hyöty erikseen.

Oheisen linkin takaa löytyy Espoosta kaksi esimerkkiä yhtöitetyistä isoista hankkeista eli Länsimetro ja Jorvin sairaala. Kummassakin yhtiöittämisen avulla päätöksien salataan ja kymmenien miljoonien ylityksille ei tiedetä tarkkaa syytä. Tämäkö on sitä läpinäkyvyyttä, jota yhtiöitys tuo?

http://yle.fi/uutiset/3-9048421

Käyttäjän maanselka kuva
Asmo Maanselkä

Helsingin Sanomien asiantuntijapaneeli on toisenlaista mieltä. Kulut kasvaa ja integraatio vähenee.

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005018238.html

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

Blogisti näyttää ainakin omasta mielestään tietävän, mistä sote-uudistuksessa on kyse, ja kun itse tiedän siitä varmasti häntä vähemmän, toivoisin vastausta yhteen näillä kulmilla hieman askarruttavaan kysymykseen:

Etelä-Karjalassa on sote-uudistus jo tehty, täällä on koko maakunnan laajuinen Eksote, jonka toimintaan ollaan käsittääkseni yleisesti ottaen tyytyväisiä. Mitä Eksotelle tapahtuu hallituksen hienossa uudistuksessa?

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Asiantuntijat tylynä A-studiossa:

http://yle.fi/uutiset/3-9367814

Sote-kaavailut hyödyttävät kovin eri lailla ruuhka-Suomen ja rintamaiden asukkaita.

No, siinähän onkin täydellinen syy torpata koko uudistus. Ei onnistu, ei onnistu, ei onnistu.

Eikö tiedotusvälineet voisi joskus haastatella sellaisiakin asiantuntijoita, jotka eivät heti ja ehdottomasti torppaa kaikkia hallituksen esityksiä?

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Kävin taannoin tutustumassa Eksoteen. Se toimii hyvin. Erityisesti palveluketjut pelaavat, mikä on tärkeintä. Sama toteutuu tulevassa maakunta-sotessa. Etelä-Karjalassa on kuntayhtymä, jossa on vähän kuntia. Kunnat ovat maksajia ja päättäjiä kuntayhtymässä. Näin siellä toteutuu perustuslain vaatimukset.

Niissä maakunnissa, missä on paljon kuntia, kuntayhtymämalli on perustuslain vastainen. Siksi Eksoten malli ei kelpaa koko maahan, vaan tarvitaan maakunnan itsehallinto. Maan eri osissa ei voi olla eri lainsäädäntö.

Toinen vaihtoehto olisi noin 50-70 kuntayhtymää, mutta silloin tulisi paljon liian pieniä alueita. Kustannukset kasvaisivat ja palvelut heikkenisivät. 18 on ehkä hieman liikaa, mutta vastaa maakuntien luonnollista määrää.

Eksoten alueella muutos asiakkaan kannalta tulee olemaan pienehkö. Muutos on pääasiassa hallinnollinen, kun Etelä-Karjalassakin vaaleilla valitaan maakunnan päättäjät.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Hieman harmittaa, että Toimi puhuu taas (kuten mediakin) tuosta "Eksote"sta kun se tavallaan on ainoastaan perässähiihtäjä, verrattuna Ahvenanmaahan ja Kainuuseen....

Eikös tuota kunniaa vihdoin voitaisi antaa itse "lumiauroille" eikä niinkään niille, jotka tulivat valmiille ladulle? (vaikka hekin olivat kyllin viisaita).

- Hyvä, Åland!
- Hyvä, Kainuu!
- (Hyvä, Eksote!)

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Ahvenanmaa on eri asia. Sillä on lakisääteinen vahva itsehallinto.

Kainuun hallintokokeilu oli ja jäi historiaan jo monta vuotta sitten.

Nyt tehdään uusi tulevaisuuden rakenne ja palvelujen turvaamismalli koko Suomelle. Ihminen edellä, palvelut kärjessä, taloutta unohtamatta, terveen kilpailun pohjalta julkisen vallan johdolla.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #13

Kainuun hallintokokeilu jatkui maakunnan sote-kuntayhtymänä; kyllä sen kansanedustaja varsin hyvin tietää..

Kirjoitit: "Etelä-Karjalassa on kuntayhtymä, jossa on vähän kuntia. Kunnat ovat maksajia ja päättäjiä kuntayhtymässä". Ja täsmälleen näin tapahtuu siis Kainuussa (Kuhmo, Sotkamo, Suomussalmi, Kajaani, Paltamo, Ristijärvi sekä Hyrynsalmi).

Joko annattaisiin hieman kunniaa Kainuulle, tuon "ikuisen" Eksoten sijasta/rinnalla?

Kirjoitit myös, että "Eksoten alueella muutos asiakkaan kannalta tulee olemaan pienehkö". Niin meilläkin (mutta ambulanssimatka meidän kodistamme Ouluun tulisi kestämään vaikkapa aivoverenvuodon tapauksessa peräti 3 tuntia...):
http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/227791-laak...

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #15

Ok. Hyvä, että Kainuussa kuntayhtymä toimii hyvin.

Kuntayhtymämalli törmäsi tammikuussa 2015 perustuslakiin. Siksi se ei voi olla vaihtoehtona koko maassa. Kainuussa ja Etelä-Karjalassa se toimisi, kun on vähön kuntia, mutta koko maassa voi olla perusrakenteeltaan vain yksi malli.

Pitkiä etäisyyksiä ei mikään malli lyhennä. 18 maakuntaa turvaa kuitenkin kohtuullisen koon jokaiselle maakunnalle, myös Kainuu on mukana.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Koskeeko "valinnanvapaus" myös köyhimpiä kansalaisia? Toimeentulotukea saavia ja työttömiä?
Joko oikeusministeri ja lakivaliokunta muutti edm.tuen ehtoja`?
KELA/Stvm : Toimeentulotukea saavien terveyspalvelut hoidetaan julkisella puolella.

Jos Kauppalehden mukaan -16 Attedon tulos nousi 30%.Pihjalinnan 50% .
SOTE päätöksen jälkeen Terveystalon osakkeet nousi .KL-joulukuu-16

Niin miten ne teki tuloksen kuntien "vähistä" verovaroista?
Ei veronmaksajat ole tyhmiä vaikka hallitus niin luulee.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Perussuomalaiset näyttää tehneen hyvää työtä Sotessa ja Toimikin siinä toimineen. Nyt voi siirtyä Joulun viettoon rauhallisin mielin. Hyvää Joulua!

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Vesittääkö SDP:n "Inhimillisempi sote" esitteen sisältö Kalevi Sorsan vuonna 1992 Uusi itsenäisyys-kirjassa kertomat demareiden suunnitelmat?

Eilen illalla tuli TV1:stä dokumentti, jossa norjalainen haastatteli USA:n terveydenhoitoa, jossa valinnanvapaus toteutuu vakuutuksilla.

USA:ssa heikoimman vakuutuksen saa 100:lla dollarilla/kuukausi/kansalainen.
Heikoimmassa vakuutuksessa vakuutusyhtiö katsoo, mitä korvataan, mitä ei.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

En valitettavasti osaa arvioida Sorsan ajatusten ja SDP:n mallin yhteyttä.

SDP:n "inhimillisempi sote" on selvästi perustuslain vastainen, joten sitä ei kannata edes miettiä. Eivät kehtaa sitä itsekään mainostaa.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Sorsan ajatus oli saattaa Suomi ylikansallisten kasvottomien saalistusvoimien käsiin.
Tätä samaa mallia ajaa nykyinen hallitus.

Sote-palveluiden voitto karkaa maan rajojen ulkopuolelle ja valtio jää ilman verotuloja, koska kyseiset saalistusvoimat toimivat veroparatiisien kautta.

Ilmeisesti Sorsa ja muut demarit olivat kiitollisuudenvelassa CIA:lta saamastaan taloudellisesta avusta.

Mikko Majander: Demokratiaa dollareilla
(Unto Hämäläinen HS Julkaistu: 27.9.2007)

"Mikko Majander selvitti, miten lännestä tullut lahjoitustavara myytiin ja rahat tulivat Sdp:n kassaan.
Sosiaalidemokraattisen puolueen historiaa kirjoittava tohtori Mikko Majander sai viime vuoden kesäkuussa käyttöönsä puolueen entisen taloudenhoitajan Aarne Paanasen paperit, joita oli vuosikymmeniä säilytetty Ruotsin Sdp:n arkistossa - ehkä Neuvostoliiton pelossa."

http://www.hs.fi/kulttuuri/kirja-arvostelu/art-200...

Majanderin haltuunsa saamien papereihin perustuen tehtiin dokumentti
"Oskari Tokoi, renkipoika Kannuksesta"

"Dokumenttiprojekti: Oskari Tokoi (1873 - 1963)
57 min su 27.2.2011
ei katsottavissa
0 katselua

"Renkipoika Kannuksesta, Amerikan kaivosmies, kansanedustaja, Suomen ensimmäinen sosialistipääministeri, sisällissodan kapinajohtaja, maanpakolainen. Oskari Tokoin värikäs elämä. Tekijät Robert Alftan ja Tapani Itäranta."

Dokumentti kertoo, että Oskari Tokoi oli CIA:n päällikön ystävä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Väitätkö nyt että Sorsa käveli yli silloisen "Pääministerin" ja presitentin ?
Siis Kekkosen ? Demarit ohjaili Kekkosta sopimuksissa?
Jotenkin en usko tuohon . Kun muistelee Kekkosen aikoja jolloin hallitukset ja eduskunta heitettiin pellolle ja edm. tuumasi St:nan tunarit.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #47

Ei Sorsa kenenkään yli kävellyt. Hän vain tuli (Suomen Pankin johtokunnan jäsenenä ollessaan v 1992) kirjassaan "Uusi itsenäisyys" paljastaneeksi, että demarit ovat julkisen sektorin palveluiden romuttamisen takana.

Akateemisesti lukeneet turkulaiset demarit käynnistivät suunnittelunsa talvella 1953 Turussa kokoontuneessa "Knoellinger-keskustelukerhossa".
Mauno Koivisto oli keskeinen henkilö.

1990-luvun lamaan liittyviä demareita kerhon jäsenlistalla olivat Koiviston lisäksi mm. KOP:n pääjohtaja Jaakko Lassila ja Suomen Pankin pääjohtaja Rolf Kullberg.

1980-luvun lopulla Rolf Kullbergille tuli paha olo, koska näki mitä oli tulossa;
Tarkoituksella tehty lama.
Saamieni tietojen mukaan Kullbergiltä on olemassa "testamentti", mutta se paljastetaan ilmeisesti vasta Koiviston kuoltua.

Siis se, mitä demarit olivat pitkään suunnitelleet toteutettiin Mauno Koiviston käskyttämänä Holkerin hallituksen aikaan vahvalla markalla. Tarkoituksella tehdyllä lamalla.

Myös laman hoitoa (hallituksen ja tuomioistuimen toimia) Koivisto ohjasi näkymättömällä kädellä.

Kokoamaani tietoa Knoellinger-keskustelukerhosta löytyy täältä
http://jormajaakkola.fi/Koiviston%20CV

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Toimi,
otsikkosi väittämä vaatii melkoisia ennustajanlahjoja: "Maakunta-sote toteutuu hallitusti, vakaasti ja hyvin"

Nythän on vasta tehty suunnitelmat toteuttamisesta, toteutuksessa lienee monta mutkaa. Samalla tavalla olisi voitu Länsimetroa aloitettaessa suunnitelmien valmistuttua todeta sen toteutuvan hallitusti, vakaasti ja hyvin. Vähintää yhtä suuresta hankkeesta on kyse.

Toivon toki että tämä osoittautuu todeksi. Sen näemme vuosien päästä.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Toiset ennustavat, että koko hanke epäonnistuu. Perustelut näillä on mutu.

Kaikki puolueet ovat yksimielisiä siitä, että sote-uudistus tarvitaan. Mallista on erilaisia näkemyksiä.

Hallitus valitsi maakuntamallin, joka ei törmää perustuslakiin kuten kävi edellisen hallituksen mallille. Nyt Sdp ajaa taas mallia, joka on perustuslain vastainen.

Nyt on tehty lakiehdotukset. Se on paljon enemmän kuin suunnitelma.

Esim. Keski-Suomessa toteutus on etenemässä hyvin. Iso muutos, mutta hyvältä näyttää.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Ihminen edellä, palvelut kärjessä, taloutta unohtamatta, terveen kilpailun pohjalta julkisen vallan johdolla."

Toimi, mitä tervettä kilpailua on kun ylikansalliset yhtiöt saavat tehdä bisnestä Suomessa verovapaasti?

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Jarmo,

nyt juuri tapahtuu niin, että ylikansalliset yhtiöt tekevät bisnestä ja vievät voitot lähes verovapaasti ulkomaille. Tälle ei edellinen hallitus tehnyt mitään. Pitää kysyä Urpilaiselta ja Rinteeltä, miksi näin on saanut tapahtua jo Lipposen ajoista lähtien.

Yksittäiset kunnat ovat heikkoja suuryhtiöiden edessä. 18 maakuntaa ovat vahvoja vastapuolia. Tämä uusi malli on erittäin hyvä. Emmehän saa kiellettyä olemassa olevia yhtiöitä toimimasta Suomessa, mutta tulemme edellyttämään mm veron maksua Suomeen. Valitettavasti demarit eivät sitä halunneet tehdä.

Nyt maakunnat saavat mahdollisuuden järjestää palvelut niin, että tällainen rahastus estetään. Maakunnan oma voittoa tavoittelematon yhtiö kilpailee yksityisen yhtiön kanssa. Se estää nykymallisen rahastuksen. Toisaalta yksityinen yhtiö panee julkisen yhtiön tehokkuuden koetukselle. Asiakkaat ja veronmaksajat voittavat.

Sote-alalla toimivien yhtiöiden toiminnan ja talouden julkisuus otetaan uudistettavaksi. Se ei ole helppoa nykyisen osakeyhtiö- ja julkisuuslain perusteella, mutta on etsittävä malli.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Jarmo,

nyt juuri tapahtuu niin, että ylikansalliset yhtiöt tekevät bisnestä ja vievät voitot lähes verovapaasti ulkomaille. Tälle ei edellinen hallitus tehnyt mitään. Pitää kysyä Urpilaiselta ja Rinteeltä, miksi näin on saanut tapahtua jo Lipposen ajoista lähtien.

Yksittäiset kunnat ovat heikkoja suuryhtiöiden edessä. 18 maakuntaa ovat vahvoja vastapuolia. Tämä uusi malli on erittäin hyvä. Emmehän saa kiellettyä olemassa olevia yhtiöitä toimimasta Suomessa, mutta tulemme edellyttämään mm veron maksua Suomeen. Valitettavasti demarit eivät sitä halunneet tehdä.

Nyt maakunnat saavat mahdollisuuden järjestää palvelut niin, että tällainen rahastus estetään. Maakunnan oma voittoa tavoittelematon yhtiö kilpailee yksityisen yhtiön kanssa. Se estää nykymallisen rahastuksen. Toisaalta yksityinen yhtiö panee julkisen yhtiön tehokkuuden koetukselle. Asiakkaat ja veronmaksajat voittavat.

Sote-alalla toimivien yhtiöiden toiminnan ja talouden julkisuus otetaan uudistettavaksi. Se ei ole helppoa nykyisen osakeyhtiö- ja julkisuuslain perusteella, mutta on etsittävä malli.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Tälle ei edellinen hallitus tehnyt mitään."

Tämä on minunkin mielestäni erinomainen syy olla tekemättä nytkään mitään. Erinomaista myös että maakuntien myötä saamme puhtoisia edustajia edustamaan kansan parasta koska valtio ja Kela eivät siihen liian pieninä pystyneet.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Onneksi nyt tapahtuu. Kansamme parhaaksi.

Pysähtyneisyyden aika on ohi!

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Joku kommentoi ko uutista:

Kuinkahan paljon asiakkaalla (=veronmaksajalla) tulee soteuudistuksen jälkeen todellisuudessa olemaan valinnanvaraa palveluntuottajan suhteen? Muutamat isot firmat, joiden voitot ohjataan veronkierron, anteeksi verosuunnittelun, kautta ulkomaille, lipovat jo huuliaan saadakseen Suomen sotemarkkinat itselleen.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Oma kommenttini:

Kalevi Sorsan ja muiden demareiden pitkäaikainen suunnitelma toteutuu!

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #29

Tarkoitat kai EY-kuriiri Esko Ahon kepu,kok,rkp,Krst sopimus tuolloin viedään nyt loppuun ?

Alustavat toimethan tehtiin heti -92 .Kunnilta leikattiin rajusti valtionosuuksia.
Samaa jatkettiin joka hallituksessa.Näin saatiin jonot syntymään ja ajattua julkistapuolta alas. Kansa hyväksyi sen .Hakeutui yksityiselle puolelle.Otti sairasvakuutuksia. Työterveyspuoli hoidettiin pelkästään Terveystalon tuottamana.

Kuten USA konsulttifirma MacKinseyn muistio-10 kehoitti:
Muokkaamaan ihmisten mielikuvia ,hyväksymään terveyspalveluiden hintojen noston. Hankkimaan Eläkevakuutus jne...

Tarkoitushan on ollut koko aika ajaa kansan sosiaaliturva alas.
Tyyliin USA .

Ja ne maksetut verot mitä Kelasta on saatu ,menee jatkossa "Attendoille" niiden osakkeenomistajille.

JK. Tuostahan käy hyvin selville ketkä oli Sosiaali ja terveysministeriössä tuolloin
esim.Toimi Kankaanniemi

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ahon_hallitus

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #40

Marja-Liisa:
"Tarkoitat kai EY-kuriiri Esko Ahon kepu,kok,rkp,Krst sopimus tuolloin viedään nyt loppuun ?

Alustavat toimethan tehtiin heti -92 ."

Kyllä ko. asiat olivat demareiden valmistelemia, ja jo ennen Ahon hallituksen aikaa - jo ETA-sopimuksessa Holkerin hallituksen aikaan sovittuja.

Merkittävää on, että ulkopolitiikasta määränneen presidentti Koiviston ministeriön - ulkoministeriön - keskeiset virkamiehet oli ennen Ahon hallitusta vaihdettu demareihin.
Ulkoministeriön virkamiehet ohjeistivat kaikkien ministeriöiden toimia.

Demarit jäivät kevään 1991 vaalien jälkeen tarkoituksella pois hallituksesta, jotta Ahon hallitus tekee likaisen työn eli sovittujen asioiden voimaansaattamisen.

Presidentti Koivisto teetti laman tarkoituksella, jotta laman varjolla saatiin aikaan tilapäinen poikkeuslaki, jolla ETA- ja EU-sopimukset voimaansaatettiin 2/3 enemmistöllä 5/6 enemmistön sijasta.

Kyseiset sote-asiat sisältyivät siis jo ETA-sopimukseen eli EY-säädöstön voimaansaattamiseen Suomessa. Nämä eivät sisältyneet enää sopimukseen, josta EU-kansanäänestyksessä kysyttiin kansalaisten mielipidettä. Kaikki oli mennyt jo ETA-sopimuksessa karvoineen päivineen.

EU-liittymislaissa marraskuussa 1994 hyväksyttiin enää vain
- maatalouden tuottajahintojen äkkirysähdys suojatullien poistumisessa
- EU:n liittovaltioaiheet eli yhteinen raha, puolustus ja tuleva EU-perustuslaki - jotka kaikki "allekirjoitettiin avoimina vekseleinä".

Siis kaikki muut Suomen liittymisasiat sisältyivät jo Holkerin hallituksen aikaan "neuvoteltuun" ETA-sopimukseen.
Ovelaa!

Eta-sopimus odotti hyväksymistä jo Holkerin hallituksen aikaan, mutta EY-tuomioistuin joutui käsittelemään muutamia kohtia ennen sopimuksen voimaansaattamista.

ETA-laki hyväksyttiin eduskunnassa 27.10.1992, ilman, että yksikään kansanedustaja tiesi/tunsi lain sisältöä.

USA:n Wall Streetin miljardöörit ja käsikassarat CIA ja Euroopan demarit ovat EU:n synnyttämisen takana.

EU on vain väline "Uuden itsenäisyyden" eli Uuden maailmanjärjestyksen takana. Miljardöörit haluavat kaikki maailman kansalaiset talous-/velkaorjikseen.

Velkaannuttaminen ja sijoittajien listiminen on keino kyseiseen järjestykseen siirtymisessä.

Katainen eduskunnassa 1.12.2010 (kesto 11 sekuntia):
Uusi maailmanjärjestys
https://www.youtube.com/watch?v=BEC4NpEdHaQ

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #29

Ehkä..siis ehkä se ei nyt olekkaan pelkästään demareiden suunnitelma.. kuten kuvasta näkyy. Demarit eivät edes ole hallituksessa ja silti vain toteutetaan. Toimi näyttää kehuvan tätä ideaa..niin sen on oltava siis myös kokoomuksen,keskustan ja persujen suunnitelma.

Mikähän taho ajaisi suomalaisten asiaa..

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #45

Juuri noin kuten sanoit.
-On se vain ihme mikä"mahti" demareilla on ja on "ollut"?
Kekkosen aikana enemmistönä oli Kepu,MSP jotka oli tuolloin vasemmistoa.
-87 jälkeen on ollut porvarienemmistö eduskunta.
-08 "Lautanen" vietiin presitentiltä ja maata johtaa porvari pääministeri .
Ja kuten Jaakkola joskus kertoi minulle EU suunnitelma alkoi jo Paasikiven aikoina.
Jatkui Kekkonen ,Holkeri,Aho .
Lipposen aikanakin porvarit oli enemmistönä.

Kun EU jotain sovitaan ,sitä myös jatketaan ,eikä vedetä ees taa kuten tämä hallitus tekee.Peruu päätöksiään .

Oli hallituksessa ketä tahansa ,Suomen "päämies on ne sopinut ,hallituksen ja suurenvaliokunnan luvalla.
Joten joka ikinen puolue on osapuolena EU päätetyistä asioista.
Myös Holkerin aikainen oppositio,valiokuntien kautta.

Ketkä päätöksiin on vaikuttanut? Se taho kellä on rahat ja työpaikat.Elinkeinoelämä ja pankit.

Kansa saa vain energialamput,käyrätkurkut ja maksajan osan .

Esim. -92 lakivaliokunnan asiakirja/ työttömien työtä sosiaaliturvaa vastaan .
Sen hyväksyi silloinen oppositiokin joka myös istui lakivaliokunnassa .Ym. valiokunnissa.

Ja vaikka Väyrysen kassakaappisopimus olisikin tuonut porvarihallituksen kepu,kok-87-91 samoilla päätöksillä olisi menty .
Kepustahan tuli porvaripuolue -87. MSP,porvari Ps -03.Krst."pikku-kok"-03

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #46

Marja-Liisa kirjoitti:

"-08 "Lautanen" vietiin presitentiltä ja maata johtaa porvari pääministeri ."

Perustuslain ETA-muutoksella (lait päivätty 10.12.1993) presidentin (HM 33 §:n rukkaus) ja eduskunnan (vj 54 §:n rukkaus) valtaoikeudet siirrettiin hallitukselle.
Silti presidentti Koivisto määräsi luopumispäiväänsä saakka (1.3.1994) hallitusta, miten liittovaltio- ja maataloussopimukset pitää tehdä.
Asiakirjoihin perustuvat yksityiskohdat löytyvät kotisivultani.

Kotisivuni tietojen ulkopuolelta kerron, että eduskunnan päätösvallan kaventamista perusteltiin tammikussa 1992 sillä, että nyt ensi kertaa kansalaisten perusoikeudet kirjoitetaan Suomen perustuslakiin, vaikka perusoikeuskomitean mietintö ei vielä ollut valmis.

Vuonna 1992 alkuperäiseen perustuslakiin kirjoitettuihin kansalaisten perusoikeuksiin kajottiin laman varjolla eikä loppua näy.

-

Marja-Liisa:

"Ja kuten Jaakkola joskus kertoi minulle EU suunnitelma alkoi jo Paasikiven aikoina."

EU:n takana on juutalainen pankkimahti

Kirjassaan "Ein Leben für Europa" ("Yksi elämä Euroopalle") sivuilla 124 ja 125 Coudenhove-Kalergi kertoo, että vuonna 1924 pankkiiri Louis Rothschild soitti hänelle ja kertoi toisen pankkiirin ja Venäjän vallankumouksen rahoittajan Max Warburgin lukeneen Coudenhove-Kalergin kirjan, ja häneen tahdottaisiin tutustua.

Warburg antoi Coudenhove-Kalergille spontaanisti 60 000 kultamarkkaa paneurooppaliikkeen edistämiseen.

Siis:

Miljardööripankkiireiden Euroopan yhdentymissuunnitelmaa alettiin Euroopassa käytännössä toteuttamaan viimeistään toisen maailmansodan aikaan.

"Paneurooppa-liike" suunniteltiin kattamaan koko maailman.

Käyttäjän mikkokem kuva
Mikko Toivonen

Se on Kankaanniemin niin, että me maailmankansalaiset ja ympäri maailmaa terveys systeemejä käyttäneet pystymme objektiivisesti ja reaalitiedoin vertailemaan minkin systeemin toimintaa.

Sillä erittäin laajalla vertailulla voidaan aivan suoraan todeta, että koko nykyinenkin sote suunnitelma on täysi susi ja johtaa sekä terveydelliseen, että taloudelliseen katastrofiin.

Tämä ihmetyttää ja surettaa siksi, että erittäin toimivia ja sellaisiksi todettuja malleja maailma on pullollaan. Kuitenkaan mitään osaa niistä ei ole haluttu edes kuunnella kun pääasiat ovat olleet kepu vallan lisääminen alueilla eli lisää hallintohimmeleita ja toisaalta kokoomuksen terveysryöstö "vapaalla valinnalla" mikä pelaa suoraan voittonsa piilottavien pörssiyhtiöiden laskuun eikä veronmaksajan taskuun.

Julkine erikoissairaanhoito on toiminut täysin tyydyttävästi. Siitä osia olisi voitu säilyttää. Muuten olisi ollut viisasta mennä Ruotsia pidemmälle kallan etsimään tosi hyvät malllit. Amerikan yhdysvalloiusta sellaisia ei löydy vaan se on erittäin pohjimmainen ja ryöstävin malli. Samoin eräiden Kaukoidän isojen maiden korruptiomallit. Japania tuo ei koske. Siellä homma hoituu ja hyvin.

Jos Kankaanniemi haluaisi perehtyä yksinkertaiseen taspauoliseen järjestelmään mikä jopa jättää "paremmille " ihmisille 20% yksityisosuuden yhdessä yksityisvakuutusyhtiöiden kanssa niin tervemenoa tutustumaan aluksi brittien NHS systeemin, valtakunnalliseen yhden alueen organisaatioon

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen

Se, joka elävänä selviää soten kynsistä, saa nähdä soten romahduksen.

Jonkun aikaa sitä pidetään väkisin käynnissä. Jossain vaiheessa polttoaine loppuu ja sote korahtaa viimeisen kerran. Tarkennan määritteitäni ensi vuonna.

Hyvää Joulua ja vuotta 2017.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Tämä sääntö sitoutumisesta vuodeksi samaan palveluntuottajaan on mielenkiintoinen. Itse tulen kiinnostuneena seuraamaan mitä tapahtuu alussa, kun tämä valinnanvapaus otetaan käyttöön. Millaisia markkinointikampanjoita tulemmekaan näkemään maakunnissa, kun suurella määrällä kunnallisia terveyspalveluita aiemmin käyttäneillä ihmisillä on yhtäkkiä vapaus valita palvelutuottajansa.

Toivottavasti uudet yhtiöitetyt pärjäävät tässä pelissä, kokemusta niillä ei siitä aiemmasta juuri ole. Suurilla kaupallisilla toimijoilla on kokemusta ja varaa kampanjoida sekä luvata kymmenen hyvää ja kaunista.

Kun sitten valita on tehty, niin käyntikokemuksen laadusta huolimatta olet sitoutunut sinne vuodeksi. Toivottavasti käy onnellisesti ja kokemus on hyvä, vuosi on nimittäin sairastellessa pitkä aika ilman vaihtovapautta.

Aikaa myöten kokemusten karttuessa ja viidakkorummun tai somerummun päristessä tilanne tasaantuu ja aidosti hyviä palveluita tarjoavat menestyvät. Mutta alkutilanne on veikeä, kun ei kilpailla vain yksittäisistä käynneistä vaan vuodesta. Tuleeko kytkykauppaa, saako ilmaisen nallen?

Miksi tämä sääntö on muuten tehty?

Kari Aaltonen

Anteeksi vaan, mutta tähän mennessä teiltä ei ole mikään onnistunut hallitusti ja hyvin, eikä tämäkään taida tehdä poikkeusta. Surkea esitys onneksi alkaa pitkä loma, syntyy vähemmän vahinkoa.

Käyttäjän mikkokem kuva
Mikko Toivonen

Se vuoden sitoutuminen on juuri yksi niistä tekijöistä mitkä poistavat tälläkin hetkellä olevan aidon vapaan valinnan julkisen ja yksityisen välillä. Joka päivä voi valita tarpeeseesi ihan sen mikä lompakollesi sopii.

Myös vetoaminen siihen mitä A-ohjelmassa aihetta koskien käytettiin että hallintaorganisaatio eli maakunta määrää tuottajat ja asettaa heille kriteerit on puhdasta potaskaa eikä tule ikipäivänä toimimaan kun sekä maakunta että erityisesti palveluja tarjoavat tuottajat ovat ihmisiä joiden lopullinen motiivi useimmiten on maksimoida rahantulonsa. Se avaa kaikenlaiselle korroosiolle kaikki polut ja poistaa tosiasiassa jopa sitä vapaata valintaa tehokkaasti.

Kyllä pörssiyhtiöt osaavat "vapaassa" valinnassa ohjata asiakkaat itselleen "vapaasti pois julkisesta ja samoin ohjata maakunnan kyselyt ja hyväksynnät itselleen yhtä vapaasti.

Ohjelmakin kuulosti siltä että Terho ja Pekkarinen olisivat vahvasti uskoneet joulupukkiin.

Uskokaa nyt vaan että esitetty systeemi verrattuna maailman systeemeihin tulee johtamaan terveydenhuollon taloudelliseen ja toiminnalliseen katastrofiin, eikä se edes kestä pitkään.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Pessimistit eivät pety.

Kertokaapa nyt vaihtoehto esitetyn tilalle. Pelkkä moittiminen on vastuutonta.

Viime vaalikaudella sdp, kok, vas, vihr, rkp ja kd yritti, mutta epäonnistui surkeasti.

Käyttäjän mikkokem kuva
Mikko Toivonen

Teille on tarjottu toimivia malleja alkaen Brittien yhden hallinnon NHS systeemistä varsin toimivaan saksalaiseen sairaskassasysteemiin tai ihan Japaninkin erittäin hyvään systeemiin.
On myös kerrottu, että Ruotsin mallista on riittävästi näyttöä ja tietoa ettei se malliksi kelpaa edes aloitukseen.

On täysin varmaa, että nyt esitetty systeemi vain eriarvoistaa ja huonontaa tilannetta jo0htaen pörssiyhtiövaltaan.

Todellisiin ongelmiin eivät päättäjämme ole osanneet paneutua ja seurauksena saamme sutta.

Todellinen ongelma on julkisen puolella lääkärille pääsy. Ongelma mikä olisi helposti ratkaistavissa palauttamalla ammatinharjoittajalääkärien vastaanotot tai muutaman lääkärin yhteisklinikat kela tuettuna ja poistaa kela tuki pörssiyhtiöiltä. Ongelma julkisen puolen hitaudessa voitaisiin myös ratkaista muuttamalla lääkärien ja sairaanhoitajien palkkausta tulossidonnaisemmaksi.

Malleja ja toimintatapoja on kyllä ehdotettu junalasteittain mutta kuuroille.

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen

Lupasin kommentissani 31 palata asiaan tänä vuonna, eli 2017. Se on nyt.

Lähtöarvonne ja menettelynne olivat virheelliset. Olisitte antaneet himmelien odottaa joulua. Politiikot ovat ottaneet tavakseen nostaa sen "ison" kuvan pöydälle. Niin teidänkin olisi pitänyt tehdä heti alkumetreillä tässäkin.

Ota krihvelitaulu ja piirrä liidulla sen keskelle ympyrä. Kirjoita ympyrän sisälle:"Sairaudenhoito".
Ympyrän vasemmalle puolelle piirrä toinen ympyrä ja sen sisään kirjoita "Kansalaiskunto".
Keskiympyrän oikealle puolelle piirrä neliö. Neliön sisään kirjoita:" Viimeinen leposija".
Yhtä uupuu sano piru. Eli keskiympyrän alle kolmas ympyrä. Ympyrän sisälle kirjoita:" Sosiaalitoimi". Yhdistä vielä kuviot toisiinsa viivalla. Viivat siis kuvaavat kansalaisvirtausta kuvioiden välillä. Siinä on sulle ja teille se iso kuva tehtäväalkiosta.

Tavoitteena on saada kansalaisvirtaukset mallinnettua niin, että virtaukset ovat hallittuja, eikä linjoihin synny tukoksia, eikä tungosta.

Tärkein virtaus on se, joka vie vasemmasta ympyrästä keskiympyrään. Mitä pienempi tämä virtaus on, niin sitä pienempi läpimeno tarvitaan keskiympyrrään. Tärkeä on myös virtaus vasen ympyrästä neliöön.

Jatkuu huomenna.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Viime vaalikaudella Kataisen hallitus selvitti muiden maiden mallit, mutta ne todettiin Suomeen sopimattomiksi.

Nyt tehdään Suomen malli. Siinä on yhdistetty sosiaalipalvelut ja terveyspalvelut. Muualla näin ei ole tehty. Rahoitus kootaan ja mm kela-korvaukset poistetaan, kun siirrytään yksikanavaiseen malliin.

Suomen olosuhteet, mm maaseutualueiden harva asutus ja väestön vähäisyys, poikkeavat muista maista.

Meillä on jo kansainväliset suurfirmat, joille on annettu vahva asema. Niiden poistaminen ei onnistu, mutta niille asetetaan rajat.

Joillakiin on halu ampua kaikki alas tutustumatta asiaan. Oppositio näin aina tekee, mutta muilta voisi odottaa huolellisuutta.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Toimi:

"Meillä on jo kansainväliset suurfirmat, joille on annettu vahva asema. Niiden poistaminen ei onnistu, mutta niille asetetaan rajat."

Miten rajat asetetaan?

Nyt Satakunnassa on kansainvälisellä Terveystalolla monopoliasema.

Satakunnan Kansa kertoi uutisen toissapäivänä eli 22.12.2016:

"Yllätyskauppa: Terveystalo osti Porin lääkäritalon"

"Terveystalo on ostanut joulukuussa 2016 allekirjoitetulla sopimuksella Porissa ja Raumalla toimivan Porin lääkäritalon. Kaupalla yhtiö sai hallintaansa 100 prosenttia yhtiön osakekannasta."

http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/yllatyskau...

Siis:

Miten rajat asetetaan?

Asiakkaiden jaloillako Tervestalo poikottiin?

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen

Olen samaa mieltä, että ei aina sovi apinoida, miten asiat muissa valtioissa hoidetaan. Tällä kertaa valinta tehtiin kuitenkin siitä syystä, että saatiin hallitus pidettyä kasassa. Ei soten toimivuus ollut siinä ratkaisussa määräävä tekijä.
avaan asiaa laajemmin edellä kohdassa 51.

Toimituksen poiminnat