Kirottu pistevero moottoripyörille
En pidä pisteveroista. Tiukkoina aikoina niitä keksitään. 1990-luvun laman syövereissä säädettiin ajoneuvovero, tarra tuulilasiin. Siitä tuli pysyvä. Samaan aikaan säädettiin myös charter-vero ulkomaan lentomatkoille. Sitä ei enää ole.
Nyt joku keksi moottoripyöräveron, jolle ei "isää" ole ilmoittautunut. Perussuomalaisten keksintö se ei ole. Nyt sitä ja veneveroa valmistelee valtiovarainministeriö Petteri Orpon johdolla. Palaute kannattaa antaa sinne.
Moottoripyöräverosta tulee kriittistä palautetta enemmän kuin muistini mukaan mistään yksittäisestä hankkeesta 26 eduskuntavuoteni aikana. Tyrmäävä palaute on valtaosin samaa eli "ketjutettua". Se on sallittua. Viimeisen puolentoista vuoden aikana on leikattu lapsiiisiä, opintotukea, sairauskulukorvauksia (mm diabetesta sairastavilta), työttömyysetuuksia, eläkkeitä, korotettu maksuja, leikattu koulutuksesta, kehitysavusta jne. On kiristetty suurituloisten solidaarisuusveroa sekä polttoaineveroa ja jokaisen asumiskutannuksia kirpaisevaa kiinteistöveroa.
Yksikään näiden leikkausten ja kiristysten kohteeksi pantu ryhmä ei ole kritisoinut kohteluaan niin laajasti ja ankarasti kuin moottoripyörän omistajat. Odotin, että erityisesti sairaat ja työttömät lähettäisivät valtavasti rajua sähköpostia. Heillä olisi aihetta. Heistä jopa suuri osa kuuluu vähävaraisiin ja pienituloisiin.
Hieman ihmettelen, että moottoripyörävero on aiheuttanut ennennäkemättömän palauteryöpyn. Ymmärrän kyllä, että veroa vastustetaan enkä itsekään tällaisesta pisteverosta tykkää. Mutta ovatko moottoripyöräilijät köyhempiä ja vähävaraisempia kuin em. leikkausten kohteeksi joutuneet? Tätä olen pohtinut. Monia motoristeja toki tunnen, mm omat poikani. Kallis harrastus.
Luin lausunnolla olevan lakiluonnoksen. Siinä selvitetään mp-veron kielteisiä seurauksia ja keruun kalleutta. Niitä on syytä tarkoin arvioida. Miltei kaikilla veroilla on kielteisiä vaikutuksia ja keruukustannuksia. Ne aiheuttavat työttömyyttäkin. Myönnän, että teki äärettömän kipeää leikata diabeteslääkkeiden korvauksia ja pienten eläkkeiden indeksikorotuksia. (Onneksi takuueläkettä on nyt korotettu monen vuoden jälkeen kaksikin kertaa.) Muutamat muutkin päätökset ovat olleet raskaita.
Kylmä tosiasia on kuitenkin se, että valtio yhä velkaantuu lähes samalla vauhdilla kuin vv 2008-2015. Jos emme tee kipeitä päätöksiä, jätämme lapsillemme valtavan ja kasvavan velkaperinnön ja rappeutuneen yhteiskunnan sekä suurtyöttömyyden. Nyt kevennettiin työn verotusta. Pidän tätä tärkeimpänä. Ehkäpä moottoripyöräilijöistäkin osa saa hyötyä tästä. On toki työttömiä ja sairaitakin, jotka omistavat ja käyttävät moottoripyörää, mutta ei ehkä massoittain kuten on esim. diabeetikkoja.
Tässä kontekstissa ikävä moottoripyöräpistevero on siis valmistelussa. Otan veroon kannan sen jälkeen, kun valmistelu on lausuntojen pohjalta etenemässä. Niin, pidän tuloista perittäviä veroja periaatteessa parempina kuin pisteveroja. Tuloista on helpompi maksaa kuin omistamisesta. Esim. kiinteistövero on puhdas varallisuusvero, joka peritään "pihtiputaan mummon" mökistäkin hänen pienestä eläkkeestään.
Olette hallituksessa, estäkää typerä vero sen sijaan että keräilette irtopisteitä.
Ilmoita asiaton viesti
Niin että persut hallituksessa estäisivät Soinin ”herrojen huvikuunarit ja juppikootterit” verollepanon?
Uuden tuulivoimatuen myöntämisen lisäksi tämä saattoi olla kuntavaaleja ajatellen suurin yksittäinen moka, mitä persuministerit ovat kannattaneet. Ei ihme että takarivin taaveilla tuli hätä irtisanoutua.
Ilmoita asiaton viesti
Totta. Tuulilasiin tarra -90 luvulla. Hyvä kun Ahon hallituksen ministeri Kankaanniemi vielä muisti mitä krstillisetkin oli päättämässä.
Muisti palasi myös nyt persuna mitä Krst. ministeri Kankaanniemi oli leikkaamassa köyhimmiltä ,eläkeläisiltä ja työttömiltä-94.
Nythän se sujuukin hyvin Persujen omalla Sos.ministerillä ja työministerillä.
Ilmoita asiaton viesti
Perussuomalaisena odotan, että moottoripyörä- ja venevero viedään loppuun asti ja se tulee pysyvään käytäntöön. Veron määräytymisen perusteet ja tasot on tarpeen tarkistaa.
Ilmoita asiaton viesti
Otithan huomioon, että veron 175 000 veron piiriin suunnitelluista moottoripyöristä noin kolmasosa tai jopa 40 % poistettaisiin liikenteestä eli se koskisi vain alle 120 000 moottoripyörää, jonka lisäksi moottoripyörien myyntimäärät, palvelut ja käyttö romahtaisi entisestään, joten todellisuudessa vero aiheuttaisi Teknisen Kaupan Liitton laskelmien mukaan noin 23 miljoonan verotulojen menetyksen. Sama koskee verotuksen piiriin suunniteltuja veneitä, joten todellisuudessa nuo 50 miljoona euron verotulot voivat olla todellisuudessa verotulojen menetyksiä. Eilen Yle uutisoi, että viime vuonna 81 000 moottoripyörää poistettiin liikennekäytöstä ja suuniteltu vero oli siihen osasyynä.
Ilmoita asiaton viesti
Ettei vain noissa liikennekäytöstä poistoissa ole talven ajaksi poistoja? Ainakin itse aikanaan muistaakseni poistin liikennekäytöstä moottoripyöräni aina talveksi, jolloin vakuutusta ei tarvinnut maksaa. Muuten tuo luku tuntuu aika käsittämättömän suurelta, ottaen huomioon, kuinka kallista moottoripyörän pitäminen ylipäätään on, suhteessa suunniteltuun käyttömaksuun.
Ilmoita asiaton viesti
Jos käyttäisit kappalejakoa, olisi kirjoituksesi huomattavasti helpompi lukea.
Ilmoita asiaton viesti
Toimi,
verotusta lisäämällä ei Suomen taloutta saada tasapainoon. Kotimarkkina ei työllistä ja elvy, jollei ostovoima kasva. Miksi kukaan investoisi tänne, jos kysyntää ei ole eikä maksukykyä.
Jos haluat tehdä jotain valtion velkakehityksen kääntämiseksi niin miksi et ehdota työikäisten ja -kykyisten saamien tukien muuttamista vastikkeellisiksi. Saisimme satojatuhansia ihmisiä tekemään yhteiskunnalle tärkeitä töitä. Nyt he istuvat kotisohvillaan ja hakevat töitä, joita on yhdelle sadasta hakijasta.
Mikä tässä on niin vaikeaa? Ja miksi suoranaisesti pelleillään joillain merkitykseltään täysin marginaalisilla kiky-projekteilla tai prätkien pisteveroilla?
Toimi. Nyt on aika toimia. On tienattava miljardeja lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Moottoripyörä- ja venevero eivät tuo valtion kassaan yhtään varoja, vaan ainoastaan vievät, monelaisten välillisten vaikutusten kautta. Näin olemme saaneet viime päivinä näistä asioista lukea. Hallitus on totaalisen pihalla päämärissään, kun haluaa pysäyttää täältä kohta kaiken liikkeen. Vain liike on pysyvää, ei päämäärä. Liike luo dynaamista kuhinaa josta koituu jokaiselle jotakin, hyvää. Peruskauraa ;D
Ilmoita asiaton viesti
Motoristit joutavat osallistua kollektiivisesti huvikäytön lieveilmiöiden kustannuksiin. Moottoripyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on noussut viidenneksellä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Loukkaantuneiden määrä on samalla tasolla kuin kymmenen vuotta sitten. Viimeisen neljän vuoden aikana on kuollut keskimäärin 23 ja loukkaantunut 537 moottoripyöräilijää vuodessa. Miehiä menehtyneistä oli 92 prosenttia ja loukkaantuneista 87 prosenttia.
Trafin vuoden 2013 kustannusselvityksen mukaan: ”Liikenneonnettomuuksista aiheutuu sekä reaalitaloudellisia että hyvinvoinnin menetyksiä. Onnettomuuskustannukset on laskettu menetelmällä, joka perustuu yhteiskunnalliseen maksuhalukkuuteen. Kuolemaan johtaneen onnettomuuden kustannuksen on arvioitu olevan 2 364 000 €, loukkaantumiseen johtaneen onnettomuuden keskimäärin 351 000 € ja omaisuusvahinkoon johtaneen onnettomuuden 2 950 €. Näitä kustannuslukuja on korjattu ns. edustavuuskertoimilla, jolloin on otettu huomioon, että vain osa onnettomuuksista tulee tilastoihin.”
Ilmoita asiaton viesti
Ai,ai sentään .Kyllä Vennamo kääntyilee haudassaan Ja etenkin Poutiainen joka huristeli pappa-mopollaan kylien raitteja ,puhujamatkoilla maakunnissa.
Ilmoita asiaton viesti
Ihanko vakavissasi perustelet onnettomuustilastoilla omistamiseen perustuvaa veroa, eihän se pyörä siellä tallissa ketään tapa? Kun nyt kerran keskustelun kohdentamisesta halusit avata, kerrotko minkä verran moottoripyörien verotuotto on tänä päivänä, niin voidaan verrata noihin kustannuksiin?
Ilmoita asiaton viesti
Max Stenbäck, kun nyt kerran moottoripyörien verotuotosta halusit tarkempaa kokonaiskuvaa, niin voisitko itse nähdä vaivaa sen eteen etkä vain odottaa että joku toinen tekee työn puolestasi? Ehkä voit samalla vähän kaunistella asiaa mieleiseksesi (tekijänpalkkio).
Ilmoita asiaton viesti
Laitetaan mielummin kannabis verolle, se tuottaisi ja loisi työtä. http://tepposyvril.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229109…
Ilmoita asiaton viesti
poisto
Ilmoita asiaton viesti
Tämä mobiililaite ei hyväksy tekstiin kappalejakoa. Sorry.
Viime vaalikaudella verotusta kiristettiin. Työttömyys kasvoi, oltiin lamassa 3 vuottta. Velkaa otettiin rajusti lisää.
Sdp todisti, että veroilla ei kasvua synny.
Ilmoita asiaton viesti
Oleskelulupa Viroon ja veneet ja moottoripyörät viron rekisteriin, nii asia on kunnssa henkilön osalta.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisista siis maailman vikkelimpiä porsaanreikäpujottelijoita. Kyllä minulle pieni verolisä käy, mutta samanmuotisena autoveron kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
On hyvä että olet sopeutuvainen.
Ilmoita asiaton viesti
lainaus:
Sdp todisti, että veroilla ei kasvua synny.
Miten kok,Rkp,Kristilliset ja vihreät todisti sen?
Mites se velanotto on Pers-kepu-kok?VM virkamiesten laskelmien mukaan velkaa on -19 mennessä 124 Mrd?
Vaikka leikataan 4 mrd niin mihin se 5mrd velka menee nyt?
Korvaako maanviljelijöille annettu 50 milj. moottoripyörävero joka on sattumalta myös 50 milj?
Työttömyys kasvoi ja oltiin lamassa 3v?
Tarkoitat kai ollaan lamassa yhä -08 jälkeen ja työttömyys vain kasvaa irtisanomisilla.
Edes orjatyöhön pakotetut 7 000 enemmän kuin -15 nyt 142 000 ei työpaikkoja synnyttänyt.
Kuten ei nimenvaihto työmarkkinatuki,sosiaaliturvasta tuo työpaikkoja jos nimi vaihtui perusturvaksi,verovaroista. 1,2 mrd.
Ilmoita asiaton viesti
lainaus:
” moottoripyöräveron, jolle ei ”isää” ole ilmoittautunut. Perussuomalaisten keksintö se ei ole.
12.12-16
Hallituksen esitys uudeksi moottoripyöräveroksi on
-Tekniikan Maailman tietojen mukaan
– lähdössä lausuntokierrokselle vielä tämän vuoden puolella. Mitä todennäköisimmin uusi vero tulee voimaan 1. toukokuuta ensi vuonna.
Toukokuussa 2015 käydyissä hallitusneuvotteluissa perussuomalaiset vaativat, että hallitusohjelmaan kirjataan moottoripyörille ja veneille uusi vero. Alkusyksystä perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini kehui tiedotustilaisuudessa, että ”juppiskootterit” saadaan nyt verolle.
Ilmoita asiaton viesti
”Toukokuussa 2015 käydyissä hallitusneuvotteluissa perussuomalaiset vaativat, että hallitusohjelmaan kirjataan moottoripyörille ja veneille uusi vero. Alkusyksystä perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini kehui tiedotustilaisuudessa, että ”juppiskootterit” saadaan nyt verolle.”
Ja tässä siihen linkki:
http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/moottorip…
Edit, em. linkistä:
Valtio myös menettää 30-32 miljoonaa euroa arvonlisäkertymää, kun moottoripyöräliikkeet joutuvat leikkaamaan liiketoimintaansa, alalla arvioidaan.
”Pääkaupunkiseudun moottoripyöräliikkeet saattavat juuri ja juuri säilyä hengissä omistusverosta, mutta monelle maaseudun moottoripyöräliikkeelle tämä tietää kuoliniskua”, Anu Åberg Tuusmotor Oy:stä kertoo TM:lle.
”Tullessaan vero aiheuttaa alalle melkoisen määrän konkursseja ja työttömyyttä.”
Ilmoita asiaton viesti
Lisäksi Suomessa mp t ovat jo valmiiksi 15-20 % kalliimpia kuin esim. Saksassa, Ruotsissa, Eestissä, Latviassa.
Eu n yhtenäishinnottelu ??
Ilmoita asiaton viesti
Eduskunnassa ei ole liikemiehiä, eikä naisia. Juutalainen Karl Marx kirjoitti aikanaan vallankumouksellisen teoksensa, Pääoma , Das Kapital. Sen mukaan pääoma jakautuu alkuperäiseen pääomaan ja pääoman lisäykseen. Siis jos tämä on totta , niin pääomat kasvaa työtä tekemällä, siis sellaista työtä joka kasvattaa muutakin kuin bruttokansantuotetta, kuten ministerien ja europarlamentaarikkojen korkeat palkat ja kulukorvaukset. Viime viikollakin olin töissä metsässä ja raivasin männyntaimikkoa. Se työ tuo tulevaisuudessa lisäarvoa pääomaan lisääntyvänä puunkasvuna ja vientituloina. Sitä ei tuo nämä vene ja moottoripyöräverokikkailut.
Anteeksi vaan Toimi ystäväni, mutta odotan parempia ehdotuksia, kun hallitus nyt esittää. Onko sinulla niitä takataskussa? Nyt systeemi syö omaa evästään. Kun rahan liike muuttuu vaan useampaan osaseen ja tulee kuluja valtiolle perinnästä ja organisoinnista. Suomalainen sananlasku sen tiesi; ”Äly hoi ÄLÄ jätä!
Ilmoita asiaton viesti
Marxin oppien erinomaisuudesta en lähde väittelemään. Tulokset on nähty.
Sipilän-Soinin hallitus toteuttaa laajaa ohjelmaansa. Monen synkän vuoden jälkeen talous kasvaa ja työllisyys paranee.
Edellisellä vaalikaudella kiristettiin mm alv:a ja monia muita veroja. Velkaa otettiin valtavasti. Rakenneuudistuksia ei tehty. Seurauksena oli bkt:n supistuminen ja 113 000 uutta työtöntä.
Maailmantalous on heikossa vedossa. Euro rasittaa yhä Suomea. Kyllä me selviämme, mutta helppoa ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös kokoomus olekaan enään hallituksessa ?
Ilmoita asiaton viesti
Hallituksen tärkein ministeri Sipilän jälkeen on ulkoministeri Soini, joka laisti valtiovarainministerin salkun?
Ilmoita asiaton viesti
Totta. Kepulla 49 ,Ps 39,kok 37.
”Kekkosen” ja ”Vennamon” maalaispuolueilla on enemmistö hallituspuolueiden eduskuntaryhmässä.
On se outoa kun perus-kepu-kok ei saa peruttua muiden maiden EU jäsenmaksuja jota Suomi on maksanut jopa taannehtivasti ,rikkaimpien maiden puolesta?
Vanhanenhan ne lupasi -05 . Näkyi olevan jo yli 2 mrd mitä on maksettu ,muiden maiden puolesta.
Ilmoita asiaton viesti
Tuos linkkiä siitä valtavasta velasta edel.kaudella.
Aloita se velankasvu vaikka Vanhasen I-hallituksen VM Heinäluoman perinnöstä Vanhasen II-hallitukselle.
Velkaa vain 54 Mrd
Ylijäämää 3 Mrd
Vanhasen II-perintö -11
Velkaa 80 mrd
Alijäämää 8mrd
hukattu 3 mrd ylijäämä
Kun nuo laskee yhteen ja tämän hallituksen arvio veloista (-19 124 Mrd) on joka hallitus ottanut suurinpiirtein saman verran velkaa.
Ei se Kok/SDP hallitus Lemminkäisen Sampoa löytänyt,kuten ei näköjään perus-kepu-kok hallituskaan.
Ilmoita asiaton viesti
ALV nostettiin ? Tais lukea jo Kiviniemen hallituksen leikkauslistalla -11-15 hallituskaudelle ALV 25%. Kepuhan esitti sitä myös oppositiosta -11 syksyllä 25%.
Katetaanko sillä nostolla esim.Kelamaksun poistoa ja Ruuan ALV alennuksesta syntyvästä verotulojen vähenemistä?
Näin ainakin VM ja Tal.eläm. kertoili sivuillaan.
Ilmoita asiaton viesti
Verotus kohdistuu periaatteessa aina niihin, joilla on varaa maksaa. En paheksu pärinäpoikaveroa.
Asiasta toiseen: hallitus otti taka-askeleen numero 888, kun se päätti vetäytyä sakkomaksujen karskista korottamisesta. Pliisua, Sipilä ynnä muut!
Ilmoita asiaton viesti
Sakkomaksujen korotus törmäsi perustuslakiin kuten viime kaudella sote-uudistus. Kun nyt tehdään paljon uudistuksia, näin saattaa käydä jossakin asiassa. Jos ei mitään tee, ei törmää perustuslakiinkaan. On hyvä, että hallitus vie asioita eteenpäin. Perustuslain mukaisuuden arvioi sitovasti perustuslakivaliokunta vasta eduskuntakäsittelyvaiheessa.
Ilmoita asiaton viesti
Vastasiko perustuslakivaliokunta myös-94 köyhimpien lapsilisien ja kotihoidontuen leikkauksista? (joka puolueesta jäseniä,porvarit enemmistönä)
Taisi olla perustuslain,yhdenvertaisuuslain vastaisesti?
Kuten myös työttömien tukien leikkaukset 20%-40%.
Samoin Yhdenvertaisuuslain sormeilu työttömien osalta ,työssäolo ehtoihin .Joulukuussa-14
Ilmoita asiaton viesti
harvinaisen typerää edes kuvitella että veronkorotuksilla saataisiin talouskasvua.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä on ilmeisenä vaarana se, että veroja lisäämällä itse asiassa verotulot kokonaisuutena kääntyvät laskuun. Vaikutusarvioita ei ole edes tehty! Ja useimmiten vaikutusarviotkin ovat vain arvioita ja voivat mennä väärään. Edellinen hallitus laski yhteisöveroa monta prosenttiyksikköä, piti tulla hyvä homma, mutta tuloksia ei tullut yhtään. Verojen korotus syö rahat jostain muualta – ihmisten kulutuksesta, elinkeinon rattaista. Verojen kerääminenkin maksaa, koska tässä kyseessä on täysin uusi vero. Veropakoakin on jo nähty, kun moottoripyörin liikennekäytöstä poistot nousivat vuoden loppua kohti hurjasti ja viimeisimpiä lukuja ei vielä edes ole. En voi korostaa sitä asiaa kyllin, että on äärimmäisen todennäköistä, että valtio tulee keräämään moottoripyöräilystä vähemmän verotuloja kokonaisuutena, jos tämä uusi vero tulee. Vero kääntyy itseään vastaan. Valtiontaloudellisia perusteita ei ole ensinkään. Siksi tätä vastustetaan niin laajalti.
Ilmoita asiaton viesti
#13
Moottoripyörä ja -veneverolla saadaan maksimissaan 20 miljoonaa – kulut keräämisestä.
Tuulimyllyt vispaavat puolimiljardia maailman tuuliin. Asiat pitäisi suhteuttaa.
Mikä on verotusta ja mikä vittuilua ja kyykytystä tässä muutenkin ankeassa maassa.
Ilmoita asiaton viesti
Moottoripyörä veron kielteiset vaikutukset näkyvät jo liikenteestä poistamisena ja jopa rekisteristä poistoina. Eräs ystäväni poisti suutuspäissään rekisteri 5 kuudesta moottoripyörästä, jotka olivat kaikki museoikäisiä Harley Davidsoneja. Näitä pyöriä ei siis enää koskaan suomen teillä tule näkymään. 600€ veroa entisöintiharrastuksesta oli pieni palkkaiselle nuorelle miehelle liikaa.
Tämä on klassista perussuomalaista politiikkaa, raippaa tulee joka puolelta. Perussuomalaiset ovat perustaneet opposition hallitukseen, koska ainoa politiikan laji, joka on hallussa on oppositiopolitiikka. Kepu on isäntä ja kokoomus kerää hedelmät ja perussuomalaisten tavoitteet poljetaan maan alle. Olette pettäneet kaikki äänestäjät, vielä voitte pelastaa suomen eroamalla ja kaatamalla hallituksen. Oikea työnantajanne tulee kiittämään teitä.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt siis verotetaan jälkikäteen jo verotetun omaisuuden omistamisesta, ei käytöstä.
Tasapuolisuuden vuoksi vero pitäisi silloin kohdistaa myös muihin harrastuksiin. Esimerkiksi pingismailoihin, laskettelusuksiin tai lintukiikareihin pitäisi vaatia 200 euron verotarrat. Siinä voisi tietysti osa pingismailoista lentää uuniin, mutta olen ottanut sen huomioon pohtiessani huolellisesti lakiehdotustani.
Ilmoita asiaton viesti
Vai että ihan kuusi Harrikkaa ja väki tukee intohimoisesti – lienee osoitus siitä että pätäkkää on tämän blogin porukalla. Vero ilmeisimmin on ihan aiheellinen. Ainoastaan sen kohdentumisesta kategorioittain oikein voin minäkin silti olla eri mieltä.
Ilmoita asiaton viesti
”Nyt joku keksi moottoripyöräveron, jolle ei ”isää” ole ilmoittautunut. Perussuomalaisten keksintö se ei ole.”
No kenen sitten, Toimi?
P.S. Lisään kappalejakoja blogiin, toivottavasti ei haittaa?
Ilmoita asiaton viesti
Kummasti nuo PS unohti opppositiossa vaatimansa rahantulolähteen kirstuun.Säätiöt verolle. Olisko kirpaissut pahasti myös persu-säätiötä ja Sipilän säätiöitä?
Kovasti sitä oltiin ”vasemmistoa” kansan puoluetta ,vaatimassa rikkaille veroja ennen vaaleja.
Ilmoita asiaton viesti
Kankaanniemi on ilmoittanut olleensa mukana hallitusneuvotteluissa, onkohan unohtunut että moottoripyörävero oli silloin PS:n ajama?
http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/moottorip…
Ilmoita asiaton viesti
Tuo juttu ja väite ei pidä paikkaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, että lisäsit kappalejaon. Se ei tullut tällä laitteella.
Mp-vero ei ollut Ps:n esitys eikä tavoite. Toivottavasti joku kertoo, kenen oli.
Ilmoita asiaton viesti
Niinkö? Hallitusneuvotteluissa mukana olleena, vaikkakin vain aluksi, luulisi saavan helposti selville kenen esitys se oli.
Ilmoita asiaton viesti
Saattaapi olla että se tuli ökyveneveron kylkiäisenä sivustalta, mutta sillä oli sitten kannatusta PS:ssäkin, kuten ilmeisesti esim. Soinilta. Kompromissitta ei neuvotteluissa yleensä juuri pääse, kuin ehkä hylkäämällä omansa(kin). Sillä metodilla ei ainakaan tuloksia synny, ei hyviä ehkä ilman niitä vähän vähemmän hyviä, kuten edellinen hallitus aikaansaamattomuudellaan osoitti.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi on jo tuhonnut taloutensa kivijalan veroilla, joten ei moottoripyörävero paljon merkitse.
Joillekin se on viimeinen niitti muuttaa pois Suomesta, kuten venevero.
Väkeä on tulossa Suomeen pilvinpimein, joten muutaman tuhannen suomalaisen maahanmuutto ei näy tilastoissa.
Verokertymissä se näkyy jatkossa entistä enemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Kumma kun nuo ei äkännyt ylellisyysveroa?
Turkikset,Vuitonin käsiveskat,ylelliset hajuvedet ,kultakorut ym?
Korkeampi vero Shampanjalle ja vuosikerta konjakeille,Havannalaisille sikaareille.
Ilmoita asiaton viesti
#27
Nuo olivat Virossa aluksi, mutta poistettiin syrjivinä. Ihmisiä ei saa syrjiä heidän varallisuutensa vuoksi.
Siksi Virossa on tulovero sama kaikille.
Ilmoita asiaton viesti
Heti ensialkuun siitä kiitos Kankaanniemelle että on edes ”uskallettu” kommentoida tätä vene- ja moottoripyöräveroasiaa.
Uskoakseni se suurin yksityiskohta, joka nostaa tunteista tässä suunnitellussa verossa on se että se on saman suuruinen oli laite päivän tai vuoden käytössä poiketen autoista.
Käsittääkseni molemmat ovat ainakin joillekin pääasiallisia kulkuneuvoja millä liikutaan samoilla maanteillä jolloin pelkästään tämän takia pitäisi veroja laadittaessa laittaa auto ja moottoripyörä samalle viivalle.
Vielä mukavampaa tosin olisi että tätä ”saman viivan” periaatetta noudatettaisiin jo hankintavaiheessa ja laskettaisiin näitä veroja.
Lain valmistelijat ja motoristit olisivat päässeet heti paljon helpommalla kun tätä verolakia olisi valmisteltu käyttöajan mukaan jolloin siitä tuskin olisi syntynyt paljoakaan ääntä.
Nyt kun vero kohdistuu suoraan yhteen kulkuneuvotyyppiin rajummin kun mihinkään muuhun niin tietenkin se herättää närää!!!
Ilmoita asiaton viesti
Ihmettelet moottoripyöräilijöiden kritiikkiä ja sen määrää tätä suunniteltua pisteveroa kohtaan?
Ihmettelysi saa ainakin minut hämmästymään syytä ettei ymmärretä asian pointtia.
Pointti ei ole se vero vaan se miltä ajalta se määräytyy.
Sekä auto että moottoripyörä ovat kulkuneuvoja joita verotuksessa myös pitäisi kohdella saman arvoisina. Molemmissa pitäisi olla mahdollista keskeyttää tämä verotusjakso jolloin se olisi vain yksi vero jota tuskin paljoakaan vastattaisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tässä viestiketjussa taida olla yhtään vihreää henkilöä. Eläkeläisenä en omista autoa, en moottoripyörää enkä autoa. Ei ole myöskään varaa kalliisiin ylellisyystuotteisiin, joten kyllä niitä voidaan verottaa jos niihin on varaakin.
Tämä moottoripyörävero taitaa olla kiinni moottorin koosta sillä mieheni omistama ei tule kuulumaan veron piiriin. 71 vuotta sitten syntymäkotini oli meren äärellä ja omistimme soutuveneen. Silloin eivät varakkaatkaan kesäasukkaat omistaneet ökyveneitä kun niitä ei ollut.
Nykyään ko. merenlahti on täynnä suurimoottorisia ökyveneitä (sieltä olemme muuttaneet pois 70-luvulla. Tuskin sieltä enää löytyy yhtään lahnaa, joita veljeni katiskalla kalastivat.
Miettikää millaista jälkeä vesistölle ja kalakannoille aiheuttavat varallisuuden kasvaessa yhä lisääntyvät suurimoottoriset veneet.
Ilmoita asiaton viesti
Suurimoottoriset veneet taitaa olla juuri porvaripuolueita äänestävillä?
Mitenkähän noiden Luxus-veneiden omistajat ajattelivat äänestää tuon jälkeen ?
Merenranta tonttien omistajat .
Ilmoita asiaton viesti
Reijo Kallisella tosin näyttää olevan tuulellakäypä purjevene huvikäytössä.
Ilmoita asiaton viesti
Vesistöjen suurin saastuttaja lienee vielä maatalous. Leikkuupuimureita ja traktoreita ei kai sisällytetty tähän pisteveroon.
Ilmoita asiaton viesti
Verossa on se ongelma, ettei se huomioi mitenkään laitteen arvoa, käyttöä tai maksajan varallisuutta. Tiedän veneen ja moottoripyörän omistajia, joiden vuositulot ovat alle 10 000 euroa. Uusi vero on siis erittäin suuri suhteessa heidän nyt maksamiinsa veroihin. Toisaalta jollekin miljoonikolle sillä ei ole yhtään mitään merkitystä.
Se ei siis pure niihin kadehdittuihin juppikuunareihin tai -skoottereihin, joiden todellinen osuuskin konekannasta on oikeasti varsin pieni (vaikka etelärannikolla voi muulta näyttää). Lohdutuksena kuitenkin se, että kalliimman laitteen ostaja maksaa hankinnastaan enemmän veroa, koska sekä arvonlisävero, että moottoripyörävero ovat euromääräisesti suurempia kalliissa laitteissa. Jos siis haluaa rangaista tuollaisten laitteiden omistajia, kannattaa tietysti houkutella heitä hankkimaan sellaisia enemmän ja kalliimmalla, eikä pyrkiä myyntiä haittaamaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Nyt joku keksi moottoripyöräveron, jolle ei ”isää” ole ilmoittautunut. Perussuomalaisten keksintö se ei ole. ”
Onkohän näin? Soinin Timo on ainakin hehkuttanut ja pitänyt meteliä kyseisestä verosta. Kai poliitikot saavat puhua muunneltua totuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä muuten toinen linkki missä perussuomalainen mainitsee veron perussuomalaisten aikaansaannokseksi:
http://jarmonahkamaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229…
Ilmoita asiaton viesti
Moottoripyöräveroa ei mainita. Se oli muiden keksintö.
Ilmoita asiaton viesti
On hyvä muistaa miten perus-kepu-kok yhdestä suusta kertoili:”Tämä hallitus ei nosta veroja.
Ei nostanut ei.Mutta keksikin lisää uusia veroja.
Tasaveroa ALV:ta menee euroja enemmän kun terveyspalvelumaksut nousi 33%
Ilmoita asiaton viesti
Arvaappa miten käy kun vihreät ja demarit pääsee säätämään 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ikävän tietämättömiä kommentteja PS:n ryhmästä. Erityisesti se että puhutaan pelkästään onnettomuustilastoista ja kasvusta aikajaksolla jossa moottoripyörien määrä ja käyttökilometrit oovat kasvaneet huomattavasti enemmän kuin onnettomuudet.
Muistutuksena se että moottoripyörien omistajia ja niiden parissa elantonsa saavia on suomessa noin 200000 henkilöä. Tämä porukka äänestää seuraavaksi jaloillaan.
Puoluejohdon ja jäsenistön asiattomat kommentit ja yllä olevassa kirjoituksessa esiintyvä vastuunpakoilu ei PS kannatuslukemia lisää myöskään.
Ilmoita asiaton viesti
En kirjoittanut puolueen tai ryhmän nimissä. Vain omia ajatuksiani.
Onnettomuustilastoita en ole maininnut. Ne vaikuttavat ymmärtääkseni vakuutusmaksuihin, ei veroihin.
Ilmoita asiaton viesti
Tää on kuulkaas vielä pientä tällainen vero, odottaakaas kun demarit ja vihreät pääsevät yhdessä keksimään hauskoja veroja, jos vaalit voittavat.
Näemme mitä moninaisimpia kulutusveroja ja tietysti kokonaisveroastettakin on hiukan hinattava demarityyliin ylös,
Tämä vero voi harmittaa, mutta lisää tulee, jokaiselle hiukankaan saastuttavalla elämäntavalle tulee varmasti vero ensi vaalikaudella.
Ilmoita asiaton viesti
Trafin tilastojen mukaan moottoripyöriä poistettiin liikenteestä 81 000 kappaletta vuonna 2016 (normaalivuonna 2015 poistettiin 6000 kappaletta)
http://yle.fi/uutiset/3-9390159
Alkaa hiukan sulaa pohjaa siitä 170 000 kappaleen määrästä, jota tulevan veron piti koskea. Keväällä varmaan sitten mattimyöhäiset poistavat lisää pyöriä liikenteestä.
Yhdestä liikenteessä käytössä olevasta laitteesta olisi tullut luokkaa tuhannen euron vuosittaiset tulot valtiolle (polttoaineverot, arvonlisäverot, vakuutusmaksuverot).
Nyt ollaan pakkasella siis 81 miljoonaa, minkä lisäksi kerrannaisvaikutuksina sulaa ainakin saman verran lähinnä matkailun, huolto- myynti ja korjaustoiminnan saroilla.
Positiivisena näkisin kuitenkin sen, ettei nyt tarvitse spekuloida, miten vero muka korvattaisiin: jos verotuloa ei synny tai tulo on negatiivista, ei veroa tietenkään tarvitse korvata yhtään mitenkään.
Ilmoita asiaton viesti
Mitään piste-veroja tarvitsisi tehdä 6 miljardin vajeen kattamiseksi kuin Timo Iso saaren laskemat isotuloisten palkkojen leikkaukset eli miljoonan eniten ansaitsevan tuloja leikattaisiin 11.5% ja talouden alijäämä olisi sillä katettu.
http://iitimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229266-sipi…
Ilmoita asiaton viesti
On se ihme ettei tota mp veron alkuunpanijaa uskalleta ääneen sanoa.No sanotaan nyt.Se oli Kokoomuksen Orvon ensin alulle laittama.Soini puhui juppiskootteteista, siis juppi jetset veneistä.Ei mp:stä.En ole persu en kokokoomus enkä Kepulainen.Enkä koskaan tule.Ihmettelen miksi päättäjät ei oikaise motoristeille tätä Kokoomuksen alkuunpanemaa maksua.Onko kyseessä kuitenkin poliittinen kampanjan liikkeitten ja maahantuojien kanssa jota Kokoonus ajaa.Joku juttu tässä on ja kyllä se syy tulee selville.Nyt piilotellaan Kokoomusta ???
Ilmoita asiaton viesti
Kanadalainen työryhmä kertoo kannabisen laillistamisesta ja sääntelystä
http://tepposyvril.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229365…
Tästä saisi enemmän veroja ja hyvinvointia kuin kateusveroista, joita persut kannattavat.
Kankaanniemi voisi tutustua Kanadan malliin. Kiitos. Epäilen että herrälla on munaa ottaa tähän keskusteluun kantaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä ihmeen munaa keskusteluun tarvitaan?
Voin hyvin keskustella mistä vain. Vaikka kannabiksesta.
Tuo linkkaamasi kirjoitus Kanadasta ei näyttänyt herättävän kiinnostusta. Miksi?
Kannabisvero on hyvä idea, mutta vaatisi ensin tuotteen laillistamisen. Laillistamissuunnitelmia ei taida olla.
Jos laillistettaisiin, kiinnostaa, kuinka suureksi käyttö kasvaisi, mikä olisi veron tuotto ja mitkä mahdolliset muut edut ja toisaalta haitat. En ole nähnyt laskelmia keskustelun pohjaksi.
Ilmoita asiaton viesti