Iloa, eloa ja älyä! Kansamme parhaaksi!

Miksi joululahjarahaa ei saisi antaa köyhille?

Johannes Virolainen valtiovarainministerinä 1970-luvun alussa keksi ns. joululahjarahat. Ne ovat tietty summa, jonka hallituspuolueiden eduskuntaryhmät jakavat päättämiinsä kohteisiin budjettikäsittelyn loppuvaiheessa. 

 

Vuoden 2015 syksyllä leikkasimme valtion menoja voimakkaasti.  Ne koskivat kipeästi vähävaraisia. Työttömyys oli korkealla. Köyhyys lisääntyi ja ruokajonot olivat pitkiä. 

 

Loppusyksyllä valtiovarainministeri Stubb ilmoitti, että joululahjarahaa on jaettavana 40 miljoonaa euroa.  Hallituspuolueiden eduskuntaryhmät ja käytännössä valtiovarainvaliokunnan valiokuntaryhmä päätti "osuutensa" kohdentamisesta. Kepun ja Kokoomuksen ryhmät osoittivat omille tahoilleen, mm. maataloutta lähellä oleville tahoille, kulttuurille ja yliopistotutkimukselle. Myös kymmenet tienpätkät saivat muutamia satojatuhansia. 

 

Perussuomalaisten valiokuntaryhmä, neljä varsinaista jäsentä (ja kolme varajäsentä), päättivät kohdentaa 1,1 miljoonaa euroa ruoka-apuun ja vähävaraisten perheiden lasten liikunta- ja muiden harrastusten kustannuksiin järjestöjen kautta. Pidimme tätä hyvänä kohteena, koska leikkaukset olivat kasvattamassa edelleen vaikeuksia. 

 

Valiokunta lisäsi talousarvioon mm. edellä mainitun summan ja sille perustelut. Minkään järjestön nimeä ei mietintöön kirjattu, vain käyttötarkoitus.

 

Sosiaali- ja terveysministeriö julisti myöhemmin määrärahan haettavaksi, valmisteli asian harkitsemallaan tavalla ja ministeri teki päätöksen jaosta. Siihen ei eduskunta eivätkä kansanedustajat puuttuneet. Ministeriö asetti avustukselle ehdot ja valvoo niiden täyttymisen. Valtiontalouden tarkastusvirasto harkintansa mukaan tarkastaa ministeriön päätöksen ja järjestöjen varainkäytön.  On tärkeää, että tarkastus tehdään. Ministeriöt jakavat suuria, jopa kymmenien miljoonien summia avustuksina järjestöille ja niiden käyttö on syytä tarkastaa kuten mm. Olympiakomitean tapaus osoitti. 

 

Sama menettely toistui syksyn 2016 budjettikäsittelyssä ja edelleen tänä syksynä. Noin 40 miljoonaa euroa kumpanakin vuonna. Tänä syksynä ruoka-apuun ei enää rahaa osoitettu. 40 miljoonaa meni muihin hyviin tarkoituksiin.

 

Saamieni tietojen mukaan ruoka-avun toimintaedellytysten parantamiseen em. tukea on vv. 2016-17 saanut noin 70 järjestöä eri puolilla maata.  Järjestöjä on noin 400.  Olisi ollut oikeudenmukaista, että tukea olisi voitu antaa niillekin, jotka ovat ilman ja täyttävät ehdot. Erityisesti vaikean työttömyyden alueet Itä- ja Pohjois-Suomessa lienevät jääneet ilman. 

 

Ihmettelen sitä, että tämä avustus on herättänyt ankaran kritiikin ja tuomion.  Eikö todellakaan tällaista toimintaa saa edes joululahjarahoilla tukea?  Mitä sitten?  Esim. STEA ei tue tällaista toimintaa. Maaseutuviraston tukirahan jaosta en osaa sanoa, kun en ole siihen vielä tutustunut. 

 

En myöskään ymmärrä korruptiosyytteitä. Ne pitää todistaa, jos sellaisia esitetään. Heittoina ne ovat laittomia. Vaikka olen keskeisesti vastuussa rahasta, en edes tiedä, onko yksikään oman vaalipiirini järjestö tukea saanut. 

 

Totean lopuksi, että olen valtiovarainvaliokunnan kunta- ja terveysjaoston puheenjohtaja. Tämä jaosto vastaa sosiaali- ja terveysministeriön talousarviosta ja lisäsi kahtena vuonna ruoka-apurahan budjettiin.  Kaikki lisäykset ovat julkisia ja näkyvät mietinnöstä.

 

Odotan asiallista keskustelua ja faktoja väitteiden perustaksi.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (56 kommenttia)

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Kuten alussa jo totesit h a l l i u s p u o lu e i d e n eduskuntaryhmät jakavat näitä joululahjarahoja. Kepu, kokoomus ja siniset. Sinä ja muut Perussuomalaiset pääsette taas jakamaan näitä muutamia miljoonia kun olette hallituksessa. Suomessa on onneksi myös pitkäjänteisempää hyväntekeväisyytstyötä kuin yksittäisen puolueen hallituksessa olo.

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero

-Odotan asiallista keskustelua ja faktoja väitteiden perustaksi.
Asiallinen keskustelu ja asiattomien teksiviestien siteeraaminen ei taida olla persupoliiitikon mieleen.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Voit varmaankin kirjoittaa tekstiviesteistäsi omaan blogiisi, jos aihe kiinnostaa.

Otsikkona oli joululahjarahat jne.

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero

Toiminkin sitten ohjeen mukaan! Kiitos setä.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Asiallinen keskustelu täällä on aina mieleen.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Minusta asia edelleen vaikuttaa kovin oudolta. Miljoonan avustuspaketti lähti edustaja Niikon aloitteesta, ministeriö jakoi miljoonan suuruisesta avustus erästä Niikon lähellä oleville tahoille liki 800 000 euroa. THL osoitti avustuksen suuntaamista toisten järjestöjen kautta, jolloin sen mielestä olisi ollut tuottavampaa. THL:n kanta ohitettiin.

Minulla ei ole mitään mahdollisuutta todistaa mitään. Kommenttien perusteella vaikuttaa siltä, että kristilliset avustusjärjestöt saivat todella suuren osan avustuserästä ja että Niikon toiminta-alue ja nimenomaan Koivukylä sai jopa erään kommentin mukaan ylitarjontaa ruoka-avun osalta.

Ministeriön päätökset vaikuttavat antaneen Niikolle melkoista pönkitystä vaalityöhän.

Olen todennut jo aiemmin, että tämä vaikuttaa pahalta ainoastaan lehtitietojen ja näiden selittelyblogien avulla asiaa seuraavan kansalaisen näkövinkkelistä. Onko kyse korruptiosta, en todellakaan tiedä. Eivät nämä kaksi selittelykirjoitustasi ole ainakaan toimineet toivomallasi tavalla.

Toivoisin, että lehdistö ottaisi asiakseen selvittää, onko Niikon henkilökohtainen toiminta vaikuttanut avustusten suuntautumiseen ja jakosuhteeseen.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Niemeläiselle haluaisin sanoa, että kannattaisi oma-alotteisesti tutkia STM:n nettisivulta miten ja keille esim. vuonna 2017 on joulurahasta avustusta jaettu. Käy nimittäin varsin selväksi päätösten teon tapahtuvan yksin minimisteriön virkamiesten päätöksillä pohjautuen hakemukseen.

"Ruoka-apu erityisen tuen tarpeessa oleville
Tukea ruoka-avun toteuttamiseen jaettiin kolmelle valtakunnalliselle järjestölle: Samaria rf. (790 000 euroa), Adra Finland Säätiö sr. (75 000 euroa) ja Suomen Punainen Risti (135 000 euroa). Valtionavustuksen saajille on asetettu yhteistyövelvoite päällekkäisyyksien välttämiseksi.

Valtionavustus kohdistuu alueellisen ja paikallisen ruoka-avustustoiminnan tukemiseen ja kehittämiseen. Avustusta käytetään ruuan nouto- ja jakelukustannuksiin, toimitilakuluihin, kylmälaitteiden, kylmäkonttien ja -peräkärryjen hankintaan ja palkkauskustannuksiin. Avustuksella tuetaan myös ruuanjakotoimintaan rakennettavan linja-auton hankintaa pääkaupunkiseudulle järjestöjen yhteiskäyttöön."

Halutessasi lisätietoja, saat niitä
Lisätietoja:
neuvotteleva virkamies Matti Pulkkinen, p. 02951 63199 (tuki ruoka-apuun)
neuvotteleva virkamies Elina Kotovirta, p. 02951 63199 (tuki päihderiippuvaisille)
http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/sosiaali...

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Aloite 1,1 miljoonan euron määrärahasta 2015 ruoka-apujärjestöjen toimintaedellytysten parantamiseen ja vähävaraisten perheiden lasten harrastusmahdollisuuksien edistämiseen oli alunperin minun. Niikko, joka on valtiovarainvaliokunnan varajäsen, piti sitä hyvänä kohteena kuten valiokunnan varsinaiset ps-jäsenetkin.

Arvostan edelleen korkealle vapaaehtoisten ruoka-apujärjestöjen työtä ovat tekijät kristittyjä tai pakanoita tai keitä tahansa. Se on aitoa lähimmäisenrakkautta.

Niemeläinen on hyvä ja kysyy suoraan sosiaali- ja terveysministeriöstä, miten määrärahan jako päätettiin ja suostuiko ministeriö jonkun taho painostukseen tai jopa korruptioon! Väite loukkaa kaikkia asiassa mukana olleita. Siksi se on todistettava tai kumottava ja anteeksi pyydettävä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Kun Halla-Aho sanoi että Perussuomalaiset on
Pienyrittäjien ,keskivertoihmisen ja keskiluokkaisten ihmisen asialla.

Niin jäikö "vahingossa" köyhät ja työttömät pois listalta?

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Ei jäänyt. Siinähän se selvästi mainitaan: "keskivertoihminen".

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Perus vaklkopeseen itseään. He eivät ole köyhoen puolella. Minustä näyttää sitä että puolue on ääriuskonnilinen ja haluaa jakaa köyhille tarkoitetut rahat uskonveljilleen.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Vähänpä seuraat peliä. Soini se oli harras katolinen ja Halla-aho ateisti. Ei silti, minua ei vakaumukset häiritse.

Jk. Kokoomus se vasta köyhien asialla onkin :))

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Tältä se kyllä vaikuttaa. On jotenkin vaikea uskoa, että sattumalta minnisteriö jakoi avustuksia uskonnollisille yhteisöille yli 80% myönnetystä avustuserästä.

Kankaanniemeä rauhoittaakseni: itse asiassa minua kiinnostaa koko tuon 40 miljoonan euron käyttö. Voihan olla, että tätä joulurahaa käytetään muutoinkin hallituspuolueiden kampanjatukena, uskollisille järjestöille ja tahoille. Yleensähän tahtoo käydä näin, että kun joku hyvä asia saadaan aikaiseksi, poliitikot likaavat sen lopulta.

Ja edelleen Kankaanniemi: tämä ei edelleenkään minun mielestäni näytä hyvältä. Onko kyse korruptiosta, ei kuulu minun todistettavakseni eikä selvitettäväkseni. Toivon, että joku pöyhii tätä pesää.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

No jos köyhät sais joulurahaa (ne kun kirjattaisiin eduskunnan arkistoa varten)
Niin Kelahan olisi vähentänyt ne heti jolukuun tai tammikuun toimeentulotuesta .Kuten veronpalautuksetkin.
Lainhan tuohon teki STM- ministerit Ahon hallitukseta 1991-94.
Kok,Krst,Rkp,Kepusta.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Halusimmekin edistää järjestöjen ruoka-avun antamismahdollisuuksia, jotta apua ei leikata pois esim. Kelan toimesta.

Lipposen I hallitus oli historian pahin köyhien kyykyttäjä. Se mistetaan.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Niinkö? Jatkoikohan Kok Viinanen Ahon hallituksessa tehtyä listaa?
VM on kirstunvartia.Ei pääministeri.
Vai vieläkö väität ettei VM virkamiehet ollut ynnännyt seuraavalle kaudelle tehtäviä säästötoimia
1994
Velkaa 201 Mrd
Alijäämä 65 Mrd
IMF hönkäili jo niskaan ja lainahanat ulkomaille kiinni.

Yleishyödylliset järjestöthän ,(verottomat) nyt hyväksikäyttää köyhiä
ja työttömiä ilmaistöissä Kepu,kok,Ps päätöksillä-15-16.

Puhujamatka maakunnissa jolloin tupailloissa sovittiin mitä kerrotaan äänestäjille meni jo.Samoin putkiradio aika,seulotut uutiset politiikasta.
Nyt on Netti-muisti äänestäjillä.

Politiikka on likaista peliä.Sanoi ex-kansanedusjakin aikoinaan.Vallasta ja puoluetukien suuruudesta.

Mutta mitä näistä. Nyt on JOULU. Joten hyvää Joulua sinulle.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Niikolla on Koivukylässä vahva maine ruoanjakajana ja helluntailaisena.
Tottakai häntä arvostetaan. Mutta jos hän ei jatkossa pysty samalla volyymillä auttamaan, voisi Kankaanniemi miettiä miten auttaa häntä muulla kuin tällaisella kummisetämäisellä kirjoituksella mikä on yhtä tyhjän kanssa.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Ei Niikko tarvitse minun apuani. Pyrin auttamaan avun tarvitsijoita.

Mikä muuten kirjoituksesani oli väärin?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kummisetämäisyys kiireestä kantapäähän, sen jo sanoin. Räikeä profiilikuva jne
Niikko itse kuitenkin on saappaat jalassa työssään.
Jos te hallituksessa saitte hänelle rahaa ja nyt ette saa niin saappaat vaan jalkaan ja muita keinoja keksimään. Tämä kirjoittelu on turhaa pauhua.
Niikon oma kirjoittelu on ok.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Jos elää ja toimii koko elämänsä jonkun lahkon sisällä ei enää huomaa sitä minkä ulkopuolinen näkee. Patriarkaaliset, vanhanaikaiset toimintamallit elävät vahvoina samanlaisina kuin jossain Saudiarabiassa tai gansterikerhoissa. Huomaamattaan käytetetään uskonnon ja seksuaalisväritteisen blingblingpomouden mallia. Hämärtyy ympäröivän yhteiskunnan uudistuminen ja kehittyminen meritokraattiseen suuntaan.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Lipposen I hallitus jatkoi kaikkia edeltäjänsä leikkauksia ja lisäsi niitä vielä 20 mrd markalla ja ajoi ne pysyviksi. Muistamme Liisan listan.

Lipposen II hallitus innostui leikkaamaan eläkeläisiltä.

Nämä eivät nyt kuulu ruoka-apuun, mutta kun esille nostettiin niin kerrottakoon.

Suomen Kuvalehdessä no 51-52/2017 kerrotaan Nuorisosäätiöstä ja erään rakennusliikkeen asioista. Taitaa olla hieman isommat summat kysymyksessä kuin ruoka-avussa. Kaikki on toki syytä tutkia.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

-03 lopetti Lipponen.
Velkaa oli enää 65 Mrd,Ylijäämää 3 Mrd. -03-09 oli nousukausi Suomi 9 rikkain valtio.
Tuliko palautettua yhtäkään leikkausta minkä Kepu,kok,Rkp,Kristilliset teki -94?
Mikä nyt maksoi persuilla kun ne jatkoi Ahon leikkauksia samoilta kohteilta -15-17 köyhimmiltä?

Tiedät itsekkin "Lipposen" eläkkeiden leikkaus .Oli jatkoa EK/Ahon hallitus eläkeuudistus-91.Jatkoi Vanhanen eläkeiän pidennys.Jatkoi Perus-kepu.kok vain Työeläkkeiden indeksikorotusten jäädyttäminen 4 vuodeksi.

Muutta jolla ei ole palkansaajien työeläkettä saa ne Takuueläkettä jota nosti persutkin -16,sinisetkin vielä toiseen kertaan-18. Keitähän nuo on? Jotka ei palkkatyöllä hanki itselleen eläkettä?

JK. Vilkaisi eduskunnan sivuilta. Kristilliset vastusti porvaripuolueiden kanssa joka korotusta toimeentulotukeen.Vastusti toimeentulotuen ehtojen korjaamista.
Joka aloituksessa minkä vas,sdp on tehnyt-03-10 aikana.
Vastusti myös lapsilisien lisäämisen toimeentulotukeen.

-12 Oli pakko taipuiakok,krst,vihr,rkp Urpilaisen vaatimukseen pitkin hampain.Toimeentulotukeen vihdoin -94 jälkeen
100e- yksinhuoltajalle 160e korotus.
Sitä ennen kumpikin sai 419,11e/kk -ei lapsilisiä,kotihoidontukia,ei lapsierheen muita tukia-94 lailla leikattu. On yhä pois köyhiltä.
Miksi on leipäjonoja? Siksi kun köyhä hyödyttää useampaa tahoa esim.Leipäjonossa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Aivan. Kristityt kankaanniemineen vastustivat suomalaista mallia ilman leipäjonoja. Lahkot voivat käyttää valtaa hyväntekeväisyyden kautta. Siinä me olemme. Kankaanniemen profiilikuvasta voi lukea kaiken tämän. Hyvä graafikko ollut asialla.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #25

Arvostan suuresti kirkon ja kristittyjen diakoniatyötä.

Samoin arvostan Hurstin laupeudentyötä.

Korkean arvostuksen annan muillekin vapaaehtoisille.

Kenenkään avustustyötä en halveksi saati pilkkkaa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #28

Minä arvostan hyvinvaltiota missä köyhien ei tarvitse altistua lahkoille ja niiden falskille puheelle.

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen

Kuinka kauan tätä ruoka-apua on jaettu? Sitä on tehty eri järjestöjen kautta jo ainakin kolmekymmentä vuotta. Esimerkiksi eri Kristilliset järjestöt saivat ruoka-apua omaan hoitokotimalliinsa yli kolmekymmentä vuotta sitten.
Miten tämän kiteyttäisi. Kaikkien hallitusten aikana ruoka-avun tarve on lisääntynyt, kaikkien hallitusten aikana, vähätulosilta on leikattu, tai työllisyys ja muut ongelmat ovat lisääntyneet.
Kuitenkin nämä suurimmat tarpeet leikkauksille on olleet aallonpohjan aikana, eli laman tai lähellä lamaa olevina kausina.
Nousukauden aikana on oma suu ollut lähempänä ja rahat on ohjattu johonkin muuhun tarpeelliseen, eli elintason parantamiseen hyvinvoiville.
Meillä on näitä kelkasta tippuneita, joita autetaan kerjäämällä, kuten sotaveteraanit, lasten sairaalat ( jonka säätiön hallituksina jäseninä istuu merkkihenkilöt)
Esko Ahon hallituksen aikana, jossa Toimikin istui nousi hyvä sanonta esiin se oli pääministerin oman paikkakunnan sanonta "ota leipä pois köyhän suusta, sillä he ovat oppineet olemaan nälässä"
Esko Ahon hallitus sai hyvän nousukauden alkuun ja aikaan.
Mitä sen jälkeen on tapahtunut, ainut positiivinen puoli on ollut nuo joululahjarahat.
Kukaan ei ole kuitenkaan pystynyt muuttamaan tai murtamaan leipäjonoja.
Nyt taistellaan miten nuo jonot saataisiin pysymään hengissä. Ei sitä miten ne saataisiin lopetettua.
Leipäjonot ovat häpeä hyvinvointi valtio Suomelle ennen kaikkea 100 vuotijuhlavuonna.

Käyttäjän IlkkaVuori kuva
Ilkka Vuori

Varsinkin kun suuri osa jonottajista on wannabe-porvareita asuntovelallisia.. :)

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Ruoka-apua on jaettu -93 lähtien. Ulkomaalainen mediakin taivasteli tuolloin:
"Mitä Suomessa tapahtuu,pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa"?
-87-19 porvarienemmistö eduskunta.
Köyhien ,eläkeläisten ,työttömien kyykytys alkoi-94.
Tukien leikkauksista päätti:
E.Aho kesk.
I.Viinanen kok.
T.Kankaanniemi krst.
E.Rehn rkp.
Kuuskoski/
Huuhtanen kesk.
(palkkiovirka Kelan johtajaksi-95-10)

Ja tuolla päätetty toimeentulotuen leikkaukset ja tuen ehdot on se köyhyysloukku joka pidentää leipöjonoja vielä 23 vuoden jälkeenkin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kalkela, kaikella kunnioituksella historian tuntemukseesi: minusta poliittisten toimijoiden pitää katsoa taaksepäin vain havaitakseen päätöksen teon virheiden vaikutukset ja sen jälkeen eteenpäin pyrkiäkseen minimoimaan tehtyjen päätösten aiheuttamat vahingot.

Elimme 1990 -luvun vaihteessa yhteiskuntamme yhtä suurista murroksista. Monet kriisiajan päätökset, ihan samoin kuin ihmisten itsensä tekemät virheelliset investointipäätökset, kurjistivat tilannettamme. Itse näen niin, että tuolloin tehdyt karut päätökset oli pakko saada toimeen. Kunnia porvarihallituksille tuosta toiminnasta.

Miksei sen jälkeen tilanne ole parantunut? Syyllisten kaivelu ei auta edelleenkään ketään. Voimme yrittää selvittää, mitkä päätökset ovat johtaneet leipäjonojen säilymiseen. Vai ovatko jonot jääneet pysyviksi leipäjonoyhdistysten aktiivisuuden ja ilmaisen ruuan houkuttamina?

Silloin kun kyse on ihmisten toimeentulosta, sille on tehtävä jotain. Kansalaispalkka voisi olla yksi keino rakenteellisen köyhyyden poistamiseksi. Asuntovelallisten ahdinkoon joudumme muutenkin varautumaan: alle nollan korkoprosentti ei voi jatkua iäisyyteen.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #31

Syyllisten kaivelu ei auta edelleenkään ketään
porvarit:
-91-19 Kepu 4 kautta 16 vuotta
-87-19 Kok 2 kautta 8 vuotta
Yht:24 vuotta

Vasem.
-95-03 Sdp 2 kautta,8 vuotta.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Leipäjono on vallan väline. Kristilliset järjestöt näennäisesti auttavat köyhyyden pahiten riivaamaa ryhmää. Samalla ne ideologisesti pyrkivät pönkittämään autettavien loukattua ihmisarvoa ja antamaan lohtua omalla uskonnollisella propagandallaan. Mekanismi on täsmälleen sama kuin lähetystyön ja kehitysyhteistyön yhdistelmässä Afrikassa.

Kärkkäinen, olen kanssasi samaa mieltä siinä, ettei Kankaanniemen tai Niikon tavoitteena ole leipäjonojen poistaminen, vaan leipäjonoyhdistysten tavoitteiden edistäminen. Mitä pidemmät jonot, sitä suurempaa valtaa yhdistykset käyttävät. Köyhyyden kustannuksella. Samalla nämä samarialaispoliitikot poimivat poliittiset irtopisteet.

Leipäjonoille on tehtävä jotain. Köyhyyttä vastaan on taisteltava. Ei ihmisiä saa jättää ideologiaa tunnustavien yhdistysten ja ihmisten hädästä irtopisteitä poimivien poliittisten toimijoiden armoille. Tämä toiminta on täydellinen häpeä 100-vuotiaalle isänmaallemme.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Mitä ihmeen valtaa käyttävät ne ihmiset, jotka viikosta toiseen järjestävät ruoka-apua vähävaraisille vapaaehtoisesti ja omin kustannuksin? Sairas ja halpamainen väite.

Ovatko ne kauppiaat ja leipomot ym myös tuomittavia,jotka ylijäämäruokaa antavat jaettavaksi eivätkä vie sitä tuhottavaksi?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #32

No esim sillai että ei politiikassa tueta malleja kuten perustulo vaan halutaan että ihmiset ovat riippuvaisia omien järjestöjen hyväntekeväisyystoiminnasta.
Hyvänä näen sen että jonottajia myös aktivoidaan osallistumaan vapaaehtoistyöhön. Onhan työssä kunniotettaviakin piirteitä. Mutta että korkeata valtaa käyttävä ja sosiaalietuuksia aikanaan nakertanut Kankaanniemi kirjoittaa blogeja yhden siis vain uskonveljiensä sekä puoluetoverinsa järjestön menetetyistä tuista on koko poliittisen järjestelmämme häpäisyä. Ei politiikka saisi näin räikeästi olla sitä että julkinen sektori siirretään erilaisten mafioiden käsiin, oli sitten kyseessä mehiläismafia tai helluntalaispersut.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #33

"...julkinen sektori siirretään erilaisten mafioiden käsiin..."

Mitä tarkoitat? Miljoonan euron tukea 70 vapaaehtoisjärjestölle? Onko se julkisen sektorin siirto mafialle?

Vai tarkoitatko sotea ja 5-10 mrd euron siirtoa yksityiselle osin kansainväliselle sotebisnekselle?

En näe kumpaakaan mafiana, vaikka sotebisnestä en hyvänä näekään.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #39

No mutta tiedäthän sinä että julkisen sektorin kaikkea toimintaa koskee läpinäkyvyysperiaatteet. Lahkoissa taas voi tapahtua mitä tahansa kähmintää ja niissä ei noudateta yhteiskunnan normeja.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #41

Tee rikosilmoitus niistä, jotka toimivat rikollisesti, kun sinulla kerran on näyttö ja todisteet.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #46

Se että ei noudateta yhteiskunnan normeja ei ole mikään rikosasia. Mutta huono asia silloin kun lahkoille siirretään yhteiskunnan toimialueita ja niiden resursseja.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #32

Miten tuo Hävikki korvataan kaupoille ? esim.Verotuksessa?

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #32

Kankaanniemi, jos järjestöt järjestävät leivän hakijoille oheistuotteena hengellistä opastusta tai tyrkyttävät opaslehtisiä, kyseessä on vallankäyttö. Avustustoiminta ei hengellisissä yhdistyksissä ole pyyteetöntä eikä siten perustu puhtaasti auttamisenhaluun.

Olisi hyvä, jos avustustoiminta kanavoitaisiin luotettavien organisaatioiden, kuten SPR:n kautta. Luotettavat organisaatiot eivät käytä ihmisten hädänalaista asemaa hyväkseen.

Leipäjonoasia olisi helposti ratkaistavissa. Silti te keskitytte tämänkaltaiseen pikkupolitikointiin. Kansanedustajat pakottavat ison osan ihmisistä leipäjonoihin politiikallaan. Tämä on pahinta vallankäyttöä. Irvokkaaksi tilanteen tekee kansanedustaja joka kanavoi rahaa omaan hyväntekeväisyysjärjestöönsä, jossa itse jakaa ruokaa ja hengellistä johdatusta näille ihmisille.

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen

# 30 #
Näen asian toisella tavalla, vaikka arvostelenkin suorin sanoin. Kankaanniemi ja Niikko käyttävät niitä mahdollisuuksia hyväksi mitä on tarjolla.
Koko Eduskunnan asia on leipäjonojen lopettaminen ei se jää yksittäisten henkilöiden vastuulle.
Uskontoa en näe propagandana, meidän pitäisi hieman ottaa mallia, esimerkiksi maahanmuuttajista, he eivät häpeä uskontoaan, vaikka samalla sitä osa äärijärjestöistä käyttääkin väärin.
Ihmisen kokonaisuuteen kuuluu myös hengellinen ulottuvuus, kaikki ei näe sitä tärkeänä, mutta sillä pohjalla sitä ei voi sulkea myöskään pois.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #40

Avustustoimintaa pitää harjoittaa siten, etteivät avustettavat joudu apua saadakseen joutumaan samalla uskonnollisen painostuksen kohteeksi. Hengellistä johdatusta saadakseen ihmisen tulee pyytää sellaista. Se ei saa olla oheistuote.

Ei uskontoaan tarvitsekaan hävetä. Sitä ei myöskään pidä tyrkyttää. Hengellinen ulottuvuus on, kuten mainitset, meillä jokaisella. Kaikki eivät sitä pidä tärkeänä. Sen on oltava lähtökohtana ainakin avustustoiminnassa, muutenkin sitä on syytä kunnioittaa.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi Vastaus kommenttiin #44

Samaa mieltä.

Esim. Hursti ei tyrkytä mitään, mutta näyttää arvonsa. Tasavallan johtokin kunnioittaa sitä läsnäolollaan.

Uskonnonvapaus on hieno asia!

Käyttäjän janneaikio kuva
Janne Aikio

"Leipäjono on vallan väline. Kristilliset järjestöt näennäisesti auttavat köyhyyden pahiten riivaamaa ryhmää. Samalla ne ideologisesti pyrkivät pönkittämään autettavien loukattua ihmisarvoa ja antamaan lohtua omalla uskonnollisella propagandallaan."

Jos nyt vallan välineistä puhutaan, niin eihän sen räikeämpää vallan käyttöä ole kuin mitä tapahtuu puoluepolitiikassa. Siinä kaiken kukkuraksi leikitään julkisilla varoilla. Siinä ainakin toteutuu se, että jokaisesta köyhän saamasta avusta odotetaan oman puoluekannatuksen nousua ja uudestaan valituksitulemista seuraavissa vaaleissa. Mistään pyyteettömyydestä ei kannata puhua puolella sanallakaan. Että se siitä yhteiskunnan pyyteettömästä köyhien auttamisesta.

Kai Niemeläinen ehdottaa SPR:n kaltaisen avustusjärjestöjen käyttämistä avustamiskanavana. Avustusjärjestö sekin, hyvin tarpeellinen. Tomi Kankaanniemi puhui kuitenkin vapaaehtoistyöstä, jossa avustustyötä tehdään todellakin vapaaehtoistyönä ansiotyön ohella. Tietääkseni SPR:llä on useita satoja keskushallinnon työntekijöitä, jotka nauttivat suhteellisen korkeasta palkasta (Vuonna 2015 Keskimääräinen henkilölukumäärä 833). Johtajien vuosipalkat ylittävät 100000 euroa. Joidenkin väitteiden mukaan suurin osa SPR:n hyväksi lahjoitetuista varoista menee organisaation kustannuksiin.

Vuoden 2015 vuosiketomuksen mukaan SPR:n varsinaisen toiminnan tuotot olivat 117 210 355,47e. Henkilöstökulut yhteensä 48 693 962,99e. Lisäksi tilintarkastajien palkkiot 148 417,28e.

http://www.iltalehti.fi/verot-2016/201611012254871...

Käyttäjän janneaikio kuva
Janne Aikio Vastaus kommenttiin #55

Kyllähän yksityiset avustuslahjoituksia tekevät henkilöt miettivät myös kustannustehokkuutta. Mm. Kirkon Ulkomaanapu on tunnetuksi siitä, että se pystyy välittämään rahallisen avun tehokkaasti kohteisiinsa ilman suuria välikuluja. Rahat menevät auttamiseen eikä organisaation pyörittämiseen.

Sittemmin myös Kirkon Ulkomaanapu on politisoitunut, enkä pysty enää keskeisiltä osin tunnistamaan siitä aitoa kristillistä asennetta. Poliittiset Israelin vastaiset kannanotot eivät kuulu kristillisen avustusjärjestön toimenkuvaan. En enää tee lahjoituksia KUA:n kautta. Harmi.

Käyttäjän IlkkaVuori kuva
Ilkka Vuori

Sossut kyllä osaa keksiä vaikka mitä lahjoja - vielä kun joskus keksisivät yhdenkin tuonlähteen. Sellaisen, mihin ei ple ensin pumpattu verorahoja miljoonia euroja..

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Sossut kyllä osaa keksiä vaikka mitä lahjoja - vielä kun joskus keksisivät yhdenkin tuonlähteen.

Senkö että Kelan etuuksia saisi myös köyhät ja työttömät,kuten tuloja saavat saa?

Ansiosidonnaiset Kela-etuudet tulojen mukaan pääomatuloja,työtuloja saaville
joko nytkin maksetaan velalla tai yhä leikataan rahaa niihin köyhien ja työttömien tuista.

JK.Mihin muuten työtuloja,,pääomatuloja saavat tarvitsee tulojen mukaan laskettua sosiaalista-Tukea Kelasta? Jos sitä ei tulottomille ja köyhillekkään ole varaa antaa?
Kaikki Kelan-etuudet on sosiaali-Turvaa verovaroista.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Mikään ei ole niin joulumieltä ylentävää kuin ihmisten auttaminen muiden rahoilla.

Laita Toimi omistasi, tai ole hiljaa.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Juuri niin teen. Hyvä, kun sinäkin teet!

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Hyvä idea. Miksi ei tullut mieleen kerätä kaikilta eduskunnassa olevilta 100e/per pää. Ja käydä itse lahjoittamassa ne Hurstin joulujuhlissa köyhille.
PS kannatus olisi "kasvanut" samalla.Tai sitten ei. Takinkääntöjen vuoksi.

Pekka Hovatov

Hyvä Toimi. Asia on niinkuin Kankaanniemi sen kertoi. Nykyinen hallitus ei ole tehnyt mitään muuta kuin kyykyttänyt vähävaraista osaa Suomen kansasta. Samaa kyykytysmentaliteetti on ollut aina "johtotähtenä"politiikassa kun keskustapuolue on ollut vallankahvassa. Meillä on esimerkkejä vaikka kuinka paljon Ahon ja Vanhasen hallituksilta. Jo silloin keskusta ajoi "työreformiaan" kuin pässi aitaukseensa eksyneitä puuhun. Aho ei uskaltanut viedä reformia eteenpäin, koska pelkäsi hallituksensa hajoamista. Nyt keskustalle koitti tilaisuus ja sen nimi KIKY. Kyseessä on täysin sama työreformi mitä keskusta on kehitellyt 80-luvun lopulta lähtien ja aina on takapiruna häärinyt Vanhanen. Siitä keskustalle täytyy nostaa hattua, että sen toiminta on ollut johdonmukaista 1980- luvulta lähtien. Ensin alkaa mieletön virkojen ja paikkojen kähmintä, sitten aletaan sullomaan rahoja omiin ja isäntien taskuun, jonka jälkeen alkaa köyhien kyykyttäminen ja heidän asemansa muokkaminen samanlaiseksi kuin se oli 1900 luvun vaihteessa tilattomilla torppareilla(=lue maaorjilla). Keskusta puolue toimii siis johdonmukaisesti, mutta henkilökohtaisesti en ymmärrä kuka äänestää enään 2010-luvulla kyseistä toimintaa. Isäntä, jonka taskuun rahoja sullotaan???

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Nykyinen hallitus ei ole tehnyt mitään muuta kuin kyykyttänyt vähävaraista osaa Suomen kansasta.

29.5-15-17
Kepu,kok,PS/sinis
kesäkuu -syyskuu 5pv-17 .Syys-joulukuun aikana tehdyt toimet on aloitettu jo Ps ollessa vielä hallituksessa.
Kesälomilla kun ei eduskunnassa päätetty mitään.

Käyttäjän TuulaSarsalo kuva
Tuula Sarsalo

Voi hyvää päivää näitä kommentteja, on se niin väärin, kun vapaaehtoiset on auttamassa, huh, huh. Jos näille trolleilla ois valta Suomessa ei sais kristittyjä olla missään, ei ainakaan ruuanjaossa...

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Tässä on esimerkki siitä, miten se menee Suomessakin 2017 (ja tietenkin myös 2018):
https://www.youtube.com/watch?v=3B1IQYD4Uew

Käyttäjän hietanenkaija kuva
Kaija Hietanen

Minusta se että kaikista hyvistä töistä voi aina löytää jotakin moitittavaa, on melko kummallista?

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

#43 "Avustustoiminta ei hengellisissä yhdistyksissä ole pyyteetöntä eikä siten perustu puhtaasti auttamisenhaluun." Ei ollut nätisti sanottu.

Hyvää Joulua tasapuolisesti!

Käyttäjän eerojalkanen kuva
Mari Yritys

Hyvää joulua kaikille auttajille olittepa sitten kristillisiä tai ei- kristillisiä. Minä ainakin arvostan työtänne.

Kun nyt tämän pikkuriikkisen summan jakoperusteita on ruodittu julkisuudessa, en ole huomannut minkään ei-kristillisen järjestön tulleen julkisuuteen valittamaan kaltoin kohtelua. Joten siksi luulen, ettei asiassa ole mitään hämärää.

Toimituksen poiminnat