Toimin nasta! Asiaa

Soten maksajat paljastuvat - eihän tässä näin pitänyt käydä!

 

Tiistaina 7.1.2019 edukunnassa on lähetekeskustelussa kauan odotettu ja tärkeä sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulakiesitys.  Vihdoinkin ja viime hetkellä. Hallitus on esitystään hautonut kolme vuotta. Ensimmäiset maakunta-soteuudistukseen kuuluneet esitykset annettiin eduskunnalle jo maaliskuussa 2017.

Herää epäilys, että hallitus on tarkoituksella lykännyt sote-palvelujen käyttäjille erittäin tärkeän asiakasmaksulakiesityksen antamista. Ovathan nämä maksut yksi keskeinen osa sote-järjestelmää.

Vaikka asiakasmaksulain valmisteluun on ollut aikaa vuosia, on lopputulos laiha. Yksi suurimmista puutteista on yhtenäisen maksukaton säätämättä jättäminen. Mielenkiintoista on se, että hallitus vetoaa ajan puutteeseen juuri siinä, että se ei ole sisällyttänyt esitykseen yhtenäistä maksukattoa.

Hallitus ei siis esitä erillisiä asiakasmaksujen kattoa, matkakustannusten kattoa ja lääkekustannusten kattoa yhdistettäviksi.  Maksukatto laajenee joihinkin uusiin toimenpiteisiin, mutta 683 euron asiakasmaksukatto säilyy ennallaan.

Asiakasmaksujen, matkakustannusten ja lääkkeiden erilliset maksukatot sälyttävät raskaan taakan sellaiselle sairaalle, jolla näitä kaikkia kustannuksia kertyy. Maaseudun ihmiset ovat raskaimmin kärsiviä.

Odotus oli se, että hallitus jakaa taakkaa oikeudenmukaisesti. Pettymys tuli. Lieneekö Kokoomus tyrmännyt taas inhimillisyyden ja vaikeimmassa asemassa elävät ihmiset? Taasko Keskusta antoi periksi maakuntien ihmisten tappioksi?

Kun maakunta-sote-uudistus mm. valtiovarainvaliokunnassa saamiemme lukuisten asiantuntijalausuntojen mukaan lisää kokonaiskustannuksia, on pelättävissä, että asiakasmaksuja korotetaan heti uudistuksen voimaan tultua, jos eduskunta koko uudistuksen hyväksyy. Kolmen miljardin euron kustannusten alenema voi kääntyä jopa kolmen miljardin euron menojen kasvuksi.

Maakunnat, joiden vastuulle sote-palveluiden järjestäminen tulee, ovat valtion rahoituksen varassa. Niillä ei ole tämän lisäksi muita tuloja kuin asiakasmaksut.  Verotusoikeutta niille ei anneta.

Maakuntien päättäjät joutuvat äärimmäisen hankalaan tilanteeseen, kun rahat loppuvat lokakuussa, mutta menot jatkuvat vuoden loppuun. Pikavipeillä ei keskeisiä peruspalveluja voi pitkään rahoittaa. Asiakasmaksut nostetaan maksimiin ja maksut peritään viimeistä senttiä myöden. Lopulta palveluverkkoa aletaan tarkastella kriittisesti. Alasajo alkaa harvaan asutuimmilta alueilta. Näin ennustan tapahtuvan.

Maaseudulla, mutta myös monissa pienemmissä taajamissa ja kaupunginosissa on syytä olla huolissaan. Hallituksen politiikka vauhdittaa keskittämiskehitystä ja maaseudun alasajoa.

Maakunta-sote-uudistus olisi pitänyt rakentaa Sipilän hallituksen alkuperäisen ohjelman mukaisesti portaittain. Myös asiakasmaksu-uudistus ja maakuntien verotusoikeus olisi pitänyt luoda osana kokonaisuutta.

Nyt hypätään suureen tuntemattomaan, jos uudistus hyväksytään.  Vain se tiedetään, että palvelujen integraatio ei toteudu, maaseutu kärsii ja kustannukset kasvavat. Niin ja heikoimmille tulee lasku.

Eihän tässä näin pitänyt käydä!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

15Suosittele

15 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Ilmaisia terveyspalveluja ei ole olemassa. Ne voivat olla maksuttomia, mutta maksuttomuus katetaan valtion, maakunnan tai kunnan määrärahoista. Veroista !

Koko Suomessa palveluilla ei voi olla yhtä hintaa. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että terveyspalveluilla pitää olla riittävä tehokkuus ja korkea käyttöaste.

Minusta on absurdia jatkuvasti väittää, että terveyspalvelujen rahat menevät veroparatiiseihin. Sehän on juuri niiden henkilöiden, kansanedustajien, päätettävissä jotka eduskunnassa lakeja säätävät.

Käyttäjän jj2311 kuva
Jyrki Immonen

Se ei ole mitenkään ”absurdia” väittää että jos menemme amerikan malliin, maksamme: vakuutusmaksuina! Suomi on ollut juuri sen takia hieno maa, että meillä on ilmainen koulutus ja sairaanhoito sekä maksamme sen: Veroina! Suomi on maailman parhaimpia yhteiskuntia mitä kadehditaan. Ikävää että on voimia mitkä sen haluaa rapauttaa liiketalouden nimissä.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Kokoomuksen istuessa hallituksessa sellaista lakia ei aikaansaada jolla veronkierto ja rahojen siirtoa veroparatiiseihin estettäisiin, veronkierto, kuten myös harmaa talous on Kokoomuksen erityisessä suojeluksessa.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Arto Granlund

Heikot ovat Granlundin tiedot Suomen lainsäädäntövallasta.

Lainsäädäntövaltaa käyttää eduskunta, jonka pääasiallinen tehtävä on säätää lait.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Varsio, tiedät vallan hyvin, että istuva hallitus on se joka poikkeuksetta lait eduskunnan hyväksättäväksi tuo.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #9

Mutta eivät tule voimaan ilman eduskunnan hyväksyntää...

Käyttäjän niklaschristianrenner kuva
Niklas Renner

Aiheeseen enempää perehtymättä suosittelen blogia jo sen takia, että olen luvannut niin tekeväni, jos joku persu kirjoittaa joskus jostain muustakin kuin maahanmuutosta tai EU:sta.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

On se kumma juttu, että silloin kun työterveyspalvelujen ostajana ovat yritykset, niiltä ei peritä ylihintaa. Johtuisiko se siitä, että ostajan puolen neuvottelijakin osaa vaatia vastinetta rahoille.
Joten kysehän on siitä, miten maakunnat hoitavat ostamisen. Tietenkin, jos asialle laitetaan tumpelot ostajat, niin huonostihan siinä käy.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Saattaa käydä monilla alueilla niin, että on vain yksi tarjoaja. Monopolissa tilaaja on heikoilla.

Monilla alueilla tämä ainoa tulee olemaan maakunnan oma liikelaitos.

Vaikka ostaja ei olisi lainkaan tumpelo, ei ole helppoa.

Saattavat muuten liikelaitokset joutua ostamaan mm. kalliita keikkalääkäreitäkin palvelut turvatakseen.

Käyttäjän OsmoPirhonen kuva
Osmo Pirhonen

Toimi on täysin oikeassa, ei tarvii olla tumpelo ostaja, kun isot toimijat ovat vyöryneet saaliin jaolle. Täällä PohjoisKarjalassa olemme sen jo saaneet konkreettisesti havvaita.
Pienet alan yrittäjät myyvät hädissään yrityksiään näille isoille, joiden tavat tunnetaan.
Ei se, että palveluiden hinnat nousevat, vaan se vielä kun voitot kelataan verottomina kuka ties minne. Mutta ei ainakaan kehittämään yhteistä maatamme
Lisäksi lääkäreitä välitetään meille 2,5 kertaisella hinnalla, kun ensin ovat 12000€ kuukausi palkalle nuoret lääkärit houkutelleet pisnestelemään.

Teija Värelä

Komppaan Osmoa. Isot toimijat jyllää ja saaliit karkaavat käsistämme muualla, jopa rajojemme ulkopuolelle. Me olemme aloittamassa yritystämme ja huomaamme kuinka monopoliasemaa käytetään. Kaupungissamme ei ole muuta sijaa kuin isoille toimijoille. Yksityisenä toimijana aloitus ei ole ollut helppo.
Kysynkin; Miksi siis kannatamme isoja jos voimme silloin huonommin? Eikö meillä ole enää ihmisarvoa?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset