Tiedustelulakien ja soten kaatuminen ei olisi katastrofi
Vaalikauden loppuviikot ovat aina ruuhkaisia. Neljä vuotta sitten hallituspuolueiden edustajat äänestivät omia esityksiään vastaan. Äänestäjille jäi touhusta sekava mielikuva. Se näkyi vaaleissa.
Nyt tilanne on samankaltainen. Maakunta-sote ja tiedustelulait ovat sotkussa. Perustuslakivaliokunnassa näyttää olevan neljä mietintöä odottavaa ja noin 30 lausuntoa odottavaa hallituksen esitystä. Lisäksi sinne palaavat molemmat tiedustelulakipaketit.
Aikaa on kaikkiaan neljä viikkoa. Mietintöjen pitää olla valmiina kolmen viikon kuluttua, jos aiomme pysyä luvatussa aikataulussa. Vaalitauon on sovittu alkavan 15.3.2019. Osa asioista ei valmistu. Ne raukeavat vaaleissa.
Lisäbudjettikin on tulossa ensi viikolla.
Valmistuvatko tiedustelulait ja maakunta-sotelakipaketin keskeiset osat? Tämä on isoin kysymys.
Tiedustelulakiesityksiä kiiteltiin vuolaasti tammikuussa, kun ne olivat lähetekeskustelussa. Ne oli valmisteltu edustaja Tapani Töllin johtamassa parlamentaarisessa työryhmässä hyvin, totesivat monet.
Omalta osaltani pidättäydyin liiasta kehumisesta siinä vaiheessa, koska tiesin, että ne koskettavat äärimmäisen herkkiä asioita. Yksilön suoja ja muut perustuslain ydinasiat ovat niissä sääntelyn kohteina.
Sotilastiedustelun osalta pidän uutta lainsäädäntöä erityisen tärkeänä. Siviilitiedustelukin on tärkeää lailla säätää, mutta sen osalta on oltava erityisen huolellinen. Tästä onkin nyt kysymys, kun niistä tehdyt mietinnöt palautettiin takaisin puolustus- ja hallintovaliokuntiin ja edelleen perustuslakivaliokunnan tutkittaviksi.
Mikään katastrofi ei ole se, jos tiedustelulait jäävät uudelle eduskunnalle. Toivottavasti näin ei kuitenkaan tapahdu.
Maakunta-sotelakipaketti on kokonaisuudessaan noin 4000 sivua paksu, vaikeaselkoinen esitysnippu. Siinä on muutama (3-4) keskeinen runkolaki ja kymmeniä ns. liitelakeja. Kokonaisuuden arvioiminen on haastavaa. Vielä haastavampaa on arvioida jokaisen yksityiskohdan toimivuus ja vaikutukset.
Valiokunnat, niin jäsenet kuin valiokuntaneuvokset, ovat äärimmäisen paineen alla. Kohtuuttoman. Asiantuntijat ovat erimielisiä. Poliittinen paine on suuri. Maakunnissa odotetaan tuloksia. Vaalit ja äänestäjät hengittävät niskaan. Hallitus hermoilee.
Maakunta-sote-uudistus on tärkeä, mutta ei niin tärkeä, että huonoja lakeja kannattaa säätää. Iso työmäärä on tehty ja siksi tulostakin odotetaan. Hallitus on käyttänyt jo satoja miljoonia euroja hankkeeseen, vaikka lait ovat säätämättä. Lieneekö koskaan ennen tapahtunut näin?
Jos perustuslakivaliokunta asettaa vaikeasti toteutettavia muutosvaatimuksia, kuten oletan, hanke kaatuu siihen. Jos ei aseta niin sosiaali- ja terveysvaliokunta tekee korjaukset ja täysistunto äänestää laeista maaliskuun toisella viikolla.
Minkäänlaista varmuutta maku-soten läpimenosta täysistunnossa ei ole. Paljastunut vanhustenhuollon järkyttävä tila ei helpota edustajien äänestämistä uudistuksen puolesta. Vaalit tuovat lisätuskaa.
Jos sote kaatuu, se johtaa valtaosassa nykyisiä sairaanhoitopiirien alueita luomaan kuntayhtymäpohjaisen ratkaisun vapaaehtoisesti. Se ei ole lainkaan niin huono malli kuin annetaan ymmärtää. Sillä saadaan koko terveydenhuolto leveiden hartioiden varaan. Integraatio toteutuu. Palveluista päättävät kuntien valitsemat valtuutetut. Maakunnan laajuiset piirit ovat väkevä vastapuoli yksityisille sote-yhtiöille. Julkinen sektori on isäntä, kansainvälisetkin yhtiöt renkejä. Rahoitus tulee kuntien kautta.
Tärkeää on se, että voimassa on ns. rajoituslaki, jolla kuntia kielletään ulkoistamasta yli 30% sotepalveluistaan. Tämä laki on voimassa ensi vuoden loppuun. Sen jälkeen sitä voidaan jatkaa, ellei uutta sote-mallia ole löydetty.
Uutta mallia kannattaa nyt tehtyä työtä hyödyntäen etsiä. Viisasta on tehdä valtakunnallinen ratkaisu parlamentaarisen komitean tai työryhmän toimesta. Näin se saadaan maaliin.
Ei siis mitään paniikkia. Sekä tiedustelulait että maakunta-sotelait tulee tehdä huolella. Lopputulos on tärkein.
On selvää, että näiden suurten uudistusten kaatuminen olisi valtava arvovalta- ja uskottavuustappio hallituspuolueille. Keskusta ei saisi vuosisataista tavoitettaan maakuntahallinnosta eikä Kokoomus saisi yksityisille sote-yhtiöille monien miljardien kasvavaa, veronmaksajien rahoittamaa, loputonta markkinaa. Ei ihme, että peli on nyt kovaa.
Perustuslakivaliokunta antoi viime vaalikaudella täystyrmäyksen kuntayhtymämallille.
Ilmoita asiaton viesti
Pakollinen ja laaja-alainen kuntayhtymämalli sai perustuslakivaliokunnan tuomion. Sen sijaan vapaaehtoinen sote-kuntayhtymä on laillinen kuten Eksote ja Siun sote osoittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ja itse asiassa perustuslakivaliokunta kritisoi silloin vain noiden kuntayhtymien demokratiavajetta eli että valtuustoja ei valita suorilla vaaleilla. Sekin asia on helppo korjata valitsemalla kuntayhtymävaltuustot kuntavaalien yhteydessä, kuten Kainuun maakuntakokeilussa jo tehtiin 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Taisi olla niin, että kunnilla olisi ollut maksuvelvollisuus, mutta ei tosiasiallista päätösvaltaa.
Sopivan kokoiset alueet ratkaisee tämän ongelman. Uusimaa lienee hankala kaikissa malleissa.
Ilmoita asiaton viesti
En ole samaa mieltä Toimi Kankaanniemen kanssa tiedustelulakien osalta, jolta osin hän ei pidä kiirettä.
Ristiriitaista persujen osalta olla nolla-pakolaista -linjalla ja toisaalta olla välinpitämätön tiedustelutiedon hankkimisen osalta.
Esko Nurminen varatuomari Espoo
Eduskuntavaaliehdokas, siniset, Uusimaa
Ilmoita asiaton viesti
Esko, luepa uudelleen kirjoitukseni. Totesin vain, että huonoa lainsäädäntöä ei pidä tehdä.
Suomi on ollut 101 vuotta ilman tiedustelulakeja. Niin kiire ei ole, etteikö ne voida säätää huolella.
Pidän sekä sotilas- että siviilitiedustelulakia tärkeinä kuten kirjoitin. Yksi syy niiden tarpeeseen on Sipiln hallituksen epäonnistunut maahanmuuttopolitiikka, mutta niitä tarvitaan muutoinkin.
Ilmoita asiaton viesti
Jussi Halla-aho haluaa seuraavaan hallitukseen joten joten oliko viisasta olla hieman vieraskorea, eikä polta siltoja edestäpäin.
Ilmoita asiaton viesti
Jussi Halla-aho on aina fiksu ja rauhallinen ja pysyy asiassa. Jos se on vieraskoreutta niin olkoon.
Hallitukseen tähtää jokainen puolue. Toiset rikkomaan lupauksiansa, toiset täyttämään niitä.
Ilmoita asiaton viesti
Toivotaan ettei huono laki mene läpi. Maakunta-/valinnanvapauslakipakettia mietittävä uudelleen. Joko mennään nykyisellä periaatteella, eli syntyy suuria kuntatyhtymiä tai maakuntamalli, jossa 5- 12 sote-aluetta. Sotea on kehitettävä julkisen pohjalta ja yksityisiä toimijoita pitää olla monta – ei ole mieltä että muutama jätti jakaa toiminnot, jolloin muodostuu monopoleja.
Ilmoita asiaton viesti
5-12 aluetta merkitsee niin suuria alueita, että suorat vaalit ja kunnista irroitettu rahoitus ovat välttämättömiä.
Ilmoita asiaton viesti
Lakiteitse voidaan vaikuttaa siihen kuinka monta soteyritystä yhdellä toimijalla saa olla. Näin varmistamme että toimijoita on paljon ja sitä kautta myös tervettä kilpailua ja oikeanlaista valinnanvapautta. Mikäli pari yritystä jakaa koko Suomen, ei enää sitä valinnanvapautta todellakaan ole.
Ilmoita asiaton viesti
Hallitus on puskenut tiedustelulakeja kiireellisinä ja on saanut jopa demarit mukaan tuohon hysteriaan. Kysymys on kaikkien suomalaisten oikeuksien ja vapauksien kaventamisesta.
Vasemmistoliitto on ainoa puolue, joka on esiintynyt asiassa selkärankaisesti. Nyt alkavat persutkin näköjään herätä.
Siniset paljastivat Twitterissä, että jos tiedustelulait valmistellaan kunnolla, tämä hallitus ei välttämättä saa kaikkia tavoitteitaan läpi:
https://twitter.com/Simon_Elo/status/1096791973443…
Ilmoita asiaton viesti
Vasemmistoliitto ei Suomen ja suomalaisten turvallisuudesta huolta kanna.
Tiedustelulait tarvitaan, mutta järjestelmän tulee olla toimiva ja valvonnan asiallista.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedustelulait olisi saatava nopeasti läpi jo pelkästään maan sisäisen turvallisuuden takia. Keskuudessamme elää tuhansia paperittomia, jotka saattavat muodostua vaaraksi yhteiskunnalle. On puhuttu jopa 9000 ihmisestä. Oikeusvaltiossa tämä ei olisi mahdollista.
Ihminen, jolla ei ole mitään salattavaa, ei hävitä henkilöllisyyspapereitaan. Taustalla saattaa olla jopa rikollista toimintaa joko lähtömaassa tai sitten matkan varrella Suomeen.
Tässä tiedustelulakiasian viivästymisessä tuli mieleen vanha suomalainen sanonta ”häntä heiluttaa koiraa.”
Ilmoita asiaton viesti
On totta, että mitenkään ei ole perusteltavissa, että maassa on vuodesta toiseen tuhansia laittomasti oleskelevia ihmisiä.
Tein vast’ikään lakialoitteen laittoman maassa oleskelun rangaistuksen kiristämiseksi nykyisestä sakosta vankeudeksi enintään kuudeksi kuukaudeksi. Sakko ei ole rangaistus, koska sitä ei pystytä perimään.
Tiedustelulakien tarpeellisuuden olen jo todennut.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin analysoitu, mutta kaksi isoa muttaa tähän liittyy maakunta-sotejen osalta.
Ensinnäkin, onko kunnilla järkeä lähteä sellaisiin ratkaisuihin, vai lähtevätkö kokonaisulkoistuksiin pörriäisille ja/tai odottavat kunnes rahat loppuvat ja on pakko liittyä isompiin kuntiin? No, siinä toki tulisi kuntauudistus samalla…
Toisinnakin, ratkaisevatko maakunta-sotetkaan ongelman? Esimerkiksi eksotessa on menossa talous pitkäksi tavalla, joka uhkaa vetää koko maakunnan kunnat konkurssiin. Ensin pienet, mutta ei Lappeenrantakaan kyydissä kauan kestä.
No, ikävät asiat mainitakseni, ei hallituksenkaan ajama maakuntauudistus tässä auta. Siinä ainoastaan jää ”viimeisen valojensammuttajan” rooli valtiovarainministeriölle. Maakunta toimeenpanee sen pakottamat leikkaukset.
Ilmoita asiaton viesti
Jani, olet oikeassa. Sellaista mallia ei ole, joka takaisi esim. kolmen miljardin kustannussäästöt ja samalla takaisi hyvät palvelut kaikkialla.
Rajoituslailla kokonaisuudistukset on nyt kielletty. Ne loisivat monopoleja ja tulisivat kalliiksi.
Eksote ja vastaavat kuntayhtymät ovat ongelmallisia, kun kustannusvastuupuskurina ovat kunnat. Tämä osoittanee sen, että hallituksen ajama malli ei myöskään tuo tavoiteltuja kustannusvaikutuksia.
Kuntakoon kasvaminen olisi paikallaan, mutta soten rahoitusongelmia sekään ei poista.
Ilmoita asiaton viesti
Kankaanniemi, olet ilmeisesti päättänyt lähteä Perussuomalaisten eduskuntavaaliehdokkaaksi lähes joka päivä julkaisemiesi blogikirjoitusten perusteella vaikka et ole sitä vielä ”tohtinut” kertoa.
Olen pitänyt sinua entisenä kristillisen puolueen kansanedustajana ja jopa ministerinä tolkun miehenä, mutta olen näköjään erehtynyt.
Kirjoituksesi lause, ”ei siis mitään paniikkia”, on aivan käsittämätön. Sote-uudistusta on veivattu jo toistakymmentä vuotta eikä ole saatu aikaan mitään muuta, kuin entistä suurempaa epävarmuutta ja puolueiden välistä kinaa siitä, mikä puolue ajaa vain omia ja kannattajiensa etuja ja mikä puolue kunniaa ja mainetta soten kaatamisesta. Sinä ja nykyinen puolueesi nimenomaan kunniaa ja mainetta soten kaatumisesta. Luulisi sinua jo hävettävän, kun olit 2015 sopimassa Sipilän hallituksen ohjelman ja nyt olet kääntänyt populistisesti takkisi.
Uskotko tosissasi, jos sote-uudistus nyt kaatuu niin se saadaan seuraavalla eduskuntakaudella veivattua valmiiksi.
Toivossa on tietenkin hyvä elää, mutta muista, ei siis mitään syytä paniikkiin, jos keväällä 2022 sote-uudistusta ei olla saamassa valmiiksi koska sosiaali-ja terveysvaliokunta eikä perustuslakivaliokunta ole ehtineet saada mietintöjään valmiiksi hallituksen huonon lakiesityksen vuoksi ja muitakin kiireellisiä asioita on käsiteltävä.
Ilmoita asiaton viesti
Eipä ole ennen kukaan moittinut siitä, että kansanedustaja kirjoittaa ajankohtaisista politiikan asioista ja omistakin ajatuksistaan koko kansan luettavaksi ja arvioitavaksi. Olen valmis ottamaan kritiikin vastaan.
Juuri luin Iltalehdestä yhden vahvan asiantuntijan Markus Sovalan haastattelun. Hän kertoo sen saman, minkä olen monta kertaa todennut. Hallitusohjelmaan kirjoitimme viisaasti kolmivaiheisen toteutusmallin. Marraskuussa 2015 hallitus Kokoomuksen vaatimuksesta ja Sipilän tuella romutti mallin. Ajauduttiin suohon, jossa edelleen ollaan.
Ongelmien ydin on kuten Sovalakin toteaa, valinnanvapausmalli.
Mitään paniikkia ei ole. Uudistus tehdään, mutta radikaalia valinnanvapautta tuskin tulee. Se on vain Kokoomuksen haave. Kokoomus jää sen kanssa oppositioon ja samalla se saa miettiä hoitajamitoituksen vastustustaan.
Oma ehdokkuusharkintani on kesken ja selviää aikanaan. Se on fifty-sixty.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomus, BZ suulla totesi ylen:n uutisissa maakuntauudistusta turhaksi ja vastustavansa sitä, edustaja Kurvinen, kesk. samassa lähetyksessä taas totesi kepun vastustavan kok. ajaaman valinnanvapautta. Toivoisin äänestäjien vihdoinkin ymmärtävän millaista ”lehmänkauppaa” meidän veromaksajien kustannuksella kok. ja kesk. tekivät, kun Sipilän hallistusta koottiin.
Ilmoita asiaton viesti
Yle uutisissa sanottiin suoraan ettei uusi sote ja maakuntamalli ehdi eduskunnan suurensalinäänestykseen.Siis sote ja maakuntalaki viivästyy
perustuslakivaliokunnan ja sosiali ja terveyvaliokunnan jumiutuneeseen käsittelyyn. Kuitenkin on huomattava että molemmissa valiokunnissa on hallituksella enemmistö joten pitää kysyä toimiiko edustuksellinen enemmistödemokratia.
Tulevissa vaaleissa haetaan sitä kuka kantaa vastuun tästä episodista kokonaisuudessaan onko sylttytehdas Helsingin pormestarin arvopohja illuusiossa.
Ilmoita asiaton viesti
Jos kokoomus on eri mieltä kepulien kanssa maakuntien määrästä ja kepulit eri mieltä kokoomuksen kanssa valinnanvapaus mallista.
Onko siinä enemmistö, ja puuttuuko siitä demokratia?
Ilmoita asiaton viesti
Onko taasen profiilinkuvasi CAN väylässä katkoksia kun on jäänyt huomaatta että 18 maakuntaa on hallituksen yhteisesti sovittu linja.
Ilmoita asiaton viesti
Sinun argumentoinnista saa käsityksen, olet tyypillinen kepuli joka on kypsynyt muoviin pakatussa heinäpaalisssa, aution ja tuulisen pellon laidassa. Kaikkea hyvää ja pidä klyyvari kuivana, jos vaan kykenet.
Ilmoita asiaton viesti