Toimin nasta! Asiaa

Komitea on hyvä isojen uudistusten valmistelija

 

Suuret yhteiskunnalliset uudistukset tarvitsevat laajan ja perusteellisen valmistelun. Tätä varten joku viisas on joskus keksinyt komitean. Sen latinankielinen alkusana näyttää tarkoittavan "uskoa jonkun tehtäväksi".

 

Oman poliittisen urani ajalta muistuu mieleen muutama komitea.  Niissä valmisteltiin asioita, jotka onnistuttiin myös toteuttamaan.

 

Parlamentaariset puolustuskomiteat olivat "muodissa" vielä 1980-luvulla. Lienee ollut viimeinen se, joka valmisteli mm. Hornet-hävittäjähankinnat, jotka tehtiin 1990-luvulla laajalla yksimielisyydellä.

 

Perustuslakikomitea valmisteli uuden, 1.3.2000 voimaan tulleen perustuslain. Sen, jonka henkeä ja kirjainta perustuslakivaliokunta tulkitsee valtiosääntöprofessoreita kokoushuoneessaan kunnellen ja nyt myös twitteriä tiiraillen.

 

Työeläkejärjestelmän uudisti vuosituhannen vaihteessa kansliapäällikkö Kari Puron johtama komitea. Sen mietintöön kerrotaan liitetyn niin monta eriävää mielipidettä, että työn lopulta hyväksyi vain puheenjohtaja. Liki sellaisenaan eläkejärjestelmää koskevat uudet lait kuitenkin eduskunnassa hyväksyttiin. Tämä synnytti ihmettelyä kansainvälisestikin. Eläkkeisiinhän koskettiin monella tavalla.

 

Perustuslain tarkistuskomitea laati ehdotukset mm. tasavallan presidentin ja valtioneuvoston ristiriitatilanteiden ratkaisémista varten 10 vuotta sitten. Tässä ns. Taxellin komiteassa olin jäsenenä.

 

Komiteaa vastaa pääosin myös parlamentaarinen työryhmä. Sellainen valmisteli mm. parhaillaan käsittelyssä olevat tiedustelulait.  Myös elinkeinotukien karsiminen oli tällaisen työryhmän käsissä, mutta ilman tulosta.

 

Komitea on hyvä keino vaikeiden hankkeiden valmistelemissa.  Siinä kaikki keskeiset tahot ovat edustettuina. Kaikki saavat samat perustiedot ja voivat vaikuttaa koko valmistelun ajan sisältöön. Tieto kulkee molempiin suuntiin, sekä komiteasta puolueisiin ja muihin tahoihin että päinvastoin.  Ennakkoluulot ja huhut hälvenevät. Kaikki sitoutuvat, mikäli sitoutuvat. Näin tiedetään ajoissa, millainen uudistus menee läpi myös eduskunnassa.

 

Esimerkiksi ministeriöiden virkavalmistelu tai valtioneuvoston selonteko eduskunnalle ei luo riittävän vahvaa ja yli vaalikausien kestävää perustaa. Monet uudistukset vaativat enemmän kuin neljä vuotta valmisteluunsa ja toteuttamiseensa. Jos vaalit katkaisevat valmistelun, tehdään paljon turhaa työtä.

 

Meillä on edessä suuria yhteiskunnallisia haasteita. Niiden ratkaisemiseen kannattaa panostaa. Komiteamenettely olisi paikallaan mm. seuraavissa asioissa.

- sosiaaliturvan ja toimeliaisuuden kokonaisuudistus (ns. TOIMI-hanke on käynnissä)

- verotuksen kokonaisuudistus

- työllisyys- ja elinkeinopolitiikka muuttuvasaa ympäristössä

- sote (mikäli uudistus nyt kaatuu)

 

Ehkä näiden lisäksi joidenkin muiden laajojen ja monivaikutteisten uudistusten valmistelussa olisi paikallaan parlamentaarinen menettely tai komitea.

 

Maakunta-sote-uudistus on malliesimerkki siitä, miten hallituksen kapeapohjainen ja vaalikauteen rajoittuva valmistelu ei tuota tulosta.  Hanke aloitettiin melko tasan 14 vuotta sitten ja vaikka se nyt hyväksyttäisiin, sitä jouduttaisiin paikkailemaan lukuisia kertoja ennenkuin se olisi toimiva. Laajapohjainen valmistelu olisi luonut edellytykset nopeammalle ja yksimielisemmälle lopputulokselle ja sen saamiselle satamaan.

 

Toivottavasti seuraava hallitus ymmärtää aiempia paremmin huolellisen ja mahdollisimman monia tahoja lopputulokseen sitovan komiteavalmistelun arvon. Lopputulos on tärkeämpi kuin nopeus.

 

 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Miksi Sipilä ei halunnut sote-komiteaa , vaan lähti hakkaamaan päätä seinään ja tuhlaamaan paljon aikaa? Tässä ajassa komitea olisi jo pitkällä.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Ikävä todeta, mutta niin se on, että Sipilällä ei ollut minkäänlaista käsitystä maakunta-sote-uudistuksen suuruudesta ja vaikeusasteesta. Toimitusjohtaja luuli, että homma hoituu tuosta vaan.

Esim. sellainen asia kuin perustuslain olemassaolo unohtui.

Kalliit oppirahat!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset