Pääministerin menettely perustuslakivaliokunnan tutkittavaksi?

 

Pääministeri Juha Sipilä pyysi perjantaina hallituksensa eroa tasavallan presidentiltä, joka myös eron myönsi. Samalla presidentti pyysi pääministeriä ministereineen jatkamaan toimiusministeristönä, kunnes uusi hallitus on muodostettu. Tämä tapahtui viisi viikkoa ennen eduskuntavaaleja.

 

Aiemmin hallitus on pyytänyt eroa vasta eduskuntavaalien jälkeen ja jatkanut presidentin pyynnöstä toimitusministeristönä. Heti tämän jälkeen ovat aina alkaneet neuvottelut uuden hallituksen muodostamiseksi.  Vanha hallitus on sitten saanut vapautuksen hetki ennen uuden nimittämistä. Näin maassa on aina hallitus ja "välitila" on mahdollisimman lyhyt.

 

Maassa on nytkin hallitus. Sen parlamentaarista tukea ei kuitenkaan ole eduskunnassa mitattu, vaikka se saattaa pakon sanelemana joutua tekemään viiden viikon aikana ennen vaaleja poliittiseen harkintaan perustuvia päätöksiä.

 

Suomi elää siis nyt poikkeustilaa.  Sen on synnyttänyt pääministeri Juha Sipilä.

 

Mikä on oikea, perustuslakiin perustuva menettely tällaisessa tilanteessa, jollaista ei koskaan aiemmin ole ollut?

 

Miten olisi menetelty, jos sote olisi kaatunut tammi-helmikuussa? Olisiko pääministeri pyytänyt ja saanut eron ja jatkanut kuin mitään ei olisi tapahtunut? Kuinka pitkä tällainen tilanne voi olla?

 

Perustuslaissa ei tällaista tilannetta varten ole säädöstä eikä perustuslakivaliokunnalla ole ennakkotulkintaa tällaisesta.

 

Perustuslakivaliokunnan tulee tutkia tapahtunut ja linjata menettely nyt ja tulevaisuutta varten.  On harkittava, pitääkö pääministerin menettelyn tutkimiseksi tehdä muistutus perustuslakivaliokunnalle. Siihen tarvitaan 10 kansanedustajaa.

 

Harkitaan!  Maata on lailla rakennettava! 

 

toimikankaanniemi
Perussuomalaiset Jyväskylä

Olen ollut kansanedustaja vv. 1987-2011 ja 2015 alkaen edelleen. Ministerinä (UM ja STM) olin vv. 1991-94. Olin kaikkien ministerivaliokuntien ja monien työryhmien jäsen. Eduskuntatyössä ollessani olen ollut liki jokaisen valiokunnan jäsen tai varajäsen jossakin vaiheessa.
Olen valtiovarainvaliokunnan ja ulkoasiainvaliokunnan varajäsen. Lisäksi olen Eduskunnan ja Kansaneläkelaitoksen tilintarkastaja sekä Finnfund Oy:n hallintoneuvoston jäsen.
Tulin ylioppilaaksi Vammalan yhteislyseosta ja opiskelin Tampereen yliopistossa kunnallistutkinnon pääaineena kunnallisoikeus. Opiskelun jälkeen olin kunnallisvirkamiehenä noin 12 vuotta 1975-87.
Uuraisten kunnanvaltuuston puheenjohtajana olin vv. 2001-2014. Lisäksi olin Keski-Suomen maakuntavaltuutettu ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymän valtuutettu saman ajan. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin hallituksen jäsen ja Kehitysyhtiö Jykes Oy:n hallituksen jäsen sekä Vitapolis Oy:n hallituksen puheenjohtaja olin 2013-2014.
Nykyisin olen Jyväskylän kaupunginvaltuuston jäsen ja Keski-Suomen maakuntavaltuuston varajäsen. Edelleen olen Suomen Kuntaliiton hallituksen ja työvaliokunnan jäsen sekä Kuntaliitto Holding Oy:n ja Suomen Kuntasäätiön hallituksen jäsen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu