Toimin nasta! Asiaa

Vaajakoski - Suomen maantieliikenteen pahin kapeikko

 

Suomessa on yksi maantieliikenteen kapeikko, jossa sama väylä on osa neljää eri valtatietä. Se on Keski-Suomessa Jyväskylässä väli Vaajakoski-Kanavuori.  Jyväskylä-Vaajakoski on jo noin 6 km:n mittainen moottoritie.

 

Valtatie 4 Helsingistä Lahden, Jyväskylän, Oulun ja Rovaniemen kautta Utsjoelle, valtatie 9 Turusta Tampereen, Jyväskylän, Kuopion ja Joensuun kautta Niiralaan ja edelleen Sortavalaan, valtatie 13 Kokkolasta Jyväskylän, Mikkelin ja Lappeenrannan kautta itärajalle Nuijamaalle ja edelleen Viipuriin ja valtie 23 Porista Jyväskylän ja Varkauden kautta Joensuuhun kulkevat Vaajakosken kohdalla kahden liikenneympyrän välillä noin kilometrin matkan samaa, kapeaa väylää.  Lisäksi samaa tieosuutta käyttää runsas lähiliikenne mukaan lukien kevytliikenne.

 

Valtatie 4 on myös osa Eurooppatie 75:ttä  ja valtatie 9 myös osa Eurooppatie E63:a. 

 

Liikennemäärät Vaajakosken kohdalla ovat maan suurimpia,  noin 20 000-25 000 ajoneuvoa/vrk. Tästä noin 1600-2000 on raskasta liikennettä.

 

Vaajakoski on Suomen maantieliikenteen ehdottomasti pahin ongelmakohta.  Kriittinen piste on siirtynyt sinne etelästä asteittain moottoritien valmistumisen myötä.  Helsingistä Heinolan Lusiin on moottoritie. Sieltä Vaajakosken Kanavuoreen on osin ohituskaistoilla varustettu kaksikaistainen väylä. Kaksoiskaistoja rakennetaan parhaillaan lisää.

 

Lusi-<Vaajakoski väli tulee rakentaa lähivuosina tasolle, joka mahdollistaa kesäaikana 120 km/h ja talviaikana 100 km/h nopeuden koko matkan. 

 

Vaajakosken poikkeuksellisen suuri liikennemäärä ja ahtaus merkitsevät sitä, että liikenne seisoo tiettyinä aikoina lähes joka päivä ja erityisesti viikonlopun aikoihin pitkähköjäkin aikoja. Tämä pidentää erityisesti raskaan liikenteen ajoaikoja merkittävästi.  Kallis kalusto kuljettajineen seisoo, mutta kustannukset juoksevat. Kansantaloudelle syntyy miljoonien ylimääräiset kustannukset, jotka jakautuvat elinkeinoelämälle ja kuljetusyrityksille sekä verotulojen menetyksinä valtiolle.

 

Vaajakosken kohdan korjaaminen mahdollisimman pian on välttämätöntä ja sijoituksena tuottava. Se on tärkeää myös liikenneturvallisuuden kannalta, koska alueella tapahtuu runsaasti onnettomuuksia.

 

Keski-Suomen teollisuus on vahvassa vedossa. Kuljetukset ja henkilöliikenne kasvavat jatkuvasti. Keskellä maata sijaitsevana Keski-Suomen liikenneväylät palvelevat koko maan ja jopa koko Euroopan liikennettä (E63 ja E75).  Tämä tulee ottaa huomioon liikennemäärärahoja kohdennettaessa.

 

Valtatie 4/E75 kuuluu Euroopan unionin TEN-T verkkoon. Tehtyjen päätösten mukaan sen kapasiteetti on nostettava nykytasoa korkeammaksi vuoteen 2030 mennessä. Tämä edellyttää myös Tikkakoski-Äänekoski tieosuuden rakentamista moottoriteiksi seuraavalla vuosikymmenellä.

 

Keski-Suomelle tärkeää on myös .kaksoisraiteen rakentaminen Jämsä-Orivesi-välille. Raideliikenne on erityisesti maakunnan metsä- ja bioteollisuuden tarpeiden perusteella tärkeää. Myös traktoreita ja paperikoneita sekä henkilöliikennettä varten em. kaksoisraide tulee sisällyttää haarana pääratayhtiön, Suomi-radan hankekokonaisuuteen.

 

Suuria liikennehankkeita tulee priorisoida elinkeinoelämän tarpeet edellä. Samalla hyötyy henkilöliikenne ja tärkeä liikenneturvallisuus.

 

Uudet rahoitusmuodot tulee saada käyttöön alkavalla vaalikaudella. Niillä voidaan Suomi nostaa kilapilukykyiseksi maaksi myös kuljetusten osalta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Uskon, että kirjoittaja tietää tilanteen. Suomend systeemiin kuuluu, että tilanteen annetaan kärjistyä. Vaikka tieosuutta levennettäisiin, niin nuo liikenneympyrät jäävät rajoittamaan liikenteen sujuvuutta.

Perussyy on siinä, että nykyisillä liikenneympyräkäytännöillä monikaistaiset liikenneympyrät ovat kolariherkkiä. Olen ollut maassa, jossa liikenneympyrät toimivat eri periaatteella ja niihin voidaan laittaa kolme kaistaa rinnakkain ja homma toimii. Niksi on siinä, että ennen ympyrään ajamista on opasteiden mukaan valittava sopiva kaista tai kaistat sen mukaan, ajatko suoraan eteenpäin, käännytko oikealle vai vasemmalle. Oikealle kääntyminen ei ole ongelma ja sitä on vielä helpotettu tekemällä oikaisu ohi itse ympyrän suoraan oikealle. Vasemmalle kääntyvän pitää valita aina vasen kaista, mutta ympyrästä ulosajettaessa ajoneuvo voi turvallisesti ajaa muiden oikealla olevien kaistojen yli, koska siellä ei saa olla vasemmalle kääntyviä ja suoraan ajavat ovat oikean puolimmaisilla kaistoilla.

Suomessa kaistan vaihtajan pitää vilkuttaa ja varmistaa, että hän ei vaan törmää kehenkään, koska kaistajan vaihtaja on aina syyllinen.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Jos yksi matka hidastuu keskimäärin 10 minuuttia, se tarkoittaa tuolla liikennemäärällä 4170 tuntia päivässä, eli noin 2.5 henkilötyövuotta päivässä.
Tuosta pääsee hyvin helposti kiinni siihen, kannattaako liikennettä tuolta osin nopeuttaa vai hidastaa.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Jos tuo 10 min aiheuttaa raskaan ajoneuvon kuljettajalle ylimääräisen lepotaupn, kustannus nousee melkoiseksi. Kalusto ja tavara seisoo ja palkka juoksee.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset