Toimin nasta! Asiaa

Huutokauppa ratahankkeista nousi vaaliteemaksi - malttia tarvitaan!

  • Huutokauppa ratahankkeista nousi vaaliteemaksi - malttia tarvitaan!

 

Kiskot vievät etelään...  Näin lauloi Jukka Kuoppamäki vuosikymmeniä sitten. Taisi olla siihen aikaan, kun ensimmäinen "talonpojan tappolinja" oli saanut potkua eduskuntavaaleista 1966 ja maakuntien tyhjennys alkoi. Tuolloin vasemmisto sai viimeisen kerran enemmistön eduskuntaan. Voi niitä aikoja!

 

Kiskot ovat taas nousseet puheenaiheeksi. Suorastaan vaaliteemaksi. Hyvä niin. Liikennepolitiikka ja junayhteydet sen osana on erittäin tärkeä asia.

 

Sipilän hallitus runnoi valtion vuoden 2018 talousarvioon peräti 40 miljoonan euron määrärahan ns. Tunnin radan suunnitteluun.  Se oli valtiovarainministeri Petteri Orpon voimannäyttö ja -käyttö. Kyseessähän on uusi ratayhteys Helsingin ja Turun välille. Summa pieneni myöhemmin 30 miljoonaan, mutta oli sittenkin valtava raha pelkkään suunnitteluun.

 

Tunnin radasta ei ole kuitenkaan kysymys. Tunti ja vartti parhaimmillaankin. Sekin kahden satamakaupungin välille. 

 

Jos Sipilän hallitus olisi harkinnut ratahankkeita objektiivisesti ja olisi asettanut elinkeinoelämän tarpeet paikallispolitikoinnin edelle, olisi se aloittanut suunnittelun ja toteutuksen Suomi-radasta eli Helsinki-Tampere osuudesta ja siihen liittyvästä jatkosta mukaan lukien Jyväskylän kaksoisraide välillä Orivesi-Jämsä. Se on teollisuuden vientikuljetusten ylivoimainen valtarata.

 

Äänekoskelta Vuosaareen ja Jämsästä Raumalle kulkee metsäteollisuuden väkevä virta. Siitä tulee takaisin valuuttavirta Suomeen.  Lisäksi Valtran traktorit ja Rautpohjan paperikoneet ym. kulkevat junilla etelään.

 

Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne nosti kärkihankkeeksi Pisara-radan. Se on pääkaupunkiseudun ylikallis hanke. Teollisuudelle ja viennille se ei ole ykköskohde. Rinne näkee vain ihmismäärät, ei elinkeinoja. Teollisuus ei äänestä.

 

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, kepu, käänsi myös selkänsä maakunnille. Hän perusti etelän demarijohtoisten kaupunkien kanssa ratahankeyhtiöt. Tässäkään ei eduskuntaa kuultu eikä kuunneltu, vaikka parlamentaarinen liikenneverkkotyöryhmä näin kirjasi ja eduskunnalle lupasi.

 

Sdp:lle hankeyhtiöt eivät kelpaa. Tai kelpaavat, mutta ei Bernerin mallilla. Mikähän on lopulta ero? Berner ja Sipilä eivät ehtineet viedä hankeyhtiöitään sen pitemmälle kuin sotea, joten saattaa Sdp päästä vielä soppaa hämmentämään muutoinkin kuin vaalitemppuna.

 

Hankeyhtiö on kelpo malli suurten rata-, ehkä valtatiehankkeidenkin toteuttamisessa. Sen kautta päästään saamaan EU- ja muuta valtion ulkopuolista rahaa. Aina on kuitenkin muistettava, että veronmaksajat ja matkustavaiset lopulta koko laskun maksavat.

 

Onkohan Rinne ja muut lupailijat huomanneet, että tunnin ja muut nopeat junayhteydet edellyttävät koko liikenteenohjaus- ja turvallisuusjärjestelmän uudistamisen?  Miljardikustannus sekin!

 

Kaikki liikennevälineet on arvioitava hyötynäkökohdista ja painottaen elinkeinoelämän tarpeita. Toivotaan, että Sdp:kin malttaa innossaan harkita loppuun asti lupauksiaan. Asiantuntijoitakin voisi kuunnella!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Muilta osin en ota kantaa noihin hankkeisiin mutta Pisara-rata on täysin tarpeeton ja kallis. Aivan kuten Tallinnan tunneli on ok, jos se rakennetaan ja ylläpidetään yksityisellä rahalla, samoin Helsinki voi rakentaa Pisaran omilla rahoillaan. Valtion rahaa siihen on turha haaskata.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Harvassa maailman miljoonakaupungissa mennään kaukojunalla aivan keskustaan. Junien asemat ovat kaupungin laidoilla, ja sieltä jatketaan paikallisin keinoin. Pisararata on suurinta tuhlausta. Mieluummin metron pistoraide Pasilaan.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Nimenomaan. Kaukojunien pääteasemat olisivat Tikkurilassa ja Espoossa. Kehä 3 mahdollistaa itä-länsi liikkeen, kehärata myös lentoaseman ja lähijunat ja moottoritiet muun.
Kiireisillä kulkijoilla on harvoin paljon tavaraa mukanaan, joten joustava siirtyminen sujuu hyvin. Tosi kiireiset liikemiehet taas voisivat laskeutua omalla koneella vähän lähemmäksi keskustaa, Malmille.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Malttia ja rauhallisuutta peräänkuulutat nyt kolme blogia peräjälkeen. Toki sitäkin tarvitaan, mutta ennen vaaleja on puolueiden ja kansanedustajaehdokkaiden aika näyttää suuntaa ja prioriteettejaan.

Kompromissit ja mahdolliset lehmänkaupat syntyvät sitten myöhemmin eikä mikään hallituspuolue yleensä saa näkemyksiään sellaisina läpi.

Maltilla ja rauhallisuudella olit myös yksi hallintarekisterialin mahdollistaja kertomalla kuinka ponsien myötä tulevilla laeilla syntyvät porsaanreeiät tukitaan. Taitavat olla kaikki porsaanreiät edelleen auki ja leväällään eikä yhtäkään ponsien vaatimaa lakimuutosta ole syntynyt.

Tarvitaan tekoja eikä vain sanahelinää. Maltti on valttia, mutta valttikaan ei aina riitä. Nyt odotetaan vahvoja näkemyksiä ja toimia - muutenkin kuin nimessä.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Hallintarekisterin kaikki ponnet on täytetty. Viimeinen lainmuutos tehtiin kolmisen viikkoa sitten eduskunnassa yksimielisesti. Hieno saavutus. Kannatti taistella. Edes Antti Rinne ei ole tähän ilmoittanut muutosvaatimuksia!

Kun ministerit ja puoluejohtajat heittelevät miljardien lupauksia ja vaatimuksia, sinänsä kelpo asioista, on varoitettava sekä heitä että äänestäjiä. Malttia.

Olen ollut kansanedustajana 28 vuotta. Tunnen asiat. Helpot ajat eivät ole edessä. Populistien, kuten "miljardi-demarien", on tämä syytä muistaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset