Eläkeläisköyhyys on häpeä! On eläkeremontin aika!

 

Suomessa on lähes 1,5 miljoonaa eläkeläistä. Määrä kasvaa vielä useita vuosia. 

 

Eläkeläiset, nykyiset ja tulevat, tarvitsevat palveluja ja etuuksia. Palvelujen osalta sote on tärkeä. Siitä on puhuttu ja kirjoitettu paljon. Hyvä niin. Jospa alkavalla vaalikaudella saadaan järkevä uudistus aikaan. Kuntia laajemmat vastuualueet, integroidut palvelut ja kustannusten kasvun hillintä. 

 

Etuuksista tärkein on eläke, jolla jokaisen siihen oikeutetun tulisi tulla toimeen. Valitettavasti näin ei ole. Suomessa tarvitaan eläkeremontti. 

 

Olen asettanut tavoitteeksi alkavalle vaalikaudelle seuraavat toimenpiteet:

1. Takuueläkkeen nosto nykyisestä noin 780 eurosta/kk 1000 euroon/kk. Vähintään tämä määrä pitäisi eläkeläisen saada käteen. 

2. Ns. taitetun indeksin (20/80) palauttaminen ns. puoliväli-indeksiksi, jolloin indeksi turvaisi työeläkkeen ostovoiman säilymisen nykyistä paremmin.

3. Eläkkeensaajalle ns. tasausvähennys, jolla taattaisiin se, että eläkkeestä perittävä vero ja veroluonteiset maksut eivät missään tuloluokassa olisi korkeampi kuin saman tulon saavalla palkansaajalla.

4. Eläkekatto siten, että lakisääteinen järjestelmä ei takaisi kenellekään kohtuullista eläkettä suurempaa tuloa. Jokainen voisi halutessaan ottaa henkilökohtaisen eläkevakuutuksen.

 

Edellä olevat lyhyesti esitetyt toimenpiteet antaisivat eläkeläisille oikeudenmukaisemman turvan ja vähentäisivät eläkeläisköyhyyttä, joka nyt on iso ongelma Suomessa.

 

Takuueläkkeen korotukseen voitaisiin käyttää eläkekatosta syntyviä varoja. Indeksikorotuksiin voitaisiin käyttää eläkerahastoissa olevia varoja. Niiden kasvu on ollut hitaasta talouskasvusta huolimatta suuri. 31.12.2010 rahastoissa oli 136 mrd euroa ja nyt on runsaat 202 mrd euroa. Kasvu kahdeksassa vuodessa on ollut 66 mrd euroa eli noin kahdeksan miljardia euroa/vuosi.

 

Eläkeläiset kuluttaisivat kasvavat eläkkeensä pääasiassa asuinalueellaan, jolloin se piristisi paikallistaloutta. Työeläkkeistä peritään verot, joten osa indeksin paranemisesta syntyvistä tuloista palautuisi yhteiskunnalle kasvavina verotuloina.

 

En voi luvata, että esittämäni neljä kohtaa toteutuvat, koska vastavoimat ovat väkevät.  Tavoitteena ne kuitenkin ovat.  

toimikankaanniemi
Perussuomalaiset Jyväskylä

Olen ollut kansanedustaja vv. 1987-2011 ja 2015 alkaen edelleen. Ministerinä (UM ja STM) olin vv. 1991-94. Olin kaikkien ministerivaliokuntien ja monien työryhmien jäsen. Eduskuntatyössä ollessani olen ollut liki jokaisen valiokunnan jäsen tai varajäsen jossakin vaiheessa.
Olen valtiovarainvaliokunnan ja ulkoasiainvaliokunnan varajäsen. Lisäksi olen Eduskunnan ja Kansaneläkelaitoksen tilintarkastaja sekä Finnfund Oy:n hallintoneuvoston jäsen.
Tulin ylioppilaaksi Vammalan yhteislyseosta ja opiskelin Tampereen yliopistossa kunnallistutkinnon pääaineena kunnallisoikeus. Opiskelun jälkeen olin kunnallisvirkamiehenä noin 12 vuotta 1975-87.
Uuraisten kunnanvaltuuston puheenjohtajana olin vv. 2001-2014. Lisäksi olin Keski-Suomen maakuntavaltuutettu ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymän valtuutettu saman ajan. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin hallituksen jäsen ja Kehitysyhtiö Jykes Oy:n hallituksen jäsen sekä Vitapolis Oy:n hallituksen puheenjohtaja olin 2013-2014.
Nykyisin olen Jyväskylän kaupunginvaltuuston jäsen ja Keski-Suomen maakuntavaltuuston varajäsen. Edelleen olen Suomen Kuntaliiton hallituksen ja työvaliokunnan jäsen sekä Kuntaliitto Holding Oy:n ja Suomen Kuntasäätiön hallituksen jäsen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu