Toimin nasta! Asiaa

Kansanedustajalla on oikeus olla EU-ehdokkaana - kansa päättää!

 

Kansanedustaja on oikeutettu asettumaan ehdokkaaksi EU-parlamenttivaaleissa. Perustuslaillinen oikeus.

 

Olin ehdokkaana ensimmäisissä EU-vaaleissa vuonna 1996, vaikka olin edellisenä vuonna tullut valituksi kolmannelle kaudelle eduskuntaan. Kukaan ei tuolloin moittinut ehdokkuuttani.  Moni muukin silloinen kansanedustaja oli ehdokkaana.

 

Vuoden 1996 EU-vaalien jälkeen jokaisissa vaaleissa on ehdokkana ollut useita istuvia kansanedustajia.  Milloinkaan tästä ei ole noussut suurta keskustelua. Päinvastoin on katsottu, että on eduksi ja tärkeää, että mepiksi pyrkivällä on kokemusta kotimaan politiikan ylimmältä tasolta.

 

Enemmän on kritisoitu sitä, että EU-parlamenttiin on ehdolla ja valitaan kotimaan politiikassa "loppunajetttuja", eläkeikäisiä poliitikkoja. Heistä aika on ajanut ohi ja kyky oppia uusia vaikutuskanavia valtavassa EU-byrokratiassa on ohut. Jäähdyttelijät tuskin ovat Suomen etu.

 

Vuoden 2014 EU-vaaleissa valituista mepeistä yli puolet siirtyi tai oli aiemmin siirtynyt EU-parlamenttiin suoraan eduskunnasta kesken vaalikauden.

 

Tänä keväänä eduskuntavaalit ja EU-vaalit ovat kuuden viikon välein. Vaalit olisi voitu yhdistää siirtämällä eduskuntavaaleja. Tähän ei kuitenkaan haluttu mennä mm. siksi, että eduskunnan istuntokauden pidentämistä pidettiin ongelmallisena. Aikaa EU-vaalien ehdokasasettelulle jäi hyvin vähän. Tämä edellytti puolueita valmistelemaan EU-vaaliehdokkaiden nimeämistä jo ennen eduskuntavaaleja ja tietämättä, ketkä tulevat valituiksi kansanedustajiksi.

 

On selvää, että 14.4.2019 ensimmäisen kerran eduskuntaan valituilla kansanedustajilla ei ole eduskuntakokemusta. Oikeus heilläkin on olla EU-vaaliehdokkaana, mutta valinta voi olla vaikea heille itselleen.

 

Sen sijaan toiselle tai sitä enemmälle kaudelle valitun kansanedustajan ehdokkuus on hyvin perusteltavissa.  Puolue ja ehdokas itse harkitsee ehdokkuuden perusteet. Lopulta äänestäjät päättävät.

 

Vastaisuuden varalle puolueet voisivat sopia, että jokainen EU- ja eduskuntavaaleissa ehdokkaaksi asetettava sitoutuu ottamaan tehtävän vastaan, jos tulee valituksi. 

 

Suomen etu on se, että Euroopan unionin parlamenttiin valitaan poliittisesti kokeneita, työiässä olevia henkilöitä. Kun he saavat kansan vapaissa vaaleissa antaman tuen, ei asiassa ole moitteen sijaa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Paavo Väyrynen (kesk, eur lib, kans, sit krist, tl jne.) on ollut ehdolla ainakin kunnallis-, eduskunta-, euro- ja presidentinvaaleissa, sekä ties kuinka monta kertaa ja milloin minkäkin puolueen puheenjohtajaksi. Joskus valitaan, joskus ei!

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi
Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Oikeus voi olla mutta itse pidän toimintaa törkeänä petoksena, jos EU-ehdokkuudesta ei ole kerrottu ennen eduskuntavaaleja.

Äänestäjä antaa äänensä eduskuntavaaleissa paikalliselle ehdokkaalle, joka ilmoittaa ajavansa tiettyjä äänestäjälle tärkeitä asioita seuraavat neljä vuotta Suomen eduskunnassa. Jos äänestäjän valitsema kansanedustaja myöhemmin ilmoittaakin että hän haluaakin ihan muualle hommiin, äänestäjää on petetty. On aivan turha väittää että kansanedustajalla on oikeus pettää oman paikallisen vaalipiirinsä äänestäjät.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Eiköhän se varaedustaja, joka on samasta puolueesta ja paikallisesta vaalipiiristä, aja niitä samoja tavoitteita.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Olet siis sitä mieltä että jos tilaan tehtaalta upouuden Porschen ja saan vanhan Mossen, se on sillä kuitattu? Vertaus voi ainakin Porschen osalta olla persujen kohdalla reippaasti yliampuva mutta kuvaa hyvin ongelmaa.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Nyt on Kankaanniemi pakko olla erimieltä! Jokainen kansanedustaja on yksilö, ja erilainen. Itse ainakin tahdon ääneni saaneen pysyvän Eduskunnassa!

Varsinkin nyt kun molemmat vaalit olivat/ovat näin lähellä toisiaan, olisi eduskuntavaaleissa pitänyt kertoa että tulee olemaan myös EU-vaaleissa vaikka pääsisi läpi eduskuntavaaleissa!

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi

Olet vähän jäävi puhumaan asiasta ... tulethan itse pääsemään Eduskuntaan, kun Hakkarainen lähtee edestäsi Brysseliin.

-- Äänestän itsekin ... täytyyhän Junckerille saada ryyppykaveri!

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Ei minulla mikään hinku ole päästä eduskuntaan. Olin siellä 28 vuotta ja tiedän mitä se on.

Teuvo toki on hyvä ehdokas. Kansan mies ja kansan asialla!

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Räikein tapaus Sari Essayah. Puolueen puheenjohtaja varmasti pääsee läpi, mutta ei voi mennä Brysseliin. Kerää ainoastaan ääniä, jotta varaedustaja menee sitten läpi.
Väittääkö Kankaanniemi, että tämä on reilua. Täyttä pelleilyä ja härskiä pelin politiikkaa.
Itse odotat kieli pitkällä Hakkaraisen tulosta, josko aukeaisi paikka eduskuntaan.

Toivottavasti joku aloittaisi some-kampanjan asiasta, että ei äänestetä kansanedustalia Brysseliin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Muistan jostakin lukeneeni, että Essayah on sanonut, että ottaa paikan vastaan, jos tulee valituksi Euroopan parlamenttiin?

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Essayah taisi luvata olla EU-parlamentissa Suomen puheenjohtajakauden ajan eli puoli vuotta. Se on hänen ratkaisunsa. Hyvä, kun kertoi etukäteen.

Ääritapaus taitaa olla Vasemmistoliiton Merja Kyllönen, joka ei edes aio ottaa meppipaikkaa vastaan, vaikka tulisi valituksi.

Mutta jokaisella on oikeus asettua ehdokkaaksi vaaleissa. Kansa päättää.

Käyttäjän hexu980 kuva
Heikki Aukee

Minun nimissäni ei kenenkään tarvitse olla täällä tuohduksissaan. Päätän itse ketä äänestän ja miten kannattamani ehdokkaan toimintaan suhtaudun. Meillä täällä Suomessa on sellainen systeemi, että äänestyspäätös ja perusteet valinnalle on jokaisen oma päätös.

Komissioon ei voi lähettää ketä tahansa ilman kokemusta edes Eduskunnan valiokunnan johtamisesta. Vähintään pitää olla ministeritaustaa tältä vuosituhannelta. Mieluummin myös meppitaustaa.

Meppinä olo vaatii osaamista enemmän kuin kansanedustajuus. Se on selvä. Kun olen katsellut netistä meppivaaliehdokkaiden esiintymistä paneeleissa, monilla kokemusta vailla olevilla ihan tuoreilla ehdokkailla on paremmat tiedot unionista kuin Kankaanniemellä. Itse suosittelen nuorempia tuoreita ehdokkaita ja parlamentissa jo pitkään tuloksia aikaan saaneita ehdokkaita äänestyspäätöstä tehdessä. Ensimmäisenä listalta pois suljettua tulee persut, jotka ovat ilmoittaneet jo etukäteen etteivät aio tulla tekemään parlamentissa mitään kehittävää.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Enpä ole yhtään meppiehdokaspaneelia vielä nähnyt, mutta varmaan on hyviä ehdokkaita.

En ole ehdokkaana näissä kisoissa.

Olin EU-jäsenyydestä neuvotelleen ministeriryhmän jäsen, olen ollut suuren valiokunnan jäsen ja lukuissa eri valiokunnissa, viimeksi valtiovarainvaliokunnassa, käsittelemässä tuhansia EU-asioita. Mutta toki tietoni ovat heikommat kuin aloittelevien EU-ehdokkaiden!

Toiset haluavat ratkaista EU:n/euron vaikeat ongelmat integraatiota syventämällä ja päätösvaltaa siirtämällä Brysseliin, toiset palauttamalla päätösvaltaa takaisin jäsenmaille mm. subsidiariteettiperiaatetta noudattaen. Kuulun jälkimmäisiin kuten kaikki perussuomalaiset. Muut taitavat olla ensin mainitsemallani linjalla. Tämä on tärkeä jakolinja.

Käyttäjän hexu980 kuva
Heikki Aukee

En väheksy, vaikka väheksyin. Monella nuorella on kirkkaita ajatuksia EU:n kehittämiseksi paremmaksi, toisilla paremmat suunnitelmat sen purkamiseksi.

Muistele joskus suomalaisten pelkoja, joita EU:hun liitettiin vv. 91-94 ja peilaa niitä siihen miltä EU tänä päivänä näyttää, niin mikään kauhukuva ei ole toteutunut. Yhteistä puolustusta kammottiin, vaan kuinka on käynyt. Silloin väitettiin, että jäsenmaat ajavat kansallista etua vain, mutta katin kontit. Saksan ja Ranskan painoarvo on laskenut kaiken aikaa. Eri jäsenmaiden mepit eri puolueista noudattavat ihan omaa linjaa kansallisen yhteisymmärryksen sijaan. Hallitusten vaihtuessa muuttuu myös jäsenmaan politiikkaa.

Mikä päätösvallan siirto Brysseliin? Kyllä ne päätökset tehdään 28 jäsenmaassa eikä Brysselissä. Aina kun jäsenmaat ovat alkaneet tekemään EU:n puitteissa yhteistyötä yhteisten ongelmien taklaamiseksi, Eurooppa on hyötynyt ja sitä kautta Suomi.

Silloin neuvoteltaessa Suomen liittymisestä, pelkäsit EU:ssa maiden ajavan kansallista etua ja vastustit siksi EU:ta. Nyt vaadit kansallisten etujen asettamista etusijalle ja vastustat siksi EU:ta.

Päivittäisit sinäkin joskus omat kantasi vastaamaan todellisuutta, etkä vain toistaisi 25 vuotta vanhoja uskomuksia.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Olet täysin oikeassa. Ehdokkaana olemiseen on täysi oikeus.
Pienenä miinuksena pidän sitä, jos kansanedustajaehdokas ei ole kertonut, että aikoo olla ehdokkaana myös europarlamentaarikoksi. Mutta olisi hyvä, että ehdokas sitten myös ottaisi vastaan tehtävän, jos tulee valituksi.
Ainakin pitäisi olla ehto, että kerran luovutettua mandaattia ei saa takaisin. Siis Halla-aholla ei enää olisi paluuta eduskuntaan eikä myöskään Essayahilla, jos ottaa vastaan EU-parlamentin edustajan tehtävän.
Kerrasta poikki. Äänestäjien tehtävä taas on ottaa kantaa turvapaikkashoppailuun. Noin yleensä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Juho, mitä tarkoitat sanomalla "Siis Halla-aholla ei enää olisi paluuta eduskuntaan eikä myöskään Essayahilla, jos ottaa vastaan EU-parlamentin edustajan tehtävän."?

Piti oikein tarkistamani onko Halla-aho todellakin eurovaaliehdokkana ja en kyllä näe nimeä PS ehdokkaiden listalla.

https://www.perussuomalaiset.fi/perussuomalaiset-e...

Mitä sitten tulee tuohon eu parlamentista paluuseen eduskuntaan, niin taisi oikeudellisesti selvitetyn oikeuskanslerin toimesta viime kaudella Väyrysen kohdalla. Miksi olisi nyt mahdotonta tai edes pitäisi olla ilman lainmuutosta?

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Hän ei ottanut kansanedustajan tehtävää vastaan vaan jäi europarlamenttiin.
Johdonmukaista olisi vaatia, että ehdokas, joka on ehdolla, myös ottaa sen vastaan. Ellei ota, se ei ole enää myöhemmin saatavilla.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #16

Tuosta nyt en ole alkuunsakaan samaa mieltä kanssasi, sillä Jussi hoitaa valitun meppihomman ensin loppuun ja siirtyy vasta sitten eduskuntaan. Tämähän on ollut tiedossa jo että EU:n toimikausi päättyy heinäkuussa 2019. Kyllähän muuallakin on mahdollista ottaa virka vastaan hieman myöhemmin riippuen työsuhteen irtisanomisajasta.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #17

Kieltämättä esitin asian hieman poleemisesti. Mutta kyllä siinä minusta on totta toinen puoli.
Edustajuudessa kyse on luottamustehtävät, ei työurasta. Siihenkin tietenkin voi vastaperusteluna sanoa, että äänestäjät päättävät, onko luottamusta.
Joten toivoisin äänestäjien ottavan kantaa ja jättävän juuri valitut kansanedustajat ilman ääniä.
Muutoin olen sitä mieltä, että kansanedustajien ja eu-edustajien ei pitäisi osallistua lainkaan kuntavaaleihin. Ja kansanedustajien ja eu-edustajien pitäisi pitää vähintään yhden vaalikauden tauko viimeistään kolmen kauden jälkeen.

Veltsu Ruismäki

Onko jossain nähtävillä listaa siitä, onko eurovaaliehdokas ottamassa paikkaa vastaan jos hänet valitaan? Toivottavasti tämä tulee olemaan yksi kysymys vaalikoneissa.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Kysyn vaan, onko Suomen tasavallan presidentillä perustuslaillinen oikeus olla EU-ehdokkaana keräämässä ääniä jollekin valitsemalleen puolueelle ?

Ja jos on niin onko tämäkin samoin kuin kansanedustajan kohdalla ( molemmat luottamustehtäviä) blogistin mielestä hyväksyttävää toimintaa ?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset