Kansanedustajalla on oikeus olla EU-ehdokkaana – kansa päättää!

 

Kansanedustaja on oikeutettu asettumaan ehdokkaaksi EU-parlamenttivaaleissa. Perustuslaillinen oikeus.

 

Olin ehdokkaana ensimmäisissä EU-vaaleissa vuonna 1996, vaikka olin edellisenä vuonna tullut valituksi kolmannelle kaudelle eduskuntaan. Kukaan ei tuolloin moittinut ehdokkuuttani.  Moni muukin silloinen kansanedustaja oli ehdokkaana.

 

Vuoden 1996 EU-vaalien jälkeen jokaisissa vaaleissa on ehdokkana ollut useita istuvia kansanedustajia.  Milloinkaan tästä ei ole noussut suurta keskustelua. Päinvastoin on katsottu, että on eduksi ja tärkeää, että mepiksi pyrkivällä on kokemusta kotimaan politiikan ylimmältä tasolta.

 

Enemmän on kritisoitu sitä, että EU-parlamenttiin on ehdolla ja valitaan kotimaan politiikassa "loppunajetttuja", eläkeikäisiä poliitikkoja. Heistä aika on ajanut ohi ja kyky oppia uusia vaikutuskanavia valtavassa EU-byrokratiassa on ohut. Jäähdyttelijät tuskin ovat Suomen etu.

 

Vuoden 2014 EU-vaaleissa valituista mepeistä yli puolet siirtyi tai oli aiemmin siirtynyt EU-parlamenttiin suoraan eduskunnasta kesken vaalikauden.

 

Tänä keväänä eduskuntavaalit ja EU-vaalit ovat kuuden viikon välein. Vaalit olisi voitu yhdistää siirtämällä eduskuntavaaleja. Tähän ei kuitenkaan haluttu mennä mm. siksi, että eduskunnan istuntokauden pidentämistä pidettiin ongelmallisena. Aikaa EU-vaalien ehdokasasettelulle jäi hyvin vähän. Tämä edellytti puolueita valmistelemaan EU-vaaliehdokkaiden nimeämistä jo ennen eduskuntavaaleja ja tietämättä, ketkä tulevat valituiksi kansanedustajiksi.

 

On selvää, että 14.4.2019 ensimmäisen kerran eduskuntaan valituilla kansanedustajilla ei ole eduskuntakokemusta. Oikeus heilläkin on olla EU-vaaliehdokkaana, mutta valinta voi olla vaikea heille itselleen.

 

Sen sijaan toiselle tai sitä enemmälle kaudelle valitun kansanedustajan ehdokkuus on hyvin perusteltavissa.  Puolue ja ehdokas itse harkitsee ehdokkuuden perusteet. Lopulta äänestäjät päättävät.

 

Vastaisuuden varalle puolueet voisivat sopia, että jokainen EU- ja eduskuntavaaleissa ehdokkaaksi asetettava sitoutuu ottamaan tehtävän vastaan, jos tulee valituksi. 

 

Suomen etu on se, että Euroopan unionin parlamenttiin valitaan poliittisesti kokeneita, työiässä olevia henkilöitä. Kun he saavat kansan vapaissa vaaleissa antaman tuen, ei asiassa ole moitteen sijaa.

 

toimikankaanniemi
Perussuomalaiset Jyväskylä

Olen ollut kansanedustaja vv. 1987-2011 ja 2015 alkaen edelleen. Ministerinä (UM ja STM) olin vv. 1991-94. Olin kaikkien ministerivaliokuntien ja monien työryhmien jäsen. Eduskuntatyössä ollessani olen ollut liki jokaisen valiokunnan jäsen tai varajäsen jossakin vaiheessa.
Olen valtiovarainvaliokunnan ja ulkoasiainvaliokunnan varajäsen. Lisäksi olen Eduskunnan ja Kansaneläkelaitoksen tilintarkastaja sekä Finnfund Oy:n hallintoneuvoston jäsen.
Tulin ylioppilaaksi Vammalan yhteislyseosta ja opiskelin Tampereen yliopistossa kunnallistutkinnon pääaineena kunnallisoikeus. Opiskelun jälkeen olin kunnallisvirkamiehenä noin 12 vuotta 1975-87.
Uuraisten kunnanvaltuuston puheenjohtajana olin vv. 2001-2014. Lisäksi olin Keski-Suomen maakuntavaltuutettu ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymän valtuutettu saman ajan. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin hallituksen jäsen ja Kehitysyhtiö Jykes Oy:n hallituksen jäsen sekä Vitapolis Oy:n hallituksen puheenjohtaja olin 2013-2014.
Nykyisin olen Jyväskylän kaupunginvaltuuston jäsen ja Keski-Suomen maakuntavaltuuston varajäsen. Edelleen olen Suomen Kuntaliiton hallituksen ja työvaliokunnan jäsen sekä Kuntaliitto Holding Oy:n ja Suomen Kuntasäätiön hallituksen jäsen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu