Missä tierahat, Keski-Suomen ministerit?
Oli onni Keski-Suomelle, että Susanna Huovinen pääsi lyhyeksi ajaksi liikenneministeriksi runsas neljä vuotta sitten. Hän pani alulle meidän kansanedustajien vahvalla tuella valtatie 4 eli E 75 tien perusparannuksen Lusi-Vaajakoski välillä. Nyt hanke on valmis ja liikenne sujuu. Ongelmaksi jäi Vaajakosken kohta, joka odottaa rahoitusta.
Keski-Suomesta on viime vuodet ollut kaksi ministeriä. Miksi maakunta ei ole saanut uusia tiehankkeita varten rahoitusta? Tällä hetkellä ei ole yhtään isoa hanketta käynnissä. Hirvaskankaalla on pienehkö työmaa lopuillaan. Nelostie Kirri-Hirvaskangas viipyy. Samoin kantatie 13 parantaminen Saarijärven suunnalla. Pienempiä hankkeita on mm. Muuramessa, jossa pohjoisen liittymän kohdalla rytisee viikottain.
Alempiasteisen tiestön tila on ehkäpä vielä surkeampi. Maaseutu on unohtunut keskustajohtoiselta hallitukselta lähes kokonaan. Keskeneräisiä tieosuuksia on useita. Siltoja pitäisi korjata. Meluesteitä pitäisi rakentaa. Puu- ja turvekuljetuksia haittaa keväisin paha kelirikko. Samoin kevyen liikenteen väyliä tarvittaisiin monin paikoin. Rahaa ei kuitenkaan ole. Etelä-Suomi vie liikaa?
Keski-Suomi on koko maan kolmanneksi vaikeinta työttömyysaluetta. Tämän pitäisi näkyä myös tierahoituksessa. Seuraavan hallituksen tulee panostaa tiestöön Keski-Suomea syrjimättä.
Ehkä ministeri Huovisen lyhyt kausi on ollut onnellinen Keski-Suomen kannalta. Laajemman mielekkyyden suhteen asiaa epäilen.
Huovisen kaudella sattui Kemijärven yöjunakapina, jonka aikana ministeri julkisesti myönsi yöjunan tappiollisuuden olleen vasta uhka. Tästä huolimatta yöjunayhteys kulkee nykyään yhteiskunnan tukirahoilla eikä VR-Yhtymän omalla riskillä.
Alemmanasteinen tieverkko on osa liikennejärjestelmäämme. Keski-Suomessa kuvittelisin olevan ymmärrystä myös radalle Äänekoski – Haapajärvi osana liikennemosaiikkia.
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pj037.htm
http://www.raideryhma.fi/Rautatie_on_mahdollisuus_…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti