Iloa, eloa ja älyä! Kansamme parhaaksi!

Tieverkko

Tiestön korjausvelan hoitoa tulee jatkaa

Maamme väyläverkko pääsi rapistumaan pitkään sen kunnossapitoon osoitetun niukan rahoituksen seurauksena. Monta vaalikautta lähes kaikki tierahat menivät uusien, sinänsä toki tärkeiden, hankkeiden rahoittamiseen. Väyläverkon korjausvelka kasvoikin tämän hallituskauden alkuun tultaessa noin 2,5 miljardia euroon.

Liikenne edellyttää tulevaisuudessakin toimivia teitä

Liikenne- ja viestintäviraston julkistama liikenneverkkoselvitys toimi keskustelunavauksena, vaikka sen toteuttaminen kohtasikin perustellusti vastustusta. Liikkuminen on elintärkeää, tiet kansallisomaisuutta ja kaavailtu maksujärjestelmä epäoikeudenmukainen ja eriarvoistava. Maanteillä liikenneverkon korjausvelka kasvaa koko ajan. Autoilijoilta saadaan verotuloina yli 7 miljardia euroa vuodessa, mutta tämä ei mene tiestön korjaamiseen. Tällä hallituskaudella liikenneverkkojen korjausvelka ei kasva, sillä korjausvelkaa lyhennettiin 600 miljoonan euron ohjelmalla.

Valtion tiet ja maakuntien tiet – maakunnat väylänpitäjiksi?

19.1.2017 liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner julkisti selvityksensä liikenneväylien ylläpidosta tulevaisuudessa. Keskeistä siinä oli pääosin valtion omistama osakeyhtiö, joka hallinnoi teitä ja kerää niiden käytöstä maksua. Jos ei muuten, niin hattua voi nostaa rohkeudesta ja tarpeeksi kunnianhimoisesta skaalasta. Sitten asiaan:

IS:n Koskinen: "Antti Rinne vastustaa omia esityksiään" - Pötypuhetta!

Ilta-Sanomien politiikan toimituksen esimies Mika Koskinen väittää kolumnissaan (IS, 20.4.), että vastustamalla liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) aikeita yhtiöittää ja mahdollisesti osittain yksityistää Suomen tie- ja väyläverkko SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vastustaa itse asiassa omaa hankettaan. Koskinen viittaa viime hallituksen loppumetreillä käynnistettyyn pyrkimykseen perustaa ns.

Liikennekaarta työstämään

Niskavillat nousivat ensin pystyyn kuultuani liikennekaaren sisällöstä. Kun luin liikennekaariesitystä tarkemmin ja mietin, niin ei se kokonaisuudessaan niin paha ollutkaan. Helppoa on ja olisi vain haukkua, mutta kipupisteet tulee tunnistaa ja niihin pitää hakea ratkaisuja. Kritiikki ja suuttumus on ymmärrettävää. Ei tyrmätä silti heti alkajaisiksi kaikkea uutta. Nyt on aika käydä laajaa kansalaiskeskustelua, hakea ratkaisuja ja pohtia yhdessä miten liikennekysymykset olisi järkevää hoitaa jatkossa.

Ongelmia ei voida ratkaista ajattelemalla samalla tavoin kuin niitä luotaessa

Valtioita ei voida johtaa samalla tavalla kuin liikeyrityksiä. Liikeyritysten pääasiallinen tehtävä on leipoa omistajilleen rahaa. Sen sijaan valtioilla on sosiaalipoliittinen intressi, johon sisältyvät muun muassa kansalaisten hyvinvointi ja turvallisuus. Niinpä Suomen valtiota ei pitäisi johtaa kuten Vallila Interioria.

Pelastetaan tiekarhut!

Suomessa kampanjoidaan milloin lintulajien ja milloin suurpetojen suojelemiseksi, vaikka joskus tuntuisi, että ylenmääräisen suojelun ja erilaisten mainostempausten sijaan petopolitiikkaan kaivattaisiin laajempaa alueellista päätäntävaltaa. Yksi "suurpeto" on kuitenkin maastamme käynyt niin vähiin, että sen pelastamiseksi on ryhdyttävä välittömiin toimenpiteisiin – ja se on tiekarhu.

Pidetään huolta, teistäkin

Sen lisäksi että meillä täällä maalla on kaunista, täällä tehdään myös lujasti töitä. Tällä vaalikaudella eivät hallituksen päätökset ole millään tavoin tukeneet tuota työtä ja yrittämistä, saati maaseutuelinkeinojen kehittymistä.

Yksityistiet kuntoon - tiekuntien veromenetykset korvattava

Tiekunnat vastaavat monien yksityisteiden yllä- ja kunnossapidosta. On varsin yleistä, että tiekunnat pyörivät talkoovoimin ja -rahoin. Tästä huolimatta moni yksityistie on yleisesti meidän kaikkien käytössä esimerkiksi läpikulkutienä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä