Iloa, eloa ja älyä! Kansamme parhaaksi!

Autovero

Autoverosta luopuminen olisi myös ympäristöteko

Meidän ihmisten aiheuttama osuus ilmastonmuutoksesta johtuu suurelta osin fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Liikenne tuottaa noin viidenneksen maamme kasvihuonekaasupäästöistä. Osuus on pysynyt melko samana jo pitkään. Samaan aikaan kuitenkin useimmat tieliikenteen päästöistä ovat vähentyneet selvästi aina 1980-luvun lopulta lähtien, vaikka liikennemäärät ovatkin kasvaneet. Liikenteen päästöjä ovat hillinneet mm. puhtaammin palavat polttoaineet ja pakokaasuja puhdistavat katalysaattorit.

Lopetetaan auton omistamisen verotus

Tämä olisi tärkeää, koska silloin ihminen voi omistaa auton, mutta viikolla pyöräillä töihin tai käyttää julkisia. Tämän voi mahdollistaa kahdella mallilla: 

a) sallitaan ajopäivien maksuton määritys päivän tarkkuudella

b) laitetaan kaikki auton verotus polttoaineeseen

Autoilijan veroeurolle enemmän vastinetta

Autoilijat maksavat erilaisia veroja yli 8 miljardia vuodessa. Vuonna 2017 autoveron ja ajoneuvoveron tuotot olivat yli 2 miljardia. Polttoaineveron tuotot tieliikenteestä olivat noin 3 miljardia. Polttoaineiden arvonlisäveroa kannettiin 1.2 miljardia, ja arvonlisäveroa ajoneuvoista, niiden osista sekä huolto- ja korjaustöistä yli 1.6 miljardia. Vero liikenne- ja autovakuutusmaksuista oli lähes 0.4 miljardia.

Järjen käyttö suotavaa

Uutisis tulee kun Suomalaisten syntyvyys heikkoa . Sitten uutisis tulee kuinka lapsiperheillä tiukkaa . Sitten poliitikot teeskentelee puuttuvansa eriarvostoitumiseen . Feikkaavat myötätuntoisen ilmeen naamalleen esiintyessään medioissa. Todellisuudes vain äänien kalastelu mieles ja omia poliittisia rahakkaita jakkaroita silmäl pitäen . Bernerikin autoveron poistol spekuloi mielistellen jne. Sitten uutisis tulee kuinka matkailuautoiksi muutettuihin moni paikkaisiin minibusseihin jne lätkäistään kunnon vero .

Autoveron voi minimoida jo nyt

Autovero on taas kerran keskustelun kohteena, ja osin keskustelussa ja esityksissä menevät asiat sekaisin. Autoverotus nimittäin on kuitenkin aika selkeä kokonaisuus. Monissa tapauksissa auton hinnan nostaa melko kovaksi hiilidioksidipäästöihin perustuva autoverotus. Periaatteessa päästöihin perustuva verotus onkin siinä mielessä hyvä, että mahdollisimman suuri kulutus ei sinänsä ole järkevää, vaan päästöistä tavallaan joutuu maksamaan.

Autovero on rahoitusyhtiöiden kultakakaivos

Autoveroa on itketty ja kirottu aina. EU-jäsenyyskään ei sitä sitten lopettanut. Kuka tai mikä kärsii, jos autovero poistetaan? 

Autokauppa toimii ja tienaa paljolti käytettyjen autojen myynnillä. Autoverot vyörytetään vaihtoautojen ostajille. 

Valtiokaan ei hyödy autoverosta. Autojen korkeat hinnat ja Euroopan vanhin autokanta ovat kansantaloudelle rasite. Se sitoo pääomia ja syö ostovoimaa.

Sitä vastoin rahoitusyhtiöille autovero on kultakaivos. Ne saavat korkoa verostakin kautta koko auton myyntihistorian.

Autovero on tiensä päässä

Suomessa on Euroopan kalleimmat autot mutta pitkä matka toisen ihmisen luo. Tavallaan nämä seuraavat toisistaan: liikenneverkon ylläpito on suhteellisesti kalliimpaa kuin tiheämmin asutussa Keski-Euroopassa. Valtio on kuitenkin palauttanut liikenteen hyväksi vain osan liikenteen verotuksen ja erityisesti autoveron tuotosta. Autoverolla on kerätty nettotuottoa aivan muihin tarkoituksiin kuin liikenteen omaksi hyväksi.

Autosi arvo romahti tänään

Puheet autoveron poistamisesta romahdutti autosi arvon tänään. Autot halpenevat autoveron verran, ja tämä vaikuttaa myös käytettyjen autojen vaihtoarvoon. Autojärjestöt haikailevat alennusta uusiin tienkäyttömaksuihin niille autoille, jotka on äskettäin ostettu ja niistä on maksettu korkea autovero. Mutta suostuuko kovapintainen Berner näihin alennuksiin tai hyvityksiin, on arvoitus.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä